RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 08.06.2022/Pykälä 80
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
4793/2022 Savilahden opiskelija- ja henkilökuntapysäköinnin järjestäminen, väliaikaiset alueet |
§ 80 | Asianro 4793/08.00.00/2022 |
Savilahden henkilökuntapysäköinnin järjestäminen, väliaikaisen pysäköinnin periaatteet
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Tausta Yleisesti Savilahden pysäköintiä on selvitetty laajasti alueen toimijoiden kesken ja uusien asemakaavojen yhteydessä. Näiden jo laadittujen selvitysten yhteydessä on tiedostettu yhdessä alueen toimijoiden kesken, että alueen pysäköinnin järjestäminen on haasteellista ja edellyttää yhteisiä toimenpiteitä niin lopputilanteen kuin rakentamisen aikaisen tilanteen osalta. Väliaikaisia opiskelijapysäköintialueita on käytössä Neulamäen kartingradan alueella ja Marikonrannassa. Toistaiseksi rakentamattomat alueet ovat olleet työmaiden pysäköinti- ja varastoalueita. Pelkästään henkilökuntapysäköintiin varattuja väliaikaisia alueita Savilahdessa ei ole vielä käytössä.
Selostus ja perustelut Kokonaisuutena Savilahden liikenne- ja pysäköintihaasteen ratkaiseminen vaatii monenlaisten keinojen yhdistämistä. Liikenteen osalta päätavoitteena on ollut Savilahdessa hankkeen alusta lähtien, että liikkuminen on kestävän kehityksen mukaisesti jalankulkuun, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen painottuvaa. Keinoina liikkumisen kehittämiseksi ovat joukkoliikenteen sekä kävely- ja pyöräilymahdollisuuksien edistäminen mm. verkostollisesti sekä uusien toimintatapojen ja asenteiden omaksuminen. Lopputilanteessa Savilahden ydinalueelle ei alueelle asetettujen maankäytöllisten tavoitteiden mukaisesti ole tilaa järjestää laajoja pintapysäköintikenttiä, vaan pysäköinti pyritään ratkaisemaan pääosin rakenteellisin ratkaisuin (pysäköintitalot, kortteli-/tonttikohtaiset ratkaisut jne.). Pysäköinnin ratkaiseminen vaatii tehokkuutta yhteiskäyttöisyyden sekä erilaisten vaihtoehtojen kautta. Savilahden pysäköintijärjestelmä on suunniteltu olevan alueen valmistuttua 2030-luvulla ns. 5-tasoinen malli:
1. Kiinteistökohtainen pysäköinti (uudet kaavanmukaiset autopaikkavelvoitteet)
2. Uudet yhteiskäyttöiset pysäköintilaitokset (uudet kaavanmukaiset autopaikkavelvoitteet)
3. Savilahden alueella tai sen reunamilla/läheisyydessä toteutettava yhteiskäyttöinen pintapysäköinti (yleinen asiointipysäköinti)
4. Savilahden jo olemassa olevien laitosten ja pysäköintialueiden laajempi käyttöönotto, mikäli niissä on tilaa (yleinen asiointipysäköinti)
5. Liityntä-/etäpysäköinti kauempana (yleinen asiointipysäköinti)
Edellä mainittu 5-tasoinen malli on esitelty mm. 28.8.2019 § 154 lautakunnassa olleessa Savilahden opiskelijapysäköinnin järjestämistä ja periaatteita koskevassa päätöksessä.
Savilahden tavoitteita tukevina toimenpiteinä pysäköinnin osalta on toteutettu/toteutetaan vuosina 2019 - 2022 mm. seuraavasti:
− Väliaikaiset opiskelijapysäköintialueet käytössä Neulamäen kartingrata ja Marikonranta (kaupungin toteuttamia, avattu 9/2019).
− Asemakaavan edellyttämät velvoiteautopaikat on rakennusluvissa pystytty järjestämään väliaikaisille pysäköintialueille ennen alueen pysäköintilaitoksien valmistumista (2019 - 2022).
− Savonian ammattikorkeakoulun (myöhemmin Savonia AMK) väliaikainen opiskelijapysäköintialue toteutettu ja otettu käyttöön (Savonia AMK 2021) Marikonrannassa.
− KPY Novapoliksen Microkadun toimipisteen pysäköintilaitoksen laajennus (2020 - 2021).
− Vanhan Varikon pohjoisosan asemakaavan joustava pysäköintinormi, mikä mahdollistaa (2020 - 2022) velvoiteautopaikkojen joustavan sijoittelun alueella.
− Prisman pysäköintilaitos (2021) ja pysäköinnin maksullisuus (yli 3 h pysäköinti) 05/2022.
− Kuopion älykäs liikenneinfra (KÄLLI)-hankkeen selvitykset ja hankinnat: Älykäs pysäköinninhallintajärjestelmä, sisältäen muuntuvat opasteet katuverkolle ja eri p-laitosten pysäköintitietoa kokoava taustajärjestelmä (2020 - 2022)
− Itä-Suomen Yliopiston kampusalueen pysäköintialueiden järjestelyt Snellmanian alueella (2021).
− Savilahdentien saneerauksen (joukkoliikenne-etuudet ja pysäkkialueet, jalankulku ja pyöräilyväylät) keskeiset alueet valmiit 2022.
− KYS:n pysäköintilaitoksen laajentaminen suunnitteilla 2023.
− KYS:n viisaan liikkumisen ohjelma 2019.
− Sarastuskaaren (n. 600 ap) pysäköintilaitoksen rakentaminen on käynnissä, (Kuopion pysäköinti Oy) valmis 2023.
Edellä mainittujen kohteiden lisäksi on toimijoilla käynnissä hankkeita, kuten pyöräpysäköinnin kohentamisia/uudelleen järjestelyjä, yhteisiä (jalankulun) opastusjärjestelmiä yms.
Kokonaisuutena voidaan todeta, että pysäköinnin järjestämisen toteuttamisessa on saavutettu edistystä yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.
Savilahden alueella on tällä hetkellä (05/2022) yhteensä n. 6 300 autopaikkaa, joista n. 50 % sijoittuu alueen pysäköintilaitoksiin.
Oppilaitoksilla on edelleen päävastuu opiskelijapysäköinnin järjestämisestä toimitiloihinsa liittyvänä kokonaisuutena, sekä tukea ja ohjata viisaan liikkumisen tavoitteiden toteuttamista osaltaan.
Henkilökunta- ja asiakaspysäköinti
Savilahden alueella henkilökunta- ja asiakaspysäköinti on tukeutunut toimijoiden järjestämiin pysäköintipaikkoihin. Tällä hetkellä paikkamäärällisesti suurimmat pysäköintialueet ovat KPY Novapoliksen pysäköintilaitokset Viestikadulla ja Microkadulla. Vanhan Varikon alueella on rakentamattomia tontteja, joita on käytetty ja joudutaan myös tulevaisuudessa käyttämään rakennushankkeiden väliaikaisina varasto- ja pysäköintialueina.
Savilahden henkilö- ja asiakaspysäköintiä täydentämään avautuu vuoden 2023 alussa Kuopion Pysäköintilaitos Oy:n 600 autopaikkainen pysäköintilaitos Sarastuskaarelle. Vanhan Varikon alueelle rakentuu myöhemmin, arviolta alkaen 2025, lisäksi Sädekujan pysäköintilaitos. Vielä rakentamattomia tontteja on esirakennettu väliaikaiseen pysäköintikäyttöön mm. Sädekujalla (pysäköintilaitoksen tontti) ja Hehkukadulla (KTY-tontti kadun päässä). Näillä tonteilla on mahdollista järjestää väliaikaisesti henkilökuntapysäköintiä n. 220 ap.
Todettakoon, että käytössä olevien henkilökuntapysäköintipaikkojen määrä vaihtelee vuosittain riippuen myös käynnistyvistä rakennushankkeista ja alueen yleisestä rakentamisesta. SAKKY:n opetustoiminta siirtyy täydessä laajuudessaan Savilahteen syksyllä 2022. Kevään 2022 aikana on toimijoiden kanssa käyty keskusteluja henkilökuntapysäköinnin väliaikaisesta järjestämisestä Savilahdessa.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Esitys on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska esityksen mukaiset toimenpiteet kannustavat kestävän kehityksen mukaiseen liikkumiseen jalan, pyöräillen ja joukkoliikenteellä.
Yrityspoliittinen lausunto
Esitys on yritysvaikutuksiltaan neutraali.
Esitys Esitän, että Savilahden alueella väliaikaiseen henkilökuntapysäköintiin varaudutaan syksystä 2022 alkaen seuraavasti:
− Väliaikaisia pysäköintipaikkoja kohdennetaan toimijoille, joilla on aktiivinen rakennushanke alueella ja joiden rakennuslupien mukaiset velvoitepysäköintipaikat kohdentuvat rakentuviin pysäköintilaitoksiin.
− Väliaikaisen henkilökuntapysäköintiluvan hinta on 35 e/kk, lupien myynnin ja tilityksen järjestää pysäköintipaikkoja tarvitseva toimija yhteisesti sovittujen periaatteiden mukaisesti.
− Savilahden henkilökuntapysäköintilupa perustuu rekisteritunnukseen ja on ajoneuvokohtainen.
− Kaupungin kunnallinen pysäköinninvalvonta ottaa pysäköintialueet valvontaan.
− Väliaikaisten henkilökuntapysäköintipaikkojen käytöstä päättää Savilahden rakentamiskoordinaattori.
Liitteet | 20 | 4793/2022 Savilahden opiskelija- ja henkilökuntapysäköinnin järjestäminen, väliaikaiset alueet |
Valmistelija
Eija Hartikainen | puh. +358 44 718 5721 |
Jukka Eskelinen | puh. +358 44 718 5421 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |