Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 15.12.2021/Pykälä 93

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 93

Asianro 9217/10.03.01.00/2021

 

 

Vastine oikaisuvaatimukseen / Maljalahden yhdistettyjen pyöräteiden ja jalkakäytävien katusuunnitelmaan

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

Selostus                                      Kaupunkirakennelautakunta hyväksyi kokouksessaan 13.10.2021 § 38 suunnitelmaehdotuksen nähtäville asetettavaksi. Nähtävillä oloaikana suunnitelmaan ei tullut muistutuksia. Suunnittelupäällikkö teki 9.11.2021 § 32/2021 päätöksen Maljalahden yhdistettyjen pyöräteiden ja jalkakäytävien katusuunnitelman hyväksymisestä. Päätöksestä on tehty 29.11.2021 oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan hyväksymispäätöksen kumoamista. Oikaisuvaatimuksessa väitetään, että alueen asemakaava ei olisi ajantasainen sekä katusuunnitelma ei olisi lainvoimaisen asemakaavan mukainen, eikä täyttäisi toiminnallisuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimuksia. Vaatimuksessa todetaan myös, että Katusuunnitelma yhdessä alueen muun suunnittelun kanssa ei ottaisi huomioon alueiden käytön ja rakentamisen järjestämistä niin, että siinä luotaisiin edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistettäisiin ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä. Lisäksi vaatimuksessa kommentoidaan yritystontille sijoittuvaa rakennushanketta.

 

Vastine                                        Perusteena Maljapuron pohjoispuolelle esitetylle yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle on ollut tarve yhteensovittaa Maljapuron ja yritystontin suuntaiselle valaistulle ja ympärivuotisesti kunnossapidettävälle kulkuyhteydelle. Yritystontin puolella oleville eteläisen sekä pohjoisen pyörätien ja jalkakäytävän osille muodostetaan yritystontin kiinteistöön kohdistuvat rasitealueet, jotka mahdollistavat kulkuyhteyksien käytön ympärivuotisesti yleisen alueen pyöräilyn ja jalankulun tarpeisiin. Maljapuron pohjoispuolelle esitetty pyörätie ja jalkakäytävä ei estä asemakaavassa Maljapuron eteläpuolelle osoitetun ja kansallisen kaupunkipuiston rännikatuverkostoon kuuluvan kulkuyhteyden suunnittelua ja toteutusta Maljalahden pohjukkaan saakka.

 

Katusuunnitelmassa on yhteensovitettu yritystontin sekä satama- ja katualueiden rajapinnoilla pyöräilyn, jalankulun ja autoilun liikkumistarpeet. Yhteensovittamisella on minimoitu satama- ja katualueen kulkuyhteyksien muutostarpeita sekä hyödynnetty mahdollisimman paljon olemassa olevia kulkuyhteys- ja siltarakenteita. Maljapuron silta on suunniteltu uusittavaksi erillisen yleissuunnitelman mukaisesti ja suunnitelma on yhteensovitettu katusuunnitelman sekä yritystontin suunnitelmaratkaisuiden kanssa yhteensopivaksi. Maljapuron silta uusitaan nykyiselle paikalleen kansirakenteeltaan leveämpänä ja loivempana, lisäksi siltaan lisätään valaistus.

 

Uusi Maljapuron suuntainen pyörätie ja jalkakäytävä liittyy kohtisuoraan Maljalahden pohjukan suuntaiseen pyörätiehen ja jalkakäytävään, jolloin kääntyminen pohjukan suuntaiselle kulkuväylälle tapahtuu jyrkällä käännöksellä. Maljapuron sillan pituuskaltevuuden loiventamiseksi, on sillan kannen korkeuseroa ympäristöön tasattu jatkamalla sillan kaiteita nykyisestä. Maljalahden alueen yhdistettyjen pyöräteiden ja jalkakäytävien leveydet vaihtelevat 3 - 4 metrin luokassa, katusuunnitelmassa esitettyjen kulkuväylien leveydet ovat 3,5 metriä. Kulkuväylien leveydet ja käännökset mahdollistavat ympärivuotisen koneellisen kunnossapidon. Satama-alueen kulkuväylien korkeudet ovat nykyisellään tasaisia ja sillan loivennus parantaa kulkuväylien näkemäolosuhteita. Yleisen alueen kulkuyhteyksien korkeuserot tasataan luiskilla eikä uusia porrasrakenteita tai terassin muurirakenteita yleisen alueen kulkuväylille ole katusuunnitelmassa esitetty. Maljapuron pohjoisreunalle kiviheitokeverhoillun sekä uusittavan sillan kannen reunoille on esitetty putoamiselta suojaavat kaiteet.

 

Katusuunnitelman mukaiset ratkaisut parantavat yleisen alueen pyöräteiden ja jalkakäytävien esteettömyyttä, valaistusta ja ympärivuotista kunnossapidettävyyttä. Lisäksi suunnitelmassa on huomioitu Maljapuron pohjoispuolisen kulkuyhteyden yhteiskäyttö yritystontin kanssa, nykyisten kulkuyhteys- ja siltarakenteiden hyödyntäminen sekä ympäristön kulkuyhteyksien muutostarpeiden minimoiminen.

 

Katusuunnitelman mukaiset ratkaisut täyttävät MRL 85.1 §:n mukaiset vaatimukset toimivuudesta, turvallisuudesta ja viihtyisyydestä. Lisäksi suunnitelma vastaa MRL 1.1 §:n mukaisiin vaatimuksiin järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä.

 

Yritystontille sijoittuva rakennushanke on rakennusluvanalainen hanke ja sen käsittelystä vastaa alueellinen rakennusvalvonta ja toimivaltainen viranomainen on ympäristö- ja rakennuslautakunta. Yritystontin rakennuslupa-asiaa ei käsitellä katusuunnitelmassa, eikä kaupunkirakennelautakunnalla ole rakennuslupa-asiassa toimivaltaa.

 

Katusuunnitelman laadinta aloitettiin vuoden 2021 keväällä, jolloin arvioitiin vuonna 2008 kaupunginvaltuuston hyväksymän ja lainvoimaisen asemakaavan nro 670 ajanmukaisuus MRL 60.1 §:n ja 60.2 §:n mukaisesti. Arvioinnissa todettiin, että MRL 60.3 §:n mukaisesti asemakaava on ajanmukainen. Alueen asemakaavalla on riittävä ja tarkoituksen mukainen maankäytön ohjaustarve, joten alueen asemakaava on MRL 51.1 §:n mukaisesti myös ajantasainen. Näin ollen laadittava katusuunnitelma ei edellytä MRL 51.1 §:n mukaista asemakaavan laatimistarvetta.

 

Katusuunnitelma on laadittu MRL 85.1 §:n mukaisesti niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja sen hyväksymispäätös perustuu lainvoimaiseen asemakaavaan. Katusuunnitelma täyttää MRL 85.1 §:n mukaiset vaatimukset toimivuudesta, turvallisuudesta ja viihtyisyydestä. Lisäksi suunnitelma vastaa MRL 1.1 §:n mukaisiin vaatimuksiin järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä.

 

Oikaisuvaatimus ei johda katusuunnitelman muutoksiin.

 

Esitys                                           Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy vastineen, hylkää oikaisuvaatimuksen ja pitää suunnittelupäällikön päätöksen voimassa.

 

Lisäksi esitän, että päätös voidaan panna täytäntöön ennen lainvoimaisuutta, mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

 

 

Liitteet

36

9217/2021 Oikaisuvaatimus

 

37

9217/2021 Päätöspöytäkirja

 

38

9217/2021 asemapiirustus

 

 

                                                    Valmistelija                                                       

Ville-Veikko Pääkkönen

puh. +358 44 718 5312

                                                    etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                         Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa