RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 17.11.2021/Pykälä 64
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
10484/2021 Sijaintikartta | |
10484/2021 Maljalahden kevyen liikenteen silta yleispiirustus |
§ 64 | Asianro 10484/10.03.01.00/2021 |
Maljalahden kevyen liikenteen sillan yleissuunnitelmaluonnoksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Kohde Suunnitelmaluonnos koskee Maljalahden pohjukassa olevan Maljapuron ylittävän kevyen liikenteen sillan (SK-1325) uusimista.
Nähtäville asetettava kohde sijaitsee Kuopion Maljalahden (nro 3) kaupunginosassa sijoittuen Maljapuron itäpäähän, joka liittyy Maljalahteen. Asemakaavassa alue on osoitettu venesatama ja venevalkama -alueeksi. Suunnittelualue on kokonaisuudessaan Kuopion kaupungin omistuksessa.
Lähtökohdat Kevyen liikenteen sillan uusinta liittyy Maljalahden yhdistettyjen pyöräteiden ja jalkakäytävien katusuunnitelmaan, jossa on yhteensovitettu tontin 297-2-42-1 sekä kaupungin hallinnoimien katu- ja satama-alueiden liikenteellisiä järjestelyjä sekä viheralueita. Katusuunnitelma hyväksyttiin nähtäville asetettavaksi kaupunkirakennelautakunnan kokouksessa 13.10.2021 § 38.
Sillan uusinnan lähtökohtana on ollut tehdä nykyisestä sillasta esteetön sekä mahdollistaa Maljalahden pohjukan reunaa mukailevan jalankulku ja pyöräilyreitin koneellinen kunnossapito myös sillan kohdalla. Sillan yleissuunnitelmassa on huomioitu edellä mainitun katusuunnitelman mukaiset liikennejärjestelyjen sekä viheralueiden muutokset.
Suunnitelmaratkaisujen yhteensovittamiseksi on sillan yleissuunnitelman, katusuunnitelmien ja tontin käyttösuunnitelman laadinnassa käytetty samaa suunnittelukonsulttia.
Nykyinen silta on vuonna 2006 rakennettu teräksinen ristikkosilta, jossa päällysrakenteena on syrjälankutus. Sillan jänneväli on 18 metriä (maatukien väli) ja kokonaispituus 24,4 metriä pitkät sekä sillan kannen hyötyleveys 3,0 metriä leveä (vapaa kulkuleveys). Puukannen kantavuus on mitoitettu 4+8 tonnin akselikuormille sekä 4 tonnin neliökuormalle. Silta on perustettu teräsbetonisten lyöntipaalujen ja maatukien varaan. Sillan kannen pituuskaltevuus on jyrkimmillään 20 % luokkaa, joka vastaa 20 cm nousua yhden metrin matkalla.
Suunnitelmaluonnos Suunnittelutyön aikana tarkasteltiin uuden sillan toteuttamista runkorakenteeltaan liimapuupalkkisiltana tai teräspalkkisiltana. Arvioitu kustannustaso liimapuupalkkisillalla oli noin 270 000 € luokkaa sekä teräspalkkisillalla noin 250 000 € luokkaa. Jatkosuunniteltavaksi runkorakenteeksi valittiin liimapuupalkkisilta, joka vastaa MAL -sopimuksen 2021-2031 mukaiseen vaateeseen lisätä puurakentamista julkisessa rakentamisessa. Lisäksi valitun puurakenteisen siltatyypin toteuttamiselle voidaan hakea MAL -sopimuksen piiriin kuuluvaa rahoitustukea.
Nykyisen sillan perustusrakenteista voidaan hyödyntää lyöntipaalut, anturat sekä maatukien etumuurit. Muilta osin nykyinen sillan kansirakenne uusitaan ja sillan kohdalta Maljapuron luiskat verhoillaan kiviheitokkeella.
Uuden sillan päällysrakenteena on kansilankutus. Sillan jänneväli säilyy 18 metriä pitkänä ja kokonaispituus kasvaa noin 25 metriä pitkäksi, hyötyleveys kasvaa 4 metriä leveäksi. Sillan kannen kantavuutta kasvatetaan 6+10 tonnin akselikuormille soveltuvaksi, tasaisen kuorman kesto 4 tonnia neliölle säilyy ennallaan. Sillan kannen pituuskaltevuus loivenee siten, että kaltevuus on enimmillään 5 %, joka vastaa 5 cm nousua yhden metrin matkalla. Siltakannen molemmilla puolilla on 1,2 metriä korkeat puiset pystysäleikkö -verhoillut kaiteet.
Uusi silta valaistaan LED -valonauhoilla, jotka asennetaan kaiteiden rakenteisiin yhdistettäviin ja ilkivaltasuojana toimiviin kouruihin. Sillan valaistus täydentää osaltaan Maljalahden pohjukkaa mukailevan jalankulku ja pyöräilyreitin kokonaan valaistuksi.
Hulevedet ohjautuvat sillan kannelta pintavaluntana Maljapuroon.
Esteettömyys Suunnitelmaratkaisut täyttävät esteettömyyden erikoistason vaatimukset.
Kunnossapitoluokka Jalkakäytävä on kunnossapitoluokassa II.
Kustannukset Rakennustöiden kokonaiskustannusennuste on noin 270 000 € (alv. 0%).
Aikataulu Suunnitelmaehdotuksen mukaiset rakennustyöt on tarkoitus tehdä 2022.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan hanke on neutraali. Rakentamisen aikana ilmastovaikutukset ovat lyhyellä aikaa negatiiviset ja niitä kompensoidaan käyttämällä rakenteiden materiaalina puuta. Sillan muuttamisella esteettömäksi sekä koneellisesti kunnossapidettäväksi parannetaan Maljalahden alueen liikennöitävyyttä sekä palveluiden saavutettavuutta.
Yrityspoliittiset vaikutukset
Yrityspoliittisilta vaikutuksiltaan hanke on positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa ja parantaa alueen yritystoiminnan mahdollisuuksia.
Lapsivaikutukset
Lapsivaikutuksiltaan hanke on neutraali.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy yleissuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.
Liitteet | 8 | 10484/2021 Sijaintikartta |
| 9 | 10484/2021 Maljalahden kevyen liikenteen silta yleispiirustus |
Valmistelija
Ville-Veikko Pääkkönen | puh. +358 44 718 5312 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Merkitään, että nuorisovaltuuston edustaja Eveliina Niskanen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |