Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 08.02.2021/Pykälä 72

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 72

Asianro 10400/03.00/2020

 

 

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista

 

 

Strategiajohtaja Sirpa Lätti-Hyvönen
Strategia ja kehittäminen

 

 

Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi valtion palvelujen saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteeksi.

 

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki valtion palveluiden saatavuuden sekä yksikköjen ja toimintojen sijoittamisen perusteista, jolla kumottaisiin voimassa oleva laki valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamisesta koskevasta toimivallasta (362/2002).

 

Laissa säädettäisiin valtion palveluiden saatavuuden järjestämistä sekä valtion yksiköiden ja toimintojen sijoittamista koskevista yleisistä tavoitteista ja niitä koskevasta valtakunnallisesta suunnittelusta ja koordinaatiosta. Laissa säädetäisiin valtakunnallisesta suunnitelmasta, jolla luodaan hallinnonalarajat ylittävä kokonaiskuva valtion palveluiden saatavuuden ja yksikköjen ja toimintojen sijoittumisen tilasta sekä tavoitellusta kehityksestä ja ohjataan lain soveltamisalaan kuuluvia valtion viranomaisia niille kuuluvassa päätöksenteossa. Laissa säädettäisiin myös toimivallasta tehdä valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamista koskevia päätöksiä ja selkeytettäisiin ministeriöiden ohjaustoimivaltaa valtion palvelujen saatavuuteen liittyen.

 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2022.

 

Lausunto pyydetään antamaan sähköisessä lausuntopalvelu.fi palvelussa viimeistään 10.2.2021.

 

Esitys Kuopion kaupungin lausunnoksi

 

1§ Lain tarkoitus ja soveltamisala

 

Lain yleinen tarkoitus ja sovellusala on kannatettava. Työn tekemisen monipaikkaistuessa ja muuttuessa yhä enemmän paikkariippumattomammaksi on tarpeen tarkistaa käsitteistöä ja uudistaa toimintatapoja. Luopuminen alueellistamisen käsitteestä ei kuitenkaan saa merkitä, sitä, että valtion virastot ja yksiköt lähtökohtaisesti keskitetään.  Erityisesti uusia valtion virastoja perustettaessa tulisi tehdä aito vaihtoehtotarkastelu sijaintipaikkakunnista osaamisen, työvoiman saatavuuden ja alueen elinvoiman kehittämisen näkökulmasta.

 

 

 

 

2§ Tavoitteet

 

On tärkeää, että palvelujen saatavuuden lisäksi, tavoite vahvistaa alueiden elinvoimaisuutta, turvallisuutta ja valtion kilpailukykyä työnantajana maan eri osissa, otetaan aidosti huomioon lakia soveltaessa.  Alueiden elinvoimaisuutta voidaan tukea vahvistamalla jo olevia alueellisia osaamiskeskittymiä. Alueelliset yksiköt ja keskittymät voisivat toimia ”tukikohtina” monipaikkaiselle työskentelylle. Monipaikkaisen ja paikkariippumattoman työn tekemistä tulee aidoin toimenpitein edistää. Koronapandemian aikaiset kokemukset paikkariippumattomasta työskentelystä ovat olleet pääosin positiivisia.

 

On hyvä, että turvallisuus on nostettu mukaan tavoitteisiin. Vaikka sähköiset palvelut kehittyvät ja toimivat hyvin, niin esim. poliisin paikallinen näkyvyys ja saanti paikalle hätätapauksissa ilman useiden tuntien viiveitä, on tärkeää.

 

3§ Valtakunnallinen suunnitelma

 

Lakiehdotus on varsin yleispiirteinen, eikä se sisällä keinoja siitä, miten tavoitteisiin päästään. Tämä korostaa valtakunnallisen suunnitelman ohjaavaa merkitystä. Miten erityisen merkityksellinen uusi yksikkö tai toiminto määritellään, on myös olennaista. Merkityksellinen alueen talouden, elinvoiman näkökulmasta vai palvelujen saatavuuden näkökulmasta?

Alueellisesta näkökulmasta katsottuna, valtakunnallinen suunnitelma tuo kuitenkin parhaimmillaan avoimuutta valtion yksikköjen ja toimintojen lakkauttamiseen tai perustamiseen. Tämä on positiivinen asia ja selvä parannus nykyiseen käytäntöön, jossa valtion toimintojen lakkauttamissuunnitelmista tieto sijaintipaikkakunnalle ei kulje riittävän aikaisessa vaiheessa.

On myönteistä, että suunnitelman toteutumista seurataan ja arvioidaan. Tällä voidaan varmistaa, että suunnitelman linjauksia noudatetaan myös alueilla tehtävissä ratkaisuissa.

 

4§ Toimielin

 

On tärkeää, että toimielin kuulee suunnitelman valmistelussa jo aikaisessa vaiheessa kaupunkeja ja kuntia. Erityisen tärkeää on kuulla niitä alueita, joita suunnitelma vahvasti koskettaa. Tulisi myös harkita olisiko toimielimeen hyvä valita myös eri kokoluokkien kaupunkien edustusta. Tällä voisi olla myönteisiä vaikutuksia erityisesti palveluyhteistyön kehittymisen näkökulmasta.

 

5§ Toimivalta

 

On hyvä, että ennen päätöksentekoa arvioidaan sitä, miten ne edistävät lain tai valtakunnallisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Arviointimenettely olisi hyvä ulottaa kaikille hallinnon tasoille.  Arvioinnit tulisi automaattisesti toimittaa valtiovarainministeriölle, eikä vain pyydettäessä.

 

6§ Lain voimaantulo

 

Ei kommentoitavaa

 

Lausunnon pääasiallinen sisältö ja muut mahdolliset kommentit

 

Laissa säädetään valtion palvelujen saatavuuden järjestämisestä sekä valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamista koskevista yleisistä tavoitteista. Lisäksi siinä säädetään toimivallasta tehdä sijoittamista ja palvelujen saatavuutta koskevia päätöksiä. Lain tavoitteissa painottuu erityisesti valtion palvelujen saatavuus, minkä lisäksi esille nostetaan elinvoimaisuus, turvallisuus ja valtion kilpailukyky työnantajana.

Laki ei suoranaisesti ota kantaa siihen tullaanko, sillä edistämään tasapainoisempaa alueellista kehitystä vai ei. Nämä linjaukset tehtäneen valtakunnallisessa suunnitelmassa.

 

Vaikka laissa luovutaan alueellistamisen käsitteestä ja korvataan se valtion läsnäolon termillä, niin tämä ei saa tarkoittaa sitä, että valtion virastoista ja yksiköistä kokonaan luovutaan alueilla tai että kaikki uudet virastot sijoitetaan keskitetysti pääkaupunkiseudulle.  Alueen elinvoiman näkökulmasta katsottuna on aivan eri asia, onko alueella esim.  tutkimusyksikkö vai muutama etätyöskentelevä tutkija. Valtion toimintojen alueellisella sijoittumisella on edelleen vaikutusta maan tasapainoiseen kehitykseen. Osaamiskeskittymissä valtion tutkimuskeskukset ovat tärkeä osa innovaatioekosysteemejä.

 

Kaupungin näkökulmasta katsottuna odotukset ovat avoimemmalle valmistelulle ja yhteistyölle, kun valtion palveluihin suunnitellaan muutoksia.

 

 

                                                         

 

Liitteet

7

10400/2020 Lausuntopyyntö

 

8

10400/2020 Hallituksen esitys luonnos

 

 

                                                          Valmistelija                                                               

Sirpa Lätti-Hyvönen

puh. +358 44 718 2132

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                               Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen

 

Kaupunginhallitus hyväksyy strategiajohtajan esityksen ja päättää antaa asiassa edellä olevan lausunnon.

 

 

Päätös                                              Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti kaupunginjohtajan tekemän päätösehdotuksen.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa