RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 10.04.2019/Pykälä 60
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
2682/2019 Ulkomainontaohjeet 2019 Kuopion kaupunki |
§ 60 | Asianro 2681/10.03.01.00/2019 |
Kuopion kaupungin ulkomainontaohjeluonnoksen hyväksyminen
Va. kaupunkisuunnittelujohtaja Ari Räsänen
KT-suunnittelu
Yleistä Ulkomainontaohjeen tarkoituksena on määrittää ulkomainonnan yleisperiaatteet, missä ja miten mainoslaitteita voi ja saa käyttää. Ulkomainontaohje on tarkoitettu työkaluksi lupahakemusten käsittelijöille ja luvanhakijoille.
Ulkomainontaohje kattaa kaiken ulkona tapahtuvan mainostamisen:
− mainoslaitteet yleisillä alueilla (katu- ja viheralueet yms.) ns. kadunvarsimainokset
− mainoslaitteet tonteilla ja yksityisillä alueilla ns. ulkomainokset
− tienvarsimainokset
− tilapäiset tapahtumamainokset (maksimissaan kaksi viikkoa)
− vaalimainokset
Ulkomainontaohjeen pääpaino on keskeisellä kaupunkialueella, mutta myös kaikki keskeiset ns. kuntaliitostaajamat on käsitelty tarvittavassa laajuudessa. Ohjeessa on otettu huomioon ELY-keskuksen kanssa tehtävä yhteistyö ja työnjako mainosasioissa. Ohjeen laatimisen yhteydessä syksyllä 2018 pidettiin työpajatilaisuus mainonnan toteuttajien, Kuopion Yrittäjät ry:n, Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen ja kaupungin asiaan liittyvän henkilöstön kesken. Ulkomainontaohjeluonnos lähetettiin työpajaan osallistuneille lausuttavaksi alkuvuodesta 2019. Työpajatilaisuudessa ja lausunnoissa esitetyt näkemykset on otettu huomioon ohjetta laadittaessa.
Lähtökohdat Kuopion kaupunki suhtautuu myönteisesti kaupungin alueella tapahtuvaan ulko- ja kadunvarsimainontaan. Ympäristön soveltuvuuden ja kadulla liikkujan turvallisuuden kannalta kadunvarsimainostaminen ei ole kuitenkaan kaikkialla mahdollista. Tekniikan kehittyessä on tarvetta määritellä selkeät käyttöehdot erilaisten ratkaisujen käyttämiselle kadunvarsi- ja ulkomainonnassa. Erilaisille tapahtumamainoksille on kaupungissa olemassa ennalta määritetyt paikat ja selkeät hakumenettelyt.
Vuonna 2008 laadittu ulkomainonnan yleissuunnitelma määritti aikanaan ulkomainonnan periaatteet Kuopion kaupungin alueella. Yleissuunnitelman tavoitteena oli luoda ulkomainonnan periaatteet, yhtenäistää ulkomainonta johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi sekä osoittaa ne alueet, katujaksot ja muut kohteet, joissa toteutetaan ohjattua ulkomainontaa. Yleissuunnitelman laatimisen jälkeen digitaalisten mainoslaitteiden teknologia on kehittynyt, ulkomainontaan liittyvää lainsäädäntöä sekä ohjeistusta on päivitetty ja kaupunkiympäristö on kehittynyt.
Ulkomainontaohjeen keskeisenä tavoitteena on varmistaa asianmukaiset ja riittävät mainospaikat huomioiden kadulla liikkujan liikenneturvallisuus ja varmistaa mainoslaitteen kaupunkikuvallinen soveltuvuus lähiympäristöönsä.
Ulkomainonnan nykytilanne
Kuopiossa on nykyisin käytössä seuraavanlaisia, vaihtuvaan ulko- ja kadunvarsimainontaan käytettäviä laitteita:
− digitaulut
− katumainostaulut (lähitaulut, digitaaliset)
− mainospilarit (ovat poistumassa tällä hetkellä mallistosta)
− pysäkkikatokset
− pylvästaulut (valaisinpylväissä)
− mainosroskakorit
− mainostornit ja –pylonit
Näiden lisäksi käytössä on äänimainonnan menetelmät ja mainosmaiset viitat, lakanat ja opasteet. Osalla nykyisistä mainoslaitteista on mainonnan lisäksi muitakin tehtäviä. Tällaisia laitteita ovat mm. pysäkkikatokset, mainosroskakorit ja katumainostaulut, joissa saattaa olla kaupungin omia opasteita ja tiedotteita.
Merkittäviä lyhytaikaisia tapahtumia varten on kaupungin internet-sivuilla hakuehdot ja -ohjeet sekä osoitettu ennalta määrätyt sijaintipaikat. Tapahtumamainonnassa käytetään nykyisin tapahtumatauluja sekä vaaka- ja pystysuuntaisia banderolleja. Normaalista mainonnasta poikkeaville kevyille mainoslaitteille, esim. tivolien mainonta, osoitetaan erikseen sopivat kohteet, korostaen mainonnan sijoittamisperiaatteita esim. liikenneturvallisuuden suhteen.
Ulkomainoksia voidaan sijoittaa kaupallisiin ympäristöihin kuten kaupungin keskustaan, liike- ja myymäläkeskuksiin ja niiden lähettyville, teollisuus-, toimisto- ja varastoalueille, sekä tärkeimpien sisääntulokatujen varsille.
Ulkomainontaohjeen oleelliset muutokset verrattuna nykyohjeistukseen
Ulkomainontaohjeeseen on lisätty tarkka ohjeistus digitaalisiin mainoslaitteisiin (digitaulut sekä digitaaliset katumainostaulut ja pysäkkikatokset) liittyen:
− suuripintaisten taulujen suurin sallittu koko ja sijoitus suhteessa katuun
− mainosten sisältö- ja vaihtumistapa
− liikkuvan kuvan käyttö
− valaistus- ja kirkkaustaso
− päällä oloajat
− määritetty mainostaulujen sijoittamiseen soveltuvat alueet karttaesityksin
Ulkomainontaohjeessa on huomioitu maanteiden tienvarsimainontaa koskevat lainsäädäntömuutokset, jotka vaikuttavat Väyläviraston (ent. Liikennevirasto) nykyiseen toimintamalliin maantievarren ja maantielle näkyvin mainosten asettamisessa. Pysyväisluonteisten mainosten sijoittamisesta on siirrytty ilmoitusmenettelyyn (sijoittamisilmoitus), joka toimitetaan sähköisesti Pirkanmaan ELY-keskukselle. Kadunvarsi-, ulko- tai tapahtumamainoksesta, jonka mainospinta näkyy maantielle, on pyydettävä erillinen lausunto ELY-keskukselta.
Kuopion 1.1.2019 uudistuneen rakennusjärjestyksen ohjeistus ja muuttuneen lainsäädännön ja kaupungin luvanhakuprosessin vaikutukset on päivitetty uuteen ulkomainontaohjeeseen. Lisäksi on annettu ohjeistus lupaehtojen kontrollointiin ja sanktiomenettelyyn sekä lisätty yleiset ehdot mainostamiselle rautatiealueella.
Mainonnan rajoitus- ja kieltoalueet on tarkistettu. Alueet, joille ei sallita sijoitettavan ulkomainoslaitteita:
− hautausmaiden ja kirkkojen ympäristöt
− sillat (valaisinpylvästaulut ovat sallittuja ja osalla silloista banderollimainostus on sallittu)
− taideteosten ja patsaiden ympäristöt
− historialliset puistot ja luonnonympäristöltään arvokkaat viheralueet
Alueet, joilla voi olla ulkomainoslaitteiden sijoittamista koskevia rajoituksia (ns. rajoitetun ulkomainonnan alueet):
− rakennushistoriallisesti tai kulttuuriympäristöltään merkittävät kohteet ja niiden edustat
− merkittävien julkisten tai historiallisten rakennusten edustat ja maamerkit
− kaupunkikuvallisesti merkittävät näkymälinjat (esim. Tuomiokirkko tai vesistö katunäkymän päätteenä)
− rännikadut
− Kuopion tori
− kansallinen kaupunkipuisto
− asuinalueet
Vaikutusten arviointi Ulkomainontaohjeen vaikutukset liikenneturvallisuuteen, elinympäristöön ja kaupunkikuvaan ovat positiiviset, koska sen avulla ulkomainonta pystytään yhtenäistämään johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi varmistaen mainoslaitteen kaupunkikuvallinen soveltuvuus lähiympäristöönsä. Ohjeen avulla voidaan määrittää helpommin mainospaikat, joissa ne eivät vaaranna liikenneturvallisuutta.
Yritysvaikutuksiltaan ulkomainontaohje on positiivinen, koska mainonta tähtää yleensä myynninedistämiseen eli tavoitteena on myydä joko heti tai myöhemmin. Mainoksilla tiedotetaan tavaroista, palveluista, tapahtumista, aatteista ja ihmisistä. Ohjeen avulla pyritään osoittamaan kaupungista riittävät mainospaikat kaikille toimijoille. Kuopion Yrittäjät ry:llä, Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksellä sekä mainonnan toteuttajilla on ollut mahdollisuus vaikuttaa ulkomainontaohjeen lopputulokseen työpajatilaisuudessa sekä ohjeluonnoksen lausuntokierroksella.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Kuopion kaupungin ulkomainontaohjeluonnoksen.
Liitteet | 20 | 2682/2019 Ulkomainontaohjeet 2019 Kuopion kaupunki |
Valmistelija
Mikko Niskanen | puh. +358 44 718 5336 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy va. kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |