Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 20.09.2017/Pykälä 55

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

 

§ 55

Asianro 8060/08.00.00/2013

 

 

Lehtoniemen alueen pysäköinti

 

 

Kaupunkisuunnittelujohtaja Juha Romppanen
Kaupunkisuunnittelun tukipalvelut

 

 

Taustaa ja nykytilanne             Lehtoniemen alueelta tulee aika ajoin palautetta pysäköinnistä. Erityisesti kerrostaloalueilla on ollut puutetta vieraspysäköintipaikoista. Kiinteistöt ovat toteuttaneet vain kaavan minimimäärän autopaikkoja tonteillaan, jolloin vieraille varattuja paikkoja ei ole voitu kiinteistön pihasta osoittaa. Katualueelle on osalla katuja varattu kääntöpaikoille muutamia vieraspysäköintiin sopivia pysäköintipaikkoja, mutta ne sijoittuvat pääosin pientaloalueiden puolelle. Lähtökohtana on, että pysäköintipaikat tulee sijoittaa tontille. Rakennetuilla tonteilla pysäköintipaikkojen lisääminen on ongelmallista, samoin kuin jo rakennetuilla kaduilla. Katualueelle saattaisi voida lisätä joitain yksittäisiä pysäköintitaskuja, mutta tällöin kaduille ei jäisi lumitilaa ja sen vuoksi pysäköintitaskujen lisäämisestä on jo aiemmin luovuttu. Alueen pysäköintiä on käsitelty myös aiemmin kaupunkirakennelautakunnassa vuosina 2013 ja 2015, jolloin päätettiin vuoropysäköintikokeilusta ja vuoropysäköinnin jatkamisesta. Tuolloin vuoropysäköintiä kokeiltiin ja jätettiin myös Rautaniementielle välillä Riimuraitti - Rautaniemenraitti, koska alueella on ollut pulaa pysäköintipaikoista Peikkometsän lähiliikunta-alueen ja frisbeegolf radan myötä. 

 

Kun vuoropysäköinnistä päätettiin vuonna 2013, niin Kanavanrannassa ei ollut vuoropysäköintiä rakennustyömaiden vuoksi. Kun vuoropysäköinti alkoi Kanavanrannassa, on palautetta tullut useasti siitä, että vuoropysäköinti ei toimi. Kadulla pysäköidään usein molemmin puolin, jolloin katu menee tukkoon ja asukkaita huolettaa mm. pelastusreittien toimivuus. Molemmin puolin pysäköidessä pysäköijät todennäköisesti ”ennakoivat” pysäköinnin puolen vaihtumista seuraavana aamuna.

 

Kanavaharjunkadulla on ollut myös vuoropysäköintiä. Viime aikoina rakennustyömaan takia vuoropysäköinti on ollut pois käytöstä ja pysäköinti on järjestetty kadun länsireunalle aikarajoitettuna. Käytössä on ollut väliaikaisesti kolmen tunnin pysäköintirajoitus, joka on ollut voimassa arkisin klo 8 - 17 ja lauantaisin sekä sunnuntaisin klo 8 - 15. Kanavaharjunkadulta on tullut kuitenkin viime aikoina vähemmän palautetta väliaikaisten pysäköintijärjestelyjen aikaan kuin vuoropysäköinnin aikaan. Väliaikaisten pysäköintijärjestelyjen yhteydessä alkuun tuli palautetta etenkin siitä, että väliaikaiset pysäköintiä koskevat merkit eivät pysyneet paikoillaan ja tämän vuoksi pysäköinti aiheutti välillä ongelmia.

 

Etenkin Kanavanrannan ja Kanavaharjunkadun asukkaat ovat antaneet palautetta vuoropysäköinnistä. Ns. ”asuntomessualueelta” on tullut myös palautetta koskien pysäköintiä. Palautteissa on valiteltu sitä, että alueen ainoat kadulla olevat pysäköintipaikat eivät ole juurikaan vieraiden vaan asukkaiden käytössä. Tämän vuoksi Simpukankujalle, Messuportinkadulle, Helminauhalle, Järvihelmenkadulle ja Kotilokadulle ollaan asettamassa kaupunkirakennelautakunnan 8.6.2016 tekemän periaatepäätöksen mukaista pysäköintirajoitusta eli pysäköinti rajataan kolmeen tuntiin arkisin klo 8 - 21 välillä, arkiöisin ja viikonloppuisin pysäköintiaikaa ei rajoiteta.

 

Pysäköintinormi vaihtelee Lehtoniemessä asuinkerrostalo- ja rivitalojen korttelialueilla 1 ap/as…1,3 autopaikkaa/asunto. Erillispientalojen korttelialueella pysäköintinormi on

2 ap/as…3 ap/as.

 

Vaihtoehtoja pysäköintiin

 

Alueen pysäköintiratkaisuihin on pohdittu kolmea erilaista vaihtoehtoa:

        vuoropysäköinnin jatkaminen

        sallitaan pysäköinti kolmen tunnin aikarajoituksella arkisin klo 8 - 21 kadun toisella puolella (arkiöisin ja viikonloppuisin rajoittamaton pysäköinti)

        ei pysäköintiä ollenkaan

 

Kaikkiin vaihtoehtoihin liittyy sekä hyviä ja huonoja puolia. Lehtoniemen alueella tonttikadut ovat kapeita, ajoradan leveys on pääsääntöisesti 5,5 m. Kanavaharjunkatu ja Kanavanranta ovat siinä mielessä poikkeuksia, että ko. kaduilla ei ole lainkaan kadun varrella pysäköintitaskuja pysäköintiä varten. Kanavaharjunkadun päässä olevalla kääntöpaikalla on kuusi pysäköintipaikkaa. Katu on kuitenkin n. 430 metriä pitkä, eivätkä kääntöpaikan pysäköintipaikat palvele näin ollen Kanavaharjunkadun alkupään kiinteistöjä. Kanavanrannan Paattikujan puoleisessa päässä on neljä pysäköintipaikkaa. Ns. asuntomessualueen kaduilla on pysäköintitaskuja ja/tai kääntöpaikoilla pysäköintipaikkoja.

 

Alla olevaan taulukkoon on vertailtu eri pysäköintiratkaisujen vaikutuksia alueen asukkaiden sekä alueella vierailevien kannalta. Lisäksi on pohdittu vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, katujen kunnossapitoon sekä pysäköinnin valvontaan.

 

 

 

 

 

 

 

Vuoropysäköinti

3 h arkisin klo 8 - 21

Ei pysäköintiä

 

Vaikutukset alueella asuville

 

Pysäköintipaikoilla on vaihtuvuutta, mutta mahdollistaa pitkäaikaisen pysäköinnin vaihtamalla vain kerran vuorokaudessa pysäköintipaikkaa.

Toimii myös viikonloppuisin.

 

Pysäköintipaikoilla on vaihtuvuutta arkipäivisin, mutta ei viikonloppuisin. Arkisin voi edellyttää esim. toimistotyöaikaa tekevällä siirtämään autoa/ pysäköintikiekon aikaa, mikäli haluaa pysäköidä iltaisin pidempi aikaisesti.

Mahdollistaa yön yli pysäköimisen sekä viikonloppuna rajoittamaton pysäköintimahdollisuus.

 

 

Ei mahdollisuutta pysäköintiin katualueella. Lähimmille yleiseen pysäköintiin tarkoitetuille alueille voi tulla matkaa.

 

Vaikutukset alueella vieraileville

 

Pysäköintipaikoilla on vaihtuvuutta, mutta mahdollistaa pitkäaikaisen pysäköinnin vaihtamalla vain kerran vuorokaudessa pysäköintipaikkaa.

Toimii myös viikonloppuisin.

 

Pysäköintipaikoilla on vaihtuvuutta arkipäivisin, mutta ei viikonloppuisin. Mikäli on vieraana alueella pidempään arkisin päiväaikaan, edellyttää ajoneuvon/pysäköintikiekon ajan siirtämistä.

Mahdollistaa yön yli pysäköimisen.

Viikonloppuisin rajoittamaton pysäköintimahdollisuus.

 

 

Ei mahdollisuutta pysäköintiin katualueella, mikäli kiinteistöllä ei ole vieraspysäköintipaikkoja. Lähimmille yleiseen pysäköintiin tarkoitetuille alueille voi tulla matkaa.

 

Liikenneturvallisuus

 

Pysäköidyt autot vievät tilaa ja voivat tehdä kadusta ahtaan. Kohtaaminen voi olla hankalaa ja osa autoilijoista saattaa käyttää jalkakäytävää/  kevyen liikenteen väylää kulkureittinä/ohittamiseen, joka voi aiheuttaa vaaratilanteita jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa.

 

Hiljentää ajonopeuksia.

 

 

Pysäköidyt autot vievät tilaa ja voivat tehdä kadusta ahtaan. Kohtaaminen voi olla hankalaa ja osa autoilijoista saattaa käyttää jalkakäytävää/  kevyen liikenteen väylää kulkureittinä/ohittamiseen, joka voi aiheuttaa vaaratilanteita jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa.

 

Hiljentää ajonopeuksia.

 

Pysäköidyt autot eivät vie kadulta tilaa, eivät estä näkemiä tms.

 

Ei hiljennä ajonopeuksia

 

 

Muu turvallisuus

 

Palautteiden mukaan kadulla pysäköidään usein molemmin puolin katua, jolloin ajorata kapenee. Voi estää (tai ainakin hidastaa) esim. hälytysajoneuvon pääsyn kohteeseen.

 

 

Riski siihen, että katu kaventuu väärin pysäköidyistä ajoneuvoista pienempi kuin vuoropysäköinnissä.

 

Riski siihen, että katu kaventuu väärin pysäköidyistä ajoneuvoista pienempi kuin vuoropysäköinnissä.

 

Vaikutukset katujen kunnossapitoon

(tonttikadut kuuluvat kunnossapitoluokkaan III)

 

Mahdollistaa hyvin talvikunnossapidon, mikäli pysäköinti tapahtuu oikein.

Voi kuitenkin vaikeuttaa talvikunnossapitoa ja paikoin voi muodostua lumipenkkoja, jotka kaventavat ajorataa.

 

Kesäaikana ei juurikaan merkitystä.

 

Mahdollistaa melko hyvin talvikunnossapidon, etenkin arkisin, mikäli pysäköinti tapahtuu oikein.

Voi kuitenkin vaikeuttaa talvikunnossapitoa ja paikoin voi muodostua lumipenkkoja, jotka kaventavat ajorataa. Viikonloppuisin voi vaikeuttaa lumien auraamista.

 

Kesäaikana ei juurikaan merkitystä.

 

 

Mahdollistaa parhaiten talvikunnossapidon.

 

Kesäaikana ei juurikaan merkitystä.

 

Pysäköinnin valvonta

 

 

Edellyttää aktiivista pysäköinninvalvontaa.

 

Edellyttää aktiivista pysäköinninvalvontaa.

 

Edellyttää aktiivista pysäköinninvalvontaa.

 

 

Perustelut päätökselle            Alla olevaan taulukkoon on koottu 14.7 - 17.8 välisenä aikana jaettujen pysäköintivirhemaksujen määrät sekä syyt Kanavanrannasta, Kanavaharjunkadulta, Järvihelmenkadulta sekä Rautaniementieltä. Lisäksi vertailuun otettiin kaksi muuta Lehtoniemen alueen tonttikatua: Keilankannas ja Helminauha.

 

Katu

Pysäköintivirhemaksujen määrä

Kanavanranta

20 kpl, joista

-    pysäköintikielletty kuukauden parittomina/ parillisina päivinä 18 kpl, joista 2 kpl lisäksi pysäköinti liikennettä haittaavasti/ vaaraa aiheuttaen

-    luvaton maastopysäköinti 1kpl

-    pysäköinti ilman P- tunnusta 1 kpl

Kanavaharjunkatu

13 kpl, joista

-pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen: 7 kpl

-sallitun pysäköintiajan ylitys/ pysäköintikiekon virheellinen käyttö: 5 kpl

-luvaton maastopysäköinti: 1 kpl

Kanavaharjunkatu 5 kohdalta: 4 kpl

Kanavaharjunkatu 2 kohdalta: 2 kpl

Järvihelmenkatu

3 kpl (pysäköinti kielletty- liikennemerkin noudattamatta jättäminen 3 kpl)

Keilankannas

1 kpl (pysäköintikieltoalue- liikennemerkin noudattamatta jättäminen)

Helminauha

1 kpl (pysäköinti ajosuunnan vastaisesti)

Rautaniementie

( sis. kääntöpaikan)

12 kpl, joista

-   luvaton maastopysäköinti 2 kpl

-   pysäköintikieltoalue- liikennemerkin noudattamatta jättäminen 9 kpl

-   pysäköinti kielletty kuukauden parittomana/parillisena päivänä: 1 kpl

Vain yksi pysäköintivirhemaksu on merkitty Rautaniementielle. Loput pysäköintivirhemaksut on merkitty Rautaniementien kääntöpaikalle.

 

Kanavanrannassa jaettiin 20 pysäköintivirhemaksua ja vertailuna Rautaniementiellä 12 pysäköintivirhemaksua kyseisenä aikana. Kanavanrannassa pysäköintivirhemaksuja annettiin ”pysäköinti kielletty kuukauden parittomana/ parillisena päivänä”- liikennemerkin noudattamatta jättämisestä 18 kappaletta, joissa kahdessa oli lisäksi syynä ”pysäköinti liikennettä haittaavasti/vaaraa aiheuttaen”. Vastaavasti Rautaniementiellä jaettiin 12 pysäköintivirhemaksua, joista yhden syy oli vain ”pysäköinti kielletty kuukauden parittomana/parillisena päivänä”- liikennemerkin noudattamatta jättäminen. Järvihelmenkadulla ei ollut yhtäkään pysäköintivirhemaksua vuoropysäköintimerkin noudattamatta jättämistä. Tuloksesta voitaneen todeta, että Kanavanrannassa vuoropysäköintiä ei noudateta, kuten asiakaspalautteissakin on kerrottu.

 

Rautaniementiellä puolestaan vuoropysäköinti ei ole aiheuttanut ongelmia ainakaan pysäköintivirhemaksuja vertailtaessa. Rautaniementien ympäristö on pääosin omakotitaloaluetta, jolloin tonteilta tulee löytyä kolme autopaikkaa/ asunto. Rautaniementiellä pysäköivät ovat suurella todennäköisyydellä alueella vierailevia, ei siellä asuvia. Mikäli Rautaniementielle laitettaisiin kolmen tunnin rajoitus arkisin klo 8 - 21, tarkoittaisi se sitä, että viikonloppuisin paikoilla ei välttämättä olisi vaihtuvuutta ja se saattaisi aiheuttaa pysäköintiongelmia lähiliikuntapuiston ja frisbeegolf radan käyttäjiä ajatellen. Vuoropysäköinti turvaa paikkojen vaihtuvuuden mutta mahdollistaa pysäköinnin kuitenkin vuorokauden ajan. Näin ollen Rautaniementiellä voisi jatkaa vuoropysäköintiä. Kääntöpaikka Rautaniementien päässä on varsin laaja. Kääntöpaikan yhteyteen voisi tutkia, onko mahdollista lisätä pysäköintipaikkoja. Sekä mahdollisille uusille että jo kääntöpaikan nykyisille paikoille tulisi miettiä sopiva pysäköintirajoitus, jotta pysäköintipaikat olisivat alueella vierailevien käytössä, esim.3 h 8 - 21 maanantaista perjantaihin, lauantaisin ja sunnuntaisin.

 

Vaikutusten arviointi                Päätöksellä ei ole ilmasto-, ympäristö- tai yritysvaikutuksia. Liikenneturvallisuuteen päätöksellä on myönteinen vaikutus.

 

Esitys                                              Esitän, että Kanavanrannassa, Kanavaharjunkadulla sekä Järvisimpukankujalla luovutaan vuoropysäköinnistä. Jatkossa pysäköinti rajoitetaan vain katujen toiselle reunalle aikarajoitettuna kolmeen tuntiin arkisin klo 8 - 21 kaupunkirakennelautakunnan 8.6.2016 tekemän periaatepäätöksen mukaisesti. Ko. paikoille lisätään myös henkilöauton ja pakettiautojen pysäköinnin sallimat lisäkilvet.

 

        Kanavanrannassa rajoitus asetetaan kadun eteläpuolelle nykyiselle vuoropysäköintiosuudelle (n. 6 pysäköintipaikkaa).

        Kanavaharjunkadulla rajoitus asetetaan kadun eteläreunalle nykyiselle pysäköintirajoitus osuudelle (n. 10 pysäköintipaikkaa).

        Järvihelmenkadulla pysäköinti asetetaan kadun eteläpuolelle (n. 4 pysäköintipaikkaa).

 

Näiden muutosten yhteydessä lisätään 3 h klo 8 - 21 rajoitus Keilankannaksen sekä Kurikkakadun että Kanavanrannan kääntöpaikan yhteydessä oleville pysäköintipaikoille. Keilankannaksen kadun varteen tutkitaan vielä mahdollisuutta lisätä muutama kadunvarsipaikka.

 

Rautaniementiellä jatketaan vuoropysäköintiä, jotta turvataan pysäköintipaikkojen vaihtuvuus lähiliikunta-alueen ja frisbeegolfradan käyttäjille. Rautaniementien kääntöpaikkaa vielä tutkitaan, saadaanko autopaikkoja lisättyä sekä lisätään niille sekä nykyisille Rautaniementien pään kääntöpaikan paikoille aikarajoitus 3 h 8 - 21 arkisin, lauantaisin ja sunnuntaisin pysäköintirajoitus.

 

                                                          Valmistelija                                                           

Hanna Myllynen

puh. +358 44 718 5333

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Palvelualuejohtaja Jarmo Pirhonen

Lautakunta hyväksyy kaupunkisuunnittelujohtajan päätöksen.

 

Päätös                                            Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa