RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kasvun ja oppimisen lautakunta
Pöytäkirja 18.12.2018/Pykälä 94
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 94 | Asianro 4078/05.10.00/2018 |
Vastaus valtuustoaloitteeseen: Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen poistaminen ja ryhmäkoon suhdeluvun palauttaminen aikaisempaan varhaiskasvatuksessa
Kasvatusjohtaja Juha Parkkisenniemi
Varhaiskasvatuspalvelut sekä kasvun ja oppimisen tuen palvelut
Kuopion vihreä valtuustoryhmä ja 28 allekirjoittajaa ovat jättäneet valtuustoaloitteen, jossa esitetään, että Kuopion kaupunki palauttaa 1) kaikille yhtäläisen subjektiivisen päivähoito-oikeuden ja 2) ryhmäkoon suhdeluvun tasolle, jolla se oli vuonna 2016.
Tausta
Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaaminen ja ryhmäkoon suhdeluvun muutos otettiin Kuopiossa käyttöön elokuussa 2016 tapahtuneen lakimuutoksen mukaisesti. Samalla Kuopiossa muutettiin lapsille annettuja kertoimia Effica-päivähoitojärjestelmässä. Erityisesti muutettiin osa-aikaisille lapsille annettavia kertoimia. Kertoimien muutoksilla Kuopion käytännöt saatiin lähemmäs valtakunnan keskimääräisiä kerroinkäytäntöjä. Tämä vaikutti erityisesti pienten, alle 3-vuotiaiden ryhmiin, joissa lapsiluku pieneni. Yli 3-vuotiaiden ryhmissä lapsiluku muuttui siten, että ryhmissä, joissa oli paljon ns. sopimuslapsia, ryhmäkoko myös pieneni. Ryhmässä, jossa sopimuslapsia ei juuri ollut, ryhmäkoko suureni, kun kutakin kasvattajaa kohti lisättiin kahdeksas lapsi.
Ryhmäkokoihin Kuopiossa vaikuttaa myös päiväkotikiinteistöihin liittyvät tekijät. Monessa ryhmätilassa ole ei voitu käytännössä suurentaa ryhmäkokoja, koska tiloihin ei ole saanut sijoittaa enemmän ihmisiä, johtuen mm. ilmanvaihtoon liittyvistä tekijöistä.
Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaus otettiin Kuopiossa käyttöön varhaiskasvatuslain (12 §, 4 mom.) mukaisesti - lapselle on järjestettävä varhaiskasvatusta kokopäiväisesti, jos se on tarpeen lapsen kehityksen, tuen tarpeen tai perheen olosuhteiden takia taikka se on muutoin lapsen edun mukaista. Oikeutta varhaiskasvatukseen ei ole siis näissä tilanteissa lähdetty rajaamaan ja päivähoitopaikan on saanut hakemuksesta ilman erillisiä asiantuntijalausuntoja.
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen poiston kustannukset
Mikäli valtuustoaloitteessa esitetyt muutokset tehtäisiin Kuopiossa, asialla olisi luonnollisesti kustannusvaikutuksia. Subjektiivisen päivähoidon rajauksen poiston osalta laskelma osoittaa, että kustannusvaikutus olisi n. 1,1 miljoonaa euroa kasvua. Laskelmassa on arvioitu, että puolet tällä hetkellä osapäivähoidossa olevista lapsista siirtyisi kokopäivähoitoon. Kustannusarvio luonnollisesti kasvaa, mikäli suurempi joukko osa-aikaisista lapsista siirtyisi kokopäivähoitoon. Esitettyihin kustannusvaikutuksiin on laskettu tilakustannukset vuoden 2017 keskimääräisen toteutuman mukaisesti €/lapsi.
Päiväkotihoito ja perhepäivähoito |
|
|
Nykytilanne (rajauksen piirissä olevat lapset) |
| |
| Lapsim. | Kust./v |
Osapäivähoidossa olevat lapset | 430 | 3 102 773 |
Rajaus poistuu, puolet osapäivähoidossa olevista siirtyy kokopäivähoitoon | ||
| Lapsim. | Kust./v |
Osapäivähoidossa olevat lapset | 215 | 1 551 386 |
Kokopäivähoidossa olevat lapset | 215 | 2 711 330 |
Maksutulojen lisäys |
| -100 601 |
Kokonaisvaikutus |
| 1 059 344 |
Kustannustason muutos 2018-2019 | 2,37 % | 27 491 |
Kustannusvaikutus yhteensä |
| 1 086 834 |
Ryhmäkoon palauttamisen kustannukset
Ryhmäkoon suhdeluvun palauttaminen v. 2016 tasolle tarkoittaisi laskennallisesti n. 3, 3 miljoonan euron kasvua. Hinta muodostuu laskennallisesti siitä, että henkilöstömäärä kasvaisi nykytilanteeseen verrattuna 44 htv: llä. Lisäksi tarvittaisiin lisää tiloja uusille ryhmille, koska ryhmien sekä henkilöstön määrä kasvaisi.
| ||
Oletuksena, että 25 % lapsista sopii nykyisiin ryhmiin |
|
|
Henkilöstömäärän muutos |
| 44 |
Palkkakustannusten muutos yht./v |
| 1 302 425 |
Palkkakustannusten muutos 2018-2019 | 2,37 % | 30 867 |
Sivukulut | 20,85 % | 277 991 |
Henkilöstömenojen lisäys/v (2019 tasossa) |
| 1 611 283 |
Huoneistomenojen lisäys/v (kaikille lisäryhmille uutta vuokratilaa) |
| 1 670 000 |
Kustannusten lisäys yhteensä/v |
| 3 281 283 |
Johtopäätökset
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen poistamista voidaan perustella sillä, että suurempi joukko lapsia saisi oppimisen valmiuksia varhaiskasvatuksessa ennen kouluikää. Erityisesti taloudellisesti ja sosiaalisesti heikoimmassa asemassa olevien lasten, jotka ovat mahdollisesti rajauksesta johtuen poissa varhaiskasvatuksesta, pääsisivät varhaiskasvatuksen piiriin. Toisaalta lain mukaan varhaiskasvatusta mahdollistetaan maksimissaan 20 tuntia kaikille lapsille jo nykyisin.
Vertailukaupungeista mm. Vantaa ja Lahti poistivat rajauksen elokuun alussa 2018. Jyväskylä on poistamassa rajauksen v. 2019 alusta. Oulussa ja Joensuussa asia on ensi vuoden osalta esillä päätöksenteossa parhaillaan. Muista suurista kaupungeista Helsinki, Espoo, Tampere ja Turku eivät ottaneet rajausta lain mukaan käyttöön v. 2016.
Varhaiskasvatuslain (540/2018) mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on mm. (3 §: n 4 mom.) varmistaa kehittävä, oppimista edistävä, terveellinen ja turvallinen varhaiskasvatusympäristö. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa lapsen yksilöllisen tuen tarve ja järjestää tarkoituksenmukaista tukea varhaiskasvatuksessa tarpeen ilmettyä tarvittaessa monialaisessa yhteistyössä (3§: n 7 mom.).
Ryhmäkoon suhdeluvun pienentämisellä olisi vaikutusta päiväkotiryhmien rauhallisuuteen ja turvallisuuteen. Mitä vähemmän tiloissa on lapsia, niin sitä vähemmän on yleensä myös melua. Ryhmäkoon pienentäminen antaisi myös mahdollisuuden huomioida lapset nykyistä yksilöllisemmin. Pienemmistä ryhmistä hyötyvät eniten erityistä tukea saavat lapset. Edellä mainituista syistä johtuen ryhmäkoon pienenemisellä voisi olla positiivinen vaikutus myös työntekijöiden työssäjaksamiseen.
Yhteenvetona voimme Kuopion varhaiskasvatuspalveluissa todeta, että valtuustoaloitteen esitykset vaikuttaisivat positiivisesti varhaiskasvatuksen laatuun ja rajauksen poistolla olisi positiivinen vaikutus koulutuksellisen tasa-arvon näkökulmasta.
Kuopiossa on pystytty myös omilla toimilla vaikuttamaan positiivisesti varhaiskasvatuksen tarjontaan ja laatuun. Ryhmäkoot eivät kasvaneet kaikilta osin, samanaikaisesta kerroinkäytännön muutoksesta johtuen ja päivähoito-oikeuden rajausta on sovellettu lainsäädännön mukaisesti. Vuosittain toistettavan asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut ovat saaneet kiitettävää palautetta asiakkailta. Vuoden 2016 muutoksilla ei ole ollut merkittävää negatiivista vaikutusta palvelun laatuun asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen poisto koskisi teoreettisesti nykytilanteeseen verrattuna n. 430 lasta. Ryhmäkoon pienentämisen vaikutus olisi suhteessa nykytilanteeseen n. 15 uutta lapsiryhmää. Tämä sillä oletuksella, että lapsista 25 % sopisi nykyisiin ryhmiin.
Kokonaiskustannusvaikutus näillä valtuustoaloitteessa esitetyillä toimilla olisi laskennallisesti 4,4 miljoonaa euroa; subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen poisto n. 1,1 M€ ja ryhmäkoon suhdeluvun palauttaminen päivähoitoon n. 3,3, M€.
Kuopion kaupungin päiväkotien tilojen näkökulmasta aloitteen mukainen toiminta toisi painetta tilainvestointeihin. Varautuminen lisätilainvestointeihin tulisi tehdä ennen kuin palveluiden piiriin tulisi lisää lapsia.
Vaikutusten arviointi -
Esitys Esitän, että kasvun ja oppimisen lautakunta päättää antaa edellä esitetyn lausunnon vastauksena valtuustoaloitteeseen.
Liitteet | 22 | 4078/2018 Valtuustoaloite / Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksen poistaminen ja ryhmäkoon suhdeluvun palauttaminen aikaisempaan varhaiskasvatuksessa |
Valmistelija
Juha Parkkisenniemi | puh. +358 44 718 4008 |
Tuula Nuotio | puh. +358 44 718 6134 |
Raija Heinonen | puh. +358 44 718 4221 |
Timo Mononen | puh. +358 44 718 4097 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas
Kasvun ja oppimisen lautakunta päättää hyväksyä kasvatusjohtajan esityksen.
Päätös Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
Jäsen Meriranta ehdotti lausunnon täydentämistä, mutta ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi. Esittelijän ehdotus tuli lautakunnan päätökseksi.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |