Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 06.04.2022/Pykälä 59

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 59

Asianro 4377/10.03.01.00/2018

 

 

Yliopistonrinne, katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

Kohde                                          Katu- ja hulevesisuunnitelma koskee Yliopistonrinnettä. Nähtäville asetettava katu sijaitsee Savilahden kaupunginosassa (13).  

 

Lähtökohdat                               Suunnittelualuetta koskeva asemakaava on lainvoimainen (20.3.2020). Yliopistonrinteen katusuunnitelman ratkaisut ovat em. asemakaavan mukaisia. Suunnitelma lähtökohtana on Savilahdentien katusuunnitelman (hyväksytty 9.4.2019) yhteydessä esitetyt perusratkaisut.   

 

Yliopistoalueen pohjoisosan (Canthian alue) ajoneuvoliikenne on liittynyt tonttiliittymällä Savilahdentiehen. Tonttiliittymän kautta on ajoneuvo- ja huoltoliikennettä mm. Canthiaan, Studentiaan ja Kuopion Energian kaukojäähdytyslaitokselle. Valo-ohjaamattoman tonttiliittymän poikki on kulkenut Savilahdentien suuntainen jalankulun ja pyöräilyn pääreitti. 

 

Yliopistonrinteeseen sijoittuvien tonttien maankäyttösuunnitelmat ovat edenneet ja katusuunnitelman laatiminen on katsottu olevan tarpeen mm käynnissä olevan Savilahdentien rakentamisen etenemisen varmistamiseksi. 

  

Yliopistonrinne katualueelle on rakennettu vuosien 2020 - 2021 aikana vesihuoltoverkostoja, ICT-infraa ja energiansiirtoverkostoja. Vuoden 2022 aikana käynnistyy lisäksi vesihuoltosaneeraus pohjoiseen johtavalla jalankulku-, pyöräily- ja huoltoväylällä. Alue ja katu kuuluvat osana käynnissä olevaan Savilahdentien katusaneerausurakkaan. 

  

Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut 

 

Yliopistonrinne on uusi katu, joka korvaa nykyisen tonttiliittymän ja joka liikenteellisesti yhdistyy Savilahdentiehen ja edelleen muuhun kaupungin katuverkkoon liikennevalo-ohjatulla liittymällä. Perusratkaisu on esitetty jo aikaisemmin hyväksytyssä Savilahdentien katusuunnitelmassa, eikä siihen ole tulossa muutosta.  

 

Katu on suunniteltu siten, että se mahdollistaa huoltoliikenteen nykyisille ja tuleville tonteille. Reunakivellä rajatun ajoradan leveys on 7 metriä. Kadun länsipäässä katu ylittää jalankulku- ja pyöräilyväylän (ns. Harjulan jalankulku ja pyöräilyväylä). Jalankulku- ja pyöräilyväylille suojatiet toteutetaan korotettuina. Kadun länsipäässä on useita tonttiliittymiä ja kokonaisuudelle laadittiin suunnittelun aikana useita vaihtoehtoisia ratkaisuja. Keskeisintä oli löytää ratkaisu, missä väistämisvelvollisuudet ja jalankulun ja pyöräilijöiden etuisuudet ovat selkeät. Katusuunnitelmassa on esitetty liittymäpinnat nykyisiin tonttiliittymiin sekä uusi tonttiliittymäratkaisu rakentumattomalle toimitilakorttelialueelle.  

 

Kadun ja tonttien välillä on korkeuseroa, joka on suurimmillaan Savilahdentien puoleisella osuudella. Alueen toimijoiden mielestä katurakenteet eivät saa vaikeuttaa tonttien käyttöä. Käydyissä keskusteluissa on päädytty ratkaisuun, missä korkeusero ratkaistaan tukimuurilla. Tukimuuriratkaisulla katurakenteet voidaan sijoittaa kokonaisuudessaan asemakaavan mukaiselle katualueelle. 

 

Suunnitellut jalankulku- ja pyöräilyväylät ovat yhdistettyjä väyliä ja väylien päällysteen leveys on 6,0 metriä.   

  

Tasaus                                         Katu liittyy saneeratun Savilahdentiehen korkoon (n. +87.0). Katu liittyy lännessä Yliopistoalueen nykyiseen pihakorkoon (n. + 85.4). Kadun pohjoisreunan ja tonttien pohjoisreunan välinen n. 2 m korko ero hoidetaan tukimuurilla. 

 

Hulevesijärjestelmä                    Kadun kuivatus hoidetaan avo-ojin, jiirein sekä hulevesikaivoin ja -viemärein. Hulevedet ohjataan rakennettuihin viemäreihin ja edelleen Savilahteen.  

 

Pintamateriaalit, valaistus ja kasvillisuus 

 

Ajorata, pyöräily- ja jalankulkuväylät päällystetään asfaltilla. Erotetulla pyöräilyväylällä käytetään punaista asfalttia. Viherkaistat nurmetetaan ja jalankulku- ja pyöräväylien ja katujen välisille viheralueille istutetaan puita. Saarekkeet, korotetut suojatiet ja viheralueiden kapeat reunat kivetään betonikivellä. Istutukset ja kiveysmateriaalit tarkentuvat rakennussuunnittelussa, ne eivät vahvistu katusuunnitelman yhteydessä. 

 

Tukimuuri toteutetaan tehdasvalmisteisilla betonielementeillä. Kadulle rakennetaan katuvalaistus. 

 

Kunnossapitoluokka                   Yliopistonrinteen kunnossapitoluokka on 2, jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Savilahdentie - Niuvanranta on kunnossapitoluokassa 1. 

 

Uusiomateriaalien käyttö           Savilahden katurakenteissa on käytetty mahdollisuuksien mukaan uusiomateriaaleja (mm. lentotuhkaa, betonimursketta). Uusimateriaalien käytön suunnittelussa ja toteutuksessa noudatetaan 1.1.2018 voimaan astunutta MARA-asetusta eli Valtioneuvoston asetusta eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa. Yliopistonrinteen katurakenteissa uusiomateriaalien käyttö ei ole mahdollista/järkevää (korkea pohjavedenpinta ja rannan läheisyys). 

  

Kustannukset                              Yliopistonrinteen saneerauksen kokonaiskustannusennuste on n. 350 000 € (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat seuraavasti: 

 

Katurakenteet   n. 224 000 € 

Tukimuurit                                  n. 90 000 € 

Hulevesijärjestelmät                   n. 18 000 € 

Katuvalaistus    n. 18 000 € 

 

Kustannusarviot sisältävät kadun, jalankulku- ja pyöräilyväylien, katuviheralueen, hulevesiverkoston, liikenteenohjauksen ja valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset. 

 

Aikataulu                                    Kohde on ajoitettu toteutettavaksi käynnissä olevassa Savilahdentien saneerauksen yhteydessä v.2022. 

 

 

Vaikutusten arviointi                 

 

Arvio ilmastovaikutuksista 

 

Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska kadun rakentaminen edistää kaupunginosan kehittymistä ja hankkeella parannetaan jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita alueella.  

 

Yrityspoliittinen lausunto 

 

Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa ja osaltaan tukee sekä mahdollistaa Savilahden alueen maankäytön kehittymisen.  

 

Suunnittelusta tiedottaminen 

 

Savilahden suunnittelusta on tiedotettu Kuopio suunnittelee ja rakentaa 2021 -julkaisussa. Katusuunnitelma on laadittu yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.    

 

 

 

Esitys                                           Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.

 

 

Liitteet

20

4377/2018 Katusuunnitelma Yliopistonrinne

 

 

                                                    Valmistelija                                                       

Jukka Eskelinen

puh. +358 44 718 5421

                                                    etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                         Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa