Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kasvun ja oppimisen lautakunta
Pöytäkirja 19.11.2019/Pykälä 72

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Oheismateriaali
  9428/2019 Vaikutusten arviointi

 

 

§ 72

Asianro 9428/12.01.00.02/2019

 

 

Kuopion Lyseon lukion IB-linjan opiskelijavalinnan perusteet kevään 2020 yhteisvalinnasta alkaen

 

 

Opetusjohtaja Leena Auvinen
Perusopetus ja nuorisopalvelut sekä lukiokoulutus ja toisen asteen yhteistyö

 

 

Selostus ja perustelut

 

Lukion opiskelijaksi ottamisen perusteet määritellään lukiolaissa (714/2018) 22 §:ssä, ja niitä tarkennetaan opetusministeriön asetuksessa 856/2006. Asetuksen 2 §:ssä todetaan, että mikäli lukiokoulutukseen hakeutuvia on enemmän kuin täytettäviä opiskelupaikkoja, opiskelijat otetaan lukioon perusopetuksen päättötodistuksen äidinkielen ja kirjallisuuden, toisen kotimaisen kielen, vieraitten kielten, uskonnon tai elämänkatsomustiedon, historian, yhteiskuntaopin, matematiikan, fysiikan, kemian, biologian, terveystiedon ja maantiedon arvosanojen aritmeettisen keskiarvon osoittamassa järjestyksessä. Keskiarvo lasketaan sadasosan tarkkuudella. Mikäli useammalla hakijalla on sama keskiarvo, otetaan valinnassa huomioon hakijoiden esittämät hakutoiveet ja sen jälkeen hakijoiden kaikkien aineiden aritmeettinen keskiarvo. Edelleen 2 §:n kolmannessa momentissa todetaan, että koulutuksen järjestäjä voi ottaa osan opiskelijoista muilla kuin perusopetuksen päättötodistuksella koulutukseen hakevista.

                             Asetuksen 3 §:ssä todetaan, että jos koulutuksen järjestäjä käyttää 2 §:ssä tarkoitetussa opiskelijavalinnassa pääsy- tai soveltuvuuskokeita, saadaan kokeiden tulokset ottaa valinnassa huomioon siten, että niiden vaikutus on enintään puolet enimmäispistemäärästä.

                             Asetuksen 3 §:ssä todetaan myös, että otettaessa opiskelijoita lukiokoulutukseen, jossa noudatetaan opetussuunnitelmaa, jossa painotetaan yhtä tai useampaa oppiainetta, voidaan 2 §:ssä tarkoitettua keskiarvoa laskettaessa ottaa huomioon samassa pykälässä mainittujen tai muiden opetuksessa painotettujen oppiaineiden arvosanat koulutuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Koulutuksen järjestäjä voi huomioida myös hakijan muun koulutuksen, harrastukset tai muut lisänäytöt. Edellä todettujen lisänäyttöjen vaikutus yhdessä mahdollisten pääsy- tai soveltuvuuskokeiden kanssa ei saa ylittää puolta enimmäispistemäärästä.

                             Asetuksen 4 §:ssä todetaan, että tätä asetusta sovelletaan myös valittaessa opiskelijoita International Baccalaureate, European Baccalaureate ja Reifeprüfung -tutkintoihin johtaviin opintoihin. Lisäksi koulutuksen järjestäjä voi selvittää hakijoiden opetuskielen riittävyyttä.

Kevään 2019 yhteisvalintaan saakka Kuopion Lyseon lukion IB-linjan opiskelijat on valittu edellä kuvatun asetuksen 2 §:ssä mainitun perusopetuksen päättötodistuksen lukuaineiden aritmeettisen keskiarvon ja pääsykokeen perusteella. Pääsykoe on muodostunut englannin, matematiikan ja äidinkielen kokeista sekä haastattelusta.

Molempien osatekijöiden maksimipistemäärä on ollut 10 pistettä.

Kuopion Lyseon lukion IB-linjan opetushenkilöstö on useana vuonna keskustellut siitä, tuottaako nykymuotoinen pääsykoe opiskelijan opinnoissa menestymisen kannalta oppilaitokselle oleellista tietoa ja voiko pääsykoe joissain tapauksissa muodostua IB-linjasta kiinnostuneelle opiskelijalle hakemisen esteeksi. Lisäksi valtakunnallisia korkea-asteen opiskelijavalinnan kriteerejä on uudistettu ja uudistetaan jatkossa yhä enemmän siihen suuntaan, että valmistautumista vaativista pääsykokeista luovutaan ja todistusvalinnan painoarvo kasvaa.

Keväällä 2019 Kuopion Lyseon lukion IB-linjan opiskelijavalinnassa kokeiltiin määräajan pelkkää todistusvalintaa. Valintakriteerinä olivat sekä perusopetuksen päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo että perusopetuksen päättötodistuksen lukuaineiden painotettu keskiarvo, jossa painotettiin äidinkielen ja kirjallisuuden, englannin ja matematiikan arvosanoja kertoimella kaksi.

 

Kevään 2019 Kuopion Lyseon lukion IB-linjan opiskelijavalinnan tulokset ovat olleet erittäin hyvät. IB-linjan vetovoima kasvoi pääsykokeesta luopumisen jälkeen merkittävästi (K2018 23 hakijaa / 30 aloituspaikkaa, K2019 43 hakijaa / 30 aloituspaikkaa). Lisäksi opiskelijavalinnan tulos oli erinomainen (alin hyväksytty keskiarvo oli 8,67). 

Kuopion Lyseon lukion IB-linjan opiskelijavalintaa on perusteltua muuttaa kevään 2020 yhteisvalinnasta alkaen niin, että pääsykokeesta luovutaan pysyvästi. Pääsykokeen tilalle opiskelijavalinnan kriteeriksi otetaan asetuksen 856/2006 3 §:ssä mainittu perusopetuksen päättötodistuksen painotettu keskiarvo, jossa oppilaan päättötodistuksen arvosanoista äidinkielen ja kirjallisuuden, englannin ja matematiikan arvosanat kerrotaan kahdella. Vuoden 2019 kokeilussa käytettyä kaikkien lukuaineiden ja painotetun keskiarvon yhteispistemäärää ei voida käyttää, koska Opintopolku-järjestelmä ei tue sitä. Vuoden 2019 kokemus myös osoitti, ettei yhteispistevalinta tuota eroa pelkkään painotettuun keskiarvoon nähden.                          

Äidinkielen ja kirjallisuuden, englannin ja matematiikan arvosanojen painottaminen on perustelua sen vuoksi, että ne ovat kaikille pakolliset IB-ohjelman oppiaineet. Lisäksi matematiikan arvosanan on todettu olevan varsin hyvin verrannollinen opintomenestykseen myös muissa oppiaineissa.

Kyseessä on kevään 2019 määräaikaisen kokeilun tulosten perusteella tehtävä pysyvä muutos Kuopion Lyseon lukion IB-linjan opiskelijavalintaan.

 

 

Vaikutusten arviointi                Liitteenä

 

 

Esitys                                              Esitän, että kasvun ja oppimisen lautakunta päättää muuttaa Kuopion Lyseon lukion IB-linjan opiskelijavalinnan perusteita kevään 2020 yhteisvalinnasta alkaen siten, että opiskelijavalinta perustuu lukioasetuksen 856/2006 3 §:ssä mainittuun perusopetuksen painotettu keskiarvoon, jossa oppilaan päättötodistuksen arvosanoista äidinkielen ja kirjallisuuden, englannin ja matematiikan arvosanat kerrotaan kahdella.

 

 

Liitteet

6

9428/2019 Vaikutusten arviointi

 

                                                          Valmistelija                                                           

Samuli Laitinen

puh. +358 44 718 4562

Jukka Sormunen

puh. +358 44 718 4040

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas

 

Kasvun ja oppimisen lautakunta päättää hyväksyä opetusjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                            Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa