Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 03.05.2017/Pykälä 95

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

 

§ 95

Asianro 7589/08.00.00/2016

 

 

Oikaisuvaatimus suunnittelupäällikön päätökseen / Kaivotie 3, pysäköinti piennaralueelle

 

 

 

                                                          Va. kaupunkisuunnittelujohtaja Juha Romppanen

                                                          Kaupunkisuunnittelupalvelut

 

 

Suunnittelupäällikön päätös 7.2.2017 (5§)

 

Kaivotie 3:n omistajat, Jorma ja Sinikka Soisalo pyysivät lupaa pitää autoa ”taskuparkissa” piennaralueella talonsa kohdalla. Heidän vuokralaisensa olivat saaneet pysäköintivirhemaksun ilmeisesti maastopysäköinnistä piennaralueelle pysäköinnistä. Tämän jälkeen he olivat pysäköineet ajoradan reunaan, mutta tällöin katu kapenee varsikin talvella ja kunnossapidolle aiheutuu vaikeuksia.

 

Suunnittelupäällikkö teki asiasta kielteisen päätöksen. Maastopysäköintilupaa ei annettu, mutta samalla luvattiin tarkastaa Kaivotien rakenteet ja tarvittaessa laatia saneeraussuunnitelma. Perusteluissa todettiin, että kaupungilla ei ole maastopysäköinnistä lupakäytäntöä. Eikä yksittäisiä lupia anneta tasavertaisuusperiaatteen mukaisesti. Päätöksessä ratkaisumalliksi valittiin Kaivotietä lähellä olevan Niittytien malli. Siellä pysäköinti on sallittu pientareella sellaisissa kohdissa, jotka on katusaneerauksen yhteydessä pohjattu pysäköintiä kestäväksi. Toinen vaihtoehto Kaivotielle oli pysäköintitaskujen rakentaminen. Kaivotien tilanne luvattiin tarkastaa ja mahdolliset suunnitelmat laatia 2017 aikana.

 

Oikaisuvaatimus                         Jorma ja Sinikka Soisalo ovat tehneet oikaisuvaatimuksen suunnittelupäällikön päätöksestä: ”Kaivotie 3 kiinteistön omistajina viittaamme 8.11.2016 laatimaani selvitykseen koskien kadunvarsipysäköintiä toteamme myös seuraavaa.

 

Vaihtoehtona tarjoatte tontille pysäköintiä. Tontti ja kulkuväylät on suunniteltu yhdelle autolle lähinnä omaan käyttöön. Ylimääräisen eritalouteen kuuluvan auton pito tontilla käytännöllisyyssyistä on liian hankalaa. Siten mahdoton.

 

Auton parkkeerauskielto / muutos huonontaa vuokralaisemme oikeutta ja asemaa, niin myös vuokranantajankin. Rajoittaa ja hankaloittaa asunnon vuokraamista. Onhan tämä ollut meille osaelinkeino. Ehkä monella tilanne ei ole tällainen ja omat autot pystytään pitämään paremmin omilla tonteilla.

 

Kiinteistömme kohdalla koskien parkkipaikkaa maa-aines on kovaa kivisoraa. Kantavuus ainakin riittää ja reuna-alue on leveä.

 

Nämä tosiasiat huomioon ottaen me kiinteistön omistajina asian ollessa juuri ajankohtainen vaadimme asian oikaisua. Odotamme myönteistä päätöstä pian.”

 

Nykytilanne                                  Kaivotie on tonttikatu Särkiniemessä. Katupiirustuksen mukaan ajoradan leveys on 5,5 m. Kadun kummallakin sivulla on 3,5 m piennaralueet. Ilmakuva-aineiston perusteella pientareiden ja ajoradan leveydet hieman vaihtelevat. Kaivotie 1 ja 3:n kohdilla piennaralueen nurmetus näyttää kuluneen pois. Nurmipinta on voitu myös poistaa erilaisten katu- tms töiden yhteydessä, mutta sitä ei ole palautettu ennalleen. Muilta kadun asukkailta tai kadun kunnossapitäjältä ei ole tullut palautetta.

 

Lainsäädäntöä ja Kuopion kaupungin käytäntö

 

Maastoliikennelain mukaan moottorikäyttöisellä ajoneuvolla pysäköinti on maastossa kielletty ilman maan omistajan tai haltijan lupaa. Maastoksi katsotaan alue, joka ei ole tie (tai katu) ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvoliikenteeseen. Katujen viereiset piennaralueet ovat tällaista maastoaluetta. Kaupungin käytännön mukaisesti näille maastoalueille pysäköitäessä saa pysäköintivirhemaksun. Samanlainen käytäntö on valtaosassa Suomen kaupunkeja. Maastopysäköinti on kielletty, koska kaupunki haluaa suojella puisto- ja muita viheralueita. Talvisin piennaralueet toimivat lumitilana.

 

Perustelut päätösesitykselle

 

Suunnittelupäällikön päätöksessä mainittiin tontilla pysäköinti koska kaupungin periaatteen mukaan tontin omistaja vastaa tontilla olevien toimintojen tarvitsemien pysäköintipaikkojen rakentamisesta. Maankäyttö- ja rakennuslaissa (156§) sanotaan, että asemakaavassa ja rakennusluvassa määrätyt autopaikat tulee järjestää rakentamisen yhteydessä. Kaivotie on vanhaa aluetta eikä asemakaavassa ole tälle alueelle määräyksiä pysäköinnistä. Kaupungin periaatteen mukaan pysäköinti tulisi kuitenkin järjestää tontilla. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että pysäköintitilanne ei ole samanlainen kaikilla tonteilla. Ilmakuvien perusteella useille lähistön tonteille on onnistuttu rakentamaan paikat kahdelle autolle.

 

Pysäköinti kadulla ei ole sellainen oikeus vuokralaiselle, jonka vuokranantaja voi luvata. Vuokralainen voi toki pysäköidä normaalisti, jos liikennemerkit niin sallivat. Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa todetaan, kaivotiellä ei ole tehty muutoksia pysäköintijärjestelyihin. Eikä kadulla ole pysäköintikieltoa. Ajoradalla saa pysäköidä normaalisti.  Kyse on maastopysäköinnistä, joka on kielletty koko kaupungin alueella. Yksittäisiä lupia piennaralueella pysäköintiin ei anneta. Jos luvan antaa yhdelle, pitää se antaa samoilla perusteilla muillekin.

 

Kaivotie 3:n anomus on varsin ymmärrettävä, koska kadun ajorata on kapeahko ja piennaralueet ovat melko leveitä. Pysäköinti mahdollisimman kaukana kadun keskilinjasta luonnollisesti helpottaisi kadulla liikkumista ja kadun kunnossapitoa. Tämän vuoksi kaupunki pohti erilaisia vaihtoehtoja ja päätyi ratkaisuun, joka hyödyttäisi kaikkia kadun asukkaita. Ratkaisun mukaan pysäköinti voitaisiin sallia piennaralueella joissakin kohdissa, kun nämä kohdat on ensin rakennettu pysäköintiin sopiviksi. Näitä pysäköintipaikkoja pitäisi rakentaa muuallekin kuin Kaivotie 3:n kohdalle. Tällaisten pysäköintipaikkojen haittapuolena on, että vastaavasti muualle kadulle jouduttaisiin laittamaan pysäköintikiellot. Kaupungilla ei ole tällä hetkellä varmaa tietoa kadun rakennekerroksista. Nämä selvitetään vuoden 2017 aikana. Selvityksen jälkeen laaditaan mahdollisesti uusi katusuunnitelma. Rakentamisen aikataulusta ei olisi varmuutta. Se tapahtuisi käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa.

 

Vaikutusten arviointi                -

 

 

Esitys                                              Esitän, että oikaisuvaatimus hylätään.

 

 

Liitteet

19

7589/2016 Oikaisuvaatimus Kaivotie 3

 

Viiteaineisto

4

7589/2016 Suunnittelupäällikön päätös Kaivotie 3, pysäköinti piennaralueelle

 

                                                          Valmistelija                                                           

Jouko Häyrinen

puh. +358 44 718 5423

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Palvelualuejohtaja Jarmo Pirhonen               

 

Lautakunta hyväksyy va. kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                            Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa