Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 28.04.2022/Pykälä 19

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 19

Asianro 3521/08.01.00/2022

 

 

Kuopion ja Siilinjärven kaupunki- ja maaseutuliikenteet talvikaudella 2022-2023

 

 

Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen

 

 

 

Kuopion ja Siilinjärven kaupunki- ja maaseutuliikenteisiin esitetään muutoksia talviaikataulukaudelle 2022–2023 mm. edellisen talvikauden kokemusten ja saatujen palautteiden perusteella. Liikenteiden muutoksissa on tunnistettu kasvavien alueiden joukkoliikennetarjonnan parantamisen tarpeellisuus. Liitteenä olevissa liikennöintisuunnitelmissa on esitetty mm. aikatauluvarmuutta parantavia muutoksia. Liikennöintikorvaukset kasvavat aikaisemmasta, mutta uusien kaavoitettujen asuinalueiden joukkoliikennetarjonnan tulee vastata alueiden kasvavaan asukasmäärään.

 

Alla on lueteltu tarkemmat kuvaukset esitettävistä muutoksista kohteittain. Kustannusvaikutukset on esitetty lopun yhteenvedossa ja tarkemmin liitteenä olevassa taulukossa. Muutokset toteuttavat joukkoliikenneohjelman palvelutasomäärittelyissä asetettuja tavoitteita.

 

Kohde 1

 

Linja 1: Rönö – keskusta – Niirala
Linja 3: Pappilanmäki – keskusta

 

Ei muutoksia.

 

Kohde 2 

 

Linja 4: Neulamäki – keskusta – Kelloniemi 
Linja 8: Neulamäki – keskusta – Kelloniemi
Linja 14: Kelloniemi – Savilahti

 

Ei muutoksia.

 

Kohde 3–4

 

Linja 2: Rahusenkangas – keskusta – Haapaniemi – Savilahti
Linja 5: Puijonlaakso – keskusta – Saaristokaupunki – Petonen
Linja 6: Puijonlaakso – keskusta – Saaristokaupunki – Petonen
Linja 7: Rypysuo – keskusta – Särkiniemi – Rauhalahti  
Linja 9 Päiväranta – Rypysuo – keskusta – Särkiniemi – Jynkkä – Lippumäki
Linja 16: Petonen – Jynkkä – keskusta
Linja 19 Saaristokaupunki – Jynkkä
Linja 20: Päiväranta – Niuva – KYS – keskusta
Linja 21: Pirttiniemi – keskusta – Inkilänmäki – Päiväranta
Linja 22: Pirtti – keskusta
Linja 23: Petonen – keskusta – Itkonniemi
Linja 29: KYS – Savilahti – Saaristokaupunki

Linjan 2 M-P+ reittiä esitetään muutettavaksi ajamaan aamupäivällä reittiä Rahusenkangas – keskusta -Haapaniemi – Savilahti - Niirala – Keskusta – Rahusenkangas ja iltapäivällä reittiä Rahusenkangas – keskusta – Niirala – Savilahti – Haapaniemi – keskusta – Rahusenkangas. Muutoksella parannetaan linjan 2 aikatauluvarmuutta sekä Savilahden pohjois- osan ja KYSin saavutettavuutta.
Aiemmin vuoroilla on ollut pääte- ja lähtöpysäkki Savilahdessa Microkadulla.


Samalla mahdollistuu vuorojen aikataulujen säätäminen palvelemaan Savilahden alueen työ- ja opiskelija matkustajia paremmin, kun iltapäivän lähtöajat ovat XX:05.

 

Linjan 5 lisävuoro 5Y Koulp M-P klo 7:32 Petosentieltä Tekulle esitetään poistettavaksi, koska sille ei ole ollut matkustajatilastojen mukaan enää kuluvalla talvikaudella välttämätöntä tarvetta. Linjan 5 klo 7:30 Petonen-keskusta-vuoroa ajetaan teliautolla ja matkustajat olisivat mahtuneet yhden auton kyytiin.

 

Poistettavan linjan 5Y -vuoron autokiertoon esitetään lisättäväksi linjalle 5 M-P+ klo 7:12 vuoro Puijonlaaksosta Petoselle. Kyseinen vuoro tuo Puijonlaaksosta yhteyden puoli kahdeksaksi keskustaan ja mahdollistaa nykyistä paremmin vaihdolliset yhteydet eri suuntiin kahdeksaksi. Lisäksi vuoro lisää vuorotarjontaa keskustasta Petosen suuntaan ja helpottaisi vuorojen ruuhkautumista. Linjan 5 keskustasta Petoselle klo 7:15 lähtevä vuoro on ollut kuormittunut ja uusi vuoro sopisi aikataulullisesti tuota vuoroa paremmin Pyörön koululle kulkeville.

 

Linjan 5 L-S+ ja linjan 6 M-S+ ajantasausaikoja Keilantorilla Petosen suuntaan muutetaan 1–2 minuutilla myöhäisemmäksi, jotta aikataulut vastaavat paremmin toteutuneita ajoaikoja.

 

Linjan 6 S+ klo 23:45 keskusta-Petonen lähdön aikatauluaikaa muutetaan Keilantorilla 3 minuuttia myöhäisemmäksi aikaan 23:58.

 

Linjan 6X reittiä esitetään muutettavaksi siten, että keskustan päässä linja käännetään Karjalankadun sijaan Savilahteen. Uusi reitti tavoittaa nykyistä paremmin mm. Niiralankadun ja Savilahden oppilaitokset ja tuo vaihdottomia yhteyksiä Kaivannonlahdentien ja Savilahden välille. Vanha reitti keskustalta Karjalankadulle on kulkenut: tori-Tulliportinkatu-Puistokatu-Karjalankatu (Tekun pysäkki). Esitetty reitti kulkisi: tori-Tulliportinkatu-Niiralankatu-Savilahdentie.

 

Linjalle 6X esitetään myös lisävuorotarjontaa ruuhka-aikoihin, jotta saadaan parannettua Kaivannonlahdentien kehittyvän alueen vuorotarjontaa. Aamupäivällä vuorot ajetaan Saaristokaupungista Savilahteen ja lisävuorot pyritään porrastamaan linjan 6 vuorojen ja nykyisten 6X-vuorojen kanssa. Iltapäivässä linjan 6X vuorot ajetaan Savilahdesta Saaristokaupunkiin ja ne porrastetaan 15 minuutin vuorovälille linjan 6 vuorojen kanssa keskustassa. Osa linjan 6X vuoroista esitetään ajettavaksi myös koulujen lomapäivinä talvikauden aikana.

 

Linjan 16 L+ ja S+ vuoroja esitetään aikaistettavaksi 5 min lähtemään klo 6:05. Muutoksella parannetaan ko. vuorojen aikatauluvarmuutta ja samalla autolla jatkavan linjan 20 vuoron aikatauluvarmuutta.

Linjan 20 L+ ja S+ keskustan lähtöaikoja esitetään aikaistettavaksi L+ vuoron osalta 5 min lähtemään klo 6:35 ja S+ vuoron osalta 2 min lähtemään klo 6:35. Muutoksella parannetaan keskustasta Niuvan ja Julkulan alueen työmatkalaisten ehtimistä klo 7:00 alkaville työvuoroille.

Linjan 21 M-P+ klo 23:30 keskustasta lähtevää vuoroa esitetään muutettavaksi lähtemään klo 23:35 aikaisemman klo 23:30 sijaan. Muutoksella luodaan varmemmin toteutuvat yhteydet klo 23:25 etelän suunnasta saapuvalta junalta Inkilänmäen, Kettulanlahden ja Päivärannan alueille.

Linjan 21 M-To+ klo 23:50 Päivärantaan saapuvia vuoroja esitetään jatkettavaksi Päivärannasta Niuva E- pysäkille. Jatkolla saadaan luotua yhteyksiä keskustasta ja mm. junalta Julkulan alueelle.

 

Linjan 22 M-P+ klo 7:35 keskustasta lähtevää vuoroa esitetään aikaistettavaksi 5 minuutilla lähtemään klo 7:30. Muutoksella mahdollistetaan keskustan alueelta Petosen ja Pirtin alueelle klo 8:00 töihin ehtiminen nykyistä aikataulua paremmin.

 

Linjalle 23 esitetään lisättäväksi M-P+ klo 21:50 vuoro Itkonniemeltä Petoselle sekä samalla autolla jatko Petoselta Keilantorille linjana 6. Uudella vuorolla parannetaan saatujen palautteiden perusteella Savilahden sekä Kolmisopen työmatkayhteyksiä Saaristokaupungin suuntaan illassa.

 

Linjan 29 M-P+ aamun vuorojen aikataulurytmiä esitetään aikaistettavaksi 5 min lähtemään Saaristokaupungista XX:05 ja XX:25. Muutoksella parannetaan Savilahden ja KYSin alueen työ- ja opiskelijamatkustajien ehtimistä tasatunnein määränpäähänsä.


Kohde 5

Linja 2: Rahusenkangas – keskusta (kesä)
Linja 10: Puijo – keskusta (kesä)
Linja 30: Panninniemi – Siilinjärvi – Kuopion keskusta – Haapaniemi (ei liikennettä kesällä)
Linja 31 Leppäkaarre – Siilinjärvi – Vuorela – Kuopion keskusta – Matkus – Hiltulanlahti
Linja 32 Leppäkaarre – Siilinjärvi – moottoritie – Kuopion keskusta – Savilahti
Linja 35 Harjamäki – Siilinjärvi – Toivala – Kuopion keskusta – Savilahti (– Matkus)
Linja 40 Leppäkaarre – Siilinjärvi – Lentoasema – Kuopion keskusta – Savilahti

Linjalle 30 esitetään M-P+ laajennettavaksi vuorotarjontaa Siilinjärven keskustan ja Panninniemen välille päivätauolle ja iltaan. Panninniemen alueelle on rakentunut pientaloalue, jolta on asiakaspalautteissa toivottu laajempia joukkoliikenneyhteyksiä Siilinjärven ja Kuopion suuntaan. Lisättävillä vuoroilla muodostuu iltaan Siilinjärven keskustan lisäksi yhteys Kuopioon linjan 35 vaihtoyhteytenä.

Linjan 31 M-P+ klo 6:35 KYSiltä lähteviä vuoroja esitetään aloitettavaksi Postikeskukselta klo 6:00. Hiltulanlahden alueen kehittyessä alueen joukkoliikennetarjontaa pyritään parantamaan ja lisättävällä vuorolla mahdollistetaan keskustan ja Savilahden alueen vaihtoyhteyksille ehtiminen nykyisiä vuoroja paremmin. Lisäksi vuoro parantaa Petosen alueen yhteyksiä keskustaan ja Savilahteen.

Linjan 31 L+ klo 7:35 KYSiltä lähteviä vuoroja esitetään aloitettavaksi Postikeskukselta klo 7:00. Muutoksella saadaan luotua yhteyksiä Hiltulanlahden asuinalueelta mm. keskustan sekä Savilahden alueille. Lisäksi vuoro parantaa Petosen alueen yhteyksiä keskustaan ja Savilahteen.

Linjan 31 T S+ klo 7:35 ja 9:35 KYSiltä lähteviä vuoroja esitetään aloitettavaksi Postikeskukselta klo 7:05 ja 9:05. Muutoksella saadaan luotua yhteyksiä Hiltulanlahden asuinalueen ja keskustan sekä Savilahden työpaikka-alueen välille. Lisäksi vuorot parantavat Petosen alueen yhteyksiä keskustaan ja Savilahteen.

 

Linjoille 35 ja 31T esitetään vuorotarjonnan laajentamista iltaisin M-S+ Hiltulanlahden uusien asuinalueiden ja Kuopion keskustan välille. Alueen rakentaminen on jaettu kolmeen osa-alueeseen Hiltulanlahti 1, Hiltulanlahti 2 ja Hiltulanlahti 3. Hiltulanlahti 2:n rakentaminen on loppusuoralla ja Hiltulanlahti 3:n rakentaminen alkaa suunnitelmien mukaan vuonna 2023. Hiltulanlahden alueella asuu tällä hetkellä noin 1600 asukasta. Ennen alueen rakentumista siellä asui n. 500 asukasta. Kokonaisuudessaan alueelle on suunniteltu tulevan noin 3000 asukasta.

Linjalta 35 L+ esitetään poistettavaksi Leppäkaarteen kierros. Harjamäen alueelle suuntautuvan linjan kierrättäminen Leppäkaarteen kautta huonontaa joukkoliikenteen houkuttelevuutta Harjamäen alueella asuville. Lisäksi kierros heikentää linjan aikatauluvarmuutta. Liikennöitsijältä saadun palautteen perusteella ko. linjalla Leppäkaarteeseen kulkeminen on ollut vähäistä. Matkustajatilastojen mukaan Simonsalo -Leppäkaarre - alueelta nousijoita linjalle 35L on ollut maaliskuussa 2022 keskimäärin 15 matkustajaa 16 vuorolla, eli keskimäärin alle 1 matkustaja per vuoro. Leppäkaarteella on vuorotarjontaa lauantaisin linjalla 31.

Linjan 35 L+ aikataulua ehdotetaan muutettavaksi arkipäivien kaltaiseksi. Leppäkaarteen kierroksen poisto mahdollistaa aikataulumuutoksen.

 

Linjan 40 M-P+ klo 19:02 Simonsalosta lähtevää vuoroa esitetään poistettavaksi. Vuorolla on kulkenut talvikaudella 2021–2022 syys- tammikuussa keskimäärin 1–3 matkustajaa. Alueilta, joilta matkustajia on noussut, on olemassa korvaavaa vuorotarjontaa.


Maaseutuliikenne                    

Linjan 74 M-P+ klo 15:20 Humalajoelle päättyvän vuoron siirtoajoa esitetään muutettavaksi linjavuoroksi. Muutoksella mahdollistetaan Puutossalmen, Ritisenlahden ja Sotkanniemen alueilta iltapäiväyhteys keskustaan.

Linjan 74 M-P+ klo 16:45 Kuopiosta lähtevän vuoron viimeiset määränpäät Sotkanniemi ja Humalajoki esitetään muutettavaksi tarvittaessa ajettavaksi. Muutoksella halutaan välttää tyhjällä autolla huonokuntoisella tiellä ajamista talvi- ja kevät aikaan.

Linjan 82 P+ klo 17:20 Vehmersalmelta Koistinlahteen lähtevää vuoroa esitetään aikaistettavaksi lähtemään 17:10. Samalla aikaistaan Kuopiosta M-P+ klo 16:25 lähtevän vuoron saapumisaikaa Vehmersalmelle saapumaan 17:10. Muutoksella parannetaan Vehmersalmelta Koistinlahteen jatkavien matkustajien matkan sujuvuutta, kun vuoron jatkamisen odottelu Vehmersalmella vähenee.

Muutosten kustannukset     

Liikennöintisuunnitelmiin tehdyt muutokset nostavat liikennöintikorvauksia talvikauden 2022–2023 aikana n. 162 000 €. Kustannuksista noin 75 000 € kohdistuu vuodelle 2022. Kustannukset on laskettu kilpailutuksissa esitetyillä suoritehinnoilla, joten indeksien vaikutus muuttaa todellisuudessa maksettavia korvauksia.

 

 

Vaikutusten arviointi                  Esitys on ilmasto- ja yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska muutoksilla parannetaan joukkoliikennejärjestelmän käytettävyyttä.

 

 

 

Esitys                                           Esitän, että joukkoliikennelautakunta hyväksyy liitteenä olevat liikennöintisuunnitelmat, joihin sisältyvät edellä esitetyt muutokset.

 

 

Liitteet

1

3521/2022 Aikataululiite talvi 2022-2023

 

2

3521/2022 Muutosten kustannukset yhteenveto 2022-2023

 

 

                                                    Valmistelija                                                       

Antti Tirkkonen

puh. +358 44 718 5316

                                                    etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi

 

Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.

 

 

Päätös                                         Merkitään, että joukkoliikenneinsinööri Antti Tirkkonen selosti asiaa.

 

                                                    Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa