RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 24.02.2022/Pykälä 5
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 5 | Asianro 1680/08.00.00/2022 |
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenteen asiakaspalautteet vuonna 2021
Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen
Kuopion kaupungin palautepalvelun kautta on seurattu joukkoliikenteelle annettuja palautteita järjestämistapamuutoksesta 1.7.2014 alkaen. Palautemäärä on vakiintunut reiluun tuhannen palautteen vuositasoon.
Palautepalvelun kautta tuli vuoden 2021 aikana 1042 palautetta, joista
743:lla oli lupa julkistaa. Lopuille palautteen antaja ei antanut julkaisulupaa. Niihin on kuitenkin vastattu, jos palautteen antaja on jättänyt yhteystietonsa. Palautepalvelun lisäksi palautteita on tullut puhelimitse ja sähköpostitse, sekä niitä on voinut antaa suoraan liikennöitsijöille.
Kuopion kaupungin asiakaslupauksen mukaan palautteisiin vastataan viiden työpäivän sisällä. Joukkoliikennepalautteiden osalta vastausaika vuonna 2021 oli keskimäärin kuusi päivää. Koronan aiheuttamien lisätöiden vuoksi osassa palautteista vastausaika venyi pitkäksi resurssien ohjautuessa koronan aiheuttamiin lisätöihin.
Palautteen luonne vuosi 2021
kiitokset 5,76 %
kommentit 12,76 %
kysymykset 15,36 %
moitteet 46,74 %
toimenpide-ehdotukset 19,39 %
Reitit ja aikataulut (30% kaikista palautteista)
Nykyistä laajempaa vuorotarjontaa Matkuksen kauppakeskukselle on toivottu eteenkin arkiaamuille, jotta työntekijät kerkeäisivät töihin jopa aamukuudeksi. Hiltulanlahden kasvaessa asuinalueena alueen asukkaat ovat toivoneet laajempaa vuorotarjontaa iltoihin ja viikonloppuihin, jotta esimerkiksi työssäkäynti helpottuisi.
Saaristokaupungin ja Matkuksen välille on toivottu suoria yhteyksiä, koska nykyiset vaihdolliset yhteydet koetaan hankaliksi. Saaristokaupungin sijainti Matkukseen nähden on kuitenkin sellainen, että suorien yhteyksien järjestäminen on hankalaa aiheuttamatta haittaa muille linjoille.
Savilahden rakennustyömaan takia Savilahdessa on tapahtunut paljon pysäkkimuutoksia, jotka ovat hankaloittaneet alueella liikkuvien matkustamista. Suurin osa alueen pysäkeistä ovat olleet ajoittain poissa käytöstä ja väliaikaispysäkkeihin jouduttiin turvautumaan pitkin vuotta. Myös alueella olleet poikkeukselliset nopeusrajoitukset hidastivat alueella kulkemista eteenkin talviaikaan, jolloin ajamisen turvallisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Muut joukkoliikenteeseen liittyvät palautteet (43 % kaikista palautteista)
Suurin osa palautteista kohdistui linja-autokuljettajien asiakaspalveluun tai ajotyyliin. Negatiivinen asiakaspalveluun kohdistuva palaute koski enimmäkseen kuljettajien tervehtimistä ja neuvontaa ongelmatilanteissa. Talviaikana kuljettajien ajonopeuksiin ja varovaisuuteen liittyvien palautteiden määrä kasvoi.
Liikennöitsijöihin kohdistuvat palautteet välitetään myös niille käsiteltäväksi ja asiakkaille vastattaviksi.
Koronatilanteen vuoksi asiakkaat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota turvaväleihin, joita ruuhkavuoroissa ei aina pysty ylläpitämään ja tämän takia osalle linjoista on toivottu lisää vuoroja. Linja-autossa liikkuessa on kuitenkin voimassa vahva maskisuositus, jotta matkustajien turvallinen kulkeminen voidaan mahdollistaa.
Myös linja-autojen siisteyteen liittyviä palautteita on tullut aikaisempaa enemmän ihmisten kiinnittäen tarkemmin huomiota yleisiin hygieniakäytäntöihin.
Vaikutusten arviointi
Esitys Esitän, että joukkoliikennelautakunta merkitsee asian tiedoksi.
Valmistelija
Otto Ollikainen | puh. +358 44 718 5339 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |