RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta
Pöytäkirja 13.06.2018/Pykälä 48
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
![]() |
4708/2018 Vaikutusten arviointi |
§ 48 | Asianro 4708/12.00.01.01/2018 |
Kuopion kansalaisopiston opetussuunnitelman perusteet 1.8.2018 alkaen
Kansalaisopiston rehtori Kirsti Turunen
Kuopion kansalaisopiston opetussuunnitelman perusteista päättää hyvinvoinnin edistämisen lautakunta (kaupungin hallintosääntö, 5 luku, 35 §).
KUOPION KANSALAISOPISTON OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET
Kansalaisopiston perustehtävä
Kuopion kansalaisopisto on Kuopion kaupungin ylläpitämä vapaan sivistystyön oppilaitos, jonka toimintaa ohjaa laki vapaasta sivistystyöstä (21.8.1998/632; 29.12.2009/1765; 19.12.2017/965). Laki määrittelee vapaan sivistystyön tarkoituksen ja tavoitteet seuraavasti:
”Vapaan sivistystyön tarkoituksena on järjestää elinikäisen oppimisen
periaatteen pohjalta yhteiskunnan eheyttä, tasa-arvoa ja aktiivista
kansalaisuutta tukevaa koulutusta. Vapaana sivistystyönä järjestettävän
koulutuksen tavoitteena on edistää ihmisten monipuolista kehittymistä,
hyvinvointia sekä kansanvaltaisuuden, moniarvoisuuden, kestävän
kehityksen, monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden toteutumista.
Vapaassa sivistystyössä korostuu omaehtoinen oppiminen,
yhteisöllisyys ja osallisuus.”
Lain mukaan kansalaisopistot ovat paikallisiin ja alueellisiin sivistystarpeisiin pohjautuvia oppilaitoksia, jotka tarjoavat mahdollisuuksia omaehtoiselle oppimiselle ja kansalaisvalmiuksien kehittämiselle.
Kuopion kansalaisopisto toimii Kuopion kaupungin strategian ja arvojen mukaisesti (https://www.kuopio.fi/strategia). Opiston ylläpitäjä saa lain mukaista valtionapua toimintaan vuosittain vahvistettavan tuntimäärän perusteella. Kuopion kaupunginvaltuusto vahvistaa kansalaisopistolle vuosittain talousarvion ja sitovat tavoitteet. Sopimuskunnat vastaavat oman alueensa kansalaisopistotoiminnan laajuudesta ja kustannuksista kansalaisopistotoimintaa koskevan sopimuksen mukaisesti.
Opetussuunnitelma
Opetussuunnitelman perusteet toimivat pedagogisen ohjauksen, kurssisuunnittelun ja johtamisen välineinä. Niiden tavoitteena on avata sekä henkilöstölle että opiskelijoille opiston keskeisiä toimintaperiaatteita ja antaa pohjaa vuosittaiselle kurssisuunnittelulle. Oppiainekohtaiset opetussuunnitelmat kuvaavat puolestaan eri aineiden opetuksen sisältöä ja tavoitteita. Opetussuunnitelmia uudistetaan ja päivitetään tarpeen mukaan.
OPETUS
Opetusta järjestetään lähipalveluna, asiakkaiden toiveita kuunnellen koko toiminta-alueella. Opetus järjestetään mahdollisimman hyvin tarkoitukseen sopivissa ja esteettömissä tiloissa.
Kaikessa opetuksessa huomioidaan työturvallisuus. Jokaiselle kansalaisopiston omalle opetustilalle on nimetty vastuuhenkilö, joka huolehtii tilan käytännön järjestelyistä niin, että luokassa on hyvä ja turvallinen työskennellä. Koulujen ja muiden ulkopuolisten tilojen suhteen kurssin suunnittelija tarkistaa, että tilat ovat käyttöön soveltuvat. Peda.netin opettajainhuoneessa opettajien käytössä on ajan tasalla oleva turvallisuusohjeistus.
Tavoitteenamme on tarjota ajassa kiinni olevaa, uudistuvaa ja nykyaikaisin menetelmin toteutettavaa opetusta.
Opetus ja opiskelijat
Kansalaisopistossa opetus on avointa kaikille. Oppija nähdään itseohjautuvana, omaan elämäntilanteeseensa sopivia valintoja tekevänä aktiivisena toimijana. Jokainen oppija työskentelee omista lähtökohdistaan kohti omia tavoitteitaan. Kurssisuunnittelulla ja opintoneuvonnalla pyritään löytämään jokaiselle oppijalle sopiva ryhmä. Oikeanlainen ryhmä takaa opetuksen etenemisen koko ryhmän kannalta mielekkäästi. Sekä kurssisuunnittelussa että opetuksen toteutuksessa noudatetaan kansalaisopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa.
Kansalaisopiston opiskelijat ovat erittäin motivoituneita oppijoita. Opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti ryhmässä. Oppiminen on vuorovaikutteista, tietoa rakennetaan yhdessä keskustellen ja erilaisia opetusmenetelmiä hyödyntäen. Ryhmässä oppiminen koetaan rikkautena, arkiroolit voi harrastuksen parissa unohtaa ja ryhmään voi tulla sellaisen kuin on. Ryhmän koko suunnitellaan pedagogisesti järkeväksi ja tiloihin sopivaksi. Kansalaisopistossa on myös pienryhmäopetusta ja yksilöopetusta. Opetusta toteutetaan sekä kasvokkain että sähköisissä oppimisympäristöissä.
Kansalaisopiston opettajat
Kansalaisopiston kurssitarjonnan suunnittelusta vastaavat koulutussuunnittelijat ja päätoimiset opettajat (vastuuopettajat). Suunnittelussa huomioidaan vuosittain kuntalaisten ja asiakkaiden toiveet, palautteet, edellisen vuoden toteuma sekä kaupungin asettamat tavoitteet ja käytettävissä olevat resurssit. Kukin vastuuopettaja/-suunnittelija vastaa oman suunnittelualueensa kokonaisuudesta.
Tuntiopettajat rekrytoidaan vuosittain. Opetettavien aineiden kirjo on laaja ja opettajat ovat oman opetusalansa asiantuntijoita. Kurssin rakenne ja käytettävät opetusmenetelmät valitaan kuhunkin opetettavaan aiheeseen soveltaen. Kunkin kurssin opettaja suunnittelee opetuksensa itse oman alansa ammattitaidolla.
Opettajien osaamista tuetaan perehdytyksen, koulutuksen ja pedagogisen tukemisen keinoin. Opettajat tekevät kehitystyötä mm. eri ainealueiden suunnittelupalavereissa, Opetuksen pedagogisen kehittämisen ryhmässä ja Työhyvinvointi-ryhmässä.
Kestävä kehitys
Kansalaisopistossa työskennellään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Kulttuuriset arvot, kestävä hyvinvointi, ekologisuus ja elinikäinen oppiminen ovat keskeisiä teemojamme. Opetuksessa tuodaan esiin näitä periaatteita kunkin ainealueen näkökulmasta.
TOIMINNAN ARVIOINTI
Toiminnan arviointi pohjautuu lakiin. Arvioinnissa hyödynnetään ylläpitäjän valitsemia arviointimenetelmiä ja -järjestelmiä. Kansalaisopiston toiminnan arviointi on itsearviointia, joka palvelee opiston kehittämistä. Arviointitietoa kerätään opiskelijoilta, asiakkailta, sidosryhmiltä ja henkilökunnalta opiston arviointisuunnitelman mukaan.
Opiskelijan edistymisen arviointi on vuorovaikutteista opettajan ja opiskelijoiden kesken opetusprosessin aikana. Keskeinen lähtökohta on, että oppija arvioi kehittymistään suhteessa henkilökohtaisiin tavoitteisiinsa.
Vaikutusten arviointi Liitteenä
Esitys Esitän, että hyvinvoinnin edistämisen lautakunta päättää hyväksyä kansalaisopiston toistaiseksi voimassa olevan opetussuunnitelman perusteet.
Liitteet | 5 | 4708/2018 Vaikutusten arviointi |
Valmistelija
Kirsti Turunen | puh. +358 44 718 4701 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas
Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta päättää hyväksyä kansalaisopiston rehtorin esityksen.
Päätös Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
Hyvinvoinnin edistämisen lautakunnan jäsenille jaettiin kokouksessa Kuopion kansalaisopiston ainealuekohtaiset opetussuunnitelmat.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |