RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 19.06.2017/Pykälä 4
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
§ 4 | Asianro 4835/00.01.05/2017 |
Sitoutuminen maakunnalliseen valinnanvapauspilottihankkeeseen
Sitoumuskirje 8.6.2017
Pohjois-Savon liitto
Kokeilun tausta
Hallituksen esitys valinnanvapauslainsäädännöstä sisältää mahdollisuuden pilotoida suoran valinnan palveluja ja henkilökohtaisen budjetin palveluja. Pilottien tarkoituksena on tukea valinnanvapauslain toimeenpanoa jo ennen varsinaista voimaantuloa.
Suoran valinnan palvelujen pilotissa tavoitteena on erityisesti korvausten mallinnusten testaaminen sekä asiakkaan valitseman palveluntuottajan vaihtamisen aikajänteen kokeileminen. Henkilökohtaisen budjetin pilotissa tavoitteena on prosessin (mm. asiakassuunnitelman teko) ja budjetin laskemisen mallintaminen sekä seurantajärjestelmän kehittäminen. Valtio osallistuu pilottien kustannuksiin 130 milj. euron määrärahalla. Avustus myönnetään pilotin hallinnosta vastaavalle taholle, joka jakaa avustusta edelleen pilottialueen kunnille avustuksen käytöstä ym. tehtävän sopimuksen perusteella. Pilottiin osallistuvalta ei edellytetä omavastuuosuutta. Valtionavustus käytetään 5-8 pilottihankkeen rahoittamiseen.
Pilotit toteutetaan voimassa olevaa lainsäädäntöä ja erikseen määriteltäviä valinnanvapauslain säännöksiä ja valtion talousarvion momentin kirjausta sekä valtionavustuslakia ja valtionavusta määrittävän hakuilmoituksen kriteerejä noudattaen. Juridisista perusperiaatteista tuotetaan kaikille piloteille yhteiset linjaukset, joiden noudattaminen varmistetaan hakemusten käsittelyprosessissa.
Pilottien aloitus ajoittuu aikavälille syksy 2017 - 31.6.2018. Maakunnat voivat jatkaa pilotteja vuoden 2022 loppuun saakka.
Tiivistelmä valinnanvapauspilottien toimeenpanosta
- Pilottihankkeessa voi pilotoida joko suoran valinnan palveluja tai henkilökohtaista budjettia
- Pilottialueena ovat maakunnan alueen kunnat/kuntayhtymät, joiden yhteenlaskettu asukasluku on vähintään 80 % maakunnan asukasluvusta. Erityisperustein alueen kattama asukasluku voi olla 50 - 80 %
- Hallinnointi toteutetaan vastuukuntamallilla (tai kuntayhtymänä). Hallinnointi siirtyy maakunnalle 1.1.2019
- Suoran valinnan palvelujen pilottiin osallistuvien kaikkien kuntien/kuntayhtymien pitää yhtiöittää pilotin piirissä olevat palvelunsa ennen pilotin aloittamista (yhteinen yhtiö)
- Maakunnan on yhtiöitettävä kaikkien alueensa kuntien (jos pilotin peitto ei ole 100 %) pilotin piiriin kuuluva toiminta 1.7.2019 mennessä
- Pilottia hallinnoiva vastuukunta/kuntayhtymä hyväksyy ennen pilotin alkua mukaan otettavat yksityiset palvelun tuottajat palvelusetelimallilla. Henkilökohtaisen budjetin pilotissa tuottajia ei erikseen valita ennakkoon.
- Tuottajan pitää olla liittynyt Kanta-palveluihin ja tallentaa asiakas- ja potilasasiakirjat palveluun
- Vuodesta 2019 lukien pilotissa noudatetaan kokonaisuutena valinnanvapauslain säännöksiä
- Tuottajien tulee täyttää ensin nykylainsäädännön mukaiset edellytykset ja viimeistään syksyllä 2018 valinnanvapauslain ja palveluntuottajalain mukaiset edellytykset
- Rahoitusmallin pohjana ovat SMT:ssä korvausmalleja pohtivan ryhmän esittämät mallit
Pohjois-Savon maakunnan hankeluonnos
Hankevalmistelu on käynnistetty välittömästi 10.5.2017 pidetyn kuntajohdon kokouksenjälkeen sekä valinnanvapauspilotin että henkilökohtaisen budjetin (HB) osalta. Tavoitteena on hankehakemuksen jättäminen valinnanvapauspilotin osalta viimeistään 7.7.2017 päättyvässä ensimmäisessä haussa. Henkilökohtaisen (HB) budjetin osalta hankehakemus jätetään14.8.2017 avautuvassa toisessa hankehaussa.
Hankeluonnoksen ehdotuksena on, että alkuvaiheessa pilottiin sisältyvät valinnanvapauslakiehdotuksen mukaiset suppean valikoiman suoran valinnan palvelut. Palveluvalikoima laajennetaan asteittaan koskemaan laajaa kokonaisuutta, jossa on myös maakunnalla harkintavaltaa. Laajentamisesta laaditaan aikataulusuunnitelma. Hankevalmistelussa huomioidaan erityisesti pienten yritysten mahdollisuus rekisteröityä palvelun tuottajaksi.
Koska kunnat ja ne kuntayhtymät, joille järjestämisvastuu on siirretty joko erityislainsäädännön tai puitelain nojalla, ovat vuoden 2018 ajan järjestämisvastuussa, onrahoituksen ja järjestämisen vastuu suunniteltu seuraavasti:
- kunnat ja kuntayhtymät perustavat yhteisen yhtiön (Sote Oy)
- osakassopimuksella sovitaan vastuut
- yhtiö toimii vuoden 2018 (n.maaliskuu-31.12.2018) ajan kuntien omistamana yhtiönäja omistus siirtyy maakunnalle 1.1.2019.
- kunnilla ei ole omarahoitusosuutta, yhtiön pääoma rahoitetaan valtion myöntämästä avustuksesta
- hankehallinnoija ja kunnat tekevät keskenään sopimuksen, jonka perusteella avustus jaetaan
- valtionrahoituksella katetaan sekä yhtiön pääoma että mahdolliset syntyvät muutos- tai päällekkäiset kustannukset
- kuntien palvelunostojen määrä on sidottu vuoden 2018 budjettivaraukseen jonka perusteella pilottiin tulevien palvelujen osuudesta tehdään ostopalvelusopimus
- hankehallinnoija maksaa kapitaatiokorvaukset tuottajille, myös julkiselle yhtiölle
- mahdollisuus valmistella ja erikseen sovittaessa käynnistää myös liikelaitoksentoiminta jo vuoden 2018 aikana, tämä osuus ei kuulu pilottihankkeeseen
Hankevalmistelu
Hankevalmistelu tehdään yhteistyössä kuntaedustajien, maakunnan, asiantuntijoiden sekä yrittäjien kanssa. Hankkeen ohjausryhmä on kokoontunut ensimmäisen kerran 27.5.2017. Kuntajohtoa edustaa Rautalammin kunnanjohtaja Risto Niemelä ja yrittäjiä Savon Yrittäjät. Varsinainen markkinavuoropuhelu kiinnostuneiden valinnanvapaustuottajien kanssa käydään koko hankkeen ajan. Ensimmäinen tilaisuus pidetään 13.6.2017. Hankkeen käynnistymisen jälkeen perustetaan tarvittavat valmistelutyöryhmät, joissa kunnilla tulee olemaan aktiivinen rooli. Myös ohjausryhmää voidaan täydentää.
Ministeriö on julkaissut hankehakemuksen sisältöön ja vaatimuksiin liittyvät kriteerit. Hankesuunnitelman liitteenä tulee olla
- Kuntasitoumuslomake
- Talousarviolaskelma
- Markkina-analyysi yhtiöitettävän toiminnan osalta (markkinoiden koko, yhtiöitettävän toiminnan oletettu markkinaosuus)
- Asiakaskäyttäytyminen yhtiöitettävän toiminnan alueella
- Markkinaosuutta vastaavan tehokkaan palvelutuotannon organisointi yhtiöitettävän toiminnan osalta sekä organisointisuunnitelman benchmarking muihin toimijoihin
- Markkinaosuutta ja toiminnan tehokasta organisointia vastaavan tuloslaskelman ja taseen mallintaminen sekä pääomarahoitustarpeen määritys yhtiöitettävän toiminnan toimintaedellytysten turvaamista varten
- Markkinataloussijoittajaperiaate (sijoitetun pääoman tuotto-odotukset) ja esitetty pääomitusvaade
Kyseiset selvitykset ja laskelmat valmistellaan kesäkuun aikana.
Mikäli hankevalmistelun aikana ilmenee seikkoja, joita ei ollut tiedossa hankehakemuksen jättämisen yhteydessä, voidaan hakemus perua. Kuntien kanssa sovittava yhtiöittämissopimus/osakassopimus, ostopalvelusopimus sekä muut tarvittavat juridiset asiakirjat valmistellaan, jos hankkeelle saadaan myönteinen rahoituspäätös. Ohjausryhmän ensimmäisessä kokouksessa hankkeen hallinnointiin katsottiin olevan parhaat mahdollisuudet sairaanhoitopiirillä tai vastaavasti esim. Kuopion kaupungilla. Myös muita vaihtoehtoja voivat kunnat esittää lausunnossaan.
Lausuntopyyntö osallistumisesta pilottihankkeeseen
Pyydämme kuntanne/kuntayhtymän lausunnon osallistumisesta hankkeeseen ja lisäksi pyydämme kantaanne hankkeen hallinnointitahosta, pohjaesityksenä hallinnoijaksi on Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri.
Pyydämme päätöstänne osallistumisesta viimeistään 27.6.2017 mennessä. Hankehakemus voidaan jättää ehdollisena, mikäli lopullisia päätöksiä ei saada määräaikaan mennessä ja vaadittava asukasmäärä ei täyty ennakkokannanottojen perusteella.
Mikäli kuntanne tai kuntayhtymänne lopullinen kanta ei ole mahdollista tässä aikataulussa, pyydämme kantanne ehdollisena siten, että lopullinen kanta voidaan huomioida hankehakemuksen jättämisen jälkeen hakemuksen täydennyksenä. Hanke voidaan peruuttaa, mikäli se ei täytä väestöpohjavaatimuksia lopullisten päätösten osalta.
Koska hankevalmistelu jatkuu koko kesäkuun ajan ja lomakausi on alkamassa, lähetämme kunnan- / kaupunginjohtajille sekä kuntayhtymien johtajille sähköpostilla hankeversiot joihin haluamme kannanottojanne ja lisäksi hankehakemuksen hyväksymistä varten ohjausryhmän hyväksymän hankehakemuksen. Pyydämme näistä sähköpostikommentit ja kuittauksen.
Esitys Palvelualuejohtaja Markku Tervahauta
Esitän, että kaupunki sitoutuu tässä vaiheessa hankkeen valmisteluun ja hakemuksen jättämiseen.
Päätösehdotus Vs. kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen
Kaupunginhallitus hyväksyy palvelualuejohtaja Markku Tervahaudan esityksen.
Päätös Jäsen Virtanen ehdotti päätökseen tehtäväksi seuraavan muutoksen: "Kuopion kaupunki sitoutuu pilottiin vain sillä ehdolla, että pilotin piirissä olevat palvelut yhtiöitetään vasta sitten, kun voimassa oleva sote-lainsäädäntö sitä edellyttää."
Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Merkitään, että jäsen Berg-Väänänen saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana.
Merkitään, että palvelualuejohtaja Tervahauta poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |