Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 01.11.2017/Pykälä 81

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 81

Asianro 8046/10.03.01.01/2016

 

 

Kuntalaisaloite / alikulkutunnelin rakentaminen Suurmäentien väestönsuojan eteen

 

 

Kaupunkisuunnittelujohtaja Juha Romppanen
Kaupunkisuunnittelun tukipalvelut

 

 

Aloite                                              Kaupunki on saanut kuntalaisaloitteen koskien Suurmäentien suojateiden liikenneturvallisuutta Suurmäentien luolaston ja Hiihtäjäntien liittymän kohdalla. Aloitteessa esitetään alikulkukäytävien rakentamista jalankulkijoille ja pyöräilijöille molempien suojateiden kohdalle.

 

Nykytilanne                                  Suurmäentie on alueellisesti merkittävä pääväylä keskustan ja Puijon länsipuolisten kaupunginosien välillä. Suurmäentien liikennemäärä Hiihtäjäntien ja Puijonlaaksontien liittymän välillä on noin 10 500 ajon./vrk ja Suurmäentietä liikennöi neljä (4) linja-autolinjaa, linjat nro. 6, 7, 9 ja 15. Kadulla on kyseisessä kohdassa voimassa 50 km/h nopeusrajoitus. Kadun itä-/ pohjoisreunalla kulkee erillinen jalankulku- ja pyöräilyväylä, leveys ~3,5 metriä. Lisäksi Puijon väestönsuojan kohdalla kadun länsi-/eteläreunalla on 2,5 metriä leveä jalkakäytävä nykyisen linja-autopysäkin ja väestönsuojan sisäänkäynnin välillä. Nykyiset suojatieylitykset sijaitsevat Puijon väestönsuojan kohdalla ja Hiihtäjäntien liittymän yhteydessä liittymän eteläpuolella (kuva poikkiviivoilla merkityt kohdat).

 

Suojatiet ovat nykytilassa saarekkeellisia ja merkitty normaalikokoisilla liikennemerkeillä ”suojatie” (511, koko 600 mm X 600 mm). Liikennemerkit on Puijon väestönsuojan kohdalla asetettu saarekkeisiin ja Hiihtäjäntien liittymäalueen suojatiellä saarekkeisiin ja kadun itä-/ pohjoisreunalla valaisinpylvääseen. 

 

Alueen linja-autopysäkit sijoittuvat Puijon väestönsuojan kohdalla olevan suojatien molemmin puolin. Puijon luolaston kohdalla olevan suojatien molemmin puolin on vuoden 2016 syksyllä rakennettu luonnonkivistä toteutetut heräteraidat. Saman päätöksen (3861/2016) mukaisesti Hiihtäjäntien risteysalueella sijaitseva Suurmäentien ylittävä suojatie varustetaan suojatien havainnevaloilla. Havainnevaloja ei ole vielä toteutettu, vaan ne tullaan toteuttamaan Suurmäentien katusaneerauksen yhteydessä (tämän hetkinen toteutusaikataulu vuoden 2018 aikana).

 

Nykyisten suojateiden sijainti (poikkiviivat, 2 kpl)

 

Perustelut päätösesitykselle

 

Vuosien 2012 - 2016 aikana Hiihtäjäntien liittymäalueella sijaitsevalla suojatiellä on tapahtunut yhteensä kolme (3) onnettomuutta. Kaikki onnettomuudet ovat olleet loukkaantumiseen johtaneita auton ja jalankulkijan/pyöräilijän välisiä. Puijon väestönsuojan kohdalla olevalla suojatiellä ei ole tarkasteluajanjaksolla tapahtunut onnettomuuksia, mutta suojatie koetaan varsinkin hämärällä turvattomaksi.

 

Puijon väestönsuojaa käytetään tällä hetkellä aktiivisesti eri urheiluseurojen puolesta ja näin ollen Puijon luolaston kohdalla olevaa suojatietä käytetään varsinkin ilta-aikaan paljon. Hiihtäjäntien liittymäalueen suojatie yhdistää nykytilassa Puijonlaakson asuinalueen Suurmäentien itä-/pohjoisreunalla kulkevaan jalankulku- ja pyöräilyväylään ja edelleen kaupungin keskustaan.

 

Puijon luolaston kohdalla oleva suojatie on vaaka- ja pystygeometrian osalta hankalassa paikassa ja tästä syystä suojatien havaittavuutta on jo aiemmin parannettu suojatien ennakkovaroitusmerkeillä, valaistusta parantamalla ja viimeisemmäksi rakentamalla luonnonkiviset heräteraidat suojatien molemmin puolin. Hiihtäjäntien liittymäalueella epäselvyyttä suojatien kohdalla voi aiheuttaa Suurmäentieltä vasemmalle, Hiihtäjäntielle, kääntyvä ajoneuvo joka pysähtyy suojatien eteen. Suoraan menevä ajoneuvo voi virheellisesti olettaa ajoneuvon pysähtyvän kääntymistä odottamaan, vaikka auto todellisuudessa pysähtyisi antamaan suojatien käyttäjälle mahdollisuuden ylittää Suurmäentie.

 

Hiihtäjäntien risteysalueen ja Puijon luolaston suuaukon kohdan suojateiden liikenneturvallisuutta on tutkittu Suurmäentien, välillä Luistelijantie Puijonlaaksontien liittymä, katusuunnittelun yhteydessä. Tehdyissä tarkasteluissa on tutkittu mahdollisuutta toteuttaa alikulkukäytävä joko Hiihtäjäntien ja Suurmäentien risteysalueelle, Suurmäentien luolaston suuaukon kohdalle tai Hiihtäjäntien ja Suurmäentien luolaston välille. Tarkastelujen mukaisesti Hiihtäjäntien risteysalueelle alikulkukäytävää ei voi teknisesti toteuttaa suurten korkeuserojen ja katujen pystygeometrioiden vuoksi. Suurmäentien luolaston kohdalle alikulkukäytävää ei ole mahdollista toteuttaa tilan puutteen ja teknistaloudellisten laskelmien vuoksi.

 

Hiihtäjäntien ja luolaston välille alikulkukäytävä olisi teknisesti toteutettavissa, joskin yhteys alikulkukäytävältä Puijonlaakson alueelle ja Hiihtäjäntielle muodostuisi jyrkäksi. Alikulkukäytävän sijainti muodostuisi Hiihtäjäntien ja luolaston puolivälille, eikä näin ollen palvelisi kunnolla kummankaan nykyisen suojatien käyttäjiä.

 

Suurmäentien katusuunnitelmaehdotuksessa on esitetty uusi jalankulku- ja pyöräilyväylä myös kadun länsireunalle välillä Hiihtäjäntie Puijonlaaksontien risteys. Tämä väylä mahdollistaa turvallisen jalankulku- ja pyöräliikenteen yhteyden Puijonlaaksosta luolastolle ilman, että Suurmäentietä tarvitsee ylittää. Luolaston pysäköintialueelta ja keskustasta tullessa joutuu jatkossakin ylittämään Suurmäentien tasossa. Puijonlaaksosta, Hiihtäjäntien kautta keskustaan kulkeva jalankulku- ja pyöräliikenne joutuvat myös ylittämään Suurmäentien joko Hiihtäjäntien risteysalueella, luolaston kohdalla tai viimeistään Puijonlaaksontien liittymässä. Kaupunki selvittää onko Suurmäentien ja Puijonlaaksontien (rampin) risteysalue mahdollista toteuttaa liikennevalo-ohjattuna risteyksenä. Edellä mainitun risteyksen liikennevalot mahdollistaisivat tulevaisuudessa Hiihtäjäntieltä keskustaan ja keskustasta Hiihtäjäntielle/luolastoon menevälle jalankulku- ja pyöräilyliikenteelle turvallisen ylityksen Suurmäentien ylitse.

 

Lisäksi Hiihtäjäntien kohdalla olevan suojatien turvallisuutta parannetaan katusuunnitelman mukaisilla toimenpiteillä risteysalueen paremmalla jäsentelyllä ja toteuttamalla suojatielle suojatien havainnevalot, jotka parantavat suojatien käyttäjänä havaittavuutta Suurmäentien ajoneuvoliikenteelle.

 

Vaikutusten arviointi

 

Arvio ilmastovaikutuksista

                                                         

Esityksen ilmastovaikutukset pohjautuvat Suurmäentien katusuunnitelman vaikutuksiin.

                                                         

Yrityspoliittinen lausunto

 

Esityksen yritysvaikutukset pohjautuvat Suurmäentien katusuunnitelman vaikutuksiin.

 

Esitys                                              Esitän, että kaupunki ei toteuta aloitteessa esitettyjä alikulkukäytäviä Suurmäentielle Hiihtäjäntien eikä Suurmäentien luolaston kohdalle edellä mainituista syistä. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteen olosuhteita parannetaan Suurmäentiellä, välillä Luistelijantie Puijonlaaksontien liittymä, Suurmäentien katusuunnitelman mukaisilla ratkaisuilla.

 

Lisäksi esitän, että kaupunki selvittää mahdollisuuden rakentaa liikennevalot Suurmäentien ja Puijonlaaksontien (rampin) risteykseen. 

 

Liitteet

35

8046/2016 Suurmäentien asemapiirustus ja poikkileikkaus, 201

 

36

8046/2016 Suurmäentien asemapiirustus ja poikkileikkaus, 202

                                                         

                                                          Valmistelija                                                           

Matti Vänskä

puh. +358 44 718 5075

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Palvelualuejohtaja Jarmo Pirhonen               

 

Lautakunta hyväksyy kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                            Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa