Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 10.12.2018/Pykälä 355

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta

63 §

29.11.2018

 

§ 355

Asianro 9410/08.01.00/2018

 

 

Kuopion linja-autoliikenteen käyttövoimaselvitys

 

 

Päätöshistoria

 

Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta 29.11.2018 63 §

 

Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen

 

Kuopion kaupunginhallitus hyväksyi 22.5.2017 Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne 2025 –ohjelman tavoitteellisena ohjelmana seudun joukkoliikenteen kehittämistyölle.

 

Toteuttamisohjelmassa on asetettu 10 sähköbussin tavoite vuodelle 2025. Eri käyttövoimien nopean kehityksen vuoksi laadittiin käyttövoimaselvitys, jossa tarkastellaan eri käyttövoimien soveltuvuutta Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenteeseen. Käyttövoimaselvitys laadittiin konsulttitoimisto WSP:n toimesta yhteistyönä Jyväskylän kaupungin kanssa.

 

Selvityksessä on päästöjä tarkasteltu eri käyttövoimavaihtoehtojen välillä käytön aikaisten paikallispäästöjen sekä well-to-wheel (hiilidioksidipäästöt, kun huomioidaan energiantuotanto ja bussiliikenteen aikaiset päästöt) päästöjen näkökulmasta. Käyttövoimavaihtoehdoista ympäristöystävällisimpiä ovat edellisistä näkökulmista tarkasteltuna biodiesel, biokaasu ja täyssähkö.

 

Biodiesel ja biokaasu eivät ole paikallispäästöttömiä, mutta fossiiliseen dieseliin verrattuna paikallispäästöt ovat alhaisemmat. Esimerkiksi biodiesel ei sisällä lainkaan rikkiä ja biokaasun typenoksidi-päästöt ovat noin 40 % ja pienhiukkaspäästöt noin 70 % pienemmät kuin EURO 6-päästöluokan fossiilista dieseliä käyttävä bussi. Täyssähkö on täysin paikallispäästötöntä.

 

Kokonaiskustannusten vertailussa on huomioitu eri käyttövoimien investointikustannukset sisältäen infra- ja kalustokustannukset, käyttökustannukset sisältäen energia- ja huoltokustannukset ja mahdollisen akkujen vaihdon sekä palkka- ja yleiskustannukset. Lisäksi on huomioitu investoineille korko (4 %) ja poistoajat.

 

 

 

 

Käyttövoimaselvitys suosittaa

 

Vuonna 2019 alkavien liikennöintisopimusten kilpailuttaminen on jo aloitettu ja ko. kilpailussa annetaan lisäpisteitä biodieselin käytöstä. Kuopion seudulla ei ole vielä saatavissa uusiutuvaa dieseliä eikä myöskään biokaasua jalosteta liikennepolttoaineeksi toistaiseksi, vaan tuotanto käytetään lämmön ja sähkön tuotantoon vuoteen 2026 asti. Sähköbussiliikenteen edellyttämiseksi ei ole vielä valmiutta.

 

Kustannus-, ympäristö-, viihtyisyys- ja matkustajanäkökulmat huomioiden Kuopion keskustassa ja sen tuntumassa liikennöitäville tiheävuorovälisille linjoille soveltuvat parhaiten paikallispäästöttömät ja hiljaiset sähköbussit. Merkittävästi keskusta-alueen ulkopuolelle ulottuvilla pidemmillä linjoilla biodiesel ja biokaasu ovat varteenotettavia käyttövoimavaihtoehtoja. Uusiutuvan biodieselin myötä perinteistä dieseliä ei välttämättä enää tulevaisuudessa tarvita.

 

Liikennöintikustannusten maltillisen kehittymisen kannalta on kuitenkin eduksi, että vuonna 2014 liikenteeseen hankitut bussit kelpaavat seuraavillakin kilpailuttamiskierroksilla ainakin arkipäivien liikenteeseen ruuhka-aikoina ja mahdollisesti ruuhka-aikojen välisessäkin ilta- ja viikonloppuliikennettä tiheämmässä liikenteessä. Nämä aiemmin liikenteeseen käyttöön otetut bussit voivat käyttää myös biodieseliä. Biodieselin käyttöönottaminen ei vaadi uuden infran rakentamista nykyisen rinnalle.

 


 

Etenemispolku

         1) Uusiutuvan dieselin käytöstä annetaan lisäpisteitä seuraavilla kilpailuttamiskierroksilla.

         2) Liikennettä seuraavan kerran kilpailutettaessa vuonna 2021 tai 2022 edellytetään sähköbusseja (6 sähköbussia)

         3) Saatujen kokemusten perusteella sähköbussiliikennettä voidaan lisätä vuodesta 2025 alkaen.

         4) Biokaasua käyttävään kaasubussiliikenteeseen voidaan siirtyä vuonna 2026, mikäli biokaasua jalostetaan tällöin Kuopion seudulla liikennekäyttöön.

         5) Ennen kilpailutusta liikennöitsijöiden kanssa käydään aktiivista vuoropuhelua.

 

Etenemispolkua voidaan päivittää ja tarkentaa uusien tietojen ilmentyessä.

 

Vaikutusten arviointi         -

 

 

Esitys                                  Esitän, että joukkoliikennelautakunta hyväksyy Kuopion linja-autoliikenteen käyttövoimaselvityksen ja siinä esitetyn etenemispolun uusien käyttövoimien käyttöönotosta ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle käyttövoimaselvityksen ja siinä esitetyn etenemispolun hyväksymistä.

 

Mikäli kaupunginhallitus hyväksyy edellä esitetyn joukkoliikennelautakunta päättää käynnistää selvityksen linja-autoliikenteen sähköistämiseksi etenemispolun 2. vaiheen mukaisesti. Selvityksen laatiminen tilataan yhdeltä puitesopimuskumppanina olevalta konsultilta.

 

Liitteet

 

9410/2018 Kuopion joukkoliikenteen käyttövoimaselvitys

 

 

 

 

 

                                            Valmistelija                                          

Antti Tirkkonen

puh. +358 44 718 5316

                                            etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus               Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi

 

Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.

 

 

Päätös                              Merkitään, että joukkoliikenneinsinööri Antti Tirkkonen osallistui asian esittelyyn. Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 


 

 

 

 

 

Vaikutusten arviointi                -

 

 

 

 

                                                          Asiaa esitellään kokouksessa.

 

 

Päätösehdotus                           Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen

 

Kaupunginhallitus hyväksyy joukkoliikennelautakunnan esityksen.

 

 

 

Päätös                                            Merkittiin, että Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Sakari Pääkkö, joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi ja Simo Airaksinen WSP Finland Oy:stä olivat kokouksessa kuultavina asiakohdassa. Pääkkö, Matinniemi ja Airaksinen poistuivat kokouksesta asiakohdan käsittelyn jälkeen.

 

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti kaupunginjohtajan tekemän päätösehdotuksen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa