RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 22.10.2020/Pykälä 36
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 36 | Asianro 7156/08.01.00/2018 |
Joukkoliikenteen talousarvioesitykset vuodelle 2021
Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen
Yleistä Kuopion ja Siilinjärven välisen joukkoliikenteen järjestämistehtävistä solmitun yhteistoimintasopimuksen mukaan lautakunnan tehtäviin kuuluu laatia joukkoliikenteen talousarviot. Sopimuksen mukaan seuraavan kalenterivuoden alustava arvio toimitetaan jäsenkunnille tiedoksi lokakuun loppuun mennessä ja hyväksytty talousarvio tammikuun loppuun mennessä.
Kuopiossa palvelualueiden talousarvioesitykset vuodelle 2021 piti olla valmiina 2.10.2020 johdon talousarviokokonaisuuden arviointia varten.
Molempien kuntien talousarviota kiristävät jo ennestään huonojen talousnäkymien lisäksi koronan aiheuttamat suuret lisäkustannukset.
Matkustajamäärän kasvuvauhti kaupunkiseudulla oli ennen koronaa valtakunnallisesti kärkitasoa. Korona vähensi matkustajamääriä pahimmillaan huhtikuussa 2020 paikallisliikenteessä jopa 70 % ja maaseutuliikenteessä 95 %. Syyskuun jälkeen vuoden 2020 kokonaismatkustajamäärät ovat vielä 27 % alemmalla tasolla kuin syyskuussa edellisenä vuonna. Maaseutuliikenteen matkustajat ovat pääasiassa koululaisia, joista valtaosa oli kevään etäopetuksessa. Sen vuoksi matkustajamäärät laskivat maaseutuliikenteessä keväällä niin dramaattisesti.
Matkustajamäärien väheneminen näkyy kuluvan vuoden lipputuloissa, joiden arvioidaan jäävän kolme miljoonaa euroa arvioitua pienemmiksi. Paikallisliikenteessä siirryttiin lautakunnan päätöksellä 26.3.2020 (18 §) kesäaikatauluihin jo 6.4.2020, josta saatiin hiukan säästöjä. Lisäksi koululaisliikennettä lopetettiin osin kokonaan. Muuten liikennettä ei karsittu matkustajamäärien vähenemisen suhteessa, koska välttämätön työmatkaliikenne haluttiin turvata. Liikennöintikustannuksiin ei siten tullut kokonaisuutena merkittäviä säästöjä, jonka vuoksi joukkoliikenteen alijäämä kuluvalta vuodelta tulee kasvamaan edellisistä vuosista.
Kuopio Kuopion talousarviossa esitetyt tulot ja menot ovat koko toimivalta-aluetta käsittäviä lukuja. Tämä helpottaa talousarvion laatimista ja sen seurantaa. Siilinjärven osuudet näkyvät luvuissa tulojen ja menojen vähennyksinä. Alla olevassa taulukossa olevat luvut ovat Kuopion lukuja.
| Tulot | Menot |
Koulu- ja esikoulukuljetukset |
|
|
Myyntituotot | 4 600 000 |
|
Palvelujen ostot |
| 4 600 000 |
Yhteensä | 4 600 000 | 4 600 000 |
Netto | 0 | 0 |
Joukkoliikenteen järjestäminen |
|
|
Myyntituotot | 9 311 000 |
|
Tuet ja avustukset | 1 280 000 |
|
Muut toimintatuotot | 105 000 |
|
Henkilöstökulut |
| 559 600 |
Palvelujen ostot |
| 15 803 000 |
Muut toimintakulut |
| 114 000 |
Yhteensä | 10 696 000 | 16 471 600 |
Netto |
| 5 775 600 |
Henkilöstökoulutus |
| 5 000 |
Joukkoliikenne ja henkilökuljetukset yhteensä | 10 696 000 | 16 476 600 |
Netto |
| 5 780 600 |
Joukkoliikennelautakunta |
|
|
Lautakuntatyö |
| 15 200 |
Palvelujen ostot (mm. ict-kulut) |
| 19 000 |
Luottamushenkilökoulutus |
| 3 000 |
Yhteensä |
| 37 200 |
Netto |
| 37 200 |
Kuljetusoppilaista (2 220 oppilasta) noin puolet kuljetetaan avoimella joukkoliikenteellä, muut tilausajoilla ja takseilla. Kustannukset arvioidaan pysyvän kuluvan vuoden tasolla.
Vuoden 2020 toimintakulut joukkoliikenteen järjestämisestä Kuopiolle ovat arviolta 21,12 miljoonaa euroa ja -tuotot 15,01 miljoonaa euroa. Nettomenot olisivat arvion mukaan 6,11 miljoonaa euroa. Vuodelle 2021 talousarvioon on joukkoliikenteen toimintakuluiksi arvioitu 21,114 miljoonaa euroa ja tuotoiksi 15,296 miljoonaa euroa. Nettokustannus olisi siten 5,818 miljoonaa euroa eli 4,8 % vähemmän kuin arvio kuluvasta vuodesta.
Paikallisliikenteen matkustajamäärien palautuminen kevään romahduksesta on ollut hidasta. Tähän vaikuttaa merkittävästi se, että suuri osa opiskelijoista on edelleen etäopetuksessa. Opiskelijalipulla tehtiin viime vuoden syyskuussa 81 000 matkaa, tänä vuonna vain 38 000 matkaa. Tänä vuonna matkustajamäärä jää arviolta viiteen miljoonaan eli kaksi miljoonaa alemmalle tasolle kuin edellisenä vuonna. Matkustajamäärän arviointi tulevalle vuodelle on hankalaa, koska koronatilanne vaikuttaa merkittävästi matkustuksen määrään. Varovainen arvio ensi vuoden matkustajamäärästä on 5,5 miljoonaa. Maaseutuliikenteen matkustajamäärissä saavutettiin lähes edellisen vuoden taso syyskuussa, kun koululaiset ovat lähiopetuksessa ainakin toistaiseksi.
Lipputulot jäävät tänä vuonna selkeästi alle arvioidun. Lisäksi Kelalta arvioidaan saatavan koulumatkatukea lähes 25 % vähemmän kuin edellisenä vuonna etäopiskelun vuoksi. Toimintatuottojen arvioidaankin kokonaisuudessaan vähenevän tänä vuonna lähes 10 % viime vuoteen verrattuna. Vuonna 2021 kokonaistuottojen arvioidaan pysyvän kuluvan vuoden tasolla. Arviointi on kuitenkin vaikeaa, koska lipputulojen kertyminen on vahvasti sidoksissa koronatilanteen vakavuuteen.
Liikennöintikustannukset ovat alkuvuoden jälkeen hiukan pienentyneet linja-autoliikenteen kustannusindeksin alenemisen myötä. Lisäkustannuksia syntyy bruttoliikennesopimuksiin sisältyvistä bonuksista, joita maksetaan asiakastyytyväisyyden perusteella. Kuluvan vuonna bonuksia maksetaan ensimmäistä kertaa koko vuoden osalta. Ensi vuoden liikennöintikustannukset arvioidaan säilyvän tämän vuoden tasolla. Waltti -järjestelmän kustannukset kasvavat tänä vuonna arviolta 40 000 € viime vuodesta palvelujen tuotannossa tapahtuvien muutosten sekä informaatiojärjestelmän kehittymisen vuoksi. Myös ensi vuonna järjestelmäkustannukset kasvavat hiukan mm. maksujärjestelmän tunnistepohjaisuuden vuoksi. Järjestelmän ylläpitokustannukset puolestaan laskevat hiukan niiltä osin, kun ne ovat sidottuja matkustuksen määrään.
Joukkoliikennelautakunnan kustannukset muodostuvat lautakunnan kokouskustannuksista, ICT-kuluista ja luottamushenkilökoulutuksen kustannuksista. Kustannukset kasvavat hiukan henkilöstökulujen nousun myötä.
Siilinjärvi Siilinjärven talousarviossa joukkoliikenne on omana tulosalueenaan, jonka tehtävänä on edistää ja ylläpitää joukkoliikennepalveluja työ-, koulu- ja asiointiliikenteen tarpeisiin yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Joukkoliikenteen kuluihin sisältyvät liikennepalvelujen ostot, liikennöintikorvaukset ja yhteistoimintasopimuksen mukainen osuus viranomaiskustannuksista. Lisäksi kustannukset sisältävät henkilöstökuluja joukkoliikennevastaavan työpanoksesta.
Toimintatuotot | € |
Myyntituotot | 952 968 |
Sisäinen palvelujen myynti | 221 001 |
Tuet ja avustukset | 465 417 |
Yhteensä | 1 639 386 |
Toimintakulut |
|
Henkilöstökulut | 5 205 |
Palvelujen ostot | 2 519 310 |
Avustukset | 30 000 |
Yhteensä | 2 554 515 |
Toimintakate | 915 129 |
Toimintakate on arvioitu kasvavan kuluvan vuoden talousarvion mukaisesta arviosta 2,5 %.
Lipputuloja arvioidaan kertyvän 1,9 % kuluvaa vuotta vähemmän. Tukien ja avustusten vähennykseksi arvioidaan 2,1 %. Kokonaisuutena tulojen arvioidaankin kuitenkin palautuvan korona-aikaa edeltävälle tasolle. Kustannusten arvioidaan pysyvän kuluvan vuoden tasolla.
Asiaa selostetaan kokouksessa.
Vaikutusten arviointi
Esitys Esitän, että joukkoliikennelautakunta hyväksyy osaltaan joukkoliikenteen talousarvioesitykset vuodelle 2021. Jos esitykseen tulee muutoksia, tuodaan ne tiedoksi lautakunnalle.
Valmistelija
Seija Pasanen | puh. +358 44 718 5424 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |