RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 01.12.2021/Pykälä 80
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
5554/2021 Oikaisuvaatimus | |
5554/2020 Päätöspöytäkirja |
§ 80 | Asianro 5554/08.00.00/2020 |
Vastine oikaisuvaatimukseen / Läpiajon estäminen Pasuntiellä
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Anomus ja päätös Kaupungille tuli anomus Pasuntien asukkailta läpiajon estämiseksi Pasuntien ja Laivarannantien välillä. Perusteena oli liikenteestä aiheutuneet vaaratilanteet, pöly ja meluhaitat. Anomuksessa esitettiin väylälle puomia ja lisäksi liikennemerkkien laittamista ajan tasalle.
Suunnittelupäällikkö teki päätöksen 3.9.2021 (76 §), että väylälle ei aseteta puomia. Ensin tulee kokeilla muut keinot läpiajon ehkäisemiseksi. Tätä varten väylälle asetettiin asianmukaiset liikennemerkit. Väylän molempiin päihin tuli moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty -merkit. Lisäksi kehotettiin taloyhtiötä sulkemaan oman pihansa niin, että läpiajoa ei olisi taloyhtiön pysäköintialueen läpi.
Oikaisuvaatimus Suunnittelupäällikön 3.9.2021 (76 §) päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus:
Vaadimme oikaisua päätökseen As Oy Juanrannan puolesta seuraavin perustein:
Nykyisellään tämä väylä on Laivarannantien ja Pasuntien välinen puistoväylä.
Läpiajo on aiheuttanut useita vaaratilanteita alueen ja taloyhtiön asukkaille/ vieraille. Myös raskasliikenne käyttää väylää jatkuvasti. Liikenteestä aiheutuu asukkaille kantautuvia melu-, pöly- ja hajuhaittoja. Tietä ja Pasuntie 23:n takapihan nurmialuetta käytetään parkkipaikkana ja jätetään moottoriajoneuvot pyörimään tyhjäkäynnille. Nämä kyseiset käyttäjät ovat taloyhtiön ulkopuolisia kävijöitä: taksit, posti, jätehuolto, kuljetuspalvelut yms.
Moottoriliikenne ei lopu pelkillä liikennemerkkejä vaihtamalla, vaan ajo kevyenliikenteenväylällä tulee jatkumaan ennallaan, ellei tätä valvota viranomaisen toimesta jatkuvasti. Vaadimme ratkaisuksi esim. Bir-jousipuomia Laivarannantieltä tulevaan liittymään. Puomi on huoltovapaa, lapsiturvallinen ja sallii tarvittaessa huoltoajon. Puomi estäisi moottoriajoneuvoilla ajamisen, mutta sallisi kevyenliikenteen kulun. Bir-jousipuomi ei myöskään aiheuttaisi nykyiselle asemakaavalle muutoksia, koska väylällä olisi sallittu jalankulku, pyöräily ja huoltoajo. Taloyhtiön parkkipaikan toisen tonttiliittymän sulkeminen ei tule lopettamaan läpiajoliikennettä. Pyydämme teitä ottamaan huomioon, tarvitseeko Pasuntielle Virtalantien liittymään asentaa umpikujan liikennemerkkiä, mikäli puoli asennetaan vaatimaamme paikkaan.
As Oy Juanranta omasta puolestaan on päättänyt päivittää oman parkkipaikan, niin että vieraspaikat on merkitty selkeästi ja pysäköinti on sallittu vain merkityillä paikoilla.
Toivomme yhteydenottoanne allekirjoittaneeseen, mikäli haluatte lisätietoa.
Nykytilanne Pasuntie sijaitsee Juankoskella. Kadun alkuosa Uudenkyläntieltä lähtien on tavallinen autolla liikennöitävä asuntokatu. Asemakaavan mukaan katualue loppuu Pasuntie 23:n kohdalle. Siitä eteenpäin väylä jatkuu Laivarannantielle saakka puistoalueella sijaitsevana jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettuna väylänä, jolla huoltoajo on sallittu. Tämä puistoalueella oleva väylä on sorapintainen. Kartalta mitattuna väylän leveys 3-4 m, mutta ilmakuvien perusteella väylä on käytännössä paikoin leveämpi. Käytettävissä olevan kuva-aineiston perusteella puistoalueella on pysäköintiä. Väylällä on Pasuntie 23:n pihaan johtavat tonttiliittymät. Muita tonttiliittymiä ei ole. Pasuntien puistoväylällä ei ole valaistusta.
Suunnittelupäällikön päätöksen jälkeen Pasuntie 23 on laittanut ajoesteitä taloyhtiön pysäköintialueelta puistoväylälle johtavaan tonttiliittymään. Näillä estetään pysäköintialueen kautta tapahtuvaa läpiajoa. Väylälle on myös vaihdettu suunnittelupäällikön päätöksen mukaiset liikennemerkit.
Perustelut päätösesitykselle
Kaupungille tulee jonkin verran anomuksia ajoesteistä. Esteitä pystytään toteuttamaan vuodessa vain muutama. Liikenneturvallisuuteen ja esteettömyyteen on vuosittain varattu 200 000 euroa. Valtaosa tuosta määrärahasta menee hidasteiden rakentamiseen. Yhden puomikohteen toteuttaminen maksaa n. 8000 euroa ilman asfaltointikuluja.
Puomit ja erilaiset ajoesteet eivät ole täysin ongelmattomia. Näkövammaisilta on tullut palautetta, että puomiin saattaa törmätä. Tämän vuoksi puomit tulisi suunnitella siten, että valkoisella kepillä voi havaita edessä olevan esteen. Varoittavana rakenteena toimii esim. puomin kohdalle asennettu nupukiveys. Pasuntien kaltaisella valaisemattomalla väylällä puomista saattaa aiheutua törmäysvaara myös pyöräilijöille ja muillekin väylällä liikkujille. Puomi tulee asentaa siten, että sitä ei voi kiertää autolla. Tätä varten on ehkä tarpeen asentaa pollari väylän toiselle reunalle niin, että puomin ja pollarin väliin jää niin kapea väli, että siitä ei haluta ajaa autolla. Puomilla ei voi estää kokonaan moottoriliikennettä; mopolla tai moottoripyörällä pääsee aina ajamaan puomin jättämästä vapaasta tilasta.
Pasuntien tapauksessa puomi estäisi varsinaisen läpiajon autoilla ja siten vähentäisi väylällä ajamista. Autoliikennettä ei voida estää kokonaan yhdellä puomilla. Puomin sijoituksesta riippuen autoliikenne olisi mahdollista väylän jommastakummasta päästä Pasuntie 23:n kohdalle. Tämän vuoksi mahdollisesti talon kohdalle tulisi edelleenkin jonkin verran oikaisuvaatimuksessa kuvattua liikennettä. Liikenne vain joutuisi kääntymään ja poistumaan samaan suuntaan kuin oli tullutkin.
Kaupungin käytäntönä on ollut, että ennen puomin asentamista selvitetään muita keinoja, joilla luvaton liikenne saataisiin estettyä. Tässä tapauksessa keinoina olivat liikennemerkkimuutos ja taloyhtiön itsensä toteuttama tonttiliittymän sulkeminen. Oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeassa, että pelkillä liikennemerkeillä läpiajo ei lopu kokonaan. Luvattoman ajon valvonta kuuluu poliisille, jolla oletettavasti on niukat resurssit tällaiseen toimintaan. Kaupungin pysäköinninvalvonta voi puuttua puistoalueella luvattomaan pysäköintiin maastoliikennelain perusteella. Puomin hyvänä puolena olisi, että läpiajo saataisiin estettyä ja luvatonta liikennettä vähennettyä. Toisaalta puomi muodostaa pimeällä väylällä törmäysvaaran kevyelle liikenteelle. Ilman asianmukaisia rakenteita puomi on vaaraksi myös näkövammaisille.
Pasuntietä koskevan suunnittelupäällikön päätöksen jälkeen kaupunki on päättänyt valmistella periaatteet, joiden perusteella päätetään, minne ajoeste voidaan rakentaa. Nyt ajoesteitä on asetettu tapauskohtaisen harkinnan perusteella. Esitys periaatteista tuodaan kaupunkirakennelautakunnan käsiteltäväksi. Esitys valmistuu todennäköisesti v. 2022 alkupuolella. Päätös Pasuntien ajoesteestä tehdään tulevien periaatteiden mukaisesti.
Vaikutusten arviointi -
Esitys Oikaisuvaatimus hylätään. Pasuntien ajoesteen tarve arvioidaan kuitenkin myöhemmin valmistuvien periaatteiden mukaisesti.
Liitteet | 28 | 5554/2021 Oikaisuvaatimus |
| 29 | 5554/2020 Päätöspöytäkirja |
Valmistelija
Jouko Häyrinen | puh. +358 44 718 5423 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |