RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 20.01.2020/Pykälä 21
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Kasvun ja oppimisen lautakunta | 81 § | 17.12.2019 |
§ 21 | Asianro 7552/12.00.01.00/2019 |
Vastaus valtuustoaloitteeseen koskien lukutaidon vahvistamista Kuopion varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa
Päätöshistoria
Kasvun ja oppimisen lautakunta 17.12.2019 81 §
Opetusjohtaja Leena Auvinen
Perusopetus ja nuorisopalvelut sekä lukiokoulutus ja toisen asteen yhteistyö
Selostus ja perustelu
Kokoomuksen valtuutettu Allu Koskinen ja 19 muuta valtuutettua on jättänyt valtuustoaloitteen koskien lukutaidon vahvistamista varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Valtuustoaloitteessa kannetaan huolta suomalaisten lasten lukutaidon rapistumisesta kansainvälisissä arvioinneissa ja ehdotetaan asian edistämistä muun muassa draaman ja teatterin keinoin.
Lukutaito on perusta elinikäiselle oppimiselle ja yksi keskeinen tekijä syrjäytymisen ehkäisyssä. OECD:n osaamistuloksia mittaavassa PISA-tutkimuksessa vuoden 2018 pääalueena oli lukutaito. Joulukuun 2019 alussa julkistetuissa tuloksissa suomalaisten 15-vuotiaiden lukutaito oli OECD-maiden kärkeä, mutta erot hyvien ja heikkojen lukijoiden kesken olivat kasvaneet. Erinomaisen lukutaidon tasoille sijoittuvien osuus (14,5 %) on säilynyt ennallaan (14,2 % vuonna 2009), mutta heikkojen lukijoiden osuus oli puolestaan lisääntynyt selvästi. Vuonna 2009 alle 2 tason lukijoita oli 8,1 %, mutta vuonna 2018 jo 13,5 % kaikista oppilaista ja näissä poikien osuus on tyttöjä suurempi. Myös asenne lukemiseen on muuttunut erityisesti poikien keskuudessa. 63% pojista kertoo lukevansa vain, jos on pakko.
Lukutaidon kehittäminen ja lukuinnostuksen kasvattaminen tarvitsee erilaisia keinoja, jotta erilaiset lukijat voidaan kohdata ja ohjata lukemisen pariin.
Opetus- ja kulttuuriministeriössä on ollut haettavana erityisavustus varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen lukemisen kulttuuria ja lukutaitoa vahvistaviin toimenpiteisiin ajalla 31.10.-5.12.2019. Kuopion kaupunki on hakenut avustusta liitteenä olevalla hakemuksella. Avustushakemusta on valmisteltu laajassa yhteistyössä eri toimijoiden kesken ja hankkeelle on asetettu neljä keskeistä tavoitetta: aineistot tutuksi, vuorovaikutus, elämyksellisyys ja moniammatillinen yhteistyö.
Hankkeessa on tarkoitus toimia yhdessä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen sekä muun muassa Kuopion kaupunginteatterin, Kuopion kaupunginkirjaston, Kuopion taidemuseon, Sanataidekoulu Aapelin ja lasten kulttuurikeskus Lastun kanssa.
Kuopion kaupungissa toimii tällä hetkellä yksi draamakasvattaja, joka on erikoistunut vuorovaikutus- ja tunnetaitojen opettamiseen nuorille ja lapsille.
Teatteri ja draama ovat oivallinen tapa tutustua kirjallisuuteen, koska osallistujat pääsevät lukukokemusta syvemmin eläytymään tarinoihin ja hahmoihin. Tarinan henkilöiden kuvitteleminen ja heidän maailmaansa syventyminen kehittää muun muassa ymmärrystä erilaisuudesta ja myötätunnon taitoa. Fiktiossa koettu peilautuu automaattisesti osallistujien omiin kokemuksiin ja epätoden maailmassa harjoitellaan erilaisia tilanteita tosi elämää varten.
Teatterilla ja draamalla on valtavat mahdollisuudet kohdata erilaisia oppijoita ja innostaa lukemaan esimerkiksi lapsia/nuoria, joilla on oppimisvaikeuksia tai suomi ei ole heidän kotikielensä.
Lukutaidon vahvistaminen draaman ja teatterin keinoin luo omalta osaltaan uusia oppimisympäristöjä ja edistää opetussuunnitelman ilmiöpohjaista oppimista ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita (mm. monilukutaito, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, osallistuminen ja vaikuttaminen).
Lisäksi se edistää taiteen ja kulttuurin saatavuutta ja saavutettavuutta lasten/nuorten parissa sekä tiivistää koulujen ja kulttuurilaitosten ja -toimijoiden välistä yhteistyötä. Nykyiset resurssit kouluissa eivät riitä tähän, vaikka näitä pidetäänkin hyvin tärkeänä osana yhteiskuntaan ja kulttuuriin kiinnittymisessä.
Vastauksena valtuustoaloitteeseen todetaan, että lukuharrastuksen syttymisellä ja lukuinnostuksen kasvattamisella koulupolun varhaisessa vaiheessa on merkittävä vaikutus lapsen oppimiseen ja mahdollisuuksiin selviytyä opiskelusta ja toimia aktiivisena yhteiskunnan jäsenenä. Lähdemme edistämään kuopiolaisten lasten ja nuorten lukuinnostuksen kasvattamista ensisijaisesti kuvatun hankkeen avulla, jossa yhtenä keskeisenä toimintamuotona on draama ja teatteri, mutta yhtä lailla kirjasto ja muut kulttuurialan toimijat.
Vaikutusten arviointi -
Esitys Esitän, että kasvun ja oppimisen lautakunta merkitsee tiedoksi ja hyväksyy valtuustoaloitteeseen annetun vastauksen.
Liitteet |
| 7552/2019 Valtuustoaloite |
|
| 7552/2019 Opetus- ja kulttuuriministeriölle lähetetty erityisavustushakemus |
|
|
|
Valmistelija
Leena Auvinen | puh. +358 44 718 4003 |
Jarno Bruun | puh. +358 44 718 4417 |
Anni Marin |
|
Kati Vähäsarja | puh. +358 44 718 2513 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas
Kasvun ja oppimisen lautakunta päättää hyväksyä opetusjohtajan esityksen.
Päätös Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
Vaikutusten arviointi -
Liitteet | 4 | 7552/2019 Valtuustoaloite |
| 5 | 7552/2019 Opetus- ja kulttuuriministeriölle lähetetty erityisavustushakemus |
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.
Päätös Keskusteltuaan kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti kaupunginjohtajan tekemän päätösehdotuksen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |