Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 20.02.2020/Pykälä 10

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 10

Asianro 509/08.01.00/2018

 

 

Kuopion ja Siilinjärven yhteistoimintasopimuksen toteutuminen vuonna 2019

 

 

Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen

 

Kuopion kaupunginvaltuusto ja Siilinjärven kunnanvaltuusto hyväksyivät 13.6.2011 yhteistoimintasopimuksen, jossa sovittiin 3.12.2009 voimaanastuneissa EU:n palvelusopimusasetuksessa (PSA) ja kansallisessa joukkoliikennelaissa joukkoliikenteen toimivaltaiselle viranomaiselle säädetyistä tehtävistä sekä kuntien keskenään sopimista joukkoliikenteen tehtävistä Kuopion ja Siilinjärven alueella 1.1.2012 alkaen. Sopimusta päivitettiin vastaamaan uudistunutta lainsäädäntöä ja käytäntöjä joukkoliikennelautakunnan päätöksellä 25.10.2018 (56 §). Sopimuksen mukaan lakisääteisten viranomaistehtävien ja muiden yhdessä sovittujen joukkoliikenteen kehittämistehtävien hoitamisessa vastuukuntana on Kuopion kaupunki. 

 

Tarkistettu sopimus on liitteenä. 

 

Sopimuksen seuranta                   Sopimuksen kohdan 6 mukaan sopimuksen toteutumista seurataan kerran vuodessa pidettävässä arviointikokouksessa, jonka Kuopion kaupunkiympäristön joukkoliikenneyksikkö järjestää. 

 

Arviointikokous vuoden 2019 toiminnasta pidettiin 29.1.2020. Muistio kokouksesta on liitteenä.

 

Yhteistoiminnan tavoitteet ja yleiset periaatteet 

 

Yhteistoiminnan tavoitteena on toteuttaa kuntarajat ylittävää yhteistyötä joukkoliikenteen järjestämisessä voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti sekä kehittää ja koordinoida seudullista joukkoliikennettä ja kuntien henkilökuljetuksia siten, että palvelutaso paranee ja palvelut tuotetaan asiakaslähtöisesti ja taloudellisesti.

 

Palvelutarjontaa on kehitetty hyväksytyn palvelutason mukaisesti kilpailuttamalla siten, että eri kokoisilla toimijoilla on ollut mahdollisuus osallistua kilpailuun. Kilpailu alueella on säilynyt. Lisäksi koulukuljetusten suunnittelua ja hankintoja on koordinoitu joukkoliikennepalvelujen kanssa. 

 

Toiminnassa on noudatettu Kuopion kaupungin hallintosääntöä ja kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntöä.

 

Yhteistoimintasopimuksen mukaiset tehtävät

 

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena on Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Asiantuntijapalveluista ja asioiden valmistelusta vastaa joukkoliikenneyksikkö yhteistyössä Siilinjärven joukkoliikennevastaavan kanssa.

 

Vuoden 2018 loppupuolella valmistuneen käyttövoimaselvityksen pohjalta laadittiin selvitys Kuopion sähköbussiliikenteen etenemispolun tarkentamisesta. Joukkoliikennelautakunta hyväksyi tarkennetun etenemispolun 14.11.2019. Samassa kokouksessa lautakunta päätti käynnistää Liikenteen älyratkaisut -hankkeen edellyttäen, että Ely-keskus myöntää hankkeelle 70 %:n valtionavun. Lisäksi lautakunta päätti kokouksessaan 19.9.2019 käynnistää joukkoliikenneohjelman 2025 tarkistustyön.
 
Alueen sopimusliikenne toimi suunnitellun mukaisesti. Toimivalta-alueen paikallis- ja maaseutuliikenteessä vuonna 2019 tehtiin 7,358 miljoonaa matkaa, joka on 8,3 % edellistä vuotta enemmän. Kuopion ja Siilinjärven paikallisliikenteessä kasvua oli 8,6 % (matkoja 7 miljoonaa). Edellisen kerran paikallisliikenteen matkustajamäärä on ollut vastaavalla tasolla vuonna 1985. Maaseutuliikenteen matkustajamäärä kasvoi 1,9 %.

 

Palautteita palveluista tuli vuoden 2019 aikana 1 435 kappaletta, joka on edellistä vuotta 10 % enemmän. Palautteisiin vastattiin kaupungin määrittelemässä vastausajassa (keskimäärin viisi vuorokautta).

 

Kaikki paikallisliikenteen linjat kattavat asiakastyytyväisyyskyselyt tehtiin maaliskuussa ja marraskuussa. Lisäksi elokuussa tehtiin kysely 3.6.2020 käynnistyneissä bruttoliikenteissä (linjat 1, 3, 4, 8, 14 ja 30-40). Bruttoliikennesopimuksiin sisältyviä bonuksia maksettiin asiakastyytyväisyystulosten pohjalta noin 40 000 €. Kaikissa kyselyissä yleisarvosanaksi Vilkulle annettiin yli neljä asteikolla 1-5. Marraskuun kyselyssä kysyttiin lisäksi, kuinka paljon asiakkaat olisivat valmiita maksamaan lisää sähköiseen liikenteeseen siirtymisestä. 

 

Viisaan liikkumisen hanke päättyi syyskuun lopussa. Se toteutui kokonaisuudessaan suunnitelmien mukaisesti. Hankkeessa valmistuneista palveluista otettiin vuonna 2019 käyttöön uudistetut nettisivut, kaupunkipyörät, liikennevaloetuudet ja loppuvuodesta matkustamonäytöt linjojen 1, 3, 4, 8, 14 ja 30-40 autoissa. Jatkohankkeen (Älyliikenteen ratkaisut) käynnistyminen siirtyi vuoden 2020 puolelle, koska rahoituspäätös hankkeelle saatiin vasta tammikuussa 2020.

 

Yhteiset toimielimet                     Joukkoliikennelautakunta kokoontui kahdeksan kertaa, ja päätöspykäliä syntyi 50. Esittelijänä kokouksissa oli joukkoliikennepäällikkö. Yksikön henkilöresurssit lisääntyivät yhdellä henkilöllä, kun viisaan liikkumisen hankkeen päätyttyä projektipäällikkö siirtyi joukkoliikenneyksikköön liikkumispalveluiden kehittämispäälliköksi.

 

Talous ja kustannusten jako 

 

Joukkoliikenteen kehittämisestä ja rahoituksesta Liikenneviraston ja Pohjois-Savon Ely:n kanssa vuosille 2019 - 2020 solmitun aiesopimuksen mukaan harkinnanvaraista joukkoliikenteen valtionapua saatiin 1 030 000 €, joka oli 3 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Pieni lisäys oli perusteltu, koska kaupunkiseutu on panostanut merkittävästi joukkoliikenteeseen viime vuosina. Valtionapu jaettiin kuntien kesken avoimen joukkoliikenteen toteutuneiden kustannusten suhteessa.

 

Yhteisen liikenteen kustannukset jaettiin sopimuksen mukaisesti matkustuksen suhteessa lautakunnan 25.1.2018 vahvistamien %-osuuksien suhteessa ja viranomaiskustannukset asukaslukujen (Siilinjärvi 16 %, Kuopio 84 %) suhteessa. Laskutus tehtiin neljännesvuosittain.

 

Joukkoliikenteen talousarviot 2020 lautakunta hyväksyi osaltaan 17.10.2019. Hyväksytyt talousarviot toimitettiin lautakunnalle 23.1.2020.  Talousarvion sisältämillä määrärahoilla turvataan edellytykset yhteistoiminnan hoitamiseen. 

 

Neuvottelu- ja lausuntomenettely

 

Liikenteisiin esitetyistä muutoksista on neuvoteltu muiden kuntien, toimivaltaisten viranomaisten ja liikennöitsijöiden kanssa. Sopimusliikennöitsijöiden kanssa on pidetty liikennöitsijäpalavereita.

 

Viisaan liikkumisen osahankkeita valmisteltiin vuorovaikutuksessa rahoittajan, PK -yritysten, asukkaiden, opiskelijoiden, yrityskylän, elinkeinoelämän edustajien sekä muiden kaupunkien ja yhteistyötahojen kanssa.

 

Pohjois-Savon Ely-keskus luopuu Waltti-lipuistaan kesään 2021 mennessä. Luopuminen alkaa kesäkuun 2020 alussa Kuopion kaupunkiseudun alueelta. Elyn kanssa on käyty neuvotteluja Kuopio-Waltin käyttöönottamisesta Elyn järjestämässä liikenteessä lähialueilla. Muutos edellyttäisi muutoksia Kuopion kaupunkiseudun maksuvyöhykkeisiin ja se mahdollistaisi Ely-liikenteen näkymisen Vilkun informaatiojärjestelmässä, mikä olisi asiakkaiden kannalta selkeä parannus.

 

Lisäksi joukkoliikenneyksiköstä on osallistuttu Elyn järjestämiin alueellisen joukkoliikennetyöryhmän kokouksiin. 

 

Vaikutusten arviointi                     -

 

 

Esitys                                                Esitän joukkoliikennelautakunnalle, että se hyväksyy vuoden 2019 Kuopion kaupunkiseudun viranomaistoiminnan yhteistoimintasopimuksen mukaiseksi.

 

 

 

Liitteet

5

509/2018 Muistio yhteistoimintasopimuksen arviointikokouksesta

 

6

509/2018 Yhteistoimintasopimus 25.10.2018

 

                                                          Valmistelija                                                               

Seija Pasanen

puh. +358 44 718 5424

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                               Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi

 

Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen

 

 

Päätös                                              Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa