Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
§ 68 | Asianro 7973/12.00.01.00/2020 |
Kuopion kaupungin perusopetuksen kuntakohtaisen opetussuunnitelman tarkistaminen ja täydentäminen
Opetusjohtaja Leena Auvinen
Perusopetus ja nuorisopalvelut sekä lukiokoulutus ja toisen asteen yhteistyö
Opetushallitus on muuttanut ja täydentänyt perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lukua 6 Oppimisen arviointi (Muutos Opetushallituksen määräykseen nro 104/011/2014) ja antanut 10.2.2020 opetuksen järjestäjälle määräyksen (OPH-281-2020) tehdä paikallisiin opetussuunnitelmiin tarvittavat muutokset ja tarkennukset. Paikallinen oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointia koskeva opetussuunnitelman osa pitänyt ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2020.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt arvioinnin linjaukset siirretään paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan noudatettaviksi. Opetuksen järjestäjän on täsmennettävä paikallisessa opetussuunnitelmassa opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä asioita.
Kasvun ja oppimisen lautakunta on kokouksessaan 16.6.2020 § 45 päättänyt sanallisen arvion ja numeroarvosanan antamisesta todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa ja välitodistusten antamisesta.
Arviointiluvun muutoksia ja paikallisia tarkennuksia on käsitelty ja valmisteltu perusopetuksen rehtorikokouksissa 27.2.2020, 19.3.2020, 14.5.2020, 6.4.2020, 6.8.2020 sekä 1.10.2020.
Esitys: Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta sekä arvioinnista tiedottamisen muodot Kuopion perusopetuksessa
Opettajat suunnittelevat opetusta ja arviointia yhdessä sekä sopivat yhteisistä käytänteistä, jotta varmistetaan arvioinnin monipuolisuus, johdonmukaisuus ja yhdenvertaisuus.
Oppilaiden kanssa keskustellaan arviointiperusteista oppimisjakson alkaessa sekä sen päätyttyä ja verrataan suorituksia yhdessä opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Koulu ja opettajat tiedottavat huoltajia lukuvuoden alkaessa arviointikäytänteistä. Oppilaille ja huoltajille tiedotetaan ennen monialaisten oppimiskokonaisuuksien alkamista siitä, minkä oppiaineiden tavoitteita monialainen oppimiskokonaisuus sisältää ja minkä oppiaineiden arviointiin se vaikuttaa.
Huoltajat saavat tietoa oppilaan edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä kokeiden, erilaisten suoritusten, todistusten, oppimiskeskustelujen ja muun palautteen avulla.
Koetulokset, testitulokset ja muut arviointiin vaikuttavat suoritukset ja töistä saadut arvosanat merkitään Wilmaan. Kirjalliset kokeet näytetään huoltajille pyydettäessä ja niitä säilytetään koulussa vuosi lukuvuoden päättymisen jälkeen.
Esitys: Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet Kuopion perusopetuksessa
Oppilaiden käyttäytymisen arviointi perustuu Kuopion perusopetuksen yhteisille käyttäytymisen tavoitteille ja niistä johdetuille kriteereille. Lisäksi jokaisella Kuopion perusopetuksen koululla on omat järjestyssäännöt.
Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet
Oppilaan käyttäytyminen muita kohtaan on ystävällistä ja jokaisen oikeuksia kunnioittavaa. Hänen kielenkäyttönsä on asiallista. Oppilas toimii oikeudenmukaisesti, hyväntahtoisesti ja rehellisesti.
Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja henkilökunnan ohjeita. Hän käyttäytyy tilanteeseen sopivalla tavalla.
Oppilas tuntee oikeutensa ja velvollisuutensa sekä toimii niiden mukaisesti.
Oppilas ottaa vastuuta yhteisistä asioista. Hän toimii hyvässä yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Oppilas edistää toiminnallaan ympäristön hyvinvointia ja kestävää kehitystä.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit (liite)
Esitys: Ehtojen suorittaminen Kuopion perusopetuksessa
Jos vuosiluokalle jättämisestä on tehty lukuvuositodistukseen ehdollinen päätös, oppilaalle varataan lukuvuoden koulutyön päätyttyä yksi suoritusmahdollisuus, jossa hän voi osoittaa opetukseen osallistumatta saavuttaneensa asianomaisessa oppiaineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot.
Näytön ajankohta päätetään koulukohtaisesti.
Esitys: Valinnaisten aineiden ja painotetun opetuksen arviointi Kuopion perusopetuksessa
Kuopion peruskouluissa valinnaisaineet ovat koulukohtaisia. Koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa kuvataan valinnaisaineet ja niiden arviointi.
Kuopion kuntakohtaisia painotetun opetuksen oppiaineita ovat kuvataide, liikunta, musiikki, tanssi, urheilu sekä matemaattis-luonnontieteellisesti painotetussa opetuksessa ympäristöoppi, matematiikka, biologia, maantieto, fysiikka ja kemia. Painotetussa opetuksessa opiskelevalle annetaan lukuvuositodistuksen ja päättötodistuksen yhteydessä erillinen sanallinen liite.
Painotetun oppiaineen arviointi toteutetaan valinnaisten aineiden arvioinnin mukaisesti, mikäli painotettuun opetukseen käytetään valinnaisten aineiden tunteja.
Jos painotettuun opetukseen ei käytetä valinnaisten aineiden tunteja, painotetusta oppiaineesta ei tule erillistä arvosanaa todistukseen.
Kuvataiteen painotettu opetus
| Yhteisen oppiaineen (kuvataide) arviointi | Painotetun oppiaineen arviointi | Lukuvuosi-/päättötodistuksen liite |
3. luokka | numero | - | kyllä |
4. luokka | numero | - | kyllä |
5. luokka | numero | numero | kyllä |
6. luokka | numero | numero | kyllä |
7. luokka | numero | - | kyllä |
8. luokka | numero | numero | kyllä |
9. luokka | numero | numero | kyllä |
Liikunnan painotettu opetus
| Yhteisen oppiaineen (liikunta) arviointi | Painotetun oppiaineen arviointi | Lukuvuosi-/päättötodistuksen liite |
3. luokka | numero | - | kyllä |
4. luokka | numero | - | kyllä |
5. luokka | numero | numero | kyllä |
6. luokka | numero | numero | kyllä |
7. luokka | numero | - | kyllä |
8. luokka | numero | - | kyllä |
9. luokka | numero | - | kyllä |
Matemaattis-luonnontieteellinen painotettu opetus
| Yhteisen oppiaineen (ympäristöoppi, matematiikka, fysiikka, kemia, biologia ja maantieto) arviointi | Painotetun oppiaineen arviointi | Lukuvuositodistuksen liite |
3. luokka | numero | - | kyllä |
4. luokka | numero | - | kyllä |
5. luokka | numero | ympäristöoppi: numero | kyllä |
6. luokka | numero | ympäristöoppi: numero | kyllä |
7. luokka | numero | - | kyllä |
8. luokka | numero | matematiikka: numero fysiikka: hyväksytty/hylätty kemia: hyväksytty/hylätty | kyllä |
9. luokka | numero | matematiikka: numero biologia: hyväksytty/hylätty maantieto: hyväksytty/hylätty | kyllä |
Musiikin painotettu opetus
| Yhteisen oppiaineen (musiikki) arviointi | Painotetun oppiaineen arviointi | Lukuvuosi-/päättötodistuksen liite |
3. luokka | numero | - | kyllä |
4. luokka | numero | - | kyllä |
5. luokka | numero | numero | kyllä |
6. luokka | numero | numero | kyllä |
7. luokka | numero | - | kyllä |
8. luokka | numero | numero | kyllä |
9. luokka | numero | numero | kyllä |
Tanssin painotettu opetus
| Yhteisen oppiaineen arviointi | Painotetun oppiaineen arviointi | Lukuvuositodistuksen liite |
3. luokka | - | numero | kyllä |
4. luokka | - | numero | kyllä |
5. luokka | - | numero | kyllä |
6. luokka | - | numero | kyllä |
7. luokka | - | numero | kyllä |
8. luokka | - | numero | kyllä |
9. luokka | - | numero | kyllä |
Urheilun painotettu opetus
| Yhteisen oppiaineen (liikunta) arviointi | Painotetun oppiaineen arviointi | Lukuvuositodistuksen liite |
7. luokka | numero | - | kyllä |
8. luokka | numero | numero | kyllä |
9. luokka | numero | numero | kyllä |
Esitys: Valinnaisten aineiden päättöarviointi Kuopion perusopetuksessa
Kuopion peruskouluissa valinnaisaineet ovat koulukohtaisia. Koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa kuvataan valinnaisaineet ja niiden arviointi sekä täsmennetään, mitkä yhteiseen oppiaineeseen liittyvät sanallisesti arvioitavat valinnaisaineet voivat korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa. Sanallisesti arvioitava valinnaisaine voi korottaa myös usean yhteisen oppiaineen päättöarvosanaa, mikäli se liittyy useaan oppiaineeseen.
Esitys: Painotetun opetuksen päättöarviointi Kuopion perusopetuksessa
Painotetun opetuksen päättöarvioinnin toteuttaminen riippuu siitä, mitä valinnaisaineiden tunteja painotettuun opetukseen käytetään. Jos painotettuun opetukseen käytetään taide- ja taitoaineiden valinnaisia tunteja, arviointi kohdistuu yhteiseen oppiaineeseen ja arviointiin käytetään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä päättöarvioinnin kriteerejä. Jos painotettuun opetukseen käytetään valinnaisaineen tunteja, painotetun opetuksen päättöarviointi toteutetaan painotetun oppiaineen opetussuunnitelman tavoitteiden ja arvioinnin kriteereiden mukaan.
Päättötodistukseen merkittävät painotetun opetuksen arvosanat ja liite
Painotettu opetus | Yhteinen oppiaine | Painotettu oppiaine | Päättötodistuksen liite |
Kuvataide | kuvataide: numero | kuvataide: numero | kyllä |
Liikunta | liikunta: numero | liikunta: numero | kyllä |
Matemaattis-luonnontieteellinen painotus | matematiikka: numero | matematiikka: numero biologia: hyväksytty/hylätty maantieto: hyväksytty/hylätty fysiikka: hyväksytty/hylätty kemia: hyväksytty/hylätty | kyllä |
Musiikki | musiikki: numero | musiikki: numero | kyllä |
Tanssi | - | tanssi: numero | kyllä |
Urheilu | liikunta: numero | liikunta: numero | kyllä |
Esitys: Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat Kuopiossa
Oppivelvollisen on osallistuttava perusopetuslain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen tai saatava muutoin perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot voi hankkia perusopetukseen osallistumisen sijasta esimerkiksi opiskelemalla kotona. Oppivelvollisuuden suorittamista muutoin kuin perusopetuslain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen osallistumalla kutsutaan kotiopetukseksi. Perusopetuslain 26 §:n mukaan asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä, jos tämä ei osallistu kouluopetukseen.
Mikäli huoltaja haluaa kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen saavan opinnoistaan todistuksen, jossa todetaan kotiopetuksessa suoritetut opinnot ja annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana osaamisen tasosta, on oppivelvollisen osallistuttava perusopetuslain 38 §:n mukaiseen erityiseen tutkintoon.
Oppilaan asuinkunta on velvollinen valvomaan kotiopetusta mutta kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää PoL 38 §:n mukaista erityistä tutkintoa alueellaan asuvalle ns. kotikoulua käyvälle oppilaalle.
Esitys: Kuopio-malli matematiikan osaamisen kartoittamisessa
Edellä olevien arviointilukua koskevia paikallisten täsmennysten ja linjausten lisäksi opetussuunnitelmaan lisätään maininta, että oppilaan matematiikan osaamisen kartoittamisessa noudatetaan Kuopio-mallia (liite).
Vaikutusten arviointi Liitteenä
Esitys Esitän, että kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyy Kuopion perusopetuksen opetussuunnitelman arviointia koskevat paikalliset täsmennykset ja linjaukset sekä lisäyksen Kuopio-mallin käytöstä matematiikan osaamisen kartoittamisesta. Muutokset astuvat voimaan takautuvasti 1.8.2020 alkaen.
Liitteet | 2 | 7973/2020 Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit |
| 3 | 7973/2020 Perusopetuksen-arviointiluku-10-2-2020 |
| 4 | 7973/2020 Kuopio-malli vuosiluokille 0 - 6 |
| 5 | 7973/2020 Kuopion perusopetuksen kuvataiteen painotetun opetuksen tuntijako |
| 6 | 7973/2020 Kuopion perusopetuksen liikunnan painotetun opetuksen tuntijako |
| 7 | 7973/2020 Kuopion perusopetuksen matemaattis-luonnontieteellisen painotetun opetuksen tuntijako |
| 8 | 7973/2020 Kuopion perusopetuksen musiikin painotetun opetuksen tuntijako |
| 9 | 7973/2020 Kuopion perusopetuksen tanssin painotetun opetuksen tuntijako |
| 10 | 7973/2020 Kuopion perusopetuksen urheilun painotetun opetuksen tuntijako |
| 11 | 7973/2020 Vaikutusten arviointi |
Valmistelija
Taina Vainio | puh. +358 44 718 4018 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas
Kasvun ja oppimisen lautakunta päättää hyväksyä opetusjohtajan esityksen.
Päätös Kasvun ja oppimisen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
Jukka Sormunen, Raija Heinonen ja Minna Kari poistuvat klo 18.05 sekä Anne-Mari Hyvönen klo 18.06 tämän pykälän käsittelyn aikana.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |