RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 05.02.2020/Pykälä 51
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunkirakennelautakunta | 220 § | 20.11.2019 |
Kaupunginhallitus | 155 § | 25.11.2019 |
Kaupunginhallitus | 42 § | 3.2.2020 |
§ 51 | Asianro 7640/10.03.01.00/2019 |
Ylimääräinen asia / Vt5 Savilahden ramppi ja Iloharjunkatu, Kuopio, tiesuunnitelman lausunnon täydennys
Päätöshistoria
Kaupunkirakennelautakunta 20.11.2019 220 §
Va. kaupunkisuunnittelujohtaja Ari Räsänen
Kaupunkisuunnittelun tukipalvelut
Pohjois-Savon elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on pyytänyt Kuopion kaupunkia asettamaan nähtäville tiesuunnitelman, joka koskee valtatien 5 Savilahden ramppia ja Iloharjunkatua ja antamaan lausuntonsa nähtävilläoloajan päättymisen jälkeen. Suunnitelma on ollut nähtävillä 23.9.-22.10.2019 välisen ajan. Tiesuunnitelman nähtävillä olosta on ilmoitettu Kuopion kaupungin virallisessa ilmoituslehdessä Kaupunkilehdessä, julkisten kuulutusten ilmoitustaululla ja kaupungin internet-sivuilla. Nähtävilläoloaikana suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus, mihin on vastine tässä lausunnossa. Muistutus on myös tämän lausunnon liitteenä.
Alueen kaavatilanne ja maankäyttö
Tiesuunnitelma-alueella on voimassa oikeusvaikutteinen Savilahden osayleiskaava, voimaantulo pvm. 21.3.2017, sekä seuraavat oikeusvaikutteiset asemakaavat:
· Kaava n:o 1013: Kuopion kaupungin 13. kaupunginosan (Savilahden) korttelit 1, 22 ja 23 sekä niihin liittyvien katu-, liikenne- ja puistoalueiden osia, vahvistettu 24.8.1987.
· Kaava n:0 1053: Kuopion kaupungin 13. kaupunginosan (Savilahden) korttelin 3 tontit 6 ja 7 sekä erityis- ja katualuetta, vahvistettu 20.12.1999.
· Kaava n:0 1055: Kuopion kaupungin 13. kaupunginosan (Savilahden) erityis- ja katualueita sekä 7. kaupunginosan (Niirala) liikennealuetta, vahvistettu 17.7.2001.
· Kaava n:0 1453: katu- ja erityisalueita, vahvistettu 19.5.1976
· Kaava n:0 726 Kuopion kaupungin 13. kaupunginosan (Savilahti) korttelit 25 ja 27, vahvistettu 7.2.2009
· Kaava n:0 743: Kuopion kaupungin 13. kaupunginosan (Savilahti) kortteli 26 sekä katu- ja erityisalueita, vahvistettu 17.5.2011.
Tiesuunnitelmaratkaisu on osayleiskaavan hengen mukainen ja tiesuunnitelman mukainen liikennealueen laajennus on huomioitu tällä hetkellä hyväksymisprosessissa olevassa Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus / Yliopistonranta / Savilahti tontit 13-2-15…24, 13-1-4, 13-22-2, 3 sekä 13-23-2 -asemakaavassa. Tämän asemakaavan ja asemakaavan muutoksen arvioidaan vahvistuvan vuoden 2020 alkupuolella, minkä jälkeen myös oikeusvaikutteinen asemakaava on yhdenmukainen tiesuunnitelman kanssa.
Lisäksi kaupungilla on käynnistynyt tiesuunnitelma-alueen eteläreunaan sijoittuvien kiinteistöjen (kiinteistöt 13-3-6…10) osalta asemakaavan muutos. Tällä asemakaavan muutoksella ei ole vaikutusta tiesuunnitelman mukaiseen liikennealueeseen.
Kustannusjako ja toteuttaminen
Kaupunki on valmis vastaamaan hankkeen rakennussuunnitelman laatimisen kustannuksista sekä hankkeen rakentamiskustannuksista lukuun ottamatta lunastus- ja korvauskustannuksia, arviolta 30 000 €, jotka kaupunki esittää Pohjois-Savon ELY-keskuksen maksettavaksi sekä telekaapeleiden siirtokustannuksia, arviolta 75 000 €, joiden osalta kaupunki esittää kustannusjakoa laiteomistajille erillisten sijoitussopimusten pohjalta. Hankkeen tiesuunnitelman kustannusarvio on ilman em. lunastus- ja korvauskustannuksia sekä telekaapeleiden siirtokustannuksia 3 887 000 €, mihin kaupunki on varautunut tulevien vuosien talousarvioissa. Kaupunki saa hankkeen toteuttamiseen omarahoituksen lisäksi Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta yhteensä 909 500 €. Kaupunki on sitoutunut toteuttamaan hankkeen 27.6.2019 päivätyn Savilahden alueen logististen yhteyksien parantaminen EAKR-rahoituspäätöksen mukaisesti aikavälillä 1.1.2020 – 31.12.2022.
Tiesuunnitelmaratkaisu
Kaupungilla ei ole huomautettavaa tiesuunnitelmaluonnoksen mukaisiin ratkaisuihin. Tiesuunnitelman mukaiset ratkaisut parantavat Savilahden alueen lisäksi myös laajemmin kaupungin katuverkon liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta sekä mahdollistaa alueen nykyisen jalankulun ja pyöräilyverkon osalta myös uusien yhteyksien toteuttamisen alueella. Uusi vt5 Savilahden ramppi on yksi tärkeä osa laajempaa Savilahden liikenneverkkoa, mikä osaltaan mahdollistaa alueen maankäytön kehittymisen ja vaikuttaa positiivisesti mm. alueen yritysten, oppilaitosten ja tulevien sekä nykyisten asuinalueiden saavutettavuuteen.
Kaupungilla ei ole huomauttamista tiesuunnitelmaan mukaisiin kaava-alueelle tuleviin laskuoja-alueisiin. Kaupunki huomioi tiesuunnitelman mukaisen laskuojan alueen muun infran jatkosuunnittelussa. Siltojen osalta kaupunki toteaa, että siltapaikan S1 osalta jatkosuunnittelua tulee jatkaa tiesuunnitelmaselostuksen kohdassa 4 TUTKITUT VAIHTOEHDOT (s. 15) mainitun vaihtoehtoisen siltatyypin, suoraseinäisen teräsbetonisen laattakehäsillan Blk-I, mukaisella ratkaisulla. Tämä siltatyyppi soveltuu teknisesti ja kaupunkikuvallisesti paremmin ko. kohteeseen.
Muistutukset ja vastineet
Tiesuunnitelman nähtäväoloaikana tiesuunnitelmasta jätettiin yksi muistutus. Muistutuksessa ensisijaisesti kritisoidaan tiesuunnitelman tiedottamista. Muistutuksen mukaan suunnitelma-asiakirjoja ei ole asianmukaisesti laitettu nähtäville verkkosivuille. Muistutuksen jättävän mukaan ei ole enää vuosiin ollut asianmukaista laittaa tämän kokoluokan viranomaissuunnitelmia nähtäville jonkin viraston tiloihin, tässä tapauksessa kaupungin valtuustotalon aulaan. Muistuttajan mukaan suunnitelmat pitäisi laittaa aina nähtäville avoimeen verkkoon. Muistuttajan mukaan tiesuunnitelman menettelytavasta jää mielikuva, että hanketta yritetään runnoa läpi mahdollisimman vähin äänin.
Muistutuksen toisessa kohdassa todetaan, että sisällön osalta muistuttaja on viimeiseen nähtävänäolopäivään, 22.10.2019 asti, odottanut materiaalin löytyvän sähköisesti ja tästä syystä muistuttaja varaa itselleen mahdollisuuden täydentää muistutusta nähtävilläoloajan jälkeen hallintolain §22 momentin 3 mukaisesti.
Vastine:
Tiedottamisen osalta kaupunki toteaa, että tiesuunnitelma on kuulutettu ja asetettu nähtäville voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Suunnitelma on ollut julkisesti nähtävillä valtuustotalolla 23.9. – 22.10.2019 välisen ajan 16.9.2019 päivätyn kuulutuksen mukaisesti. Lisäksi suunnitelmiin on ollut mahdollisuus tutustua tiesuunnitelmaprosessin alussa järjestetyssä yleisötilaisuudessa sekä Iloharjunkadun katusuunnitelman nähtävänäoloaikana järjestetyssä katusuunnitelman yleisötilaisuudessa. Yleisesti Savilahden suunnitelmista, niiden etenemisestä ja nähtävilläoloista on tiedotettu mm. www.savilahti.com sivustolla normaaleja suunnitteluhankkeita aktiivisemmin ja alueen suunnitelmiin mm. tämän vt5 Savilahden rampin osalta, on päässyt tutustumaan kaikille avoimissa yleisötilaisuuksissa ja mm. parina viime vuotena järjestetyssä Iloa & Valoa Savilahdessa –tapahtumassa. Kaupunki on toimittanut suunnitelmia pyydettäessä myös sähköisessä muodossa. Muistuttaja on tiesuunnitelman aineistoa pyytänyt kaupungilta sähköisesti, mutta valitettavasti pyyntö on esitetty viimeisenä nähtävänäolopäivänä virastoajan ulkopuolella myöhään yöllä, jolloin aineistoa ei ole voitu toimittaa nähtävänäoloajan puitteissa. Aineisto on sähköisesti toimitettu seuraavana päivänä muistuttajalle.
Sisällön osalta määräaikaan mennessä jätetyssä muistutuksessa ei esitetä yhtään muutosehdotusta ja näin ollen kaupunki ei voi tässä lausunnossa ottaa kantaa muistutuksen tähän kohtaan.
Kaupungin omistamien maiden luovutus
Kaupunki omistaa kokonaisuudessaan maa-alueen, jolle tiesuunnitelman mukaiset toimenpiteet sijoittuvat. Kaupunki ei ole valmis luovuttamaan korvauksetta omistamaansa, maantien tekemiseen tarvittavaa maa-aluetta tietarkoituksiin, koska kaupungin ei ole tarkoituksenmukaista kirjata taseeseensa myyntitappiota ko. maa-alueesta. Kaupunki on kuitenkin valmis neuvottelemaan omistamansa maa-alueen kohtuullisesta korvaustasosta.
Vaikutusten arviointi Ilmasto-, ympäristö-, ja terveysvaikutuksiltaan hanke on lievästi positiivinen. Tiesuunnitelmaratkaisut edistävät osaltaan uuden kaupunginosan kehittymistä aivan kaupungin keskustan tuntumaan jalankulku- ja pyöräilyvyöhykkeelle, mikä pidemmällä aikavälillä vähentää lyhyiden asiointimatkojen osalta autoliikennettä. Lisäksi suunnitelmaratkaisut vähentävät autoliikenteen ruuhkaisuutta alueen ruuhkaisimmilla liittymäväleillä, mikä osaltaan parantaa myös kaupungin joukkoliikenteen toimivuutta alueella. Tiesuunnitelmaratkaisuilla turvataan jalankulun ja pyöräilyn reitistön nykytila ja mahdollistetaan pidemmällä aikavälillä uusien yhteyksien muodostuminen alueella.
Yritysvaikutuksiltaan hanke on positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa ja osaltaan tukee sekä mahdollistaa Savilahden alueen maankäytön kehittymisen. Lisäksi hankkeen on arvioitu oleellisesti parantavan alueen yritysten liikenteellistä saavutettavuutta, mikä on yksi kilpailutekijä yritysten sijoittumisen kannalta. Kaupungin teettämän matka-aikaselvityksen mukaan uusien liikenneyhteyksien myötä saavutetaan yksittäisen aamuhuipputunnin aikana noin 9 työtunnin aikasäästö kokonaisliikennemäärillä.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi edellä olevan lausunnon kaupungin ELY-keskukselle annettavaksi lausunnoksi tiesuunnitelmasta ”Valtatie 5 Savilahden ramppi ja Iloharjunkatu, Kuopio”.
Liitteet |
| 7640/2019 Muistutus |
|
| 7640/2019 Lausuntopyyntö |
|
| 1.0T_Sisallysluettelo.pdf |
|
| 1.1T_Tiesuunnitelmaesite.pdf |
|
| 1.2T_Tiesuunnitelmaselostus.pdf |
|
| 1.5T_Kustannusarvio.pdf |
|
| 1.6T-1 Kuulutus.pdf |
|
| 1.6T-3_Yleisötilaisuusmuistio.pdf |
|
| 1.6T-6.1 Telia.pdf |
|
| 1.6T-6.2 Kuopion energia, kaukolämpö.pdf |
|
| 1.6T-6.3 Kuopion energia, sähköverkko.pdf |
|
| 1.6T-6.4_Fingrid.pdf |
|
| 1.7T_1_Pohjois_Savon_maakuntakaava_yhdistelmä_kartta.pdf |
|
| 1.7T_2_Puijo_Puijonsarvi_OYK.pdf |
|
| 1.7T_3_Savilahti_OYK_kartta.pdf |
|
| 1.7T_4_Keskeisen_kaupunkialueen_yleiskaava_2002.pdf |
|
| 1.7T_5_Yliopistonranta Asemakaava 799_ehdotus_kartta.pdf |
|
| 1.8T_Turvallisuusasiakirja_TS_vt5_savilahti.pdf |
|
| 1.9T_Tieturvallisuusarvioinnin_raportti_Vt5_Savilahden_ramppi.pdf |
|
| Kansilehti.pdf |
|
| Tiesuunnitelmien yleisesite.pdf |
|
| 2T-1.pdf |
|
| 3T-1.pdf |
|
| 4T-1.pdf |
|
| 5T-1.pdf |
|
| Piirustusmerkinnät.pdf |
|
| 6.1T_KS_0037_as_tpoi_Iloharjunkatu_1.pdf |
|
| 6.1T-1 K2 Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.1T-2 K3 Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.1T-3 K4J Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.1T-4 K6J Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.1T-5 K7J Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.1T-6 K3J Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.1T-7 T1 Teknia Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.1T-8 T2 KE Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.1T-9 K5J Pituusleikkaus.pdf |
|
| 6.2T-1_Laite- ja johtokartta_vesihuolto.pdf |
|
| 6.2T-2_Laite- ja johtokartta_kaapelit ja muut johdot.pdf |
|
| 7.1T Tieympäristön_käsittelyn_periaatekuva.pdf |
|
| 7.4T Havainnekuvat.pdf |
|
| 11T-1 Valaistuksen_yleiskartta.pdf |
|
| 11T-1 Valaistuksen_yleiskartta.pdf |
|
| 12T-1 Viitoituksen_yleiskartta.pdf |
|
| 16T-1 Aluevaraussuunnitelma liitteineen.pdf |
|
| 16T-2 Toimivuustarkastelu.pdf |
|
| 16T-3 Ympäristömeluselvitys.pdf |
Viiteaineisto |
|
|
Valmistelija
Matti Vänskä | puh. +358 44 718 5075 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy va. kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kaupunginhallitus 25.11.2019 155 §
Liitteet |
| 7640/2019 Muistutus |
|
| 7640/2019 Lausuntopyyntö |
|
| 7640/2019 1.0T Sisallysluettelo |
|
| 7640/2019 1.1T Tiesuunnitelmaesite |
|
| 7640/2019 1.2T Tiesuunnitelmaselostus |
|
| 7640/2019 1.5T Kustannusarvio |
|
| 7640/2019 1.6T-1 Kuulutus |
|
| 7640/2019 1.6T-3 Yleisötilaisuusmuistio |
|
| 7640/2019 1.6T-6.1 Telia |
|
| 7640/2019 1.6T-6.2 Kuopion energia, kaukolämpö |
|
| 7640/2019 1.6T-6.3 Kuopion energia, sähköverkko |
|
| 7640/2019 1.6T-6.4 Fingrid |
|
| 7640/2019 1.7T 1 Pohjois-Savon maakuntakaava yhdistelmä kartta |
|
| 7640/2019 1.7T 2 Puijo Puijonsarvi OYK |
|
| 7640/2019 1.7T 3 Savilahti OYK kartta |
|
| 7640/2019 1.7T 4 Keskeisen kaupunkialueen yleiskaava 2002 |
|
| 7640/2019 1.7T 5 Yliopistonranta Asemakaava 799 ehdotus kartta |
|
| 7640/2019 1.8T Turvallisuusasiakirja TS vt5 savilahti |
|
| 7640/2019 1.9T Tieturvallisuusarvioinnin raportti Vt5 Savilahden ramppi |
|
| 7640/2019 Kansilehti |
|
| 7640/2019 Tiesuunnitelmien yleisesite |
|
| 7640/2019 2T-1 |
|
| 7640/2019 3T-1 |
|
| 7640/2019 4T-1 |
|
| 7640/2019 5T-1 |
|
| 7640/2019 Piirustusmerkinnät |
|
| 7640/2019 6.1T KS 0037 as tpoi Iloharjunkatu 1 |
|
| 7640/2019 6.1T-1 K2 Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.1T-2 K3 Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.1T-3 K4J Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.1T-4 K6J Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.1T-5 K7J Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.1T-6 K3J Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.1T-7 T1 Teknia Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.1T-8 T2 KE Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.1T-9 K5J Pituusleikkaus |
|
| 7640/2019 6.2T-1 Laite- ja johtokartta vesihuolto |
|
| 7640/2019 6.2T-2 Laite- ja johtokartta kaapelit ja muut johdot |
|
| 7640/2019 7.1T Tieympäristön käsittelyn periaatekuva |
|
| 7640/2019 7.4T Havainnekuvat |
|
| 7640/2019 11T-1 Valaistuksen yleiskartta |
|
| 7640/2019 11T-1 Valaistuksen yleiskartta |
|
| 7640/2019 12T-1 Viitoituksen yleiskartta |
|
| 7640/2019 16T-1 Aluevaraussuunnitelma liitteineen |
|
| 7640/2019 16T-2 Toimivuustarkastelu |
|
| 7640/2019 16T-3 Ympäristömeluselvitys |
Liiteaineistot jaetaan sähköisesti.
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen
Kaupunginhallitus hyväksyy kaupunkirakennelautakunnan esityksen.
Päätös Keskusteltuaan kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti kaupunginjohtajan tekemän päätösehdotuksen.
Kaupunginhallitus 3.2.2020 § 42
Oikaisu- ja korjausvaatimus/ Vt 5 Savilahden ramppi
Kaupunginlakimies Vesa Toivanen
Kaupunginkanslia
Kunnan jäsen on tehnyt oikaisu- ja korjausvaatimuksen kaupunginhallituksen päätöksestä 25.11.2019 § 155, joka koski lausunnon antamista Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskukselle Vt 5:n tiesuunnitelmasta (Vt 5 Savilahden ramppi).
Muutoksenhakijan mukaan asian käsittelyssä on tapahtunut virhe, koska hänen toimittamaansa muistutuksen täydennystä ei ole otettu huomioon lausuntoa annettaessa.
Korjausvaatimusta koskevaa oikeudellista arviointia ja johtopäätös
Hallintolain 22 §:n 3 momentin mukaan asianosainen voi myös omasta aloitteestaan täydentää hakemustaan tai muuta asian käsittelyä varten toimittamaansa asiakirjaa sekä toimittaa käsittelyn kuluessa viranomaiselle asian ratkaisemisen kannalta tarpeellisia asiakirjoja.
Muutoksenhakija on määräajassa tekemässään muistutuksessa varannut mahdollisuuden muistutuksen täydentämiseen. Muistutuksen täydennys on saapunut kaupungille 12.11.2019 ja lausunnon antamista on käsitelty kaupunkirakennelautakunnassa 20.11.2019, joten täydennys olisi ollut mahdollista ottaa huomioon käsittelyn kuluessa.
Asian käsittelyssä voidaan siten katsoa tapahtuneen virhe ja päätös tulee poistaa sekä ratkaista uudelleen.
Oikaisuvaatimusta koskevaa oikeudellista arviointia ja johtopäätös
Kuntalain 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.
Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan viranomaisen käsiteltävänä olevassa asiassa antama lausunto ei yleensä ole valituskelpoinen. Asian lopullinen ratkaisu kuuluu tällöin toisen viranomaisen toimivaltaan ja lausunnon antaminen on tällöin valmistelua. Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) 15 f §:n mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus vastaa yleissuunnitelman ja tiesuunnitelman laatimisesta. Lausunnon antaminen tieviranomaiselle koskee siten asian valmistelua.
Ottaen huomioon, että lausuntoa koskeva päätös tulee poistetuksi asian käsittelyssä tapahtuneen menettelyvirheen vuoksi, enemmän lausunnon antaminen oikaisuvaatimuksen osalta raukeaa.
Esitys Esitän kaupunginhallitukselle, että
1. kaupunginhallituksen päätös 25.11.2019 § 155 poistetaan ja asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.
2. lausunnon antaminen oikaisuvaatimuksen osalta raukeaa.
Liitteet | 12 | 7640/2019 Oikaisu- ja korjausvaatimus - VT5 ramppi - EK 27.12.2019 |
Valmistelija
Vesa Toivanen | puh. +358 44 718 2041 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen
Kaupunginhallitus hyväksyy kaupunginlakimiehen esityksen.
Päätös Keskusteltuaan kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti kaupunginjohtajan tekemän päätösehdotuksen.
Kaupunkirakennelautakunta 5.2.2020
Vt 5 Savilahden ramppi ja Iloharjunkatu, Kuopio, tiesuunnitelman lausunnon täydennys
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Päätöshistoria Pohjois-Savon elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on pyytänyt Kuopion kaupunkia asettamaan nähtäville tiesuunnitelman, joka koskee valtatien 5 Savilahden ramppia ja Iloharjunkatua ja antamaan lausuntonsa nähtävilläoloajan päättymisen jälkeen. Suunnitelma on ollut nähtävillä 23.9.-22.10.2019 välisen ajan. Tiesuunnitelman nähtävillä olosta on ilmoitettu Kuopion kaupungin virallisessa ilmoituslehdessä Kaupunkilehdessä, julkisten kuulutusten ilmoitustaululla ja kaupungin internet-sivuilla. Nähtävilläoloaikana suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus, kirjattu saapuneeksi 22.10.2019. Muistutuksen tekijä varasi muistutuksessaan oikeuden täydentää muistutustaan. Tämä muistutuksen täydennys on saapunut ja kirjattu kaupungin rekistereihin 12.11.2019. Alkuperäinen lausunto liiteaineistoineen oli jätetty toimitettavaksi kaupunkirakennelautakunnan kaupunkiympäristön palvelualueen aineiston toimitusaikataulun puitteissa 11.11.2019 klo. 12 mennessä ja tästä syystä alkuperäisessä lausunnossa ei otettu kantaa tässä muistutuksen täydennyksessä esitettyihin kohtiin vaan täydennys tulkittiin myöhässä saapuneeksi (Laki maantielain muuttamisesta 572/2018).
Kaupunkirakennelautakunta käsitteli ja hyväksyi lausunnon edelleen kaupunginhallitukselle esitettäväksi kokouksessaan 20.11.2019. Kaupunginhallitus hyväksyi lausunnon edelleen Pohjois-Savon ELY-keskukselle toimitettavaksi kokouksessaan 25.11.2019.
Muistutuksen tekijä on tehnyt edellä mainitusta kaupunginhallituksen päätöksestä, kh 25.11.2019 §155, oikaisu- ja korjausvaatimuksen ja esittänyt perusteluineen päätöksen kumoamista ja asian palauttamista uudelleen käsiteltäväksi. Kaupunginhallitus on kokouksessaan 3.2.2020 §10 päättänyt, että kaupunginhallituksen päätös 25.11.2019 §155 poistetaan ja asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi. Lisäksi kaupunginhallitus on päättänyt, että lausunnon antaminen oikaisuvaatimuksen osalta raukeaa.
Alkuperäisen muistutuksen tekijä varasi muistutuksessaan oikeuden täydentää muistutustaan. Tämä muistutuksen täydennys on saapunut ja kirjattu kaupungin rekistereihin 12.11.2019. Alkuperäinen lausunto liiteaineistoineen oli jätetty toimitettavaksi kaupunkirakennelautakunnan kaupunkiympäristön palvelualueen aineiston toimitusaikataulun puitteissa 11.11.2019 klo. 12 mennessä.
Tässä tiesuunnitelman lausunnon täydennyksessä käydään läpi ja annetaan vastineet muistutuksen täydennyksessä esitettyihin kohtiin.
Muistutukset ja vastineet, muistutuksen täydennys 12.11.2019 (v2)
Muistuksen täydennyksessä, päivätty 12.11.2019 (v2), muistuttaja on alkuperäisen muistutuksen kohdan 1. lisäksi esittänyt seuraavia asioita:
2. Tiesuunnitelmaratkaisu on voimassa olevan osayleiskaavan vastainen, koska ramppi estää yleiskaavassa esitetyn moottoritien kattamisen kansirakenteella.
3. Oikaistava vaaralliset mutkaluiskat uuteen alikulkuun
4. Iloharjunkadun suojatie sujuvammaksi: Kiertoliittymän viereen
5. Piipolulta loivennettava kevytväyläristeystä lounaaseen
6. Taasko ”autoille tasaisia oikoteitä – pyöräilyyn mäkiä, mutkia ja vaaranpaikkoja”?
7. Meluaita kevytväylän suojaksi Tietoteknian kohdalle
Kohta 2.
Muistutuksen täydennyksen toisessa kohdassa todetaan, että tiesuunnitelmassa ei huomioida Savilahden osayleiskaavan mukaista vt5 kattamista (kansirakennetta). Muistuttajan mukaan moottoritien kansirakenne kohentaisi huomattavasti lähialueiden melutilannetta ja muistuttajan mukaan kansirakenteella oli kaavan läpimenolle ratkaiseva merkitys.
Vastine: Uusi ramppi ei teknisenä ratkaisuna estä moottoritien kattamista kansirakenteella. Uusi ramppi asettaa omat tilavaraukset alueelle ja tulee näin huomioida osayleiskaavan mukaisen kansirakenteen jatkosuunnittelussa. Moottoritien kattamisen sijaan kaupunki katsoo, että tässä vaiheessa on oleellisempaa huomioida muu Savilahden alueen liikenteellinen saavutettavuus ja jalankulun sekä pyöräilyn yhteyksien edelleen kehittäminen, esim. uuden yhteyden mahdollistaminen Viestikadun päästä Iloharjunkadun päähän. Alueen liikenneverkkotarkasteluissa on huomioitu myös uusi ramppi ja sen vaikutukset liikenneverkkoon. Alueen maankäytön suunnitelmien yhteydessä laadituissa melutarkasteluissa on todettu, että alueen rakentaminen on mahdollista toteuttaa myös ilman moottoritien kansirakennetta.
Kohta 3.
Kolmannessa kohdassa esitetään, että tiesuunnitelman siltapaikan S2 kohdalla muodostuu jalankulku- ja pyöräilyväylälle puutteelliset näkemät liian tiukkojen mutkien vuoksi. Ratkaisuehdotukseksi muistutuksen täydennyksessä esitetään joko mutkien oikaisua kokonaan tai että niitä edes linjataan paljon loivemmiksi.
Vastine: Siltapaikan S2 alittavan jalankulku- ja pyöräilyväylän geometriaa rajoittaa alueen topografia ja käytettävissä oleva tila. Muistutuksen täydennyksen kuvassa 1. esitetyt linjaukset eivät ole teknistaloudellisesti mahdollisia toteuttaa. Jatkosuunnittelussa sillan sijoittamista ja väylän K4J geometriaa on tarkennettu muistutuksessa esitetyllä tavalla niin paljon kuin se teknistaloudellisesti on mahdollista. Siltapaikalla väylien geometrioiden suunnittelussa on huomioitava liittyvien väylien geometriat kokonaisuudessaan, muu infraverkosto ja ympäröivä maankäyttö ja näin ollen muistutuksen mukaiset geometrioiden loivennukset ja siltapaikan kääntäminen 30 asteella ei ole teknisesti mahdollista.
Kohta 4.
Täydennyksen neljännessä kohdassa esitetään, että Iloharjunkadun ylittävä suojatie tulisi siirtää Savilahdentien liikennevalo-ohjatusta liittymästä uuden rakennettavan kiertoliittymän länsihaaralla, Iloharjunkadun ylitse. Perusteluksi todetaan, että valo-ohjatussa suojatiessä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden odotusaika suojatiellä kasvaa nykytilaan nähden Iloharjunkadun liikennemäärän moninkertaistuessa ja kaistamäärän kasvaessa nykytilaan nähden. Samoin jalankulku- ja pyöräilyväylän viihtyisyys olisi muistutuksen mukaan parempi mikäli väylä sijaitsisi Iloharjunkadun eteläreunalla nyt suunnitellun pohjoisreunan sijaan.
Vastine: Kuten muistutuksessa todetaan, Iloharjunkadun liikennemäärä moninkertaistuu nykytilaan nähden. Liikenne-ennusteen mukaan Iloharjunkadun liikennemäärä nousee vuoden 2040 tilanteessa kiertoliittymän ja Savilahdentien välisellä osuudella noin 10 000 ajon./vrk. Tästä syystä suojatien ohjaaminen liikenneturvallisuuden kannalta turvallisempaan paikkaan, valo-ohjattu liittymään on perusteltua. Lisäksi on huomioitavaa, että suunnitelman mukaisilla ratkaisuilla kauppakeskusalueelle muodostuu uusi reitti rampin alittavan siltapaikan S1 ja jalankulku- ja pyöräilyväylän K4J kautta.
Kohta 5.
Kohdassa 5. esitetään tiesuunnitelman mukaisen jalankulku- ja pyöräilyväylän K6J liittymän loiventamista liityttäessä Piipolun nykyiseen jalankulku- ja pyöräilyväylään. Perusteluiksi asialle todetaan, että liian jyrkkä liittymägeometria heikentää oleellisesti erityisesti alueen pyöräilyolosuhteita tehden pyöräilemisen paljon raskaammaksi ja hitaammaksi ko. kohdassa nykytilaan verrattuna.
Vastine: Tiesuunnitelman mukaisissa järjestelyissä väylän K6J ja nykyisen Piipolun risteysalueen suunnittelussa on huomioitu nykyisen voimalinjapylvään suoja-alue ja lisäksi varaudutaan uuden Yliopistonranta kadun mukaisiin katujärjestelyihin alueella. Näistä syistä liittymää on tuotu lähemmäs Savilahdentietä mikä myös parantaa liittymäalueen näkemiä erityisesti moottoritien ja uuden rampin alittavien alikulkukäytävien suuntaan. Myös tulevaisuudessa nykyinen Piipolun suunta Viestikadulta yliopiston suuntaan tulee olemaan jalankulun ja pyöräilyn pääsuunta, mikä tulee huomioida myös väylien risteysalueiden järjestelyissä. Teknisenä ratkaisuna edellä mainittujen väylien liittymäalueella liittymäkaaria on loivennettu jatkosuunnittelussa.
Kohta 6.
Täydennyksen kohdassa 6. kritisoidaan suunnitelmaratkaisuita erityisesti pyöräilyväylien huonojen vaaka- ja pystygeometrioiden osalta joka johtaa siihen, että väylille muodostuu suunnitteluohjeiden suositusarvoja heikompia pysähtymis- ja kohtaamisnäkemiä sekä pituuskaltevuuksia. Lisäksi kohdassa todetaan, että pyöräilyväylillä mutkissa sivukaltevuudet tulisi aina teettää sisäkaarteeseen, mikä tulisi huomioida jo tiesuunnitteluvaiheessa.
Vastine: Pysähtymis- ja kohtaamisnäkemien osalta muistutuksessa kritisoidaan erityisesti väylän K4J näkemiä rampin alittavan siltapaikan S2 kohdalla. Kyseisessä kohdassa siltapaikan eteläpuolella päästään minimissään noin 30-40 metrin näkemäpituuksiin ja sillan pohjoispuolella minimissään noin 15-20 metrin näkemäpituuksiin. Näkemäpituudet täyttävät tältä osin muistutuksessa mainitun Liikenneviraston jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohjeen (LO 11/2014) taulukon 17. mukaisen pysähtymisnäkemän suositusarvot jota tässä(kin) ohjeessa pidetään näkemien osalta minimiarvona. Siltapaikka sijoittuu tiesuunnitelman väylien K4J ja K6J liittymäalueelle ja näin ollen väylän käyttäjien on kyseisessä kohdassa muutoinkin hiljennettävä nopeuttaan ja valmistauduttava tarpeen vaatiessa pysähtymään. Jatkosuunnittelussa tämän kohdan osalta väylien geometrioita ja näkemiä on parannettu niin paljon kuin se teknisesti on mahdollista huomioiden käytettävissä oleva tila, alueen yleinen topografia ja investointien kokonaistaloudellisuus.
Väylien pituuskaltevuuksien osalta valtakunnallisissa ohjeissa annetaan suositusarvoja, joihin suunnitelmaratkaisuissa lähtökohtaisesti pyritään. Kuopiossa, niin jalankulku- ja pyöräilyväylien kuin myös ajoratojen osalta näistä joudutaan usein tinkimään korkeuserojen ollessa suuria. Iloharjun alueella, tiesuunnittelukohteessa, korkeuseroa matalimman kohdan (Piipolun ympäristö) ja korkeimman kohdan (kauppakeskusalue) välillä on lähes 20 metriä ja näin ollen väylille muodostuu väkisinkin suositusarvoja (maks. 5%) suurempia pituuskaltevuuksia. Väylien pituuskaltevuuksia pystytään tarkemmassa jatkosuunnittelussa loiventamaan väylän K6J osalta.
Väylien sivukaltevuudet määritetään tarkemmin jatkosuunnittelussa.
Kohta 7.
Täydennyksen kohdassa 7. todetaan, että jalankulku- ja pyöräilyväylien tulisi olla ympäristöoloiltaan siedettäviä, eikä repivää piinaa kuuloaistille. Muistutuksen mukaan jo nykyinen Piipolulta Iloharjunkadulle nouseva jalankulku- ja pyöräilyväylä on Kuopion meluisimpia.
Vastine: Kaupunki ei katso, että tiesuunnitelman väylä K6J on Savilahden jalankulku- ja pyöräilyverkollisesti niin merkittävä väylä, että väylän melusuojaus olisi oleellisesti alueen viihtyisyyteen positiivisesti vaikuttava investointi.
Yhteenveto Kaupunki katsoo, että 12.11.2019 toimitetussa tiesuunnitelman muistutuksen täydennyksessä ei ole tuotu esiin sellaisia asioita minkä vuoksi kaupungin lausuntoa tiesuunnitelmaan olisi syytä muuttaa.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi 25.11.2019 kaupunginhallituksessa olleen lausunnon kaupungin ELY-keskukselle annettavaksi lausunnoksi tiesuunnitelmasta ”Valtatie 5 Savilahden ramppi ja Iloharjunkatu, Kuopio”, tällä esityksellä täydennettynä.
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |