Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 01.09.2014/Pykälä 82

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

 

§ 82

Asianro 9193/08.00.00/2013

 

 

Valtuustoaloite liikenteen uudelleenjärjestely Haapaniemenkadulla tavaratalo Sokoksen ja torin välisellä alueella

 

 

 

Kaupunginhallitus 16.6.2014 § 243:

 

Valtuustoaloite 16.12.2013

Leila Savolaisen ja 24 muuta valtuutettua:

 

 

Torin remontin valmistuttua suunnitelmassa oli sijoittaa linja-auto-, PALI- ja taksiliikenne Haapaniemen kadulle tavaratalo Sokoksen ja torin väliselle alueelle.

 

Alkuperäisen suunnitelman mukaan torin puolelle oli tarkoitus sijoittaa 30-40 pysäköintipaikkaa takseille ja linja-autot ja PALlliikenne Sokoksen puolelle.

 

Nyt linja-autopysäkit ovat Sokoksen puolella ja PALlliikenne on siirretty taksien sekaan torin puoleiselle laidalle.

 

PALIliikenteen asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikäihmisiä ja liikuntarajoitteisia. Heidän on nykyisin odotettava kyytiä taivasalla sateessa ja tuulessa. Monet heistä odottavat kadun toisella puolella linja-autoja tavaratalon katosten alla ja valitettavan usein he myöhästyvät kyydistä ylittäessään katua. Lisäksi talvisin on suuri liukastumisriski.

 

PALlliikenteen kuljettajat ja taksiautoilijat ovat antaneet palautetta pysäköintialueen ahtaudesta, samoin linja-autokuljettajat ovat kertoneet lukuisista vaaratilanteista.

 

Takseille luvatut pysäköintipaikat ovat supistuneet n. 10 paikkaan. Asiasta on neuvoteltu taksiautoilijoiden kanssa, mutta asiaan ei ole tullut parannusta.

Me allekirjoittaneet valtuutetut vaadimme, että liikennejärjestelyistä vastaavat virkahenkilöt kokoontuvat mahdollisimman nopeasti saman pöydän ääreen taksiautoilijoiden, Kuopion Liikenteen ja PALIliikenteen edustajien kanssa.

 

Onko mahdollista järjestää PALIliikenteen pysäköinnille omaa turvallista aluetta, johon voisi laittaa asiakkaille katoksia ja penkkejä? Ja kuinka voidaan järjestää takseille alkuperäissuunnitelman mukaiset pysäköintiruutumäärät?


 

 

Kaupunkirakennelautakunta 4.6.2014 § 127:

 

Suunnittelujohtaja Tapio Räsänen
Kaupunkiympäristön suunnittelupalvelut

 

 

Kävelykeskustan ja torialueen uudistamisen yhteydessä tehdyt liikenteelliset ratkaisut pohjautuvat keskustan liikenteen yleissuunnitelmaan. Yleissuunnitelman mukaisesti paikallisliikenne keskitetään Tulliportinkadulle ja Haapaniemenkadulle, jotka toimivat jatkossa torin kohdalla joukkoliikennekatuina. Haapaniemenkadulle torin puoleiselle reunalle on myös rakennettu taksialue ja palveluliikenteen pysäkki.

 

Järjestelyjen käyttöönoton jälkeen, on tullut palautetta taksialueen tilan riittämättömyydestä. Palveluliikenteen toiminnallisuutta helpottaisi taas reunakivellinen pysäkkilevike, jota tällä hetkellä ei ole palveluliikenteen pysäkillä. Tämä hankaloittaa matalalattiabussien esteetöntä käyttöä. Palveluliikenteen käyttäjät ovat lisäksi toivoneet katosta pysäkille.

 

Kaupunkiliikenteen kilpailutus on käyty ja kilpailutuksen mukaiset reitit ja aikataulut otetaan käyttöön kahdessa vaiheessa. Kohteen 1 mukaiset pienkalustolinjat alkavat liikennöidä 1.7.2014 alkaen. Muutoin kaupunkiliikenteessä siirrytään käyttämään uusia reittejä ja aikatauluja 11.8 siirryttäessä talviaikatauluihin. Keskustan lähtöpysäkit on määritelty näiden uusien reittien mukaisesti. Tulevilla järjestelyillä Kauppahallin pysäkkialue on vähäisellä käytöllä. Pysäkkialue on reunakivin erotettu jalkakäytävästä. Toripysäköinnin porrashuoneen eteläpäädyssä on katos, joka on suunniteltu paikallisliikenteen käyttäjien odotustilaksi. Palveluliikenteen pysäkki voidaan siirtää näin ollen Kauppahallin pysäkkialueelle 1.7.2014 alkaen. Haapaniemenkadulla torin keskikäytävästä Tulliportinkatuun rakennettu alue jäisi siis kokonaisuudessaan taksien käyttöön. Linja-autojen ja palveluliikenteen aikataulut sovitetaan siten, että molempien toimintaedellytykset huomioidaan Kauppahallin 40 metriä pitkällä pysäkkialueella.

 

Uudet järjestelyt otetaan käyttöön 1.7.2014 alkaen.

 

 

Vaikutusten arviointi                Esitys on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska muutokset parantavat taksien ja palveluliikenteen toimintaedellytyksiä.

 

                                                          Ympäristövaikutuksiltaan esitys on neutraali.

 

 

 

Esitys                                                                           Esitän kaupunkirakennelautakunnalle sekä edelleen kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle esitettäväksi oheinen vastaus valtuustoaloitteeseen.

 

 

                                                          Valmistelija                                                           

Hanna Väätäinen

puh. +358 044 718 5318

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

 

Päätösehdotus                           Palvelualuejohtaja Jarmo Pirhonen

 

Lautakunta hyväksyy suunnittelujohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                            Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Petteri Paronen

 

Kh. esittää kv:lle saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.

 

 

Päätös                                            Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti kaupunginjohtajan ehdotuksen.

 

 

 

 

Liitteet

34

9193/2013 Kartta taksiaseman ja palveluliikenteen pysäkin sijoittumisesta

 

                                                         

Päätösehdotus                           Kaupunginhallitus

 

Kv. merkitsee saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.

 

 

Päätös                                            Kaupunginvaltuusto hyväksyi yksimielisesti kaupunginhallituksen päätösehdotuksen.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa