RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 30.09.2021/Pykälä 9
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 9 | Asianro 8648/02.02.00/2021 |
Joukkoliikenteen talousarvioesitykset vuodelle 2022
Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen
Yleistä Kuopion ja Siilinjärven välisen joukkoliikenteen järjestämistehtävistä solmitun yhteistoimintasopimuksen mukaan lautakunnan tehtäviin kuuluu laatia joukkoliikenteen talousarviot. Sopimuksen mukaan seuraavan kalenterivuoden alustava arvio toimitetaan jäsenkunnille tiedoksi lokakuun loppuun mennessä ja hyväksytty talousarvio tammikuun loppuun mennessä.
Kuopiossa talousarvioprosessia on muutettu, jotta uusi valtuusto voi osallistua talousarvion laadintaan aiempaa paremmin. Niinpä kuluvana vuonna palvelualueiden päälautakuntien tulee antaa vuoden 2022 talousarvioesityksensä 6.10.2021 mennessä. Joukkoliikenteen talousarvio on osa kaupunkiympäristön palvelualueen talousarviota, josta kaupunkirakennelautakunta antaa esityksensä 29.9.2021. Esitys sisältää viranhaltijaesityksen joukkoliikenteen 2022 talousarviosta. Käsittelyprosessin aikana muutokset esitykseen ovat mahdollisia.
Siilinjärvellä käsittely etenee normaalissa aikataulussa, jonka vuoksi tässä vaiheessa Siilinjärven joukkoliikenteen talousarviosta 2022 on käytettävissä vain karkea arvio.
Kaupunkiseudun matkustajamäärän kasvuvauhti oli ennen koronaa valtakunnallisesti kärkitasoa. Korona vähensi matkustajamääriä vuonna 2020 paikallisliikenteessä reilut 29 % ja maaseutuliikenteessä lähes 28 %. Kuluvana vuonna elpyminen on alkanut hitaasti. Elokuun loppuun mennessä paikallisliikenteen matkustajamäärä oli 8,4 % edellistä vuotta edellä, mutta noin 24 % vuotta 2019 jäljessä. Maaseutuliikenteessä elpyminen on ollut nopeampaa, sillä elokuun loppuun mennessä matkustajia oli 46 % edellistä vuotta enemmän, mutta edelleen 12 % vuotta 2019 vähemmän. Koulujen lähiopetuksella on ollut suuri merkitys maaseutuliikenteen matkustajamäärään, sillä pääosa maaseutuliikenteen matkustajista on koululaisia. Korona aiheuttama merkittävä lipputulojen vähentyminen näkyy edelleen molempien kuntien talousarvioesityksissä kasvaneena toimintakatteena.
Kuopio Kuopion talousarviossa esitetyt tulot ja menot ovat koko toimivalta-aluetta käsittäviä lukuja. Tämä helpottaa talousarvion laatimista ja seurantaa. Siilinjärven osuudet näkyvät luvuissa tulojen ja menojen vähennyksinä. Alla olevassa taulukossa olevat luvut ovat Kuopion lukuja.
| Tulot | Menot |
Koulu- ja esikoulukuljetukset |
|
|
Myyntituotot | 4 400 000 |
|
Palvelujen ostot |
| 4 400 000 |
Yhteensä | 4 400 000 | 4 400 000 |
Toimintakate |
| 0 |
|
|
|
Joukkoliikenteen järjestäminen |
|
|
Myyntituotot | 8 091 000 |
|
Tuet ja avustukset | 2 276 000 |
|
Muut toimintatuotot | 105 000 |
|
Henkilöstökulut |
| 586 500 |
Palvelujen ostot |
| 16 118 000 |
Muut toimintakulut |
| 45 000 |
Henkilöstökoulutus |
| 5 000 |
Yhteensä | 10 472 000 | 16 754 500 |
Toimintakate |
| 6 282 500 |
|
|
|
Joukkoliikennelautakunta |
|
|
Lautakuntatyö |
| 15 200 |
Palvelujen ostot (mm. ICT-kulut) |
| 19 000 |
Luottamushenkilökoulutus |
| 3 000 |
Yhteensä |
| 37 200 |
Toimintakate |
| 37 200 |
Koulu- ja esikoululaisten kuljetuskustannusten arvioidaan pysyvän kuluvan vuoden tasolla. Kuljetusoppilaista (2 221 oppilasta) noin puolet kuljetetaan avoimella joukkoliikenteellä, muut tilausajoilla ja takseilla.
Vuoden 2021 kokonaistoimintakulut joukkoliikenteen järjestämisestä Kuopiolle ovat arviolta 21,1 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 15,3 miljoonaa euroa. Toimintakate olisi 5,8 miljoonaa euroa. Vuodelle 2022 talousarvioon on joukkoliikenteen kokonaistoimintakuluiksi arvioitu 21,2 miljoonaa euroa ja toimintatuotoiksi 14,9 miljoonaa euroa. Toimintakate olisi siten 6,3 miljoonaa euroa eli vajaa 9 % enemmän kuin arvio kuluvalle vuodelle.
Tämän vuoden matkustajamääräarvio on vajaa kuusi miljoonaa eli noin puoli miljoonaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Matkustajamäärän arviointi tulevalle vuodelle on hankalaa, koska koronatilanteen kehittymistä tai siitä elpymistä on vaikea ennakoida. Varovainen arvio ensi vuoden matkustajamäärästä onkin 6,3 miljoonaa.
Kuluvana vuonna lipputulojen arvioidaan kertyvän 7 % enemmän kuin edellisenä vuonna, mutta jäävän kuitenkin vielä 2,5 miljoonaa euroa vähäisemmäksi kuin vuonna 2019. Traficom on myöntänyt kuluvalle vuodelle julkisen henkilöliikenteen perusvaltionavun lisäksi avustusta lipputulomenetyksiin. Ensi vuonna lipputuloja arvioidaan kertyvän kuluvaa vuotta enemmän, mutta jäävän kuitenkin selkeästi vuoden 2019 tuloista (noin 15 %). Lisäksi lipputuloja tulee vähentämään osaltaan Kuopion ja Siilinjärven välisten matkojen hinnanalennus, josta joukkoliikennelautakunta teki päätöksen 27.5.2021. Valtionavut vuodelle 2022 tulevat MAL-sopimuksen perusteella, jossa on sovittu perusrahoituksen valtionavuksi 1,08 miljoonaa euroa ja ilmastoperusteisen joukkoliikenteen avuksi 1,0 miljoonaa euroa. Erilliselle koronatuelle lipputulomenetyksiin myös ensi vuodelle olisi tarvetta kaupunkiseuduilla. Traficom on asiasta tietoinen, mutta päätöksiä asiasta ei ole.
Liikennöintikustannuksissa lisäkustannuksia syntyy sopimuksiin sisältyvistä indeksitarkistuksista ja bonuksista, joita maksetaan asiakastyytyväisyyden perusteella. Ensi vuonna bonuksia maksetaan ensimmäistä kertaa koko paikallisliikenteelle. Muuten liikennöintikustannukset arvioidaan säilyvän tämän vuoden tasolla. Waltti -järjestelmän kustannukset kasvavat tänä vuonna arviolta 40 000 € viime vuodesta palvelujen tuotannossa tapahtuvien muutosten sekä informaatiojärjestelmän kehittymisen vuoksi. Myös ensi vuonna järjestelmäkustannukset kasvavat hiukan mm. maksujärjestelmän tunnistepohjaisuuden vuoksi. Järjestelmän ylläpitokustannukset puolestaan laskevat hiukan niiltä osin, kun ne ovat sidottuja matkustuksen määrään.
Joukkoliikennelautakunnan kustannukset muodostuvat lautakunnan kokouskustannuksista, ICT-kuluista ja luottamushenkilökoulutuksen kustannuksista. Kustannukset säilyvät kuluvan vuoden tasolla.
Siilinjärvi Siilinjärven talousarviossa joukkoliikenne on omana tulosalueenaan, jonka tehtävänä on edistää ja ylläpitää joukkoliikennepalveluja työ-, koulu- ja asiointiliikenteen tarpeisiin yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Joukkoliikenteen kuluihin sisältyvät liikennepalvelujen ostot, liikennöintikorvaukset ja yhteistoimintasopimuksen mukaiset joukkoliikenteen järjestämispalvelut. Lisäksi kustannukset sisältävät henkilöstökuluja joukkoliikennevastaavan työpanoksesta.
Toimintatuotot |
|
Myyntituotot | 640 000 |
Sisäinen palvelujen myynti | 220 000 |
Tuet ja avustukset | 430 000 |
Yhteensä | 1 290 000 |
Toimintakulut |
|
Henkilöstökulut | 5 300 |
Palvelujen ostot | 2 550 000 |
Avustukset | 21 000 |
Yhteensä | 2 576 300 |
Toimintakate | 1 286 300 |
Toimintakate on arvioitu kasvavan kuluvan vuoden arviosta 40,6 %.
Lipputuloja arvioidaan kertyvän noin 33 % kuluvan vuoden arviota vähemmän. Tukien ja avustusten vähennykseksi arvioidaan 7,6 %. Kustannusten arvioidaan pysyvän kuluvan vuoden tasolla (+0,9 %).
Talousarvioesityksiä selostetaan kokouksessa.
Vaikutusten arviointi
Esitys Esitän, että joukkoliikennelautakunta hyväksyy osaltaan joukkoliikenteen talousarvioesitykset vuodelle 2022. Jos esityksiin tulee muutoksia, tuodaan ne tiedoksi lautakunnalle.
Valmistelija
Seija Pasanen | puh. +358 44 718 5424 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |