Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 22.03.2017 Pykälä 56



 

 

§ 56

Asianro 2036/10.03.01.00/2017

 

 

Niiralankatu (välillä Suokatu - Sairaalakatu), Tulliportinkatu (välillä Sairaalakatu - Puistokatu ja Suokatu (välillä Niiralankatu - Hannes Kolehmaisen katu), katusuunnitelmien hyväksyminen nähtävilläoloa varten

 

 

 

Va. kaupunkisuunnittelujohtaja Juha Romppanen

Kaupunkisuunnittelun tukipalvelut

 

 

Kohde                                             Katusuunnitelma koskee Niiralankatua (välillä Suokatu - Sairaalakatu) ja Tulliportinkatua (välillä Sairaalakatu - Puistokatu) sekä Suokatua (välillä Niiralankatu - Hannes Kolehmaisen katu). Nähtäville asetettavat kadut sijaitsevat Hatsalan ja Niiralan (6 ja 7) kaupunginosissa ydinkeskustassa.

 

Alueen asemakaavat ovat tulleet voimaan 27.4.1983, 22.2.1991 ja 20.4.1979 ja katualueet ovat haltuunotettuja.

 

Lähtökohdat                                Katusuunnittelun lähtökohtana on käytetty Niiralankadun yleissuunnitelmaa, joka on hyväksytty lautakunnassa 1.3.2017. Yleissuunnitelmassa on esitetty toimenpiteet, joilla parannetaan jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteita sekä toimivuutta Savilahdesta Niiralankadun ja Tulliportinkadun kautta keskustaan.  

 

Kadun saneerauksen yhteydessä Kuopion Vesi saneeraa vesihuoltoa.

 

Nykytilanne                                  Niiralankadun katualue on 27 metriä leveä. Niiralankadun ajoradat ovat kaksikaistaisia ja välissä on keskisaareke. Molemmin puolin katua on n. 2.5 metrin viherkaistat ja n. 3.5 metriä leveät kevyen liikenteen väylät. Niiralankatu on entinen keskustan sisäänajoväylä ja sen ajoradat on nykyisiin liikennemääriin ja liikenneverkkotavoitteisiin nähden ylimitoitettuja.

 

Tulliportinkadun katualue on 19 metriä leveä. Tulliportinkadulla on reunakivellä eroteltu 4.0 metriä leveä kevyen liikenteen väylä, sekä 1.9–3.0 metriä leveä jalkakäytävä, joka kiinteistöjen kohdalla yhtyy saumattomasti tonttien asfalttialueisiin. Tulliportinkadulla, kortteli 2:den kohdalla, on aikarajoitteinen kadunvarsipysäköinti sallittu (noin kolme paikkaa).

 

Liikennevalo-ohjattuja risteyksiä ovat Suokadun, Sairaalakadun ja Puistokadun liittymät.

 

Katusuunnitelma                       Niiralankadun vahvistettava katuosuus on noin 230 metriä pitkä. Ajorata esitetään 7.0 metrin levyiseksi, ajoradat yksikaistaiseksi ja reunakivelliseksi. Kadun pohjoispuolen, 3.5 metrin levyinen, kevyen liikenteen väylä esitetään säilytettäväksi nykyisen kaltaisena. Kadun eteläpuolelle tulevat eroteltu jalankulku- ja pyörätie, molemmat 3.0 metrin levyisenä. Jalankulku- ja pyörätie erotetaan toisistaan osittain kiveyksellä sekä osittain 3.2 metrin viherkaistalla.

 

Tulliportinkadun vahvistettava katuosuus on noin 230 metriä pitkä. Ajorata esitetään 7.0 metrin levyiseksi sekä reunakivelliseksi. Kadun pohjoispuolelle tulevat eroteltu jalankulku- ja pyörätie, jalankulku 1.7 metrin ja pyörätie 2.9 metrin levyisenä. Jalankulku- ja pyörätie erotetaan toisistaan kiveyksellä. Kadun eteläpuoleinen jalkakäytävä esitetään säilytettäväksi nykyisen kaltaisena.

 

Valo-ohjaus esitetään poistettavaksi Suokadun risteyksestä. Risteys toteutetaan kiertoliittymänä, jonka sisähalkaisija on n.16 metriä ja ulkohalkaisija n. 30 metriä. Kiertoliittymä on esitetty osittain sijoittuvan tontin puolelle. Järjestelyistä on sovittu maanomistajan edustajan kanssa.

 

Kiertoliittymästä aiheutuvien liikennejärjestely muutosten vaikutusalue ulottuu noin 80 metriä Suokadulle. Tämä osuus esitetään myös vahvistettavaksi. Lisäksi Suokadun pohjoispuolelle esitetään uutta, 3.0 metrin levyistä, kevyen liikenteen yhteyttä.

 

Sairaalakadun liittymän liikennevalo-ohjaus tutkitaan vielä erikseen.

 

Teatterikulman ajoratapysäkkiä esitetään siirrettäväksi noin 70 metriä länteen. Tällöin pysäkki saadaan toteutettua syvennyksellä sekä erillisellä odotustilalla pysäkkikatoksineen. Lisäksi pysäkin siirrolla saadaan poistettua pyörätien ja pysäkkialueen liikenteen risteäminen. Poliisiaseman ja teatterikulman itäiset pysäkkijärjestelyt esitetään säilytettäväksi nykyisen kaltaisena.

 

Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut

 

Niiralan- ja Tulliportinkadun olemassa olevat rakennekerrokset säilyvät ennallaan. Suokadun kiertoliittymä sekä kevyenliikenteen väylä rakennetaan osittain uuteen kohtaan, joten näihin tehdään uudet rakennekerrokset.

 

Ajorata, jalkakäytävä ja pyörätie päällystetään asfaltilla. Reunakivet ovat harmaata graniittia, joiden näkyvä korkeus on 12 cm:ä, pysäkeillä 16 cm:ä ja ajoneuvoliittymissä 3 cm:ä. Harkinnassa on myös väripinnoitteen käyttö pyöräilyväylän tehokeinona. Pysäkkialueet ja erotuskaistat päällystetään betoni- tai luonnonkivellä. Sairaalakadun risteysalue esitetään 6 cm:ä korotettuna ja suojatiet tehdään luonnon- ja betonikiveyksellä.

 

Niiralankadun nykyinen puukujanne pyritään säilyttämään, ja lisäksi tehdään puiden täydennysistutuksia. Kiertoliittymän keskusta, samoin kun Viestikadun ja Tasavallankadun kiertoliittymissä, toteutetaan ns. vihreänä.

 

Kadun valaistus uusitaan. Tulliportinkadulla käytetään samaa mustaa pylväs- ja valaisinmallia kuin aiemmin rakennetulla osalla. Niiralankadulla käytetään sinkittyjä teräspylväitä ja led-valaisimia.

 

Katuosuuden tasaus on suunniteltu olemassa olevan ympäristön ehdoilla ja myötäilee pääosin nykyistä tasausta. Kadun korkeusasema ei siten muutu katualueen reunoilla kiinteistöjen kohdalla. Kiinteistöille tapahtuvaan ajoneuvoliikennöintiin ei esitetä muutoksia, nykyiset ajoyhteydet säilyvät ennallaan.

 

Pysäköintipaikkoja rakennetaan yhteensä kolmelle henkilöautolle Huuhankadun päähän kääntöpaikan yhteyteen. Tulliportinkadun aikarajoitteinen kadunvarsipysäköinti (noin kolme paikkaa) esitetään poistettavaksi.

 

Alueen 50 km/h nopeusrajoitus esitetään alennettavaksi 40 km/h.

 

Katujen kuivatus                        Katualueen hulevesiviemäriä täydennetään puuttuvilta osin sekä syöksykaivoja siirretään tarvittavilta osin. Hulevedet ohjataan jiirein ja reunakivin syöksykaivoihin. Lisäksi kasarmialueen rakennuksien kattovedet johdetaan yleiseen hulevesiviemäriin.

 

Esteettömyys                              Suunnittelualueen suojatiet ja linja-autopysäkit on suunniteltu esteettömiksi. Lisäksi niihin asennetaan valkoiset huomiokiveykset.

 

Kunnossapitoluokka                 Tulliportin- ja Niiralankadun kevyen liikenteen väylät, jalkakäytävät ja ajoradat kuuluvat kunnossapitoluokkaan I.

 

Kustannukset ja aikataulu

 

Nähtäville asetettavien katujen kokonaiskustannusennuste on n. 883 000 € (alv. 0 %).

 

Kustannusarvio sisältää kadun, katuviheralueen ja valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset. Vuoden 2017 investointiohjelmassa kohteeseen on varattu 750 000 €.

 

Katuosuuksien rakentaminen aloitetaan keväällä 2017. Viimeistelytyöt pyritään saattamaan loppuun syksyn 2017 aikana, jolloin joukkoliikenteen väliaikaisjärjestelyt saadaan normalisoitua heti syyslomien jälkeen.

 

Suunnittelusta tiedottaminen

 

Kohde on tämän vuoden investointiohjelmassa mukana. Kadun suunnittelutyön alkamisesta on tiedotettu katualueeseen rajautuvia kiinteistöjä ja heille on pidetty infotilaisuus 17.2.2017.

 

Vaikutusten arviointi                Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska katuosuuden rakentaminen parantaa keskustan jalankulku- ja pyöräverkostoa sekä joukkoliikenteen toimivuutta.

 

Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa.

 

 

Esitys                                              Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katusuunnitelmat nähtävilläoloa varten.

 

Liitteet

13

2036/2017 Niiralankatu ja Tulliportinkatu sijaintikartta

 

14

2036/2017 Niiralankatu, asemapiirustus ja poikkileikkaus

 

15

2036/2017 Tulliportinkatu, asemapiirustus  ja poikkileikkaus

 

16

2036/2017 Suokatu, asemapiirustus ja poikkileikkaus

 

                                                          Valmistelija                                                           

Kati Toikkanen

 

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

Päätösehdotus                           Palvelualuejohtaja Jarmo Pirhonen

 

Lautakunta hyväksyy va. kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                            Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.