RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 06.04.2022/Pykälä 59
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
4377/2018 Katusuunnitelma Yliopistonrinne |
§ 59 | Asianro 4377/10.03.01.00/2018 |
Yliopistonrinne, katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Kohde Katu- ja hulevesisuunnitelma koskee Yliopistonrinnettä. Nähtäville asetettava katu sijaitsee Savilahden kaupunginosassa (13).
Lähtökohdat Suunnittelualuetta koskeva asemakaava on lainvoimainen (20.3.2020). Yliopistonrinteen katusuunnitelman ratkaisut ovat em. asemakaavan mukaisia. Suunnitelma lähtökohtana on Savilahdentien katusuunnitelman (hyväksytty 9.4.2019) yhteydessä esitetyt perusratkaisut.
Yliopistoalueen pohjoisosan (Canthian alue) ajoneuvoliikenne on liittynyt tonttiliittymällä Savilahdentiehen. Tonttiliittymän kautta on ajoneuvo- ja huoltoliikennettä mm. Canthiaan, Studentiaan ja Kuopion Energian kaukojäähdytyslaitokselle. Valo-ohjaamattoman tonttiliittymän poikki on kulkenut Savilahdentien suuntainen jalankulun ja pyöräilyn pääreitti.
Yliopistonrinteeseen sijoittuvien tonttien maankäyttösuunnitelmat ovat edenneet ja katusuunnitelman laatiminen on katsottu olevan tarpeen mm käynnissä olevan Savilahdentien rakentamisen etenemisen varmistamiseksi.
Yliopistonrinne katualueelle on rakennettu vuosien 2020 - 2021 aikana vesihuoltoverkostoja, ICT-infraa ja energiansiirtoverkostoja. Vuoden 2022 aikana käynnistyy lisäksi vesihuoltosaneeraus pohjoiseen johtavalla jalankulku-, pyöräily- ja huoltoväylällä. Alue ja katu kuuluvat osana käynnissä olevaan Savilahdentien katusaneerausurakkaan.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Yliopistonrinne on uusi katu, joka korvaa nykyisen tonttiliittymän ja joka liikenteellisesti yhdistyy Savilahdentiehen ja edelleen muuhun kaupungin katuverkkoon liikennevalo-ohjatulla liittymällä. Perusratkaisu on esitetty jo aikaisemmin hyväksytyssä Savilahdentien katusuunnitelmassa, eikä siihen ole tulossa muutosta.
Katu on suunniteltu siten, että se mahdollistaa huoltoliikenteen nykyisille ja tuleville tonteille. Reunakivellä rajatun ajoradan leveys on 7 metriä. Kadun länsipäässä katu ylittää jalankulku- ja pyöräilyväylän (ns. Harjulan jalankulku ja pyöräilyväylä). Jalankulku- ja pyöräilyväylille suojatiet toteutetaan korotettuina. Kadun länsipäässä on useita tonttiliittymiä ja kokonaisuudelle laadittiin suunnittelun aikana useita vaihtoehtoisia ratkaisuja. Keskeisintä oli löytää ratkaisu, missä väistämisvelvollisuudet ja jalankulun ja pyöräilijöiden etuisuudet ovat selkeät. Katusuunnitelmassa on esitetty liittymäpinnat nykyisiin tonttiliittymiin sekä uusi tonttiliittymäratkaisu rakentumattomalle toimitilakorttelialueelle.
Kadun ja tonttien välillä on korkeuseroa, joka on suurimmillaan Savilahdentien puoleisella osuudella. Alueen toimijoiden mielestä katurakenteet eivät saa vaikeuttaa tonttien käyttöä. Käydyissä keskusteluissa on päädytty ratkaisuun, missä korkeusero ratkaistaan tukimuurilla. Tukimuuriratkaisulla katurakenteet voidaan sijoittaa kokonaisuudessaan asemakaavan mukaiselle katualueelle.
Suunnitellut jalankulku- ja pyöräilyväylät ovat yhdistettyjä väyliä ja väylien päällysteen leveys on 6,0 metriä.
Tasaus Katu liittyy saneeratun Savilahdentiehen korkoon (n. +87.0). Katu liittyy lännessä Yliopistoalueen nykyiseen pihakorkoon (n. + 85.4). Kadun pohjoisreunan ja tonttien pohjoisreunan välinen n. 2 m korko ero hoidetaan tukimuurilla.
Hulevesijärjestelmä Kadun kuivatus hoidetaan avo-ojin, jiirein sekä hulevesikaivoin ja -viemärein. Hulevedet ohjataan rakennettuihin viemäreihin ja edelleen Savilahteen.
Pintamateriaalit, valaistus ja kasvillisuus
Ajorata, pyöräily- ja jalankulkuväylät päällystetään asfaltilla. Erotetulla pyöräilyväylällä käytetään punaista asfalttia. Viherkaistat nurmetetaan ja jalankulku- ja pyöräväylien ja katujen välisille viheralueille istutetaan puita. Saarekkeet, korotetut suojatiet ja viheralueiden kapeat reunat kivetään betonikivellä. Istutukset ja kiveysmateriaalit tarkentuvat rakennussuunnittelussa, ne eivät vahvistu katusuunnitelman yhteydessä.
Tukimuuri toteutetaan tehdasvalmisteisilla betonielementeillä. Kadulle rakennetaan katuvalaistus.
Kunnossapitoluokka Yliopistonrinteen kunnossapitoluokka on 2, jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Savilahdentie - Niuvanranta on kunnossapitoluokassa 1.
Uusiomateriaalien käyttö Savilahden katurakenteissa on käytetty mahdollisuuksien mukaan uusiomateriaaleja (mm. lentotuhkaa, betonimursketta). Uusimateriaalien käytön suunnittelussa ja toteutuksessa noudatetaan 1.1.2018 voimaan astunutta MARA-asetusta eli Valtioneuvoston asetusta eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa. Yliopistonrinteen katurakenteissa uusiomateriaalien käyttö ei ole mahdollista/järkevää (korkea pohjavedenpinta ja rannan läheisyys).
Kustannukset Yliopistonrinteen saneerauksen kokonaiskustannusennuste on n. 350 000 € (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat seuraavasti:
Katurakenteet n. 224 000 €
Tukimuurit n. 90 000 €
Hulevesijärjestelmät n. 18 000 €
Katuvalaistus n. 18 000 €
Kustannusarviot sisältävät kadun, jalankulku- ja pyöräilyväylien, katuviheralueen, hulevesiverkoston, liikenteenohjauksen ja valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset.
Aikataulu Kohde on ajoitettu toteutettavaksi käynnissä olevassa Savilahdentien saneerauksen yhteydessä v.2022.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska kadun rakentaminen edistää kaupunginosan kehittymistä ja hankkeella parannetaan jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita alueella.
Yrityspoliittinen lausunto
Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa ja osaltaan tukee sekä mahdollistaa Savilahden alueen maankäytön kehittymisen.
Suunnittelusta tiedottaminen
Savilahden suunnittelusta on tiedotettu Kuopio suunnittelee ja rakentaa 2021 -julkaisussa. Katusuunnitelma on laadittu yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.
Liitteet | 20 | 4377/2018 Katusuunnitelma Yliopistonrinne |
Valmistelija
Jukka Eskelinen | puh. +358 44 718 5421 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |