Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 02.03.2022/Pykälä 36

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 36

Asianro 8638/10.03.01.00/2019

 

 

Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotusten nähtäville asettaminen / Sammakkolammentie välillä Sammakkolammentie 12B-Kiekkotie, Ahkiotie ja Nuolitien korotettu suojatie

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

Kohde                                              Katu- ja hulevesisuunnitelmat koskevat Sammakkolammentietä välillä Sammakkolammentie 12B - Kiekkotie, Sammakkolammentien ja Suksitien liittymää, Ahkiotietä ja Nuolitietä. Nähtäville asetettavat suunnitelmaehdotukset sijaitsevat Puijonlaakson kaupunginosassa (12).

 

Kohteet ovat osa laajempaa Puijonlaakson alueen saneerausta. Sammakkolammenpuiston saneeraus on jo suunniteltu ja puisto on rakenteilla. Sammakkolammentien suunnitelmaehdotus välillä Sammakkolammentien 5 - 12B ja jalankulku- ja pyöräilyväylän suunnitelmaehdotus välillä Sammakkolammenpuisto - Ahkiotie ovat olleet nähtävillä 18.2.2022 saakka.

 

Kyseessä on katusaneerauskohde, minkä tavoitteena on jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden sekä joukkoliikenteen saavutettavuuden ja sujuvuuden parantaminen.

 

Lähtökohdat      

 

Asemakaava

 

Alueen asemakaavat ovat lainvoimaisia. Alueet ovat kaupungin maanomistuksessa.

 

Katurakenteita sijoittuu asemakaavan mukaisen katualueen ulkopuolelle puistoon Sammakkolammentiellä, Ahkiotien sekä Suksitien ja Sammakkolammentien liittymissä. Rakenteinen ulottumiselle puistoon on saatu asemakaavan poikkeaminen (asianumero 6486/2021-2).

 

Vesitalouslupa

 

Ahkiotien liittymäkulman muutos, suojateiden keskisaarekkeet ja Sammakkolammentien eteläreunan uusi jalkakäytävä edellyttävät Pienen Sammakkolammen täyttöä lammen eteläpäässä. Täyttö sijoittuu asemakaavan vesi- ja puistoalueelle. Vesistötäytölle on haettu kesäkuussa 2021 AVI:lta vesitalouslupa. Päätös on luvattu maaliskuun 2022 aikana. Nähtävänä oloaikana hakemukseen ei tullut hanketta vastustavia lausuntoja tai mielipiteitä.

 

Jalankulku ja pyöräily

 

Pyöräilyn verkostotarkastelussa, mikä valmistui marraskuussa 2019, on esitetty Ahkiotielle ja Sammakkolammentielle välille Ahkiotie - Mallitalontie sekä Mailatielle ja Sammakkolammenpuiston kaakkoisosaan jalankulun ja pyöräilyn erottaminen toisistaan. 

 

Ahkiotielle ei voi erottelua tehdä tilanpuutteen takia. Tilanpuutteen ja korkeuserojen vuoksi erottelua ei voi tehdä Mailatielle ja lammen itä- ja kaakkoisreunaan. Korvaavana yhteytenä Savilahteen päin on aiemmin päätetty toteuttaa jalankulun ja pyöräilyn erottaminen välille Ahkiotie - Sammakkolammen alikulkukäytävä - Sammakkolammen länsipuoli - Taivaankannenkatu - Kelkkailijantie. 

 

Nyt esitetään, että Sammakkolammentiellä jalankulun erottaminen pyöräilystä aloitetaan Suksitien liittymästä ja tässä yhteydessä erottaminen tehdään siitä itään suunnittelualueen rajalle saakka.

 

Sammakkolammentiellä Suksitiestä länteen jätetään väylä yhdistetyksi, koska alueelle on tilanpuute luolaston, Ahkiotien liittymän, Pienen Sammakkolammen ja kiinteistöjen kohdalla.

 

Alueella on paljon palveluasumista, joten ratkaisujen lähtökohtana on esteettömyys. Alueelle liikkuu myös koululaisia.

 

Sammakkolammentien ja Ahkiotien liittymän nykyinen suojatie on noin 20 m pitkä eikä siinä ole keskisaareketta.

 

Ajoneuvoliikenne

 

Ahkiotie ja Sammakkolammentie ovat pääkatuja ja Nuolitie tonttikatu. Ahkiotie ja Sammakkolammentie toimivat joukkoliikennereittinä.

 

Nuolitie               Nuolitie päättyy Rajalan koulun tonttiin. Koulun tontin läpi kulkeva ajoneuvoyhteys on yksisuuntainen, sisäänajo Sammakkolammentieltä ja ulosajo Nuolitielle. Nuolitien pää risteää Taivaanpankontien ja Taivaankannenkadun välisen yhdistetyn jalankulku- ja pyöräilyväylän. Jalankulku- ja pyöräilyväylän turvallisuuden parantamiseksi on tarpeen tehdä suojatielle korotus, jolla korostetaan väylää suhteessa koulun tonttiliittymään ja päättyvään tonttikatuun.

 

Ahkiotie              Ahkiotielle tehdään parannuksia kolmeen kohtaan. Ahkiotien katualue on kapea ja siihen rajoittuu kiinteistöjä ja Pieni Sammakkolampi, joten pyöräilyn erottamiseen jalankulusta ei ole tilaa. Tilanpuute estää myös väylän lisäämisen välille Sammakkolammentie - Ahkiotie 10 kadun länsipuolelle.

 

Ahkiotien pohjoisosassa on vanha linja-auton kääntöpaikka, millä ei ole ollut mitään käyttöä vuosiin. Alueelle on suunniteltu pysäköintipaikka.

 

Kääntöpaikan pohjoispuolella on pysäkki Ahkiotie 2 P. Pysäkki on ajoratapysäkki, jonka yhteydessä ei ole jalkakäytävää. Varsinkin talvella pysäkin käyttäminen on hankalaa. Pysäkki on siirretty etelämmäksi entisen linja-autojen kääntöpaikan kohdalle ja jatkettu kadun itäreunalla olevaa jalkakäytävää tontille Ahkiotie 2B saakka.

 

Sammakkolammentie

 

Sammakkolammentien ja Ahkiotien liittymästä on saatu palautetta, että se on vaarallinen. Oikealle kääntyvien ajoneuvojen nopeudet ovat suuria ja suojatie on pitkä.

 

Sammakkolammentien eteläpuolelta on puuttunut väylä palvelutalon kohdalta, väliltä Sammakkolammentien 12B - 13. Sammakkolammentien 12B tontilla on kulkurasite yleiselle jalankululle ja pyöräilylle, mitä ei ole otettu yleiseen käyttöön. Puuttuvan väylän toteuttaminen ja rasiteväylän käyttöönotto parantavat Sammakkolammenpuiston saavutettavuutta ja saadaan korttelin 7 kiertävä esteetön reitti. Väylälle otetaan tila Sammakkolammentiestä siirtämällä katua, pysäkkiä Suksitie P ja pohjoisreunalla olevaa yhdistettyä jalankulku- ja pyöräilyväylää pohjoiseen, jolloin osa rakenteista sijoittuu katualueen ulkopuolelle puistoon.  

 

Luolasto              Luolaston sisääntuloväylä on toiminut saattoliikennealueena ja huoltoliikenteen pysäköintipaikkana. Hyvinvoinnin palvelualueelta ja yleisötilaisuudessa saadun tiedon perusteella luolastolle ei ole tarve omalle pysäköintialueelle, mutta olisi hyvä, jos sisääntulon yhteydessä olisi huoltoliikenteelle, liikuntaesteisille ja pyörille sekä mopoille pysäköintipaikat.

 

Pysäkki Puijonlaakso P

 

Kiekkotien liittymien välissä on linja-autopysäkki Puijonlaakso P, mikä toimii ajantasauspysäkkinä. Se on tällä hetkellä ajoratapysäkkinä. Ajantasaus aiheuttaa Sammakkolammentiellä jonoja, jonka takia pysäkille on suunniteltu syvennys.

 

 

Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut

 

 

Nuolitien korotettu suojatie

 

Nuolitien, jalankulku- ja pyöräilyväylän ja Rajalan koulun ajoneuvoyhteyden liittymään on suunniteltu asfalttipintainen korotus. Suojatielle lisätään varoitusalueet huomiokivestä.

 

Ahkiotie              Ahkiotiellä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä vaihtaa kadun itäreunasta länsireunaan Ahkiotie 10 kohdalla eli kohdalla, mistä lähtee jalankulku- ja pyöräilyväylä Sammakkolammenpuistoon. Puolen vaihto ja suojatie jäävät nykyiselle paikalleen, mutta suojatielle lisätään varoitusalueet huomiokivestä.

 

Käytöstä poistetulle linja-auton kääntöpaikalle on suunniteltu kahdeksan yleistä pysäköintipaikkaa.

 

Linja-autopysäkki Ahkiotie 2P siirretään suunnittelun pysäköintipaikan kohdalle. Pysäkki säilyy ajoratapysäkkinä.

 

Ahkiotien itäreunassa olevaa jalkakäytävää jatketaan pysäkille ja Ahkiotie 2:n jalankulkuliittymään saakka. Asfaltoitu jalkakäytävä on 2.7 m leveä.

 

Pysäkille ja suojatielle on suunniteltu varoitusalueet huomiokivestä.

 

Ahkiotien liittymäkulma on käännetty suoraan kulmaan Sammakkolammentiehen nähden ja lisätty suojatielle keskisaareke. Näin on saatu lyhennettyä suojatiepituutta. Liittymäkulman muutoksella saadaan kääntyvien ajoneuvojen nopeuksia hidastettua, jolloin suojatieturvallisuus paranee myös sitä kautta. Kääntyvien ajoneuvojen nopeuksia hidastetaan myös tekemällä liittymäkainaloihin yliajettavat osuudet.

 

Pysäkille Pieni Sammakkolampi E Ahkiotien ja Sammakkolammentien liittymän pohjoispuolelle ei mahdu pysäkkisyvennystä. Pysäkki on muutettu ajoratapysäkiksi siten, että pysähdyksissä olevan linja-auton mahtuu ohittamaan. Pysäkille on suunniteltu asfaltoitu 3,2 m leveä jalkakäytävä.

 

Sammakkolammentie

 

Sammakkolammentien eteläreunaan on suunniteltu väylä välille Sammakkolammentie 12B - 13. Uusi väylä on 4 m leveä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä tontin Sammakkolammentie 12B kohdalla eli välillä tontin rasiteväylä - suojatie. Suojatiestä itään väylä toteutetaan 3 m leveänä jalkakäytävänä ja se yhtyy nykyiseen jalkakäytävään tontin Sammakkolammentien 13 kohdalla. Jalkakäytävän toteuttaminen aiheuttaa Sammakkolammentien, pysäkin Suksitie P ja Sammakkolammentien pohjoisreunassa olevan yhdistettyä jalankulku- ja pyöräilyväylän siirtoa. Pysäkin nykyinen katos siirretään uuteen sijaintiin. Yhdistetty väylä toteutetaan 4 m leveänä.

 

Sammakkolammentiellä on lisätty keskisaareke Ahkiontien liittymän länsipuoliselle suojatielle. Suojatien käytön oletetaan kasvava palvelutalon kohdalle toteutettavan väylän ja rasiteväylän käyttöönoton myötä. 

 

Sammakkolammentien ja Suksitien liittymää avarretaan siten, että telilinja-autolla liikennöinti onnistuu ilman vastaantulevan kaistan käyttöä. Liittymistä tulee leveät, joten niihin toteutetaan yliajettavat osuudet ajonopeuksien hillitsemiseksi.

 

Suksitien liittymästä itään pyöräily erotetaan jalankulusta. Pyörätien leveys vaihtelee 2.7 metristä 3.7 metriin ja jalkakäytävä on 2 metriä leveä.

 

Luolasto             

Luolaston sisäänkäynnin edustalle on suunniteltu huoltoajoneuvon ja liikuntaesteisen pysäköintipaikka sekä tila polkupyörien ja mopojen pysäköintiin.

 

Pysäkki Puijonlaakso P

 

Kiekkotien liittymien välissä olevalle linja-autopysäkille Puijonlaakso P on suunniteltu kahden linja-auton pysäkkisyvennys ja kaksi katosta. Odotustila ja katokset ovat normaalia kapeampia, koska on minimoitu rinteen leikkaustarve ja puuston poisto.

 

Tasaus                                              Alue rajautuu rakennettuun ympäristöön, joten tasaus on pyritty säilyttämään nykytasossa.

 

Hulevesijärjestelmä                       Alueella ei ole tarvetta saneerata tai rakentaa uutta hulevesiverkosta katujen kuivatusten muutosten lisäksi. Katujen kuivatus hoidetaan jiirein ja hulevesikaivoin ja –viemärein. Suunnitelmassa esitetty katujen hulevesijärjestelmä on ohjeellinen, se tarkentuu rakennussuunnittelun yhteydessä.

 


 

Pintamateriaalit, valaistus ja kasvillisuus

 

Ajorata, pyöräily- ja jalankulkuväylät päällystetään asfaltilla, pyöräkaista punaisella asfaltilla. 

 

Katusaneerauksen takia katualueelta ja puistoista joudutaan poistamaan puita. Alueelle tehdään korvaavat istutukset ja viherkaistat nurmetetaan. Saarekkeet ja viheralueiden kapeat reunat kivetään betonikivellä. Istutukset ja kiveysmateriaalit tarkentuvat rakennussuunnittelussa, ne eivät vahvistu katusuunnitelman yhteydessä.

 

Katuvalaistus uusitaan Sammakkolammentielle ja Ahkiotien pysäköintipaikalle. Valaisimina käytetään led valaisimia ja ne liitetään C2 ohjausjärjestelmään. Sammakkolammentien ja Suksitien sekä Mailatien liittymien suojatielle tehdään erillinen suojatievalaistus. Nuolitiellä säilyy nykyinen valaistus.

 

Esteettömyys                                  Suojatiet ja pysäkit toteutetaan esteettöminä.

 

Havainneaineisto                           Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen tueksi on laadittu havainneaineisto. Liitteenä on kuvia suunnittelumallista ja tässä on linkki siitä tehtyyn videoon: https://autode.sk/3gXtzjy

 

Kunnossapitoluokka                      Katujen ja väylien kunnossapitoluokat säilyvät nykyisellään.

 

Kustannukset                                  Kohteen kustannusarvio on noin 1.06 milj.€ (alv 0%). Kustannusarviot sisältävät kadut, jalankulku- ja pyöräilyväylien, katuviheralueen, kadun kuivatuksen, liikenteen ohjauksen ja valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset.

 

Kustannukset jakautuvat seuraavasti:

         Nuolitien korotettu suojatie 42 000 e

         Ahkiotie 170 000 e

         Sammakkolammentie 850 000 e.

 

Aikataulu                                         Kohteelle on varattu investointirahaa vuosille 2022 ja 2023.

 

 

Vaikutusten arviointi                    

 

Arvio ilmastovaikutuksista

 

Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen. Hankkeella parannetaan jalankulun ja pyöräilyn sekä joukkoliikenteen olosuhteita alueella, jolloin niiden osuuden uskotaan kasvavan liikkumismuotona. Suksitien ja Sammakkolammentien liittymän avartaminen lisää joustavuutta ajoneuvoliikenteeseen, kun telibussi ei jatkossa tuki vastaantulevaa kaistaa kääntyessään. Turvallinen koulureitti luo paremmat edellytykset tehdä koulumatkat jalan tai pyörällä sen sijaan, että vanhemmat kuljettavat henkilöautoilla lapset kouluun. Sammakkolammenpuiston saavutettavuus jalan sekä pyörällä paranee.

 


 

Yrityspoliittinen vaikutus

 

Hankkeella on neutraalit yritysvaikutukset. Rakennusaikana työnaikaisista järjestelyistä voi olla välikaista haittaa alueen yrityksille.

 

Lapsivaikutukset

 

Hankkeella parannetaan alueen liikenneturvallisuutta, joten sen lapsivaikutukset ovat positiiviset.

 

 

Suunnittelusta tiedottaminen ja yleisötilaisuudessa saadut palautteet

 

Kohteen suunnittelusta on tiedotettu ’Kuopio suunnittelee ja rakentaa’

-julkaisussa. Suunnittelun aikana on pidetty kaksi yleisötilaisuutta. Suunnitelmia on esitelty kahdessa eri etäyleisötilaisuudessa, suunnittelun alkaessa lokakuun lopussa 2020 ja katusuunnitelmien luonnosvaiheessa tammikuussa 2022.

 

Tilaisuuksissa tulleiden palautteiden perusteella on tehty muutoksia suunnitelmaluonnoksiin mm. luolaston pysäköintiin, Ahkiotien liittymään ja pysäkkeihin liittyen.

 

Jalankulun ja pyöräilyn erottamista esitettiin koko Sammakkolammentielle, mutta se ei ole tilanpuutteen vuoksi mahdollista. Toisessa palautteessa pidettiin erottamista ylimitoitettuna ja kalliina ratkaisuna.

 

Kiekkotien liittymien välissä olevan pysäkin, Puijonlaakso P sijaintia esitettiin palautteessa siirrettäväksi lähemmäksi Taivaanpankontietä, jotta säästyttäisiin puuston poistolta ja rinteen leikkaukselta.  Pysäkki palvelee nykyisessä sijainnissaan hyvin ostoskeskusta ja koillispuolella olevaa kerrostaloaluetta, josta on jalankulku- ja pyöräilyväylä pysäkin läheisyyteen sekä pysäkkiväli on optimaalinen, joten pysäkin paikkaa ei siirretä. Taivaanpankontielle päin mennessä Sammakkolammentien itäpuolella oleva rinne jyrkkenee ja siellä on vastaavasti puustoa kuin nykyisen pysäkin kohdalla. Poistettavien puiden tilalle istutetaan korvaavaa puustoa, mikä suunnitellaan rakennussuunnittelun yhteydessä.

 

Ahkiotielle esitettiin kadun itäreunan jalkakäytävän muuttamista yhdisteyksi väyläksi Ahkiotie 10 kohdalta pohjoiseen ja pysäköintialueen kohdalla suojatien korottamista. Jalkakäytävä on leveydeltään noin 2,5 - 3,0 metriä leveä ja se loppuu Ahkiotie 2 kohdalle. Jotta väylä voitaisiin muuttaa yhdistetyksi väyläksi, sen pitäisi olla vähintään 3 metriä, mielellään 3.5 metriä leveä. Suojatien korottaminen ei katsota tarpeelliseksi, koska liikennemäärä kerrostalon pysäköintialueelle ja nyt suunnitellulle pysäköintialueelle on vähäinen.

 

 

Esitys                                                Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotukset nähtävillä oloa varten.

 

 

Liitteet

53

8638/2019 Havainnekuvat Puijonlaakson kadut

 

54

8638/2019 Sammakkolammentie osa 2

 

55

8638/2019 Ahkiotie

 

56

8638/2019 Nuolitie

 

57

8638/2019 Sammakkolammentie osa 1

 

 

                                                          Valmistelija                                                               

Paula Pakarinen

puh. +358 44 718 5422

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                               Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                              Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa