RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 27.09.2017/Pykälä 15
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
4317/2017 Valtuustoaloite |
§ 15 | Asianro 4317/02.05.00.00/2017 |
Valtuustoaloite kaupunkiliikenteen ilmaismatkoista rollaattorin kanssa matkustaville
Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen
Hetti Rytsy, Veijo Karkkonen ja 42 muuta valtuutettua ovat tehneet 14.5.2017 valtuustoaloitteen rollaattorin kanssa matkustavien ilmaiskuljetuksesta Kuopion kaupunkiseudun kaupunkiliikenteessä (linjat 1-40).
Ilmaismatkojen nykytilanne
Kuopion ja Siilinjärven kaupunkiliikenteessä voi matkustaa maksutta joukkoliikennelautakunnan päätöksellä 5.6.2014 § 39:
- lapsi lastenvaunuissa tai – rattaissa sekä yksi saattaja
- sotaveteraani
- pyörätuoli, siinä oleva matkustaja ja yksi saattaja
- vammaisen kanssa matkustava saattaja tai avustaja
Lisäksi Kuopion kaupunkiseudulla vuonna 2015 käyttöönotetun Waltti –lippu- ja maksujärjestelmän myötä maksutta matkustavien lasten ikäraja nousi 4 vuodesta 7 vuoteen.
Vuonna 2016 Kuopion seudun joukkoliikenteessä tehtiin yli 170 000 ilmaismatkaa. Suurimmat ryhmät olivat lastenvaunujen kanssa matkustavat (lähes 118 000 matkaa) ja alle 7-vuotiaat lapset (lähes 40 000 matkaa). Pyörätuolin kanssa tehtiin 5 600 matkaa ja sotaveteraanimatkoja 3 800.
Rollaattorien ilmaiskuljetus kaupunkiliikenteessä
Hyvin perusteltuja esityksiä ilmaiskuljetusten laajentamisesta erilaisille erityisryhmille on tullut vuosien varrella paljon. Jo järjestelmän hallinnan ja valvonnan kannalta ilmaiskuljetuksien määrä tulisi pitää rajallisena. Lisäksi etuuksien myöntämisessä tulisi turvata asiakkaiden yhdenvertaisuus. Useimpiin aloitteisiin onkin tehty pääasiassa kielteisiä päätöksiä.
Kaupunkiliikenteen linja-autoissa on keskitilassa varattu tilaa lastenvaunuille ja pyörätuoleille. Tila on ollut ruuhka-aikoina ajoittain riittämätön. Rollaattorien ilmaiskuljetus lisäisi oletettavasti niiden määrää linjoilla, jonka vuoksi tilaongelma saattaisi pahentua. Ilmaiskuljetusta olisi kuitenkin mahdollista kokeilla vuoden 2018 ajan päiväaikana eli seniorietuuden kanssa samalla kellonaikarajoituksella (klo 9-14). Muina aikoina rollaattorimatkustajilta veloitettaisiin normaali maksu. Päätökset jatkosta tehtäisiin saatujen kokemusten perusteella.
Ilmaismatkustuksen laajentaminen vähentäisi lipputuloja palveluliikenteen keskivertopäivänä tilattujen rollaattorimatkojen (45) perusteella arviolta 26 600 € vuodessa, jos puolet matkoista (A-vyöhyke) tehtäisiin aikuisen arvolipun hinnalla (2,48 €) ja puolet seniorialennuksella (1,50 € klo 9-14) ja matkustuspäiviä olisi 300. Kaupunkiliikenteessä matkat voivat olla myös kahden vyöhykkeen (A-B) matkoja, joten lipputulovähennys ilmaiskuljetuksesta olisi todennäköisesti hiukan em. summaa suurempi. Asiakashinnat Kuopion palveluliikenteessä noudattavat kaupunkiliikenteen asiakashintoja.
Rollaattorin ilmaiskuljetus muissa kaupungeissa
Rollaattorin maksut joukkoliikenteessä vaihtelevat kaupungeittain. Pääkaupunkiseudulla HSL:n liikenteessä ja Lahden kaupunkiliikenteessä rollaattorin kanssa voi matkustaa maksutta. Tampereella, Turussa, Jyväskylässä ja Oulussa rollaattorin kanssa matkustavilta peritään normaali joukkoliikenteen maksu.
Esitys Esitän, että Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää, että
- Kuopion kaupunkiseudun kaupunkiliikenteessä (linjat 1-40) aloitetaan 1.1.2018 vuoden kestävä kokeilu, jossa rollaattorien kanssa matkustavat kuljetetaan maksutta päiväaikaan kello 9-14
- kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle annetaan edellä olevan mukainen vastaus valtuustoaloitteeseen.
Liitteet | 6 | 4317/2017 Valtuustoaloite |
Valmistelija
Hanna Väätäinen | puh. +358 44 718 5318 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.
Päätös Kokouksessa esittelijä täydensi esitystään siten, että kokeilu aloitetaan vuoden 2018 alussa myös palveluliikenteissä sekä että, kokeilussa seurataan bussien sisätilan ruuhkautumista sekä mahdollisia vaaratilanteita.
Täydennetty päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |