Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 02.03.2022/Pykälä 38

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 38

Asianro 1353/02.08.00.02/2021

 

 

Kuopion keskustan pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelma

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

Tiivistelmä

Kuopion suunnittelupalveluissa on laadittu Kuopion keskustan pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelma, jossa esitetään priorisoituja toimenpiteitä Kuopion keskustan pyöräpysäköinnin olosuhteiden parantamiseksi. Kuopion kaupunki laati pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelman yhteistyössä puitesopimuskumppani Sitowise Oy:n kanssa ja sai hankkeelle liikkumisenohjauksen valtionavustusta Traficomilta.

 

Työn lähtökohdat, pyöräpysäköinnin nykytila ja kehittämisperusteet


Kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvattamiseksi on valtakunnallisia ja paikallisia tavoitteita. Pyörämatkan yksi keskeinen osa on turvallinen pysäköinti. Pyöräpysäköinnin on oltava toimivaa ja houkuttelevaa. Hyvällä pyöräpysäköinnillä on myös pysäköintiä ohjaava vaikutus, jolla on merkitystä myös kaupunkikuvaan. Telineiden oikealla sijoituksella ja tarjoamalla turvallista pyöräpysäköintiä, polkupyörät pysäköidään niille osoitetuille paikoille. Asumisen ja työpaikkojen pysäköintitarpeet tulee hoitaa lähtökohtaisesti kiinteistöillä. Asioimiseen liittyvä pysäköinti järjestetään kuitenkin katu- tai muilla yleisillä alueilla. Kuopion keskustapysäköinnin yleissuunnitelmassa on todettu, että pyöräpysäköinnin kehittämiseen on tarve tehdä yksityiskohtaisempia suunnitelmia, johon tällä työllä on pyritty vastaamaan.

 

Pyöräpysäköinnin kehittämisessä ei pelkästään tavoitella määrän kasvua, vaan kiinnitetään huomiota myös pyöräpysäköinnin laatuun. Yhä useammin pyöräpysäköinniltä toivotaan runkolukitusmahdollisuutta ja sääsuojaa. Suunnittelualue jaettiin pienempiin osa-alueisiin tarkastelun helpottamiseksi. Työn aikana pyöräpysäköinnin nykytilaa kartoitettiin tekemällä pyöräpysäköintipaikkojen laskentaa ja tunnistamalla pyöräpysäköintiä synnyttäviä palveluja. Laskennoissa huomioitiin pyöräpysäköintipaikkojen määrä ja niiden käyttö. Laskentojen yhteydessä tarkistettiin, onko ympäristössä pyöriä pysäköitynä telineiden ulkopuolelle. Tämä usein kertoo pyöräpysäköinnin kapasiteetin riittämättömyydestä tai mahdollisesti uudelleen sijoittelun tarpeesta. Laskentoja tehtiin eri vuorokauden aikoina. Laskentojen yhteydessä kartoitettiin pyöräpysäköintitelineiden mallia ja kuntoa. Kävelykeskustan alueella pyöräpysäköintitelineiden kunto on hyvä. Huonokuntoiset telineet sijoittuvat tasaisesti torin ympäristön ulkopuolelle.

 

Työssä tunnistettiin pyöräpysäköintiä synnyttävät käyntikohteet, joita yleisesti ovat julkiset palvelut, kaupalliset palvelut ja liikkeet ja vapaa-ajanpalvelut. Tämän työn ulkopuolelle jäivät muut maankäytön toiminnot kuten koulut, oppilaitokset, päiväkodit, työpaikat ja asuminen, koska näiden toimintojen pyöräpysäköinti tulee järjestää tontilla.

 

Pyöräpysäköinnin kapasiteettia tarkasteltiin pysäköintinormiin perustuvan laskennallisen tarpeen mukaan. Tarkastelun perusteella suunnittelualueella pysäköintinormin mukaan laskennallinen tarve on 2 900 pyöräpysäköintipaikkaa. Nykyisten telineiden määrä suunnittelualueella on 2 037 pyöräpysäköintipaikkaa. Tarvetta voi tarkastella myös matkatuotosten mukaan ja huomioimalla erilaisten palvelujen sijainnit. Nämä tarkastelut tuovat hieman erilaisia lukemia pyöräpysäköinnin tavoitteelliseksi määräksi ja näiden perusteella on pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelmassa esitetty kohdennettuja toimenpiteitä.

 

Pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelma


Pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelmaan on tarkastelujen perusteella valittu alla luetellut pyöräpysäköinnin kehittämiskohteet. Jokaisen kohteen alla on yksilöity 2 - 5 parantamistoimenpidettä, jotka on esitetty tarkemmin kehittämissuunnitelmassa. Toimenpiteiden toteuttaminen vaatii vielä rakennussuunnittelua, joka voidaan tehdä joko katusuunnittelun yhteydessä tai erillisenä suunnitteluna.

 

·          Kivijalkakauppojen saavutettavuuden parantaminen

·          Uimahallin pyöräpysäköintijärjestelyt

·          Torialueen ympäristön ja kävelykadun pyöräpysäköintijärjestelyt

·          Terveyskeskuksen ympäristön pyöräpysäköintijärjestelyt

·          Pääkirjaston ympäristön pyöräpysäköintijärjestelyt

·          Kaupunginteatterin pyöräpysäköintijärjestelyt

·          Kansalaisopiston pyöräpysäköintijärjestelyt

·          Matkakeskus

 

 

Vaikutusten arviointi                     Pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelmassa esitetyt konkreettiset toimenpide-ehdotukset tukevat Kuopion kaupungin strategian tavoitteita. Houkuttelevalla ja turvallisella pyöräpysäköinnillä tuemme elinvoimaista kaupunkikeskustaa ja keskustan saavutettavuus paranee. Helppokäyttöisellä ja oikein sijoitetulla pyöräpysäköinnillä on merkitys kaupunkikuvaan ja edesautetaan esteettömyyttä. Pyöräpysäköinnillä on tärkeä rooli aktiivisuuteen innostavaan arkeen, viisaan liikkumisen edistämiseen ja tätä kautta suoraan asukkaiden terveyteen ja hyvinvointiin. Pyöräliikenteen kulkutapaosuuden kasvulla on positiiviset vaikutukset ilmastoon ja ympäristöön.

 

 

Esitys                                                Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Kuopion keskustan pyöräpysäköinnin kehittämissuunnitelman.

 

 

Liitteet

60

1353/2021 Kuopion keskustan pyöräpysäköintiselvitys 22122021

 

 

                                                          Valmistelija                                                               

Hanna Väätäinen

puh. +358 44 718 5318

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                               Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                              Merkitään, että suunnitteluinsinööri Hanna Väätäinen saapui kokoukseen tämän asian alussa.

 

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa