Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Pohjois-Savon aluepelastuslautakunta
Pöytäkirja 28.02.2018/Pykälä 12

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 12

Asianro 9314/09.05.01.00/2017

 

 

Selvitys pelastustoimen palvelutasossa olevista puutteista ja niiden korjaamisesta

 

 

 

Riskienhallintapäällikkö Paavo Tiitta ja pelastuspäällikkö Erkki Asikainen 13.2.2018:

 

Itä-Suomen aluehallintovirasto on 28.11.2017 pyytänyt Pohjois-Savon pelastuslaitokselta selvityksen ISAVI/3344/05.09.01/2017 toimintavalmiuden toteutumisesta toimintavalmiusohje 2012 määrittämiin riskiruutuihin. Selvitys on osa laajempaa, koko maata koskevaa selvitystä toiminta-aikavaatimusten toteutumisesta. Pohjois-Savon alueella on kuusi 1 –riskiluokan ja neljä 2 –riskiluokan ongelmariskiruutua, joita ei saavuteta vaadituissa ajoissa.

 

Pohjois-Savon pelastuslaitoksen voimassa olevan palvelutasopäätöksen mukaisesti ensimmäisenä kohteessa olleen yksikön toimintavalmiusaika täyttyy keskimäärin 84 % (palvelulupaus 50 %) ja pelastustoiminnan toimintavalmiusaika täyttyy keskimäärin 85 % (palvelulupaus 50 %) vuonna 2017.

 

 

Vastauksena AVIn selvityspyynnön kysymyksiin tuomme esille seuraavaa:

 

1)      Mahdolliset lisäykset/ täsmennykset aluehallintoviraston selvitykseen

 

- ei ole

 

 

2) Mistä tilanne johtuu

 

Pääsyy on siinä, että Neulamäen paloasema on väärässä paikassa kaupungin kasvuun nähden. Kaupunki on laajentunut Kelloniemen-Itkonniemen suuntaan 2010 -luvulla, ja alueen asukasmäärä ja tehtävämäärä on kasvanut. Neulamäen paloasema on sijoitettu paikalleen 1983 turvaamaan kaupungin alueen tehtäviä tuolloin ainoana paloasemana, johon oli keskitetty kaikki paloaseman toiminnot. Petoselle on saatu sivupaloasema 2000 -luvulla vastaamaan Kuopion kantakaupungin eteläisen alueen kasvua.

 

Toimintavalmiusohjeen tehtävien seurannassa seurataan kiireellisiä tehtäviä. Seurannassa on havaittu että Pronto -onnettomuusselosteisiin on jäänyt tehtävien kiireellisyysluokka korjaamatta, mikäli tehtävä on hälytyksen jälkeen tarkentunut kiireettömäksi varmistus- tai tarkistustehtäväksi.

 

3) Mitä toimenpiteitä on tehty tilanteen korjaamiseksi

 

Kaavoittajalle ja kaupunginjohdolle on aiheesta kerrottu eri palaverissa ja tilanteissa. Neulamäen paloasemalla on vakavia sisäilmaongelmia, jonka johdosta tehty useita korjauksia ja paloasemalle peruskorjauksen hankevaraus. Pelastuslaitoksen kanta on ollut, että mittavaan peruskorjaukseen ei kannata ryhtyä rakennuksen korjaamiseksi. Tätä perustellaan sillä, että nykyisistä korjauksista huolimatta asemalla on sisäilmaongelmia toistuvasti ja siksi laajan peruskorjauksen sijaan tulee rakentaa uusi paloasema. Talousarvioon on saatu kaupungin päätös paloasemaverkoston tarkasteluun suunnittelukaudella ja paloasemaverkoston laaja tarkastelu on käynnistetty 2018.

 

2017 on otettu käyttöön Hali -hälytysajoneuvojen liikennevaloetuusjärjestelmä, jolla voidaan nopeuttaa hälytysajoa ohjaamalla liikennevalojen vihreää aaltoa hälytysajoneuvojen kulkusuuntaan.

 

Hälytykseen lähtöön on kiinnitetty huomiota, annettu palautetta ja suoritettu seurantaa.

 

Paloesimiehille ja palomestareille rakennettiin toimistotilat johtokeskusuudistuksen yhteydessä paloaseman johtokeskustilojen yhteyteen, sillä näissä toiminnoissa nähtiin synergiaetua. Tämä on johtanut siihen, että paloesimiehet ovat kaukana yksiköstään mikä aiheuttaa lähtöviivettä. Nyt paloaseman varastotiloja on uudistettu ja ryhmitelty uudelleen. Menossa on pientarvikevaraston siirtäminen entiseen puuverstaan tiloihin, missä yhteydessä siirretään esimiesten toimisto kyseisiin vapautuneisiin varastotiloihin. Uudet toimistotilat ovat suoraan ensimmäisen lähdön yksiköiden takana ja näin päivällä ja illalla tapahtuvien hälytysten lähtö nopeutuu.

 

Kiireellisten tehtävien kirjaaminen Prontoon kiireettömäksi, mikäli tehtävä muuttuu matkalla tarkistus- tai varmistustehtäväksi.

 

Vuonna 2017 on käynnistetty erityinen onnettomuuksien ehkäisyn hanke, jossa kyseessä oleviin 1–riskiruutujen asuinkiinteistöihin ja kerrostaloihin tehdään kohdennettua valvontaa. Kerrostalojen asukkaille kohdennetaan turvallisuusviestintää ja huoneistokohtainen omavalvontalomake. Asuinyhtiön puheenjohtajille ja kiinteistöhuoltoyhtiölle kohdennetaan omavalvontalomake, joista tehdään yhteenveto ja hyödynnetään palautteessa taloyhtiöiden hallituksille. Pelastusteihin kiinnitetään huomiota ja alueelle kohdennetaan ylimääräisiä palotarkastuksia.

 

 

4) Arvioidut talousvaikutukset

 

Kuopion paloasemaverkostoa tulee tarkastella kokonaisuutena, joka ulottuu eteläisestä kaupunkialueelta (Petonen) Siilinjärvelle saakka. Petosen paloasema on nykyisin toiminnoiltaan epäkäytännöllinen lähtöaikaviiveiden ja aseman sijainnin takia. Siilinjärven paloasema on vakavien sisäilma- ja rakenteellisten ongelmien takia korvattava uudella paloasemarakennuksella, josta kunnan selvitys on menossa. Kuopion uusi paloasema tarvitaan lähemmäksi keskustaa kuitenkin huomioiden tuleva uusi Savilahden 20 000 henkilön asuin- ja yliopisto- ja amk -kampusalue sekä keskussairaala.

Kuopion keskustan pääpaloaseman hinta on n. 8 000 000 – 9 000 000 €, kun huomioidaan ensihoidon, onnettomuuksien ehkäisyn ja pelastustoiminnan sekä siihen liittyvän välittömän huoltotoiminnan tarpeet. Hallinnon ja ajoneuvojen korjaamotilojen tarkastelu koko paloasemaverkoston toimintojen osalle on tehtävä erikseen.

 

Lisäksi on tarkasteltava paikka Petosen alueen paloasemalle, jonka hinta on n. 4000 000 – 5 000 000 €. Myös Toivola-Vuorela alueen kasvu ja paloaseman (hinta on n. 4000 000 – 5 000 000 €) tarve siellä on selvitettävä, koska alueelle ei ehdi Siilinjärven tai Kuopion suunnasta.  Tilanne pahenee, mikäli alueen ruutujen riskiluokka nousee nykyisestä 2 -riskiluokasta 1 -riskiluokkaan.

 

Alueen riskiruutujen saavuttamista toimintavalmiusohjeen aikarajoissa seurataan. Näin ollen paloasemaverkoston minimikustannukset ovat uusi keskustan pääpaloasema, Petosen paloasema ja mahdollisesti Toivala-Vuorela paloasema. Näiden kolmen paloaseman hinta yhteensä Kuopion alueella on n. 16 000 000– 19 000 000 €.

 

Vaikutusten arviointi                -

 

 

Esitys                                              Aluepelastuslautakunta antaa selosteosan selvityksen Itä-Suomen aluehallintovirastolle Pohjois-Savon pelastuslaitoksen palvelutasossa olevista puutteista ja toteaa kohdan 3. toimenpiteet riittäviksi korjaaviksi toimenpiteiksi. Toimitilojen rakentaminen suunnitellaan Kuopion kaupungin päätöksellä tällä suunnittelukaudella.

 

Liitteet

4

9314/2017  ISAVI_3344_2017_Selvityspyyntö pelastustoimen palvelutasossa olevista puutteista 622122_1_1

 

                                                          Valmistelija                                                           

Erkki Asikainen

puh. +358 17 18 8102

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Pelastusjohtaja Jukka Koponen

 

Aluepelastuslautakunta antaa selosteosan selvityksen Itä-Suomen aluehallintovirastolle Pohjois-Savon pelastuslaitoksen palvelutasossa olevista puutteista ja toteaa kohdan 3. toimenpiteet riittäviksi korjaaviksi toimenpiteiksi. Toimitilojen rakentaminen suunnitellaan Kuopion kaupungin päätöksellä tällä suunnittelukaudella.

 

 

Päätös                                            Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa