RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 29.06.2022/Pykälä 100
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 100 | Asianro 1599/10.03.01.00/2021 |
Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten / Puutossalmentie, Keltasarankatu, Tähtisaranpolku, Vesisaranpolku, Tanhutie, Kinnulanmäentie, Karjasillankatu, Samulinmäenkatu, Tammalähteenkatu ja Soidinsuonkatu
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Kohde Katu- ja hulevesisuunnitelmat koskevat Hiltulanlahden 3. asemakaava-aluetta. Asemakaava-alueen kunnallistekniikka suunnitellaan vaiheittain ja tässä vaiheessa on suunniteltu osa-alueet 2, Keltasaran alue ja 3, Tammalähteen alue.
Suunnitelmaehdotukset on laadittu Puutossalmentiestä välillä Puutossalmentie 50 - Koivurannantie, Keltasarankadusta, Tähtisaranpolusta, Vesisaranpolusta, Tanhutiestä, yhdistetystä jalankulku- ja pyöräilyväylästä välillä Vesisaranpolku - Puutossalmentie, Kinnulanmäentiestä välillä Heinjoki - Tammalähteenkatu, Karjasillankadusta, Samulinmäenkadusta, Tammalähteenkadusta ja Soidinsuonkadusta.
Nähtäville asetettavat kadut ja hulevesirakenteet sijaitsevat Hiltulanlahden kaupunginosassa (36).
Lähtökohdat Suunnittelualueen asemakaava on lainvoimainen.
Suunnitelmien lähtökohtana on ollut alueelta laaditut liikenneverkkosuunnitelma, huleveden hallintasuunnitelma ja viher- ja virkistysalueiden hoito- ja käyttösuunnitelma.
Suunnitellut kadut ovat uusia katuja. Nykyinen Puutossalmentie toimii alueen pääväylänä, josta on yhteys alueiden kokooja- ja tonttikaduille. Suunnitelma-alueelle on kaavoitettu asuin-, liike-, toimisto-, palvelu- ja yleisten rakennusten korttelialueita. Suurin osa korttelialueista on määrätty erillispientaloille.
Katu- ja viheralueet ovat kaupungin maanomistuksessa. Puutossalmentie on ELY:n hallinnoimaa aluetta. Puutossalmentie, Tähtisaranpolku, Kinnulanmäentie ja Samulinmäenkatu rajautuvat osittain yksityiseen maanomistukseen.
Tähtisaranpolku on suunniteltu osittain nykyisen Heinjoen yksityistien kohdalle, jonka kautta on liikennöinti viidelle vakituisesti asutulle kiinteistölle.
Tähtisaranpolulla ja Samulinmäenkadulla pengerluiskat ulottuvat yksityiselle maalle. Maanomistajien kanssa on sovittu asiasta.
Kadut, niiden yhteydessä oleva hulevesijärjestelmä ja yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Vesisaranpolku - Puutossalmentie sijoittuvat katualueelle. Ulkoiluväylät, yleiselle jalankululle ja pyöräilylle varatut alueet sekä osa hulevesijärjestelmistä sijoittuvat puistoalueille.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Puutossalmentie Suunnitelma-alueella sijaitsee nykyinen Puutossalmentie, jonka maapohjan omistus kuuluu valtiolle. Puutossalmentien uusi asemakaava-alue sijaitsee Puutossalmentien osoitteen 50 kohdalta Keltasarankadulle asti. Puutossalmentie säilyy hallinnollisesti ELY:n väylänä. Asemakaavavaiheessa sovitun mukaisesti aiemmin maantienä toiminut Puutossalmentie on suunniteltu asemakaava-alueella katumaisempana.
Puutossalmentie on alueen pääväylä ja toimii myös joukkoliikennereittinä.
Ajoradan leveydeksi on suunniteltu 6.5 m ja ajoradan molemmilla puolilla on 0.25 m leveät pientareet. Puutossalmentien suunnitelmaratkaisuissa on huomioitu liikkumismahdollisuus maatalouskoneille.
Ajoradan eteläpuolelle on suunniteltu 4.0 m leveä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä. Väylä on erotettu ajoradasta väliviherkaistalla. Puutossalmentien suunnitelman loppuosalle paaluvälille n. 690 - 910 (jkpp10 – Koivurannantie), on suunniteltu 3.5 m leveä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä myös ajoradan pohjoispuolelle ja se on eroteltu ajoradasta väliviherkaistalla.
Puutossalmentielle on suunniteltu kolme saarekkeellista suojatietä. Ajoradan yhteyteen on suunniteltu neljä linja-auton pysäkkiä. Pysäkkien yhteyteen tehdään odotustilat 4.40 m leveinä. Pysäkkikatoksiin kiinnitetään roska-astiat.
Ajoradan kallistus on vaihteleva ja yhdistetyt jalankulku- ja pyöräilyväylät kallistetaan ajoradalle ja väliviherkaistalle päin. Linja-autopysäkin kohdalle tehdään reunakivi, näkyvä korkeus on 160 mm.
Puutossalmentien itäreunalla paalulukeman 630 kohdalla on nykyinen ajoyhteys tontille. Ajoyhteyttä jatketaan asemakaavan mukaisesti ja mahdollistetaan muidenkin tonttien liittyminen tie- ja katuverkostoon. Tonttiliittymän vastakkaiselle puolelle tehdään kulkuyhteys ojan ylitse Puutossalmentien länsireunan jalankulku- ja pyöräilyväylälle. Kulkuyhteys lisätään rakennussuunnittelun aikana.
Puutossalmentien nopeusrajoitus on 50 km/h.
Kinnulanmäentie Kinnulanmäentie toimii alueen kokoojakatuna. Hiltulanlahden 3. kaava-alueen 1. vaiheessa on suunniteltu Kinnulanmäentietä n. 460 m Puutossalmentieltä Heinjoelle saakka. Kinnulanmäentien loppuosa kuuluu alueeseen 3 ja se on nyt suunniteltu.
Kinnulanmäentien ajoradan leveydeksi on suunniteltu 5.5 m. Ajoradan eteläpuolelle on suunniteltu 3.5. m leveä yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä. Väylä on erotettu ajoradasta väliviherkaistalla. Kadulla on kaksipuolinen kallistus ja yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä kallistetaan kadulle ja väliviherkaistalle päin. Ajorata rajataan reunakivellä, jonka näkyvä osuus on 120 mm.
Kinnulanmäentielle asetetaan 30 km/h aluenopeusrajoitus.
Tonttikadut Keltasaran alueelle (alue 2) on suunniteltu neljä tonttikatua. Tammalähteen alueelle (alue 3) on suunniteltu myös neljä tonttikatua.
Keltasarankadun ja Samulinmäenkadun ajoratojen leveydet ovat 5.5 m. Soidinsuonkadun, Tammalähteenkadun, Tähtisaranpolun ja Vesisaranpolun ajoratojen leveydet ovat 4.75 m. Karjasillankadun ja Tanhutien ajoratojen leveydet ovat 5.0 m.
5.5 m ja 5.0 m leveillä kaduilla on kaksipuolinen kallistus. 4.75 m leveillä kaduilla on yksipuolinen kallistus. Ajoradat rajataan ns. yliajettavalla reunakivellä, jonka etureunan korkeus on 30 mm ja takareunan 80 mm.
Tonttikaduille asetetaan 30 km/h aluenopeusrajoitus.
Yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylät
Suunnitelma-alueella on yksi erillinen katualueella sijaitseva yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, välillä Vesisaranpolku - Puutossalmentie.
Väylä on yksipuoleisesti kalteva ja 3.5 m leveä.
Taitorakenteet Kaava-alueelle on suunniteltu neljä siltaa, yksi alikulkukäytävä Puutossalmentielle ja kolme siltaa Heinjoen yli. Silloilla mahdollistetaan asemakaavan mukaisten katujen, kunnallisteknisten verkostojen (vesihuolto, sähkö, tietoliikenne) ja tonttien rakentaminen.
Heinjoen silloista kaksi on suunniteltu olevan teräsputkirumpuja. Toinen rummuista sijaitsee Kinnulanmäentiellä ja toinen Karjasillankadun ja Keltasarankadun välisellä jalankulku- ja pyöräilyväylällä. Neljäs silta on puinen palkkisilta, joka on suunniteltu ulkoiluväylälle. Asemakaavavaiheessa selvitettiin Pohjois-Savon ELY-keskuksesta, tarvitaanko Heinjoen ylittäville silloille vesitalouslupaa. ELY-keskuksen mukaan lupatarvetta ei ollut.
Heinjoen rantautumispaikkojen omistajilta sekä Hiltulanlahden osakaskunnalta on saatu suostumukset siltojen rakentamiselle.
Hulevesijärjestelmä Katujen kuivatus hoidetaan ojin, jiirein ja hulevesikaivoin ja -viemärein. Viher- ja korttelialueille on suunniteltu avo-ojia hulevesien ohjaamiseksi. Tonteille on suunniteltu hulevesiliittymät. Kadut ja viheralueet toimivat tulvareitteinä.
Hulevedet purkautuvat lopulta Kallaveteen. Hulevesien ohjaamiseen käytetään ojia ja Heinjokea. Hiltulanlahden 3. asemakaava-alueelle on suunniteltu huleveden käsittelyaltaita.
Pintamateriaalit, valaistus ja kasvillisuus
Ajoradat, pyöräily- ja jalankulkuväylät päällystetään asfaltilla. Saarekkeet ja viheralueiden kapeat reunat kivetään betonikivellä. Kokoojakadulle on suunniteltu graniittiset ja tonttikaduille betoniset reunakivet.
Kinnulanmäentien väliviherkaistalle on suunniteltu katupuut. Tonttikaduille ajoratojen ja tonttien välisille katuviheralueille on suunniteltu myös katupuut. Viherkaistat nurmetetaan. Istutukset ja kiveysmateriaalit tarkentuvat rakennussuunnittelussa, ne eivät vahvistu katusuunnitelman yhteydessä.
Kadut valaistaan led-valaisimin ja ne liitetään C2 ohjausjärjestelmään.
Puutossalmentien valaistusmuutokset tarkentuvat rakennussuunnittelun aikana.
Esteettömyys Suunnitelma-alueen suojateille on suunniteltu varoitusalueet huomiokivestä. Pääsääntöisesti katujen pituuskaltevuudet täyttävät esteettömyyden erikoistason vaatimukset eli ovat alle 5 %. Poikkeuksena jyrkät maastonkohdat, jolloin pituuskaltevuus on suunniteltu jyrkempänä, Tähtisaranpolulla paaluvälillä 40 – 100 (9 %) ja Tanhutiellä paaluvälillä 100 - 130 (9 %).
Kunnossapitoluokka Puutossalmentie on ELY:n kunnossapidossa. Kokoojakatu ja yhdistetyt jalankulku ja pyöräilyväylät ovat kaupungin kunnossapitoluokassa II ja tonttikadut luokassa III.
Kustannukset Hiltulanlahden 3. kaava-alueen 2. ja 3. osan kunnallistekniikan kokonaiskustannusarvio on noin 6.0 milj.€. Kustannusarviot sisältävät kadun, jalankulku- ja pyöräilyväylien, katuviheralueen, ulkoiluväylät, hulevesiverkoston, liikenteen ohjauksen ja valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset. Kustannukset eivät sisällä Puutossalmentien valaistusmuutoksista aiheutuvia kuluja. Kustannusarvioissa on varauduttu kustannustason nousuun.
Kustannukset jakautuvat seuraavasti:
2. alue, Keltasaranalue
Puutossalmentie
− katurakenteet ja katuympäristörakenteet n. 1 260 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 60 000 €
− yhteensä n. 1 320 000 €
Keltasarankatu
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 640 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 110 000 €
− yhteensä n. 750 000 €
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 225 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 50 000 €
− yhteensä n. 275 000 €
Vesisaranpolku
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 145 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 15 000 €
− yhteensä n. 160 000 €
Tanhutie
− katurakenteet ja katuympäristörakenteet n. 495 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 25 000 €
− yhteensä n. 520 000 €
Yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Puutossalmentie - Vesisaranpolku
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 44 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 6 000 €
− yhteensä n. 50 000 €
Yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Puutossalmentie – Keltasarankatu
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 100 000 €
Yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Keltasarankatu – Karjasillankatu
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 172 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 18 000 €
− yhteensä n. 190 000 €
Yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Keltasarankatu - Tähtisaranpolku
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 69 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 8 000 €
− yhteensä n. 77 000 €
Ulkoiluväylät ja maatalousliittymä
− katurakenteet, valaistus ja maisemointi n. 161 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 9 000 €
− yhteensä n. 170 000 €
Alueen kaksi kokonaiskustannus on yhteensä noin 3 620 000 €, alv 0 %.
3. alue, Tammalähteen alue
Kinnulanmäentie välillä Heinjoki – Tammalähteenkatu
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 766 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 34 000 €
− yhteensä n. 800 000 €
Karjasillankatu
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 408 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 102 000 €
− yhteensä n. 510 000 €
Samulinmäenkatu
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 131 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 56 000 €
− yhteensä n. 187 000 €
Tammalähteenkatu
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
n. 176 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 39 000 €
− yhteensä n. 215 000 €
Soidinsuonkatu
− katurakenteet, valaistus ja katuympäristörakenteet
− n. 113 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 27 000 €
− yhteensä n. 140 000 €
Ulkoiluväylät
− katurakenteet ja maisemointi n. 157 000 €
− hulevesijärjestelmä n. 10 000 €
− yhteensä n. 167 000 €
Meluvalli
− maisemointi n. 300 000 €
Alueen kolme kokonaiskustannus on yhteensä noin 2 320 000 €, alv 0 %.
Aikataulu Alueet rakennetaan murskepintaiseksi vuosina 2022–2024. Viimeistelyt eli asfaltointi, reunakivet, kiveykset ja istutukset tehdään, kun alueen tontit ovat rakentuneet.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Katu- ja hulevesisuunnitelmien ilmastopoliittiset vaikutukset ovat neutraalit.
Yrityspoliittinen lausunto
Hanke työllistää rakennusalaa.
Alueen rakentaminen mahdollistaa tonttien luovuttamisen.
Lapsivaikutukset
Suunnitelmilla ei ole erityisiä lapsivaikutuksia. Kokoojakadulle on suunniteltu välikaistalla erotettu jalankulku- ja pyöräilyväylä.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.
Liitteet | 32 | 1599/2021 Asemapiirustus Keltasarankatu 1 |
| 33 | 1599/2021 Asemapiirustus Keltasarankatu 2 |
| 34 | 1599/2021 Asemapiirustus Tähtisaranpolku |
| 35 | 1599/2021 Asemapiirustus Vesisaranpolku |
| 36 | 1599/2021 Asemapiirustus Tanhutie |
| 37 | 1599/2021 Asemapiirustus Kinnulanmäentie loppu |
| 38 | 1599/2021 Asemapiirustus Karjasillankatu |
| 39 | 1599/2021 Asemapiirustus Karjasillankatu 2 |
| 40 | 1599/2021 Asemapiirustus Samulinmäenkatu 1 |
| 41 | 1599/2021 Asemapiirustus Tammalähteenkatu 1 |
| 42 | 1599/2021 Asemapiirustus Soidinsuonkatu 1 |
| 43 | 1599/2021 Asemapiirustus Jalankulku ja pyöräilyväylä 5 |
| 44 | 1599/2021 Asemapiirustus 1 Puutossalmentie |
| 45 | 1599/2021 Asemapiirustus 1-2 Puutossalmentie |
| 46 | 1599/2021 Asemapiirustus 1-3 Puutossalmentie |
| 47 | 1599/2021 Havainnekuvat Hiltulanlahti 3 alue 2 Puutossalmentie |
Valmistelija
Jirli Korhonen | puh. +358 44 718 5040 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |