Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 21.08.2017/Pykälä 75

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 75

Asianro 6071/03.00/2017

 

 

STM:n lausuntopyyntö luonnokseen hallituksen esitykseksi laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta

 

 

Työllisyyspalvelujohtaja Pirjo Oksanen
Työllisyyspalvelu

 

 

Selostus ja perustelu                 Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi työttömyysturvalain muuttamiseksi. Luonnos on osin keskeneräinen ja täydentyy lausuntovaiheen jälkeen.

 

                                                      Luonnos liittyy hallituksen maakuntauudistusta koskevien esitysten kokonaisuuteen, ja sen tavoitteena on ratkaista maakuntauudistuksesta seuraavat muutostarpeet pitkään työmarkkinatukea saaneen kotikunnalle nyt kuuluvan työmarkkinatuen rahoitusvastuun osalta.

 

                                                      Lausunto pyydetään toimittamaan 1.9.2017 mennessä osoitteella kirjaamo(at)stm.fi ja lisäksi osoitteella marjaana.maisonlahti(at)stm.fi. Lausuntopyynnössä pyydetään ilmoittamaan tunnisteena hankenumero STM063:00/2017. Lausunnot ovat julkisia.

 

Lausunnolla olevassa luonnosesityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia niin, että nykyisin työmarkkinatuen saajan kotikunnalle kohdistuva työmarkkinatuen rahoitusvastuu jatkossa jaettaisiin maakunnan ja henkilön kotikunnan kesken puoliksi. Rahoitusvastuun jakamisessa huomioitaisiin näin kunnilta maakunnille siirtyvät tehtävät sekä erityisesti kannustettaisiin maakuntia tehokkaaseen työllisyyden edistämiseen. Samalla kuitenkin edelleen huomioitaisiin myös kuntien tehtävä työllisyyden edistämisessä. Valtion rahoitusosuus säilyisi ennallaan. Esitysluonnoksessa myös todetaan, että jako vastaisi kunnan tosiasiallisia mahdollisuuksia vaikuttaa sen alueella asuvien työmarkkinatuen saajien työllisyyteen sen jälkeen, kun sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuu olisi siirtynyt kunnilta maakunnille.

 

Kuopion kaupunki pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että kuntien maksuosuutta työmarkkinatuesta vähennetään ja siirretään maakunnille. Rahoitusvastuun muodostuminen tulee olla kiinteässä yhteydessä työllisyysasioiden järjestämisvastuun kanssa. On tärkeää, että työkalut ja vastuu ovat samoissa käsissä. Mikäli järjestämisvastuu työllisyysasioissa siirtyy kokonaan maakunnille, työmarkkinatuen kuntaosuus tulee poistaa.

 

Mikäli maakunnille ja kunnille jää todellinen mahdollisuus jakaa vastuuta työllisyysasioiden hoidossa ja ne kantavat yhdessä vastuu alueen elinvoimaisuuden ja työllisyyden edistämisestä, on myös rahoitusvastuun jakaminen perusteltua. Maakunnilla ja kunnilla tulee kuitenkin olla yhtäläiset mahdollisuudet vaikuttaa rahoitusvastuun muodostumiseen ja ko. työttömien aktivoimiseen. Esityksen mukaan näin ei kuitenkaan tulevaisuudessa ole, vaan kuntien maksuosuudet ovat pitkälti riippuvaisia maakunnan kasvupalvelujen tai yksityisten kasvupalvelujen tuottajien toimista ja sitä kautta tehtävästä aktivointityöstä.

 

Kuntouttava työtoiminta on ollut käytännössä kuntien merkittävin työkalu, jonka avulla on voitu aktivoida vaikeimmin työllistyviä henkilöitä kohti työmarkkinoita. Maakuntauudistuksessa kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalveluihin kuuluvana siirtymässä kokonaan maakunnan vastuulle. Tämä vastuunsiirto on perusteltu sote- ja maakuntauudistuksen kokonaisuus huomioiden. Kunnilla tulee kuitenkin myös jatkossa olla järjestämisvastuullaan jokin palvelu (esimerkiksi nyt Kuopion alueella kokeiltavana oleva työelämäkokeilu), jonka avulla se pystyy aktivoimaan pitkään työttömänä olleita ja nuoria kohti työelämäpolkuja. Esitysluonnoksessa mainitut työllistymistä edistävät palvelut tai tulevat kasvupalvelut sen enempää kuin palkkatuettu työkään eivät tarjoa kunnille riittäviä mahdollisuuksia vaikuttaa työmarkkinatuen saajien aktivointiin ja sitä kautta omiin kustannuksiinsa. Näin siksi, että maakunta päättää em. palvelujen tai tukien myöntämisestä asiakkaille omien säädöstensä ja määrärahojensa puitteissa, eikä kunnilla ole todellista vaikuttamismahdollisuutta niihin.

 

Myös rahoitusvastuun määräytymistä valtion sekä kuntien ja maakunnan kesken tulee maakuntauudistuksessa tarkastella uudelleen erityisesti osa-aikatyössä tai omaehtoisessa opiskelussa olevien työmarkkinatuensaajien osalta. Kuopion kaupunki pitää tärkeänä, että työttömyysturvalakia muutetaan siten, että valtio rahoittaa kokonaan osa-aikatyössä olevien ja siksi soviteltua työmarkkinatukea saavien henkilöiden työmarkkinatuen.

 

Työmarkkinoilla työvoiman tarjonnan ja kysynnän kohtaanto-ongelmat ovat merkittäviä ja ne vain lisääntyvät talouskasvun aikana. Kaiken maakuntauudistukseen ja kasvupalveluihin liittyvän lainsäädännön tulee tukea erilaisten koulutusratkaisujen hakemista passiivisen työttömyyden sijaan. Kuopion kaupunki katsoo, että omaehtoinen opiskelu tulee aina lukea työttömälle työnhakijalle työttömyysturvalain mukaiseksi työllistymistä edistäväksi palveluksi, jonka ajalta valtio rahoittaa työttömän työttömyysturvan sekä maksaa kulukorvauksen.

 

Rahoitusvastuun poistaminen kunnilta omaehtoisen opiskelun ajalta on perusteltua myös siksi, että kunnat eivät voi mitenkään vaikuttaa ko. opiskeluoikeuden myöntämiseen tai kestoon koska vastuu asiassa on kokonaan maakunnalla. Kunnille lankeaa tässä kohtaa vain maksajan rooli. Työmarkkinatukien maksuosuuksien poistuminen omaehtoisen opiskelun ajalta antaisi myös kunnille taloudellista liikkumavaraa ja sitä kautta paremmat mahdollisuudet osallistua räätälöityjen koulutusratkaisujen luomiseen työttömille työnhakijoille yhdessä koulutusorganisaatioiden kanssa.

 

 

 

Liitteet

5

6071/2017  hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta

 

                                                     

 

                                                      Valmistelija                                                         

Pirjo Oksanen

puh. +358 44 718 1711

                                                      etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

 

 

 

Päätösehdotus                          Vs. kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen

 

Kaupunginhallitus päättää antaa asiassa edellä olevan lausunnon.

 

 

Päätös                                          Keskusteltuaan kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti vs. kaupunginjohtajan tekemän päätösehdotuksen.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa