RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 15.12.2021/Pykälä 89
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 89 | Asianro 9292/10.03.01.00/2020 |
Satama-alueen pysäköinti- ja kunnossapitoselvitys
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Kaupunki laati vuoden 2020 aikana satama-alueen kattavan pysäköinti- ja kunnossapitoselvityksen, jonka lautakunta asetti 2.12.2020 nähtäville siihen tutustumista ja mielipiteiden antoa varten. Selvitykseen saatiin kaksi lausuntoa, joista toinen oli yhden henkilön antama mielipide ja toiseen oli Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry koonnut 10 alueella toimivan yrityksen mielipiteet.
Mielipiteissä tuotiin esille seuraavia, kyseessä olevaan suunnitelmaan liittyviä, kehittämistarpeita:
Asukaspysäköinti tulee ohjata pysäköintilaitoksiin.
1. Pyöräpysäköintipaikkoja tulee olla nykyistä enemmän oikeissa paikoissa. (Konkreettista sijaintiehdotusta oikein sijoitetuista paikoista ei esitetty.)
2. Isoihin tapahtumiin ei pitäisi voida tulla autolla.
3. Kunnossapidon osalta mainittu, että Makasiininkadulla on talvella syvät urat ja että Maljapuron ylittävä silta on haastava pyöräilijälle etenkin talvella.
4. Pyörätelineiden tyypiksi tulee valita yksinkertainen malli, jonka lisäksi voi olla myös perinteisiä rengaskiinnitteisiä telineitä.
5. Pidemmällä aikavälillä Satamakadun varren pysäköintipaikat Kauppakadun ja Minna Canthin kadun väliltä voisi poistaa.
6. Aallonmurtajan rakentamisen yhteydessä laajennetun maksullisen pysäköintialueen laajennus ihmetyttää.
7. Pyöräpysäköinnin toteuttamisen osalta esitetään vaiheittaista etenemistä ja sopivien sijaintien hakemista kyselyin sekä kokeiluin.
8. Lyhytaikaista (2h) pysäköintiä on suunnitelmassa suhteessa liikaa pitkäaikaiseen (3-4h) verrattuna, siten 2h pysäköintialueita voisi joillakin katuosuuksilla muuttaa 3-4h pysäköintipaikoiksi.
9. Rajoittamattomien pysäköintialueiden poistaminen hankaloittaa hotellivieraiden sekä alueella työskentelevien pysäköintiä.
10. Satamakadun vuoropysäköinti jakaa mielipiteitä; Osa pitää pitkäaikaista pysäköintimahdollisuutta tärkeänä asukkaiden, vieraiden ja alueella työskentelevien näkökulmasta. Joidenkin mielestä vuoropysäköinti ja tien kapeus ruuhkauttaa katua vilkkaimpina aikoina ja talvisin.
11. Pyöräpysäköintiä toivotaan lisää Kauppakadun varteen, satama-alueelle sekä aallonmurtajan päähän.
12. Nykyisen kaupunkipyöräaseman toivotaan säilyvän, ja aallonmurtajalle toivotaan toista asemaa.
13. Albatrossin takana olevalle pysäköintialueelle toivotaan sähköautojen latauspistettä.
14. Minna Canthin kadun päässä tarvitaan pysäköintitilaa lyhyttä asiointia varten.
Mielipiteiden vaikutukset suunnitelmaratkaisuun
1. Suunnitelmaluonnoksessa ei esitetty uusia asukaspysäköintilupa-alueita, vaan nykyiset alueet säilyvät. Asukaspysäköintitunnusjärjestelmän kehittämisestä on linjattu 2018 laaditussa keskustapysäköinnin yleissuunnitelmassa. Asukaspysäköintijärjestelmän muutosta ei vielä ole toteutettu. Rajoittamattoman pysäköinnin vähentäminen katuvarsilta ohjaa osaltaan myös asukaspysäköintiä joko laitoksiin tai asukaspysäköintiin varatuille katuosuuksille.
2. Pyöräpysäköinnin määrää on esitetty suunnitelmassa lisättävän merkittävästi. Satama-alueen pyöräpysäköinnin rakennussuunnitteluun ja rakentamiseen haettiin ja saatiin valtion investointitukea vuosille 2021-2022. Kyseisessä hankkeessa on etsitty pyöräpysäköinnille parhaita mahdollisia paikkoja ottaen huomioon paikkojen käyttötarpeet, kaupunkikuvalliset seikat ja alueen toimijoiden näkemykset.
3. Isojen tapahtumien liikennöintiä ei ratkaista pysäköintiselvityksessä, jossa on kuitenkin huomioitu tapahtumien aikaisen pysäköinnin osalta autopysäköintipaikojen opastustarve sekä pyöräpysäköinnin sijoittaminen myös niin, että merkittävä osa pysäköinnistä palvelee myös tapahtumiin saapuvia.
4. Tässä suunnitelmassa ei oteta kantaa nyt jo talvikunnossapidon piirissä olevien katujen kunnossapitoluokkiin. Maljapuron ylittävä silta on esitetty suunnitelmassa uusittavaksi, ja hanke on etenemässä toteutukseen samassa yhteydessä Maljapuron pohjoispuolen tontin kehittämisen kanssa.
5. Sataman alueella käytettävä pyörätelineiden malli ratkaistaan kohdassa 2 mainitussa, käynnissä olevassa hankkeessa.
6. Satamakadun pysäköintipaikoille vaikuttaa olevan kysyntää, ja pysäköidyt autot osaltaan hillitsevät Satamakadulla käytettyjä ajonopeuksia, joten tässä vaiheessa pysäköintimahdollisuus säilytetään ennallaan.
7. Aallonmurtajalle tehdyt ratkaisut on päätetty ennen tämän selvityksen ja suunnitelman laatimista, eikä tässä suunnitelmassa esitetä maksullisen pysäköinnin osalle muutosta.
8. Pyöräpysäköinnin kehittämisessä on mahdollisuus, ja edetäänkin vaiheittain. Parhaillaan valmistelussa oleva satama-alueen pyöräpysäköinnin kehittämishankkeelle on myönnetty valtion investointitukea, joka pyritään hyödyntämään täysimääräisesti.
9. Suunnitelman luonnosversiossa esitetty 2 tunnin pysäköintimahdollisuus on nostettu 3 tuntiin saadun palautteen perusteella.
10. Pysäköintialueilla, joilla on 10 tunnin aikarajoitus, rajoituksen voimassaoloaika on palautteen perusteella muutettu olemaan voimassa vain arkisin klo 8-21, mikä mahdollistaa ilta-, yö- ja viikonloppupysäköinnin.
11. Vuoropysäköinnin osalta suunnitelma säilytetään ennallaan.
12. Pyöräpysäköinnin lisäämistä Kauppakadun varteen tai aallonmurtajalle ei esitetä tässä suunnitelmassa, vaan pyöräpysäköintitilannetta seurataan 2022 toteutettujen pyöräpaikojen rakentamisen jälkeen sekä aallonmurtajan toimintojen kehittyessä.
13. Nykyinen kaupunkipyöräasema säilyy ennallaan. Kaupunkipyöräasemien lisäämismahdollisuuksiin vaikuttaa kaupunkipyörien määrä. Mahdollista uutta kaupunkipyöräaseman toteuttamista aallonmurtajalle tarkastellaan aallonmurtajan alueen toimintojen kehittyessä.
14. Albatrossin takana olevalle pysäköintialueelle on saadun palautteen perusteella osoitettu mahdollisuus pika- tai peruslatauspisteen toteuttamiselle. Latausasemien toteuttamisesta vastaa sähkönjakeluyhtiö.
15. Suunnitelmassa on esitetty Minna Canthin kadun eteläreunalle aina voimassa olevaa yhden tunnin aikarajoitusta, mikä vastaa lyhytaikaiseen pysäköintitarpeeseen.
Vaikutusten arviointi Esityksen arvioidaan olevan ilmastovaikutuksiltaan pääosin neutraali. Pyöräpysäköinnin kehittäminen suunnittelualueella kannustaa pyöräilyyn. Yritysvaikutuksiltaan esityksen arvioidaan olevan positiivinen, sillä pysäköintirajoituksilla ja pysäköinnin maksullisuudella pyritään takaamaan alueen yrityksissä asioiville pysäköintimahdollisuuksia.
Esitys Lautakunta hyväksyy palautteen perusteella päivitetyn satama-alueen pysäköinti- ja kunnossapitosuunnitelman ohjeellisesti noudatettavaksi alueen jatkosuunnittelussa ja -kehittämisessä.
Liitteet | 4 | 9292/2020 Sataman pysäköinti ja kunnossapitoselvitys / KOMMENTIT 26.1.2021. |
| 5 | 9292/2020 Kuopio pysäköintirajoitukset |
| 6 | 9292/2020 Satama-alueen pysäköinti kommentit |
| 7 | 9292/2020 Pysäköintiselvitys / Kuopion matkustajasatama / RAPORTTI kommentoitu |
Valmistelija
Paula Liukkonen | puh. +358 44 718 5304 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Merkitään, että liikenneinsinööri Paula Liukkonen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |