Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 17.03.2021/Pykälä 61

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

§ 61

Asianro 3929/00.04.00/2020

 

 

Lausunto Mt 553 kevyen liikenteen järjestelyt välillä Lapinmäentie - Kurkimäentie

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

 

Pohjois-Savon elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on pyytänyt Kuopion kaupunkia asettamaan nähtäville Maantien 553 tiesuunnitelman, joka koskee maantien viereen rakennettavaa jalankulku- ja pyöräilyväylää ja antamaan lausuntonsa. Suunnitelma on ollut yleisesti nähtävillä 3.2.-5.3.2021. Tiesuunnitelman nähtävillä olosta on ilmoitettu Kuopion kaupungin julkisten kuulutusten ilmoitustaululla ja kaupungin internet-sivuilla 3.2.2020.

 

Suunnitelmaan ei tullut muistutuksia sen nähtävilläoloaikana.

 

Alueen kaavatilanne ja maankäyttö


Tiesuunnitelma-alueelle ei ole tehty asemakaavaa, mutta alueella on seuraavat oikeusvaikutteiset osayleiskaavat

 

·          Keskeisen kaupunkialueen yleiskaava, Kiviharju, Hiltulanlahti, Vanuvuori, voimaantulo pvm 9.10.2001

·          Heinjoen osayleiskaava, voimaantulo pvm 6.4.2018

·          Kurkimäki - Pellesmäki-Vehmasmäki osayleiskaava, hyväksymispäivämäärä 4.7.1981

Kurkimäen osayleiskaavatyö on käynnissä ja tavoitteena on saada kaavaluonnos vuoden 2021 aikana valmiiksi. Keskeisen kaupunkialueen ja Heinjoen osayleiskaavassa suunniteltu kevyen liikenteen yhteys on osoitettu. Päivittyvässä Kurkimäen osayleiskaavatyön yhteydessä on suunniteltu yhteystarve tunnistettu ja se tullaan osoittamaan osayleiskaavassa. Tiesuunnitelmaratkaisu on siis osayleiskaavojen mukainen.

 

Tiesuunnitelmaratkaisu     Kuopion kaupungilla ei ole huomautettavaa tiesuunnitelmaluonnoksen mukaisiin ratkaisuihin. Tiesuunnitelmassa esitetty kevyen liikenteen yhteys yhdistää Hiltulanlahdessa päättyvän jalankulku- ja pyöräilyväylän Kurkimäentiellä olevaan jalankulku- ja pyöräilyväylään. Pyöräilyverkon osalta väylän toteuttaminen poistaa epäjatkuvuuden ja parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta. Yhteys mahdollistaa pyöräilyn ja jalankulun turvallisesti yhdistettyä väylää pitkin Kurkimäestä Kuopioon saakka. Vuonna 2018 kevyen liikenteen väylän rakentamisesta on tehty aloite Kaura-ahontien tiekunnan, Vehmasmäen koulun vanhempainyhdistyksen, Kurkimäen kyläyhdistyksen ja Kurkimäen kuntoilijoiden toimesta. Väylän toteuttaminen poistaa koulumatkoihin liittyviä turvallisuusepäkohtia, joten väylän toteuttaminen edesauttaa omaehtoisia koulumatkoja ja vähentää koulukuljetuksen tarvetta.

 

ELY-keskus ja Kuopion kaupunki ovat priorisoineet liikenneturvallisuutta edistäviä hankkeita yhteistyössä. Tiesuunnitelmassa esitetty yhteys on ollut prioriteettilistalla toinen merkittävä kohde.

 

Kevyen liikenteen väylän rakentamisesta on tehty kaksi aloitetta Kuopion kaupungille ja ELY-keskukselle. Vuonna 2017 Vehmasmäen kyläyhdistys on tehnyt aloitteen kevyen liikenteen väylän rakentamisesta ja vuonna 2013 on tehty valtuustoaloite. Yhteystarve on tunnistettu ja laajasti toivottu.

 

Kuopion kaupungilla ei ole huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin siltoihin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin.

 

Kuopion kaupunki vastaa kustannuksellaan suunnitelma-alueella sijaitsevan tietoliikennekaapelin mahdollisesta suunnittelu- ja muutostöistä.

 

Kuopion kaupungilla ei ole huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin asemakaava-alueen ulkopuolisiin maantien rakentamisen ajaksi varattaviin tieyhteyksiin sijoitusalueille, kiertoteihin, varastoalueisiin tai varattavien yksityisten teiden tekemiseen tai käyttöön.

 

Kustannusjako ja rakentaminen

Kuopion kaupunki on valmis osallistumaan kevyen liikenteen järjestelyihin kustannusjakoehdotuksen mukaisesti. Kaupunki on varannut hankkeeseen vuodelle 2021 yhteensä 350 000 euroa. Kaupunki esittää, että hanke toteutetaan vuosina 2021 - 2022, jolloin varaamaton osuus voidaan hoitaa osittain talousarviojärjestelyin vuoden 2021 aikana ja loppuosuus vuoden 2022 talousarviosta.

 

Hankkeessa syntyvät ylijäämämaat, joita ei voida hyödyntää, voidaan ajaa Heinjoen maanläjityspaikalle, jossa niistä peritään voimassa oleva vastaanottomaksu. Vastaanottomaksulla katetaan maankaatopaikkatoimintaa. Nykyiset vastaanottomaksut on esitetty kaupunkirakennelautakunnan päätöksessä 22.5.2019 § 91. http://publish.kuopio.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019568368-11

 

Kaupungin omistamien maiden luovutus


Kaupunki ei ole valmis luovuttamaan korvauksetta omistamaansa, maantien tekemiseen tarvittavaa maa-aluetta tietarkoituksiin, koska kaupungin ei ole tarkoituksenmukaista kirjata taseeseensa myyntitappiota ko. maa-alueesta. Kaupunki on kuitenkin valmis neuvottelemaan omistamansa maa-alueen kohtuullisesta korvaustasosta.

                                  

 

Vaikutusten arviointi        Hankkeella on merkittävä liikenneturvallisuutta parantava vaikutus ja edistää omaehtoisia koulumatkoja. Hankkeella on rakentamisen ajaksi positiivinen vaikutus työllisyyteen.

 

 

Esitys                          Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi edellä esitetyn Kuopion kaupungin lausunnon ELY-keskukselle annettavaksi tiesuunnitelmasta Mt 553 kevyen liikenteen järjestelyt välillä Lapinmäentie - Kurkimäentie.

 

 

 

Liitteet

 

3929/2020 Kurki_Pelles_Vehmas_oyk (1).

 

 

3929/2020 Heinjoki_oyk.

 

 

3929/2020 Keskeisen kaupunkialueen yleiskaava.

 

 

3929/2020 Keskeisen kaupunkialueen ylkaava_Ykaava_merk.

 

 

 

 

 

                                   Valmistelija                                  

Hanna Väätäinen

puh. +358 44 718 5318

                                   etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus             Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                         Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa