RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 10.04.2019/Pykälä 65
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
9352/2018 Aallonmurtajankatu, sijaintikartta | |
9352/2018 Aallonmurtajankatu as ja poi. |
§ 65 | Asianro 9352/10.03.01.00/2018 |
Aallonmurtajankadun katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten
Va. kaupunkisuunnittelujohtaja Ari Räsänen
KT-suunnittelu
Kohde Katu- ja hulevesisuunnitelma koskee Aallonmurtajankatua, joka rajautuu Sammonkadun ja satama-alueen väliselle alueelle. Aallonmurtajankatu sijaitsee Maljalahden kaupunginosassa (3).
Lähtökohdat Aallonmurtajankadulla on lainvoimainen vuonna 2012 hyväksytty katusuunnitelma, suunnitelma on hyväksytty suunnittelujohtajan päätöksellä 21.6.2012 § 5. Alueen asuntorakentamisen edistyessä on katusuunnitelmaan tehty vähäinen katusuunnitelman muutos vuonna 2014, muutos on hyväksytty suunnittelupäällikön päätöksellä 26.3.2014 § 7.
Korttelin 44 itäpäähän rajautuva kevyen liikenteen väylä, viheralueet, pysäköintipaikat sekä kiinteä rantalaituri on jo rakennettu. Sammonkadun ja korttelin 45 itäpään välinen osuus on rakennettu murskepintaiseksi.
Alueen tontti- ja asuntotuotannon edistyessä on tullut tarvetta yhteensovittaa korttelin 45 asuntosuunnittelun sekä Aallonmurtajankadun katusuunnitelman rajapintaa. Samassa yhteydessä on tarkistettu Aallonmurtajankadun ajoradan leveyttä sekä reuna-alueita kortteleiden 45 ja 46 välisellä osuudella. Nähtäville asetettavaan katusuunnitelmaan on lisätty myös katualueen hulevesien hallinnan järjestelyt.
Suunnittelualueen asemakaava on lainvoimainen ja alue on Kuopion kaupungin omistuksessa. Suunnitelman lähtökohtana on ollut vuonna 2012 hyväksytty katusuunnitelma sekä vuonna 2014 tehty katusuunnitelman muutos.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Aallonmurtajankatu on luokaltaan tonttikatu, Sammonkadun ja korttelin 45 välillä ajoradan leveys on 6,0 m. Kortteleiden 45 ja 46 välillä ajoradan leveyttä on kavennettu 5,5 m leveäksi sekä satama-altaan puolelle on lisätty 1,5 m leveä välikaista. Reuna-alueelle sijoitettavilla kiinteillä maakivillä sekä köynnöstuilla muodostetaan luonnollinen ajoeste satama-altaan sekä laiturivarausten suuntaan.
Korttelin 45 länsi- ja itäpäähän esitetään varaukset kiinteistön pysäköintihallin ajoluiskille. Länsipuoleinen ajoluiska sijoittuu osin katualueen puolelle, itäpuoleinen luiska sijoittuu kokonaisuudessaan kiinteistön puolelle.
Korttelin 45 pohjoisreunaan sijoittuu 2,5 m leveä jalkakäytävä. Korttelin 45 ja 46 väliselle katuosuudelle ei rakenneta erillistä jalkakäytävää. Aallonmurtajankadulle rakennetaan yksi korotettu ajoneuvohidaste ja korttelin 46 puoleiseen päähän ajoneuvojen kääntöpaikka.
Sammonkadun ja Aallonmurtajankadun liittymään rakennetaan yliajettava osuus helpottamaan raskaan liikenteen kääntymistä. Osuus erotetaan ajoradasta ns. yliajokivellä.
Alueelle toteutetaan 44 autopaikkaa, joista 7 paikkaa sijoittuu korttelin 45 länsipuolelle ja 37 paikkaa korttelin 45 pohjoispuolella olevalle LPY-alueelle.
Tasaus Sammonkadun ja korttelin 45 välillä Aallonmurtajankadun ajorata on kaksipuoleisesti sivukalteva. Ajoradan molemmille puolille asennetaan upotettavat graniittiset reunakivet.
Korttelin 45 ja 46 välillä katu on yksipuolisesti sivukalteva. Korttelin 45 itäpuolelle asennetaan kadun reunaan ns. yliajokivi, muutoin ko. osuudella ei ole reunatukia.
Hulevesijärjestelmä Aallonmurtajankadun ja pysäköintialueiden kuivatus toteutetaan hulevesikaivoin. Hulevesiviemärit purkavat hulevedet Kallaveteen.
Korttelille 45 osoitettavat hulevesiliittymät toteutetaan Aallonmurtajankadulle korttelin pohjoispuolelle.
Katualueella tulvareitti kulkee Aallonmurtajankadun ajoradan reunoja pitkin ja purkaa hulevedet kadun loppupäässä olevaan satama-altaaseen.
Pintamateriaalit, valaistus ja kasvillisuus
Ajorata, pysäköintialueet, kevyen liikenteen väylä ja jalkakäytävä asfaltoidaan. Kadun alkupäässä olevalle oleskelualueelle, Sammonkadun ja Aallonmurtajankadun liittymän yliajettavalle osuudelle sekä Aallonmurtajakadun loppuosan reuna-alueelle rakennetaan betoni- ja kenttäkivettyjä alueita.
Katukalusteita sijoitetaan kadun alkuosan oleskelualueelle sekä Aallonmurtajankadun loppuosan kääntöpaikan läheisyyteen.
Nykyinen katuvalaistus uusitaan.
Esteettömyys Suunnitteluratkaisut täyttävät esteettömyydelle asetetun perustavoitetason.
Kunnossapitoluokka Aallonmurtajankatu, kevyen liikenteen väylä, jalkakäytävä sekä pysäköintialueet ovat kunnossapitoluokassa II.
Kustannukset Aallonmurtajankadun kustannusarvio on 313 000 € (alv 0 %).
Kustannusarvio sisältää kadun, kevyen liikenteen väylän, jalkakäytävän, pysäköintialueiden, katuviheralueiden, hulevesiverkoston, liikenteen ohjauksen ja valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset.
Aikataulu Kohteen rakentamisaikataulu tarkentuu alueen asuntorakentamisen edistyessä.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska kadun rakentaminen edistää kaupunginosan kehittymistä ja hankkeella parannetaan jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita alueella.
Yrityspoliittinen lausunto
Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa sekä yleisten pysäköintipaikkojen toteuttaminen helpottaa alueen työpaikkaliikenteen pysäköintiongelmaa.
Lapsivaikutukset
Hankkeen lapsivaikutukset ovat positiiviset. Kevyen liikenteen väylän sekä jalkakäytävän toteuttaminen parantaa alueen liikenneturvallisuutta.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu-ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävillä oloa varten.
Liitteet | 35 | 9352/2018 Aallonmurtajankatu, sijaintikartta |
| 36 | 9352/2018 Aallonmurtajankatu as ja poi. |
Valmistelija
Ville-Veikko Pääkkönen | puh. +358 44 718 5312 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy va. kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |