RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 22.01.2020/Pykälä 3
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
266/2020 Käyttösuunnitelma |
§ 3 | Asianro 266/02.02.02/2020 |
Kaupunkiympäristön palvelualueen talousarvion käyttösuunnitelma 2020
Henkilöstö- ja talouspäällikkö Anne Simonen-Ruuskanen
Kaupunkiympäristön johdon tukipalvelut
1. Käyttötalous
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.12.2019 kokouksessaan talousarvion vuodelle 2020 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020 - 2023.
Lautakuntien tehtävänä on hyväksyä palvelualueiden käyttö-suunnitelmat. Suunnitelmien ja tavoitteiden asettamisen tulee perustua valtuuston talousarviossa asettamiin tavoitteisiin.
Käyttösuunnitelmat laaditaan valtuuston päätöksen mukaiseen toimintakatteeseen, joka on valtuustoon nähden sitova taso. Palvelualueen on huomioitava käyttösuunnitelmassa ja toiminnassaan valtuuston palvelualueelle määrittelemät tavoitteet, joilla strategian tavoitteita toteutetaan. Palvelualue voi talousarviovuoden aikana tehdä muutoksia talousarvioonsa lautakunnan päätöksellä, kun toimintakate ei muutu. On kuitenkin syytä harkita, milloin muutokset ovat välttämättömiä ja olennaisia.
Kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2020 käyttösuunnitelmaa laadittaessa on tehty kaupunkipyörien osalta tarkennuksia tuloihin ja menoihin. Suositun kaupunkipyöräjärjestelmän tulo-odotukset ylittyivät merkittävästi edellisenä vuonna. Tulokertymän ja saadun palautteen perusteella järjestelmää pystytään kehittämään vuoden 2020 aikana lisäpyörillä ja –asemilla siten, että nettokustannukset ovat samat kuin edellisenä vuonna. Tehdyillä tarkistuksilla ei ole vaikutusta toimintakatteeseen.
Lautakunnat jakavat käyttösuunnitelmissa ja investointien hankesuunnitelmissa talousarviossa palvelualueelle osoitetut määrärahat ja tuloarviot eri avainprosesseille ja tarvittaessa tarkemmalle tasolle. Investointien budjetoinnissa tulee huomioida investoinnista aiheutuvat menot ja rahoitusosuuksina tai omaisuuden myyntinä saatavat tulot.
Toiminnan painopisteet
Taloudellisten ja toiminnallisten haasteiden saavuttaminen edellyttää tonttitarjonnan riittävyyden ja monipuolisuuden varmistamista kaupungin kasvuohjelman mukaisilla alueilla sekä täydennysrakentamisalueiden kaavoitusta, kunnallistekniikan rakentamista ja aktiivista maanhankintaa.
Yksi tärkeimmistä kehittämisalueista on Savilahden alue, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa halutaan ylittää perinteiset kaupunkisuunnittelun rajat ja verkostoitua kansainvälisesti. Myös Asemanseutu, Kuopionlahti, Kuntolaakso ja Mölymäki ovat tärkeitä kehittämisalueita vuoden 2020 toiminnassa. Ydinkeskustassa jatkuu Matkustajasataman laajentaminen. Myös Puijon alueen kehittäminen on yksi painopistealueista.
Hiltulanlahti II –alue on omakotitonttien luovutuksen pääalue. Myös maaseutukeskuksien ja haja-asutusalueiden omakoti- ja yritystonttien saatavuudesta ja markkinoinnista huolehditaan.
Ilmastopoliittisen ohjelman ja energiatehokkuussopimuksen toteuttaminen sekä kestävän kehityksen huomioon ottaminen on edelleen tärkeä painopistealue koko kaupunkitasolla. Samoin luonnon monimuotoisuuden turvaaminen ja edistäminen ovat painopisteinä. Kiertotalouden, jätteettömän tulevaisuuden sekä viihtyisän, terveellisen ja turvallisen elinympäristön merkitys kasvaa yhä enemmän. Tiukentuvat ilmasto- ja jätepoliittiset tavoitteet edellyttävät toimia myös kuntatasolla.
Joukkoliikenteen toimivuutta kehitetään ja Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne 2025 -ohjelman toteuttamista jatketaan. Ohjelma tarkistetaan vuoden 2020 aikana.
Keskeisimpiä muutoksia ovat Kuopion Infon ja puhelupalvelukeskuksen toiminnan siirtyminen kaupunkiympäristön palvelualueelle. Toimintamenoja kasvattavat myös pieneläinpäivystyksen ja joukkoliikenteen kilpailutukset. Joukkoliikenteen kilpailutuksen tavoitteena on ympäristöystävällinen käyttövoima.
Keskeisimmät toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi
Riittävän ja monipuolisen tonttitarjonnan säilyttäminen edellyttää pitkäjänteistä panostusta tonttituotantoon ja kaavoituksen sujuvaa etenemistä sekä täydennysrakentamishankkeita.
Suunnittelulla, tonttituotannolla ja kunnallistekniikan rakentamisella sekä koko prosessin tiiviillä yhteistyöllä varmistetaan tonttivarannon riittävyys ja houkuttelevuus ja samalla koko kaupungin positiivinen kehitys. Samalla kiinnitetään entistäkin enemmän huomiota tuleviin hoito- ja ylläpitokustannuksiin. Maaomaisuuden ja kaupungin käytöstä poistuvien kiinteistöjen jalostusta ja myyntiä tehostetaan edelleen mm. aktiivisella yhteistyöllä rakentajien kanssa. Valmistelussa otetaan huomioon käynnissä olevat palveluverkkotarkastelut.
Täydennysrakentamisen tuottavuushyödyt tulevat näkymään sekä investoinneissa että käyttötaloudessa. Samalla mahdollistetaan toimiva, kustannustehokas ja energiatehokas palvelurakenne ja edistetään Kuopion kaupunkirakennemallin – kävelykaupunki, joukkoliikennekaupunki, autokaupunki – kehitystä.
Asiakaspalvelun ja kaupungin henkilöstövoimavarojen tuottavan käytön parantamiseksi kehitetään edelleen digitaalisia palveluita.
Asukkaiden vuorovaikutusta osana elinympäristön ja palvelujen suunnittelua lisätään. Asukaslähtöinen kehittämistoiminta kytkeytyy käyttäjälähtöisten palvelujen ja vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen. Asukkaat osallistuvat suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Käyttösuunnitelman laskentaperusteet
Sisäiset vuokrat on budjetoitu tilakeskuksen kanssa tehtyjen vuokrasopimusten mukaisina ja atk-palvelut Istekki Oy:n kanssa tehtyjen sopimusten mukaisina. Muut sisäiset erät on budjetoitu niin, että ne ovat samansuuruiset palvelun ostajalla ja myyjällä.
Työllisyysmäärärahojen käyttöä koordinoi keskitetysti työllisyyspalvelu, jonne määräraha on budjetoitu kokonaisuudessaan. Työllisyyspalvelulla on sekä tuloja että menoja koskeva seuranta- ja raportointivastuu työllistämismäärärahojen toteutumisesta. Palvelualueet eivät tee työllistämisen määrärahamuutoksia mutta palvelualueet voivat seurata työllistämismäärärahojen käyttöä palveluprosessitasoisesti.
Palvelualueiden tulee huomioida hankinnoissaan sosiaalisten kriteereiden käyttö pitkäaikaistyöttömien työllistymisen edistämiseksi sekä edistää kv-opiskelijoiden harjoittelupaikkojen tarjoamista. Kesätyösetelit jaetaan kuopiolaisille 9. luokkalaisille, työllisyyspalvelu koordinoi asian toteuttamista.
Mikäli työllisyysmäärärahaa jää käyttämättä, työllisyyspalvelu voi siirtää sitä käytettäväksi yli 200 päivää työttömyyden perusteella työmarkkinatukea saaneiden henkilöiden sekä nuorisotakuun toteuttamiseen liittyviin työllistymistoimenpiteisiin.
Henkilöstösuunnittelu
Vuoden 2020 talousarvioon on sisällytetty koko kaupungin tasolla 6 milj. euron henkilöstömenojen vähentämistavoite. Yt-neuvottelujen mukaisten toimenpiteiden valmistelu on sellaisessa tilanteessa, että tammikuun lautakunnissa käsiteltävissä käyttösuunnitelmissa vähentämistavoitetta ei voida vielä kohdentaa euroina eikä henkilötyövuosina palvelualueille. Kohdennusten valmistuttua tehdään tarvittavat käyttösuunnitelmien muutokset eli vähennetään kustannuspaikkatasoisesti tavoitteen mukaiset määrärahat ja tehdään vuodelle 2020 vastuualuetasoiset henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat, joissa huomioidaan henkilöstöohjelman mukaiset tavoitteet ja toimenpiteet pidemmälle aikavälille.
Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintakate vuodelle 2020
TOT 2018 TA 2019 KS 2020
1000 € 1 000 € 1 000 €
1 979 - 1 516 - 5 092
2. Investoinnit
Yhdyskuntarakentamisen investointimäärärahasta kolmasosa käytetään Savilahden alueen rakentamiseen. Muita tärkeitä kohteita ovat Hiltulanlahti, Saaristokaupunki, keskustan alue sekä Puijonlaakso. Liikuntapaikkojen rakentamisen suurimmat kohteet ovat Puijolla, Neulamäessä ja Lippumäessä. Keskeisen kaupunkialueen ulkopuolella saneerataan Karttulan katuja ja Juankosken Pikonniemen uimarantaa.
Investointimäärärahat vuodelle 2020 kokonaisuudessaan ovat:
| TA 2019 1000 € (netto) | TA / KS 2020 1000 € (netto) | |
|
Maa- ja vesialueet (brutto) | 2 400 (3 M€) | 1 550 (2 M€) |
| Yhdyskuntarakentaminen · Liikuntapaikat · Lähiliikuntapaikat · Yl. alueet, puistot ja virkistysal. · Satama · Kunnallistekniikka yht. | 40 709 4 130 150 3 705 4 580 28 144 | 32 895 3 420 760 3 485 2 850 22 380
|
|
Koneet ja kalusto |
50 |
30 |
|
YHTEENSÄ | 43 159 |
34 475
|
Investointien kohdeluettelot hyväksyessään lautakunta määrittelee ko. määrärahojen käyttökohteet. Liikuntapaikkojen sekä lähiliikuntapaikkojen osalta kaupunkiympäristön ja hyvinvoinnin edistämisen palvelualueet valmistelevat yhdessä kohteet ja kaupunkirakennelautakunta tekee rahoituspäätöksen.
3. Talousarvion ja käyttösuunnitelman seuranta
Talousarvion ja käyttösuunnitelman toteutumisesta raportoidaan kaupunginvaltuustolle sekä lautakunnalle neljä kertaa vuodessa, osavuosikatsaukset maalis-, kesä ja syyskuun toteutumatilanteen tietojen pohjalta. Neljäs raportti on tilinpäätös ja kattaa koko vuoden. Maalis- ja syyskuun osavuosikatsauksissa raportoidaan euromääräinen toteutuma ja tilinpäätösennuste sekä laaditaan johdon katsaus. Puolivuotiskatsaus sisältää myös strategian ja tavoitteiden toteutumisen seurannan.
Euromääräistä käyttötalouden toteutumaa seurataan kuukausittain. Kuukausiraportissa selvitetään sekä talouden toteumaa että koko vuoden ennustetta. Kuukausiraporttiin sisältyvät palvelualueiden arviot koko vuoden toteutumiseen liittyvistä riskeistä. Ensimmäinen osavuosikatsaus ja kuukausiraportti tehdään maaliskuun toteutuman perusteella ja käsitellään kaupunginhallituksessa 27.4.2020.
Henkilöstösuunnitelmaa seurataan osavuosikatsauksissa ja tilinpäätöksessä.
Investoinnit raportoidaan osavuosikatsauksissa valtuuston päättämällä sitovuustasolla.
Käyttösuunnitelmaa esitellään tarkemmin kokouksessa.
Vaikutusten arviointi -
Esitys Esitän, että lautakunta hyväksyy kaupunkiympäristön palvelualueen talousarvion käyttösuunnitelman ja investointien kohdeluettelot vuodelle 2020.
Liitteet | 1 | 266/2020 Käyttösuunnitelma |
Valmistelija
Anne Simonen-Ruuskanen | puh. +358 44 718 5116 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy henkilöstö- ja talouspäällikön esityksen.
Päätös Merkitään, että va. asemakaavapäällikkö Pauli Sonninen ja Eero Wetzell saapuivat kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana.
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Merkitään, että Bozena Kontila ja rakennuttajapäällikkö Jukka Rissanen poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |