RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Lähidemokratiajaosto
Pöytäkirja 09.06.2020/Pykälä 4
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 4 | Asianro 7467/02.02.00/2019 |
Pitäjäraatitoiminnan henkilöresurssit ja käytännöt vuonna 2021.
Pitäjäraatitoiminnan henkilöresurssien järjestäminen on osoittautunut hankalaksi kaupungin taloustilanteen takia. Tästä johtuen pitäjäraatitoiminnan käytännönjärjestelyt on toteutettava vaihtoehtoisella tavalla toimikauden 2021 loppuun. Pitäjäraatien toimikausi loppuu 31.5.2021.
Pitäjäraatitoiminta jakautuu kolmeen toimintakokonaisuuteen.
1) Pitäjäraatien kokoukset ja niiden järjestämiseen liittyvät työtehtävät.
2) Pitäjäraatien omaa aluetta koskeviin palvelutuotantoa ja elinvoimaisuutta edistäviin tehtäviin.
3) Laajempiin, pitäjäraatialueita koskeviin ja kaupungin strategiaan nojautuviin kehittämistehtäviin.
Pitäjäraatien kokouksissa käsitellään kukin alueen ajankohtaisia ja alueen elinvoiman näkökulmasta tärkeitä asiakokonaisuuksia. Toiminta perustuu vuosittain laadittavaan toimintasuunnitelmaan. Pitäjäraadit ovat pyrkineet aktiiviseen vuorovaikutukseen kaupungin palvelualueiden kanssa.
Tämän lisäksi pitäjäraadit ovat käsitelleet ja edistäneet pitäjäraatien yhteiseen kehittämiseen liittyviä asioita, ottaneet käyttöön uusia toimintatapoja ja –menetelmiä sekä toteuttaneet tiedottamista ja viestintää.
Kokouksia on ollut 4 -7 kokousta/ vuosi/raati. Pitäjäraadeissa on yhteensä 47 jäsentä ja jokaisella on henkilökohtainen varajäsen.
Pitäjäraatitoiminnan alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoituksena oli, että jokaisella raadilla olisi kaupungin puolelta oma sihteeri. Tätä ei lukuisista yrityksistä huolimatta ole onnistuttu järjestämään. Tällä hetkellä toiminnasta vastaa yksi henkilö.
Pitäjäraatien toiminnan järjestäminen toimintakauden loppuun on toteutettava tavalla, jossa huomioidaan kaupungin kireän taloustilanteen reunaehdot sekä mahdollistetaan pitäjäraatien toimintaedellytykset.
Toiminnan järjestämisessä on huomioitava se, että pitäjäraadit saavat toimintaansa rahoituksen kaupungilta ja pitäjäraatien rahaliikenne on osa kaupungin taloushallintoa.
Vaikutusten arviointi
Esitys Pitäjäraatien toiminnan käytännön järjestäminen toteutetaan mallilla, jossa tehtäväkohta 1 toteutetaan yhteistyössä pitäjäraatien sekä kaupungin tukipalveluhenkilöstön kanssa.
Tehtävät 2 ja 3 hoitaa aluekoordinaattori yhteistyössä kaupungin palvelualueiden ja muiden sidosryhmien kanssa.
Valmistelija
Liisa Jokela | puh. +358 44 718 8922 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Hyvinvoinnin edistämisen johtaja Janne Hentunen
Valmistelijan esitys hyväksytään.
Päätös Esittelijän esitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |