Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 30.11.2017/Pykälä 34

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

 

§ 34

Asianro 8030/08.00.00/2017

 

 

Palvelurikemaksut bruttoliikennesopimuksissa

 

 

Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen

 

 

                                                          Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti 30.3.2017, että Kuopion toimivalta-alueella siirrytään joukkoliikennepalvelujen hankinnoissa bruttosopimusmalliin. Ensimmäiset bruttosopimuksiin perustuvat tarjouskilpailut avataan alkuvuodesta 2018.

 

Bruttosopimusten kannustimet ja sanktiot

 

Suomessa käytössä olevat bruttoliikennesopimukset sisältävät yleensä kannustavia elementtejä asiakaspalvelun ja liikennöinnin mielekkyyden parantamiseksi. Kannustimina on käytetty asiakastyytyväisyyttä ja liikennöinnin laatua. Kannusteiden lisäksi sopimukset sisältävät sanktioita, jos vuoroja jää ajamatta tai vuoroja ajetaan sopimuksen vastaisella kalustolla.

 

Kuopion kaupunkiseudulla aloitettiin säännöllinen asiakastyytyväisyyden mittaaminen lokakuussa 2017. Ensimmäinen tyytyväisyyskysely toteutettiin marraskuun alussa ja seuraava toteutetaan maaliskuussa 2018. Kyselyistä saadaan tietoa kunkin liikenteenharjoittajan onnistumisesta asiakaspalvelussa ja liikennöinnin laadussa. Lisäksi kaupunkiliikenteeseen (linjat 1-40) loppuvuonna 2017 toteutettavasta reaaliaikaisesta informaatiojärjestelmästä saadaan tietoa mm. liikennöinnin täsmällisyydestä. Maaseutuliikenteessä otetaan käyttöön seurantajärjestelmä, kun paras ratkaisuvaihtoehto selviää.

 

Alkuvuodesta 2018 avattavaan bruttoliikenteen tarjouskilpailuun ei voida kannustimia vielä sisällyttää, koska asiakastyytyväisyys- ja seurantatietoa ei ole riittävästi käytettävissä. Sanktiot ajamattomista vuoroista sekä vääränlaisen kaluston käytöstä ovat käytössä jo nykyisissä sopimuksissa. Ne voidaan sisällyttää sellaisenaan bruttosopimuksiin.

 

Bruttosopimusten palvelurikemaksut

 

Palvelun laadun turvaamiseksi on bruttosopimusliikenteissä monella kaupunkiseudulla käytössä sanktioiden lisäksi myös palvelurikemaksut. Jos liikenteen hoidossa tapahtuu selviä rikkeitä, tulisi liikenteenharjoittajan hyvittää rike tilaajalle maksamalla palvelurikemaksu. Rikemaksujen suuruus tulisi olla sellaisella tasolla, että niitä ei liikenteenharjoittajat halua kerätä, mutta toisaalta ne eivät horjuta liikenteenharjoittajan taloutta.

 

Rikemaksuja on jo käytössä Tampereella ja keskisuurista kaupungeista mm. Jyväskylässä ja Oulussa, joissa sanktiona vähennettävien ajosuoritteiden lisäksi langetetaan rikemaksut.

 

Kuopiossa olisi tarvetta sisällyttää korvattaviin rikkeisiin Jyväskylän ja Oulun ratkaisujen lisäksi palvelun esteettömyyden turvaamiseksi pyörätuolirampin puuttuminen, jos sitä on kalustovaatimuksissa edellytetty. Lisäksi rikemaksu auton korjaamisen laiminlyönnistä olisi tarpeellinen, jotta jatkuvasti samoille autoille tapahtuvia autorikkoja saataisiin vähennettyä. Sopimukset edellyttävät autojen olevan hyväkuntoisia.

 

Alla olevassa taulukossa on esitys, mistä palvelurikkeistä tulisi langettaa rikemaksu palvelun hyvän laadun turvaamiseksi. Esitys maksujen suuruudesta noudattelee Tampereella käytössä olevien maksujen tasoa. 

 

 

Palvelurike

Maksu €

1

Ajamaton vuoro ennen klo 8:00

200

2

Ajamaton vuoro muuna aikana

100

3

Myöhästyminen autokierron ensimmäiseltä vuorolta > 2min.

200

4

Siivoamaton tai pesemätön bussi

100

5

Väärät linjakilvet

100

6

Törkeä asiakaspalvelurike

200

7

Lievä asiakaspalvelurike

100

8

Päätepysäkille tulo-, lähtöaikojen ja vaihto-odotusaikojen laiminlyönti

100

9

Kuljettajan epäsiisti pukeutuminen

100

10

Linja-auton tarpeeton tyhjäkäynti

100

11

Toistuva rahastusrike

100

12

Ajamattoman tai väärän tyyppisellä kalustolla ajetun vuoron ilmoittamatta jättäminen määrätyssä ajassa

200

13

Oikean lähdön valitsematta jättäminen rahastuslaitteelta

200

14

Oikean lähdön valitsematta jättäminen informaatiolaitteelta

200

15

Toistuvasti rikkoontuvan auton ja viallisten ajoneuvolaitteiden korjaamisen laiminlyönti

200

                                                         

Rikkeiden määritelmät            1. - 2. Ajamaton vuoro

Ajamatta jääneestä liikenteestä seuraa rikemaksu linjasivuittain ajosuoritteiden vähennyksen lisäksi.

 

3. Myöhästyminen autokierron ensimmäiseltä vuorolta

Liikenteenharjoittajan on varattava riittävästi aikaa varikkoajoihin.

 

4. Siivoamaton tai pesemätön bussi

Bussi katsotaan siivoamattomaksi tai pesemättömäksi, jos olosuhteet huomioon ottaen voidaan perustellusti olettaa, että bussia ei ole siivottu tai pesty edeltävän 24 tunnin aikana.

 

5. Väärät linjakilvet

Linjakilvissä esitettävä informaatio ei vastaa tilaajan ohjeita. Auton ollessa muussa kuin linja-ajossa linjatunnukset eivät saa olla näkyvissä.

 

6. Törkeä asiakaspalvelurike

Kuljettaja tai muu liikenteenharjoittajan henkilökuntaan kuuluva käyttäytyy asiakaspalvelutilanteessa asiakasta kohtaan olosuhteet huomioon ottaen kohtuuttoman törkeällä tavalla.

 

Törkeäksi asiakaspalvelurikkeeksi katsotaan mm. henkilökohtaisuuksiin menevä, asiakasta loukkaava kielenkäyttö, matkan tahallinen viivästyttäminen sekä maltin menettäminen asiakaspalvelutilanteessa.

 

7. Lievä asiakaspalvelurike

Lieväksi asiakaspalvelurikkeeksi katsotaan mm. kuljettajan taitamattomuus rahastuslaitteen käytössä, perusteeton ohiajo pysäkillä, reitinosan ajamatta jättäminen, korkealattiaisella bussilla ajaminen matalalattiaisen bussin sijaan, kalustovaatimusten mukaisen pyörätuolirampin puuttuminen, rahastusvirheen korjaamatta jättäminen, kännykkään puhuminen ajon aikana, toistuva liikennesääntöjen ja tupakkalain rikkominen.

 

8. Päätepysäkille tuloaikojen laiminlyönti

Tilaajan maksamalla ajalla ollessaan kuljettajan tulee, mikäli se liikennöintiolosuhteiden perusteella on mahdollista, ajaa bussi päätepysäkille niin hyvissä ajoin, että matkustajat voivat rauhassa nousta autoon ja maksaa matkansa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

 

Päätepysäkille tuloaika katsotaan laiminlyödyksi, jos bussi ei saavu päätepysäkille tai jos kuljettaja ei pääte- tai ajantasauspysäkillä odottaessaan anna matkustajille sisäänpääsymahdollisuutta bussiin, vaikka se liikennöintiolosuhteiden perusteella olisi mahdollista. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, jos matkustajien sisäänpääsyä bussiin viivytetään tarpeettomasti huonoissa sääoloissa.

 

Kuljettajan tulee noudattaa tilaajan määrittelemiä ajantasauspysäkkien lähtöaikoja ja vaihtoyhteyksien varmistamiskäytäntöjä.

 

9. Kuljettajan epäsiisti pukeutuminen

Kuljettajan pukeutuminen on huomiota herättävän epäsiisti.

 

10. Linja-auton tarpeeton tyhjäkäynti

Autojen joutokäynnistä annetun valtioneuvoston asetuksen noudattamatta jättäminen.

 

11. Toistuva rahastusrike

Matkustajalle annettu matkalipputosite on tarkoituksellisesti virheellinen, tai tositetta ei ole annettu lainkaan tai rahastusvirhe on jätetty korjaamatta.

 

12. Ajamattoman, väärän tyyppisellä kalustolla ajetun vuoron tai autorikosta ilmoittamatta jättäminen määrätyssä ajassa

Kirjallista ilmoitusta sähköpostitse tilaajan ilmoittamaan osoitteeseen ajamattomista, myöhästyneistä, vääräntyyppisellä kalustolla ajetuista vuoroista tai autorikosta ei ole annettu seuraavan viikon maanantaihin klo 15:00 mennessä.

 

13. - 14.  Oikean lähdön valitsematta jättäminen rahastuslaitteelta ja informaatiolaitteelta

Reaaliaikaisen matkustajainformaation toimiminen ja vuorokohtaisten matkustajamäärien seuranta edellyttää, että kuljettaja valitsee oikean lähdön rahastus- ja informaatiolaitteelta.

 

15. Toistuvasti rikkoontuvan auton ja viallisten ajoneuvolaitteiden korjaamisen laiminlyönti

Toistuvasti saman auton rikkoontumisen syynä olevien vikojen tai ajoneuvolaitteiden korjaaminen laiminlyödään.

 

Rikemaksujen langettaminen

 

Palvelurikemaksuja tulisi soveltaa kaikessa Kuopion kaupunkiseudun toimivaltaisen viranomaisen järjestämässä bruttosopimusliikenteessä. Rikemaksujen langettaminen perustuisi viranomaisvalvontaan ja asiakkailta saatuihin palautteisiin. Mahdollinen maksuvelvollisuus selvitettäisiin aina tapauskohtaisesti viranomaisen arvion ja liikenteenharjoittajan kuulemisen pohjalta.

 

Vaikutusten arviointi                Esitys on ympäristövaikutuksiltaan myönteinen, koska esitettyjen palvelurikemaksujen tavoitteena on parantaa joukkoliikenteen palvelun laatua ja sitä kautta lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Myös yritysvaikutuksiltaan esitys on myönteinen. Rikemaksujen suuruus ei vaikuta vastuullisten yritysten talouteen, mutta paremman palvelun kautta nostaa yritysten julkikuvaa.

 

Esitys                                              Esitän joukkoliikennelautakunnalle päätettäväksi, että Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenteessä otetaan käyttöön palvelun laadun turvaamiseksi edellä esitetyt palvelurikemaksut siirryttäessä bruttoliikennesopimuksiin.

 

                                                          Valmistelija                                                           

Seija Pasanen

puh. +358 44 718 5424

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi

 

Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.

 

 

Päätös                                            Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa