RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 24.08.2022/Pykälä 117
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
6293/2020 Asemapiirros ja poikkileikkaus Sammallahdentie |
§ 117 | Asianro 6293/10.03.01.00/2020 |
Sammallahdentien katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Kohde Katu- ja hulevesisuunnitelma koskee Sammallahdentietä välillä Leväsentie Särkiniementie. Nähtäville asetettava suunnitelmaehdotus sijaitsee Särkiniemen (15) kaupunginosassa.
Lähtökohdat Kuopion kaupungin kaupunkirakennelautakunta on käsitellyt 28.09.2016, (asianro 1996/2015) Sammallahdentien liikenneturvallisuuteen liittyviä toimenpiteitä. 39 asukasta oli tehnyt kuntalaisaloitteen hidasteen ja suojateiden rakentamisesta Sammallahdentielle. Käsitelty asia hyväksyttiin.
Päätöksessä esitettiin Sammallahdentielle 40 km/h nopeusrajoituksen muuttamista 30 km/h. Tämä sittemmin toteutettiin. Päätöksen yhteydessä katsottiin, että Sammallahdentien kaikki tonttikatuliittymät rakennetaan korotettuina ja niiden yhteyteen tehdään uudet suojatiejärjestelyt. Tätä toimenpidettä ei ole kuitenkaan vielä toteutettu, vaan se on tarvinnut tarkempaa suunnittelua. Suunnitelmat ovat nyt valmistuneet.
Liikenneturvallisuuteen liittyvien muutoksien lisäksi Sammallahdentie kaipaa hulevesiverkoston rakentamista. Kaikilla Sammallahdentien asukkailla ei ole ollut mahdollisuutta liittyä hulevesiverkostoon. Myös uudet katurakenteet (korotetut risteysalueet) vaativat hulevesikaivojen lisäämistä.
Sammallahdentiellä on ollut myös routavaurioita, jotka on tarkoitus korjata tämän hankkeen yhteydessä.
Nykytilanne Sammallahdentie on kokoojaväylä. Sammallahdentien ajoradan leveys on 6.5 metriä. Sammallahdentien pohjoisreunalla kulkee yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, jonka leveys on 4.0 metriä. Jalankulku- ja pyöräilyväylä on eroteltu ajoradasta graniittisella reunakivellä.
Sammallahdentiestä erkaantuvat tonttikadut ovat Kaivotie, Ruohotie, Niittytie, Kiekkotie ja Peltotie. Sammallahdentielle on yhteensä 23 ajoliittymää kadun varressa olevilta tonteilta.
Sammallahdentiellä on 30 km/h nopeusrajoitus. Sammallahdentie ei kuulu pyöräilyn pääreitistöön.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Ajoradan leveys säilyy nykyisenä 6.50 metrisenä ja kadun pohjoisreunassa oleva nykyinen 4.0 metriä leveä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä muutetaan erotelluksi. Pyöräilyn ja jalankulun erottaminen osoitetaan liikennemerkein sekä asfalttiin tehtävällä massamerkinnällä.
Sammallahdentien kaikki tonttikatuliittymät on suunniteltu korotettuina. Korotus ajoradan nykyisestä pinnasta on 9 cm. Korotetut osuudet päällystetään asfaltilla. Korotettujen tonttikatuliittymien lisäksi Sammallahdentielle tehdään yksi erillinen hidaste välille Peltotie - Särkiniementie.
Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän muuttuessa erotelluksi, on kävelyyn varattu tila 1,5 m ja pyöräilyyn varattu tila on 2,5 m. Nykyisen jalankulku- ja pyöräilyväylän 4,0 m leventäminen ei ollut mahdollista nykyisten rakenteiden ja tonttien läheisyyden vuoksi. Sammallahdentie ei kuulu pyöräilyn pääreitteihin.
Sammallahdentielle rakennetaan reunakivet molemmin puolin ajorataa. Nykytilanteessa ajoradan eteläreunassa ei ole ollut reunakiveä, vaan hulevedet ovat ohjautuneet tonttien suuntaan. Reunakivenä käytetään graniittista reunakiveä, jonka näkyvä korkeus on 12 cm. Korotetuilla risteysalueilla näkyvä korkeus on 3 cm. Tonttiliittymien kohdalla reunakivi madalletaan.
Sopenpuiston ja Sammallahdentien välille rakennetaan puistoväylä. Puistoalueelle on tarpeen tehdä myös uusi oja suunnitelman mukaisesti.
Sammallahdentien ja Sarkatien välinen jalankulku- ja pyöräilyväylä päällystetään ja valaistaan hankkeen yhteydessä.
Tasaus ja kuivatus Sammallahdentien tasaus ja korkeusasema säilyy pääsääntöisesti nykyisellään. Korotettujen risteysalueiden kohdalla ajoradan tasaus nousee n. 9 cm.
Kadut ja väylät kuivatetaan reunakivin, jiirein ja sivuojin hulevesikaivoihin, joista hulevedet ohjataan hulevesiviemäriverkostoihin.
Pintamateriaalit, valaistus, kalusteet ja kasvillisuus
Ajorata, jalankulku- ja pyöräilyväylät asfaltoidaan. Reunakivenä käytetään harmaata graniittista reunakiveä. Katuviheralueiden pinnat verhoillaan nurmetuksella.
Sammallahdentien valaistusta parannetaan. Uusia valaisimia lisätään suojateiden kohdalle.
Esteettömyys Sammallahdentien suojateille on suunniteltu varoitusalueet huomiokivestä.
Kunnossapitoluokka Sammallahdentie on kunnossapitoluokassa II.
Kustannukset ja aikataulu
Hankkeen kokonaiskustannusennuste on n. 720 000 € (alv. 0 %), jakautuen:
· Katu- ja viherrakenteet, liikenteenohjaus ja valaistus n. 540 000 €
· Hulevesi n. 180 000 €
Rakentamisen ajankohtaa ei ole vielä aikataulutettu.
Vaikutusten arviointi
Yrityspoliittinen lausunto
Hanke työllistää rakennusalaa.
Lapsivaikutukset
Suunnitelmalla ei ole erityisiä lapsivaikutuksia. Kokoojakadulle on suunniteltu välikaistalla erotettu jalankulku- ja pyöräilyväylä.
Suunnittelusta tiedottaminen
Sammallahdentien suunnittelusta on järjestetty kaikille avoin yleisötilaisuus etäyhteydellä torstaina 4.11.2021 klo 17.00–18.30.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävillä oloa varten.
Liitteet | 11 | 6293/2020 Asemapiirros ja poikkileikkaus Sammallahdentie |
Valmistelija
Jirli Korhonen | puh. +358 44 718 5040 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Merkitään, että kiinteistöinsinööri Tuija Helminen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |