RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 28.04.2022/Pykälä 18
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 18 | Asianro 3562/02.02.02/2022 |
Joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten talousarvioiden toteutuminen 1.1.-31.3.2022
Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen
Kuopion ja Siilinjärven avoimen joukkoliikenteen viranomaistehtävistä vastaa Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Lisäksi lautakunta vastaa Kuopion lakisääteisten koulukuljetusten järjestämisestä. Kuopion ja Siilinjärven välinen yhteistoimintasopimus antaa mahdollisuuden lakisääteisten koulukuljetusten keskittämisen koko alueella Kuopion hoidettavaksi, mutta Siilinjärvi on halunnut vastata erillisesti järjestettävistä kuljetuksista eli kuljetuksista, jotka eivät hoidu avoimella joukkoliikenteellä. Järjestely on toiminut hyvin, joten sitä ei ole ollut tarvetta muuttaa.
Kuopiossa joukkoliikenteelle ja henkilökuljetuksille laaditaan vuosittain oma talousarvio osana kaupunkiympäristön palvelualueen talousarviota. Talousarvion käyttösuunnitelmassa esitetyt Kuopion ja Siilinjärven yhteisen liikenteen tulot ja menot ovat koko toimivalta-aluetta käsittäviä lukuja, jotka on tasattu Kuopion nettoluvuiksi tulo- ja menopuolelle kirjatuilla Siilinjärven osuuksilla. Viranomaistoiminnasta syntyvät kustannukset jaetaan kuntien kesken yhteistoimintasopimuksen mukaisesti asukaslukujen suhteessa.
Siilinjärven talousarviossa joukkoliikenne on omana tulosalueenaan. Tavoitteena on edistää ja ylläpitää joukkoliikennepalveluja työ-, koulu- ja asiointiliikenteen tarpeisiin. Siilinjärven sisäisen liikenteen tulot ja menot sisältyvät Siilinjärven talousarvioon.
Talousarvioiden toteutuminen 1.1. - 31.3.2022
Kuopio Kuopion kaupunkiympäristön palvelualueen käyttösuunnitelmaan 2022 on kirjattu joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten järjestämisen menoiksi 21 117 900 € ja tuloiksi 14 872 000 € eli nettomenoiksi 6 245 900 €.
Kirjanpidon raportin mukaan käyttösuunnitelman mukaisten toimintakulujen toteutumisaste oli maaliskuun loppuun mennessä 25 % ja toimintatuottojen 24 %.
Merkittävimmät tulot
| Talousarvio € | Toteutuma € | Toteutuma- % |
Lipputulot, avoin joukkoliikenne | 9 100 000 | 2 376 688 | 26 |
Sisäinen palvelusopimusmyynti | 4 400 000 | 1 099 999 | 25,0 |
Valtionapu | 2 080 000 | 0 | 0 |
Kelan koulumatkatuki | 650 000 | 288 602 | 44 |
Kela-lippujen omavastuu | 200 000 | 29 105 | 15 |
Kuluvan vuoden lipputulojen arviossa otettiin huomioon koronan vaikutus matkustajamääriin. Lipputulot näyttäisivätkin toteutuvan arvion mukaisesti, jos mitään oleellista muutosta ei tapahdu. Kuluvan vuoden matkustajamäärä tammi-maalikuussa oli 1,85 miljoonaa, joka 18 % suurempi kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna. Vuoteen 2019 verrattuna määrä on kuitenkin vielä 13,5 % alemmalla tasolla. Palautumista on tapahtunut ja se on ollut hiukan nopeampaa kuin monella muulla kaupunkiseudulla.
MAL-sopimuksen pohjalta joukkoliikenteen perusrahoitukselle haetaan valtionapua 1 080 000 euroa ja ilmastoperusteista valtionapua puhtaiden käyttövoimien kaluston edistämiselle 1 000 000 euroa. Lisäksi haetaan koronatukea, jos tuki saadaan lisättyä keväällä valtion lisätalousarvioon. Ohjeistusta avustusten hakemiselle ei ole vielä saatu. Perusrahoituksen valtionapu jaetaan kuntien kesken kustannusten suhteessa yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Ilmastoperusteinen valtionapu kohdistuu kokonaisuudessaan Kuopiolle. Koronatuki jaetaan kuntien kesken lipputulomenetysten suhteessa.
Merkittävimmät menot
| Talousarvio € | Toteutuma € | Toteutuma-% |
Liikennöintikorvaukset, | 16 100 000 | 4 077 040 | 25 |
Koulu- ja esikoulukuljetukset | 4 264 000 | 1 023 688 | 24 |
ICT-kulut | 940 000 | 143 254 | 15 |
Nousukorvaukset markkinaehtoiselle ja Elyn liikenteelle, liikennöintikorvaukset Elyn liikenteeseen | 400 000
500 000 |
169 175 |
19
|
Henkilöstökulut | 570 900 | 140 421 | 25 |
Konsulttipalvelut *koko toimivalta-alue | 320 000 | 18 268 | 6 |
Kuluvalle vuodelle varatussa määrärahassa ei osattu ottaa huomioon linja-autoliikenteen kustannusindeksin poikkeuksellisen nopeaa nousua Ukrainan sodan alettua. Tilastokeskuksen mukaan dieselin hinta oli maaliskuussa 2022 noin 40 % korkeammalla tasolla kuin joulukuussa 2021.
Konsulttipalvelut ja henkilöstökulut sisältävät Kuopion älykäs liikenne -hankkeen kustannukset, joihin saadaan Ely -keskuksen kautta valtionapua 70 %. ICT-kuluista reilut 85 % on Waltti -järjestelmän ylläpito- ja kehittämiskustannuksia.
Sopimuksiin sisältyvät indeksitarkistukset tulevat nostamaan myös Siilinjärven liikennöintikustannuksia arvioitua enemmän. Alkuvuoden matkustajamäärä linjoilla 30-40 on kasvanut 20 % viime vuodesta. Määrä on kuitenkin vielä 8,6 % vuotta 2019 alhaisemmalla tasolla. Kuluvan vuoden talousarviossa lipputuloja arvioitiin kertyvän 15-20 % vuotta 2019 vähemmän, joten arvioitujen lipputulojen toteutuminen näyttää mahdolliselle. Toimintakate saattaa kuitenkin toteutua arvioitua suurempana kasvavien liikennöintikustannusten vuoksi.
Toteutumatiedot (liikennöintikustannukset ja lipputulot) alkuvuoden osalta ovat vielä kesken, koska yhteisen liikenteen laskutusta ei ole vielä saatu tehtyä keskeneräisen kustannusjakoselvityksen vuoksi.
Asiaa selostetaan kokouksessa.
Vaikutusten arviointi
Esitys Esitän joukkoliikennelautakunnalle, että se merkitsee katsauksen talousarviotilanteesta tiedoksi.
Valmistelija
Seija Pasanen | puh. +358 44 718 5424 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |