Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 13.10.2021/Pykälä 39

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 39

Asianro 9303/10.03.01.00/2021

 

 

Savilahdentie, Volttikatu katusuunnitelman nähtäville asettaminen

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

Savilahdentiestä välillä Siikalahden eritasoliittymä (ETL) Sarastuskaari on laadittu 5.4.2019 hyväksytty katusuunnitelma. Tämän hyväksytyn katusuunnitelman mukaisia toimenpiteitä on toteutettu osin Sarastuskaaren liittymän eteläpuolella vuosien 2020–2021 toteutetussa Valosali -urakassa ja katusuunnitelman mukainen uuden kauppakeskusalueen liittymä on toteutettu vuosien 2020–2021 aikana. Uuden kauppakeskusalueen, ns. Prisman alue, liittymän toteutussuunnitelmien laatimisen yhteydessä on noussut tarve tarkentaa myös Savilahdentien katusuunnitelman mukaisia ratkaisuita ennen kadun ja katusuunnitelmassa esitetyn alikulkukäytävän toteuttamista. Samassa yhteydessä on tiedostettu tarve saneerata myös Volttikatua Savilahdentien ja Väliköntien välillä siten, että em. välin jalankulku- ja pyöräilyväylä voidaan toteuttaa eroteltuna, laatutasoltaan Savilahdentien väylän mukaisena. Samalla selkeytetään jalankulun ja pyöräilyn suojatiejärjestelyitä Volttikadun ja Väliköntien liikennevaloliittymässä sekä selkeytetään Volttikadun ajoradan kaistoituksia Savilahdentien ja Väliköntin välillä.

 

Nykytilanne                                Henkilöautoliikenne

 

Yleistä

 

Savilahdentie

 

Savilahdentie on nykyinen Savilahden alueen pääkatu, joka liittyy suunnittelualueen eteläpäästään Tasavallankatuun Siikalahden eritasoliittymän itäpuolella, Leväsentien kohdalla ja pohjoispäästään vuosien 2020-2021 aikana saneerattuun Savilahdentien ajorataan. Välillä Siikalahden ETL Sarastuskaari Savilahdentie on peruspoikkileikkaukseltaan kaksi ajoratainen nelikaistainen katu.

 

Volttikadun liittymässä Savilahdentiellä on idän/etelän suunnasta tultaessa lännen/pohjoisen suuntaan neljä kaistaa sekä erillinen erkanemiskaista kauppakeskusalueelle. Kaksi etelänpuoleisinta kaistaa on vasemmalle kääntymiskaistoja Volttikadulle ja kaksi pohjoisinta kaistaa suoraan meneviä kaistoja Savilahdentietä pohjoisen suuntaan.

 

Pohjoisesta päin tultaessa Savilahdentiellä on kolme ajokaistaa. Kaistoista ulommaisin (eteläreunalla) on oikealle kääntymiskaista Volttikadun suuntaan ja keskimmäinen ja pohjoisin ajokaista ovat suoraan meneviä kaistoja valtatien 5 ja keskustan suuntaan.

 

Savilahdentien nykytilan nopeusrajoitus on 50 km/h (taajaman yleisrajoitus). Nykytilassa Savilahdentien ja Volttikadun liittymä on liikennevalo-ohjattu.

 

Volttikatu

 

Volttikatu on nykyinen alueellinen pääkatu, joka yhdistää Kolmisopen alueen Savilahden alueeseen toimien mm. vt5 rinnakkaisväylänä. Volttikadulta on yhteys myös Neulamäen alueelle. Volttikatu on peruspoikkileikkaukseltaan kaksi ajoratainen nelikaistainen katu.

 

Savilahdentien liittymässä Volttikadulta on nykytilassa ns. vapaa-oikea liittymä Savilahdentielle idän suuntaan. Väliköntien liittymässä Volttikadulla on erilliset vasemmalle kääntymiskaista Väliköntielle pohjoisesta sekä Carlsonin liikekeskukselle etelästä.  

 

Volttikadun nykytilan nopeusrajoitus on 50 km/h (taajaman yleisrajoitus). Nykytilassa Volttikadun ja Väliköntien liittymä on liikennevalo-ohjattu ja lisäksi Savilahdentien ja Väliköntien liittymien välillä olevassa pelastuslaitoksen liittymässä on käytössä hälytysajoneuvoille ns. jokerivalot turvaamassa pelastusyksiköiden esteettömän pääsyn liikennevirtaan.

 

Ongelmat

                         

Savilahdentie

 

Autoliikenteen ongelmat keskittyvät aamu- ja iltahuipputunnin ruuhkahuippuihin. Savilahdentien liikennemäärä Volttikadun liittymäalueella nykytilassa on n. 22 000 ajoneuvoa/vrk. Iltahuipputunnin aikana ongelmallisin osuus Volttikadun ja Sarastuskaaren välillä ruuhkautuu siten, että jonopituudet yltävät liittymävälien yli. Aamuhuipputunnin aikana ongelmallisin osuus sijoittuu Savilahdentien välille Leväsentie Sarastuskaari. Sekä aamu- että iltahuipputunnin ruuhkahuiput kytkeytyvät alueen ja valtatien 5 yhteystarpeeseen. Savilahdentien ennustettu liikennemäärä vuonna 2035 on noin 29 000 ajoneuvoa/vrk.

                         

Volttikatu

 

Autoliikenteen osalta Volttikadun ongelmallisin väli on Savilahdentien ja Väliköntien väli. Ajoradan kaistoitukset on koettu epäselviksi ja alueella on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä viisi (5) kaistanvaihtoon liittyvää liikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa ei ole tapahtunut henkilövahinkoja. Volttikadun liikennemäärä suunnittelualueella on nykytilassa noin 6 000 ajoneuvoa/vrk ja ennustettu liikennemäärä vuonna 2035 on noin 8 000 ajoneuvoa/vrk.

 

Joukkoliikenne

 

Savilahdentie on keskeisen kaupunkialueen joukkoliikenteen pääväylä niin paikallisliikenteen kuin kaukoliikenteen osalta. Savilahdentietä pitkin kulkee yhteensä yhdeksän (9) paikallisliikenteen joukkoliikennelinjaa (linjat nro. 4, 7, 16, 21, 23, 29, 31, 35 ja 40). Nykytilassa joukkoliikenteen pysäkkejä on sijoitettu seuraavasti:

         Volttikadun liittymä, pysäkkipari, pysäkit liittymän molemmin puolin.

 

Nykyiset Savilahdentien pysäkit ovat pysäkkisyvennyksiä ja varustettu pysäkkikatoksin.

 

Volttikatua pitkin kulkee nykytilassa kaksi (2) paikallisliikenteen joukkoliikennelinjaa, linjat nro 8 ja 23. Volttikadulla ei sijaitse suunnittelualueella joukkoliikennepysäkkejä, lähimmät pysäkit sijoittuvat noin 70 m Väliköntien liittymän eteläpuolelle.

 

Ongelmat

 

Joukkoliikenteen osalta alueen suurimmat ongelmat ovat matka-aikojen

ennustettavuus, erityisesti aamun ja iltapäivän ruuhkahuippujen aikana.

 

Jalankulku ja pyöräily

 

Pääyhteys

 

Savilahden alueen jalankulun ja pyöräilyn pääyhteys eteläisiin kaupunginosiin kulkee nykytilassa Savilahdentien etelä-/länsireunalla ja Volttikadun länsireunalla jatkuen Volttikadun ylittävän suojatien kautta Väliköntien pohjoisreunan jalankulku- ja pyöräilyväylään. Nykyinen väylä on Savilahdentiellä tyypiltään yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, päällysteen leveys vaihtelee 3,5 – 4,0 metrin välillä; Volttikadulla yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, päällysteen leveys noin 3,0 metriä; Väliköntiellä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, päällysteen leveys 2,5 – 3,0 metrin välillä. Pohjoispäässä nykyinen väylä yhdistyy Sarastuskaaren ylittävän sillan kautta vuosien 2020 – 2021 aikana saneerattuun eroteltuun jalankulku- ja pyöräilyväylään, jonka kokonaisleveys 6,0 metriä jakautuu 2,5 metriä leveään jalkakäytävään ja 3,5 metriä leveään pyörätiehen.

 

Savilahdentien poikittavan liikenteen osalta nykytilassa on käytössä liikennevalo-ohjattu suojatie Volttikadun liittymän länsipuolella.

 

Ongelmat

 

Suurimmat ongelmat jalankululle ja pyöräilylle nykytilassa muodostavat pääyhteyden kapea poikkileikkaus, ahtaat ja kapeat odotustilat suojatieylityksissä Volttikadun ja Väliköntien liittymäalueella sekä Sarastuskaaren ylittävän sillan eteläpäässä oleva väylän painuman aiheuttama väylän huono kunto. Savilahdentien suojatieylitys on nykytilassa jalankulkijoille ja pyöräilijöille erityisen ongelmallinen, koska ajoradan ylitys joudutaan tekemään kahdessa eri vaiheessa ja Savilahdentien keskisaarekkeelta loppuu odotustila liikkujamäärien kasvaessa.  

 

Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut

 

Savilahdentien liikenneverkon ja katutilan jäsentely toteutetaan vuonna 2019 hyväksytyn katusuunnitelman mukaisesti. Tämän suunnitelman mukaiset toimenpiteet tarkentavat em. suunnitelman mukaisia ratkaisuita lähinnä teknisiltä osin, mm. alikulkukäytävän alikulkukorkeutta on pystytty korottamaan aiemmasta 2,7 m à 3,2 m. Tarkempi kuvaus liikenteellisestä ratkaisusta on esitetty 4377/2018 Savilahdentien yleissuunnitelma luonnos välillä Volttikatu Niiralankatu hyväksyminen nähtävillä oloa varten, pöytäkirja 05.09.2018/pykälä 167. Katusuunnitelmassa Savilahdentien liikenteellistä ja rakenteellista ratkaisua on saatujen palautteiden myötä kehitetty seuraavasti:

         Savilahdentien/Volttikadun liittymäalueen uuden kauppakeskusalueelle johtavan tonttiliittymä linjausta on tarkennettu alueen toimijoiden kanssa käytyjen neuvottelujen pohjalta. Samoin jalankulku- ja pyöräilyväylän linjaus on muutettu em. neuvottelujen pohjalta.

 

Savilahdentie                              Ajoradan peruspoikkileikkaus on kaksiajoratainen 2+1 kaistainen katu, missä ulommaiset kaistat ovat ns. linja-autokaistoja. Kaistojen leveys on 3,5 metriä, ajoratojen peruspoikkileikkauksen ollessa 10,5 metriä. Kääntymiskaistojen leveys 3,5 metriä.

                                                   

Jalankulun ja pyöräilyn pääväylän, kadun länsireunalla välillä Volttikatu Sarastuskaari, peruspoikkileikkaus on 6,0 metriä, missä jalkakäytävän leveys on 2,5 metriä ja pyörätien leveys on 3,5 metriä.

 

Yhdistetyn jalankulku- ja pyöräilyväylän leveys Savilahdentieltä uuden alikulkukäytävän kautta kauppakeskusalueelle on 3,5 metriä.

 

Nopeusrajoitus ja pysäköinti

 

Savilahdentien nopeusrajoitus suunnitteluosuudella pidetään 50 km/h. Pysäköintikielto säilytetään kadulla molemmin puolin koko suunnitteluosuudella.

 

Linja-autokaistat

 

Katusuunnitelman mukaisesti Savilahdentielle toteutetaan linja-autokaistat välille Volttikatu Sarastuskaari. Kaistoilla ajaminen esitetään sallittavaksi vain linja-autoille seuraavin perusteluin:

         Savilahden alueen liikenteellisten tavoitteiden mukaisesti alueen liikenneratkaisuilla kehitetään ensisijaisesti joukkoliikennettä jalankulun- ja pyöräilyn lisäksi. Muiden ajoneuvojen kuin linja-autojen salliminen joukkoliikennekaistoilla heikentää linja-autoliikenteen sujuvuutta.

 

Liittymä

 

Savilahdentien ja Volttikadun liittymät toteutetaan liikennevalo-ohjattuina. Liikennevalo-ohjauksessa otetaan käyttöön hälytysajoneuvo- ja joukkoliikenne-etuudet ja varaudutaan ns. adaptiiviseen liikennevalo-ohjaukseen. Liittymien kaistajärjestelyt on esitetty katusuunnitelmapiirustuksissa.

 

Sillat

 

Savilahdentien ja Volttikadun liittymäalueen alikulkukäytävä (S1) on tyypiltään betonirakenteinen vinojalkainen kehäsilta, missä alittavan väylän (jalankulku- ja pyöräilyväylä) vapaa-aukon mitat (HxB) ovat 3,2 m x 5,99 m ja ylittävän ajoradan osalta vapaa hyödyllinen leveys on n. 34 – 34,16 metriä. Sillan keskellä, Savilahdentien keskisaarekkeen kohdalla, sillassa on valoaukko.

 

Erikoiskuljetukset

 

Savilahdentie kuuluu suurten erikoiskuljetusten tavoitetieverkkoon (SEKV) suunnittelualueella. Katutila on mitoitettu 7x7x40 m kokoisten erikoiskuljetusten asettamien rajoitusten mukaisesti.

 

Volttikatu                                    Ajoradan peruspoikkileikkaus on kaksiajoratainen 2-kaistainen katu. Kaistojen leveys on 3,25 metriä etelän ajosuuntaan ja 3,5 ja 3,75 metriä pohjoisen ajosuuntaan. Ajoratojen peruspoikkileikkaus on 6,5 – 7,25 metriä. Kääntymiskaistojen leveys on 3,25 metriä.

 

Nopeusrajoitus ja pysäköinti

 

Suunnittelualueella, välillä Savilahdentie Väliköntie, Volttikadun nopeusrajoitus alennetaan nykyisestä 50 km/h à 40 km/h. Perusteluina nopeusrajoituksen alentamiselle:

         Em. Volttikadun osuudella liittymien väli on hyvin lyhyt ja liikennevalo-ohjattujen liittymien välille sijoittuu myös pelastuslaitoksen liittymä. Normaalitilanteessa nopeusrajoituksen alentamisen vaikutus liikenteen sujuvuuteen ja joukkoliikenteen aikatauluihin on hyvin vähäinen.

         Liikennevalojen ollessa pois käytöstä parantaa nopeusrajoituksen alentaminen merkittävästi Volttikadun ylittävän suojatien liikenneturvallisuutta Väliköntien liittymän pohjoispuolella. Suojatie on eteläisten kaupunginosien ja Savilahden välisen jalankulun ja pyöräilyn pääväylä.

         Kadulla säilytetään pysäköintikielto kadun molemmin puolin koko suunnitteluosuudella.

 

Liittymät

 

Volttikadun ja Väliköntien liittymä toteutetaan liikennevalo-ohjattuna. Liikennevalo-ohjauksessa otetaan käyttöön hälytysajoneuvo- ja joukkoliikenne-etuudet ja varaudutaan ns. adaptiiviseen liikennevalo-ohjaukseen. Liittymien kaistajärjestelyt on esitetty katusuunnitelmapiirustuksissa. Väliköntien ja Savilahdentien välille sijoittuva pelastuslaitoksen liittymä toteutetaan katusuunnitelmapiirustuksen mukaisesti. Liittymän kaventamisesta on sovittu suunnittelutyön aikana pelastuslaitoksen kanssa. Pelastuslaitoksen liittymässä säilytetään nykyiset ns. jokerivalot, millä varmistetaan pelastusajoneuvojen esteetön pääsy liikennevirtaan.

 

Tasaus ja kuivatus

 

Savilahdentie                              Savilahdentien tasaus suunnittelualueella on suunniteltu olemassa olevan ympäristön ehdoilla ja myötäilevät pääosin nykyistä tasausta, lukuun ottamatta Volttikadun liittymäaluetta siltapaikan S1 molemmin puolin. Savilahdentien ajoratojen tasausta nostetaan siltapaikalla (siltapaikka S1) noin 0,6 metriä nykyisen kadun yläpuolelle. Tasauksen nostaminen ei yleisesti heikennä ajoratojen pituusgeometriaa, mutta toisaalta vaikuttaa positiivisesti siltapaikan kohdalla jalankulku- ja pyöräilyväylien tasauksiin.

 

Savilahdentie kuivatetaan suunnittelualueella jiirein ja hulevesikaivoin. Katujen hulevedet ohjataan alueen nykyisiin hulevesiviemäreiden purkupaikkoihin Siikalahden eritasoliittymän alueelle, mistä hulevedet johdetaan nykytilan mukaisesti Savilahdentien eteläreunan avo-ojaan Volttikadun liittymäalueen itäpuolella. Em. avo-ojan ja sen jatkeena olevien nykyisten hulevesiviemäreiden kautta vedet johdetaan Kumpusaarentien hulevesien käsittelyalueen kautta Siikalahteen. Savilahdentiellä hulevesien runkolinjat uusitaan ja katu kuivatetaan hulevesikaivoilla. Runkolinjojen sijainnit ja purkupaikat on esitetty asemapiirustuksissa.

 

Siltapaikalla S1 toteutetaan Aluehallintoviraston (AVi) luvan mukainen pysyvä pohjaveden alentaminen. Pohjaveden alennus toteutetaan painovoimaisesti salaojin ja hulevesiviemärein. Siltapaikan pintakuivatus toteutetaan myös hulevesikaivoin ja -viemärein em. hulevesien runkolinjojen kautta Siikalahteen.

 

Volttikatu                                    Kadun tasaus mukailee nykyistä kadun-/maanpintaa. Katu sekä jalankulku- ja pyöräilyväylät kuivatetaan hulevesikaivojen ja -viemäreiden kautta Savilahdentien hulevesien runkolinjojen kautta Siikalahteen.

 

Pintamateriaalit, kalusteet ja kasvillisuus

 

Savilahdentien ja Volttikadun ajoradat ja jalankulku- ja pyöräilyväylät ovat asfalttipäällysteisiä. Eroteltujen jalankulku- ja pyöräilyväylän erotteluna käytetään noin 30 cm leveää luonnonkivellä tehtävää kiveysraitaa. Erotellulla pyöräilyn pääväylällä käytetään päällysteenä punaista asfalttia.

 

Suunnittelualueella Savilahdentien keskikaistan nykyinen puusto poistetaan Volttikadun ja Sarastuskaaren välillä ja tilalle istutetaan uutta puustoa. Myös Savilahdentien reuna-alueilla nykyistä puustoa poistetaan asemapiirustuksissa näkyvällä laajuudella ja uutta puustoa istutetaan suunnitelmien mukaisesti. Siikalahden eritasoliittymän ja Volttikadun välillä nykyinen keskikaistan puusto säilytetään siltä osin kuin se kaistoitusmuutoksien osalta on mahdollista. Muutoin alueen nykyistä puustoa pyritään säilyttämään ja alueelle istutetaan myös suunnitelman mukaisesti uutta puustoa. Uutena istutettavana isoina katupuina käytetään mm. puistolehmusta, metsätammea ja punasaarnia. Pieninä katupuina käytetään mongolianvaahteraa, tuohituomea, pilvikirsikkaa ja suomenpihlajaa. Istutettava uusi havupuusto on mm. makedonianmäntyä ja serbiankuusta. Puuston lisäksi alueen viherrakentamisessa käytetään nurmi- ja niittyverhouksia sekä pensasistuksia asemapiirustusten mukaisesti.

 

Kiveykset toteutetaan pääosin betonikiveyksin, väreinä musta ja punainen/punamusta. Lisäksi kiveyksissä käytetään luonnonkivenä harmaata noppakiveä ja harmaata kenttäkiveystä siltapaikalla S1. Suojateiden ja linja-autopysäkkien kohdalla käytetään valkoista betonista huomiokiveä, nupukiveä.

 

Valaistus                                     Valaistusluokkana Savilahdentiellä ja Volttikadulla on M3b ja jalankulku-/pyöräilyväylillä vähintään P3. Valaistus kaduilla ja jalankulku-/pyöräilyväylillä toteutetaan LED-valaisimin, värilämpötila 3000K ja valaisimet varustetaan valaisinkohtaisella ohjauksella ja SR-liittimillä. Kuvassa 1. on esitetty valaisimien tyyppikuva.

 

 

Kuva 1. Valaisimien tyyppikuva

 

 

Savilahdentiellä valaisimet sijoitetaan ajoratojen keskialueelle kaksivartisin pylväin. Valaisinpylvään korkeus 12 m. Volttikadulla valaisinpylväät sijoitetaan ajoratojen keskialueelle kaksivartisin pylväin, korkeus 10 m. Jalankulku- ja pyöräilyväylillä valaisinpylväät sijoitetaan väylän reunaan, korkeus 5 metriä. Pylvässijoittelu on esitetty asemapiirustuksissa.

Siltapaikalla S1 alikulkukäytävän valaistus toteutetaan LED-valaisimin. Sillan perusvalaistuksen lisäksi siltapaikalle toteutetaan Valon kaavan mukaista taidevalaistusta valoaukon osalta.

 

ICT ja muut verkostot                 Savilahdessa kaduilla ja muilla väylillä varaudutaan uudenlaisen ICT-infran rakentamiseen, jossa keskeisenä ajatuksena on, että kaupunki rakentaa valokuiduille tarvittavat putkilinjat keskitetysti. Nämä uudet putkilinjat toteutetaan suurimmalta osin uudella mikroputkitekniikalla, joka mahdollistaa valokuitukapasiteetin kasvattamisen joustavasti ilman suuria kaivutöitä katualueilla. Näiden uusien ratkaisujen avulla varmistetaan, että Savilahdessa voidaan tulevaisuudessa ottaa joustavasti käyttöön uusia teknologioita (esim. liikenteenohjaukseen ja laskentaan) sekä turvataan ICT-infran tasapuoliset käyttömahdollisuudet eri toimijoille. Samalla periaatteella tullaan toteuttamaan tietoliikenneyhteydet mm. liikennevalojen osalta myös tällä suunnittelualueella.

 

Alueen vesihuoltoverkostot tullaan saneeraaman talven 2021 aikana alueella.

 

Esteettömyys                              Esteettömyyden osalta suunnitelmaratkaisuissa on väylien pituuskaltevuuksien osalta varauduttu esteettömyyden erikoistasoon (pituuskaltevuus enintään 5 %) niissä kohdissa missä se on alueen korkeuserojen osalta mahdollista. Muutoin ratkaisuissa on huomioitu esteettömyyden perustason (pituuskaltevuus enintään 8 %) vaatimukset.

 

Suunnittelualueen suojatiet liikennevaloineen on suunniteltu esteettömiksi.

                                                   


 

Kunnossapitoluokka                  

         Savilahdentien kunnossapitoluokka on I.

         Savilahdentien länsireunan erotellun jalankulku- ja pyöräilyväylän kunnossapitoluokka on I

         Savilahdentien itäreunan yhdistetyn jalankulku- ja pyöräilyväylän välillä Volttikatu Sarastuskaari kunnossapitoluokka on I

         Volttikadun kunnossapitoluokka on I

         Volttikadun länsireunan jalankulku- ja pyöräilyväylän kunnossapitoluokka on I

         Volttikadun itäreunan jalkakäytävän välillä Väliköntien Savilahdentie kunnossapitoluokka on I

 

Kustannukset ja toteutus           Suunnitelman mukaisten katujen ja väylien kokonaiskustannusennuste on n. 3,3 M€ (alv. 0 %), jakautuen:

         Kadut ja hulevesi n. 2,65 M€

         Väylärakenteet n. 2,25 M€

         Hulevesirakenteet n. 0,2 M€

         Valaistusrakenteet n. 0,2 M€

         Silta S1 n. 0,65 M€

 

Suunnitelman mukaiset ratkaisut on tarkoitus toteuttaa vuosien 2022 ja 2023 aikana. Hankkeen kustannuksiin on varauduttu kaupunkiympäristön palvelualueen investointeihin em. vuosille varatuissa Savilahden kehittämiseen varatuissa määrärahoissa.

 

Vaikutusten arviointi                 

 

Arvio ilmastovaikutuksista

 

Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska Savilahdentien rakentaminen katusuunnitelman mukaisesti parantaa merkittävästi alueen jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteita edistäen em. liikennemuotoja. Merkittävimmät parannukset em. liikennemuotoihin ovat joukkoliikennekaistat, uusi alikulkukäytävä sekä väylien laatutason parantaminen.

 

Yrityspoliittinen lausunto

 

Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska se parantaa alueen yritysten saavutettavuutta ja alueen yleistä viihtyisyyttä. Lisäksi esitetyt ratkaisut mahdollistavat osaltaan Savilahden alueen maankäytön kehittymisen ja huomioivat mm. Varikon alueen asemakaavoissa esitetyt maankäyttöalueet.

 

 

Esitys                                           Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Savilahdentien katusuunnitelman välillä Siikalahden ETL Sarastuskatu ja Volttikadun katusuunnitelman välillä Savilahdentie Väliköntie nähtävillä oloa varten.              

 

 

Liitteet

20

9303/2021 asemapiirustus Savilahdentie Volttikatu

 

 

                                                    Valmistelija                                                       

Matti Vänskä

puh. +358 44 718 5075

                                                    etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                         Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa