RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 22.11.2017/Pykälä 97
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
7807/2017 Yleiskartta 1-vaihe | |
7807/2017 Katusuunnitelman pienennös |
§ 97 | Asianro 7807/10.03.01.00/2017 |
Mölymäen alueen 1-vaiheen katusuunnitelman hyväksyminen nähtävillä oloa varten
Kaupunkisuunnittelujohtaja Juha Romppanen
Kaupunkisuunnittelun tukipalvelut
Kohde Katusuunnitelma koskee Mölymäen hankkeen ensimmäisen vaiheen suunnittelua välillä Aulis Rytkösenkatu - Aarneenkuja. Nähtäville asetettava katu sijaitsee Haapaniemen (08) kaupunginosassa.
Alueelle on laadittu asemakaavan muutos, josta on ollut ehdotus nähtävillä 24.4. - 24.5.2017 välisenä aikana. Kaavamuutostyön yhteydessä on selvitetty alueen tulevaa maankäyttöä ja täydennysrakentamisen mahdollisuuksia arkkitehtikilpailun kautta, joka järjestettiin vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla. Arkkitehtuurikilpailun voitti HELT-arkkitehdit Oy. Alueen arkkitehtoninen havainneaineisto on tämän suunnitelman pohjana. Kaavamuutoksen tarkoituksena on ollut mahdollistaa alueen asuin- ja toimitilarakentaminen ja turvata Savon Koulutuskuntayhtymän (SAKKY) siirtyminen Savilahteen. Alueen rakentuminen ajoittuu vuosille 2018 - 2028. Katusuunnitelma on alueelle laaditun kaavamuutoksen mukainen.
Lähtökohdat ja aikataulu
Katualueen leveys on suunnitellulla uudella Kaartokadun osuudella 18,5 metriä. Kaartokatua risteävällä, tulevalla Saastamoisenkadun jatkeella katualueen leveys vaihtelee välillä 15 - 20 metriä. Urakassa saneerattavan katuosuuden pituus on noin 300 metriä.
Kaapeli- ja kaukolämpötyöt
Kuopion Sähköverkko Oy toteuttaa hankkeessa valaistus- ja sähkösuunnittelun. Teleoperaattori DNA Oy on alueen rakentamisessa mukana myöhemmässä vaiheessa. Kuopion Energia Oy toimii kaukolämpöverkon suunnittelijana ja rakennuttajana.
Vesihuolto
Kuopion Veden vesihuoltolinja sijaitsee Presidentinkadulla, jonka kautta länsipuolella oleville kiinteistöille on toteutettu tonttiliitynnät. Nykyisenä runkolinjana on Ø150 mm valurautainen vesijohto, Ø315 jätevesiviemäri (PVC) sekä Ø400 hulevesiviemäri (PVC). Vesihuoltoa koskevat toimenpiteet tullaan tekemään hankkeen myöhemmissä vaiheissa. Vesihuollon tonttiliittymien muutostarpeita tarkastellaan tässä suunnitelmassa myöhemmin.
Kaartokadun tasaus laskee etelän ja pohjoisen suunnasta Kaartokadun ja Saastamoisenkadun väliseen liittymään, josta hulevedet johdetaan tämän vaiheen yhteydessä rakennettavaa hulevesiviemäriä pitkin Presidentinkadun alla kulkevaan hulevesiverkostoon. Tätä linjaa pitkin hulevedet johdetaan nykyisen mukaisesti Kuopionlahteen.
Hankkeen rakennussuunnitelma-asiakirjat valmistuvat huhtikuussa 2018. Rakentaminen on tarkoituksena aloittaa touko-kesäkuussa 2018.
Liikenteellinen ratkaisu Uusi Jynkänkadulta alkava Kaartokatu tulee jatkumaan Presidentinkadun suuntaisena katuna ja korvaamaan nykyisen Aulis Rytkösenkadun toimien tulevaisuuden liikenneyhteytenä Mölymäestä keskustan suuntaan. Aulis Rytkösenkatu tulee siirtymään hankkeen jatkorakentamisen yhteydessä keskeiselle paikalle aluetta kevyen liikenteen avaraksi kulkuyhteydeksi Auliksenaukion ja Kaartokadun välille. Presidentinkatu muuttuu päättyväksi tonttikaduksi hankkeen myöhempien vaiheiden rakentumisen myötä. Presidentinkadulle ja kadun varren kiinteistöille ajo tapahtuu tämän urakan myötä jatkossa Saastamoisenkadun jatkeen kautta.
Kaartokadun suunniteltu poikkileikkaus on ajoradalla 7,0 metriä (3,5 m + 3,5 m), paalutussuunnassaan vasemmalla puolella on 12 cm:n reunakivellä erotettu yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä (3,5 m). Oikealla puolella vuorottelevat suunnitelmassa esitetysti 2,5 metriä leveät pysäköintitaskut, jonka lisäksi erotuskaista 0,5 m ja 3,0 m leveä vaahterapuukujanne, jonka rinnalla kiveyksellä erotetut pyöräkaista ja jalkakäytävä (2,5 m + 2,5 m).
Saastamoisenkadun jatkeella ajoradan leveytenä on 6,0 metriä. Paalutussuunnassaan ajoradan vasemmalle puolelle toteutetaan puukujanteen mahdollistava, 12 cm:n reunakivellä erotettu viherkaista (3,0 m) rinnallaan 3,0 metriä leveä jalkakäytävä.
Nopeusrajoitus muutetaan alueella 30 km/h nykyisestä 40 km/h nopeusrajoituksesta.
Pysäköinti
Kadun varteen toteutetaan pysäköintisyvennykset (1 - 3 paikkaa/syvennys). Pysäkkisyvennyksiä on jaksotettu yhdessä kadun varteen toteutettavan puukujanteen kanssa. Jaksottamiseen on vaikuttanut myös näkemät kiinteistöliittymissä.
Joukkoliikenne Aulis Rytkösenkadun ja Presidentinkadun kautta liikennöi nykyisin joukkoliikenteen linjoja. Joukkoliikenteen ajoratapysäkkejä on toteutettavalla osuudella keskustan suuntaan ajaville linjoille kaksi ja keskustasta tuleville linjoille yksi. Tämän urakan yhteydessä linja-autoliikenne siirtyy liikennöimään hankealueen länsipuolista Kaartokatua pitkin. Hankealueen rakentumisen myöhemmässä vaiheessa ja tulevaisuudessa joukkoliikenne tullaan järjestämään tämän nyt rakennettavan Kaartokadun kautta. Uudet linja-autoliikenteen pysäkit rakennetaan noin paalulle 760. Kadun etelänpuoleinen pysäkki toteutetaan syvennyksenä, pohjoispuolinen tehdään ajoratapysäkkinä.
Pintamateriaalit, kalusteet ja kasvillisuus
Ajoradan jalankulku- sekä pyöräilyväylän päällystemateriaalina käytetään asfalttia. Valkoista betonista huomiokiveä käytetään suojateille tultaessa sekä bussipysäkkien ajoradan puoleisella reunalla. Bussipysäkillä kivityyppinä käytetään punamustaa Napoli-kiveä. Pysäköintitaskujen päätyalueilla ja puukujanteilla käytetään Nilsiän vaaleaa kvartsiittiliusketta. Katujen piennaralueet nurmetetaan ja niille istutetaan yksittäisinä puina mm. mäntyä ja pihlajaa. Katupuuna käytetään metsävaahteraa. Reunakivet ovat harmaata graniittia.
Valaistus ja kaapelointi Valaisimina käytetään Siriuksen Greenled -valaisimia. Valaisinpylväiden korkeutena on Kaartokadulla 10 metriä kadulle päin ja 6 metriä kevyen liikenteen väylien suuntaan. Saastamoisenkadulla valaisinkorkeutena on 8 metriä. Valaisinvarret toteutetaan puukujanteen puiden runkosuojien mukaisesti tummasävyisinä (RAL9007).
Kaapeloinnit toteutetaan maakaapelointeina.
Liikennevalot Katuosuudelle ei rakenneta liikennevalojärjestelmiä.
Kunnallistekniikka Kuopion kaupunki rakentaa hulevesiverkostoa kyseessä olevalle osalle hankealuetta kadun koko matkalta. Katualueeseen rajautuvien kiinteistöjen omistajat ovat velvollisia rakentamaan hulevesiliittymän kiinteistöltä liitoskaivoon, mikäli kyseinen liittymä kiinteistöltä puuttuu.
Tasaus ja kuivatus Kadun tasaus laskee noin 1,5…2,5 % kaltevuudella sekä etelän että pohjoisen (aukion) suunnasta Kaartokadun ja Saastamoisenkadun väliseen liittymään.
Katu kuivatetaan rakennettavalla hulevesiviemäröinnillä. Mahdollisessa tulvatilanteessa hulevedet ohjautuvat Saastamoisenkatua pitkin itään Presidentinkadulle ja Tasavallankadulle. Tasavallankadulta vedet ohjautuvat edelleen Kuopionlahteen.
Kustannukset Katuosuuden kokonaiskustannusennuste on kadun osalta 800 000 euroa.
Kustannusarvio ei sisällä kaukolämmön, teleoperaattoreiden, sähköverkon tai kunnallisteknisten vesihuoltolinjojen rakentamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Suunnittelusta tiedottaminen
Kadun varren kiinteistöjä tiedotetaan erillisellä tiedotteella katusuunnitelman nähtävillä olosta.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Hanke ei poikkea ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan muista vastaavan kaltaisista rakentamishankkeista.
Yrityspoliittinen lausunto
Työllistämällä rakennusalaa, hankkeen voidaan katsoa olevan yritysvaikutuksiltaan positiivinen.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katusuunnitelman nähtävillä oloa varten.
Liitteet | 16 | 7807/2017 Yleiskartta 1-vaihe |
| 17 | 7807/2017 Katusuunnitelman pienennös |
Valmistelija
Juha Karppinen |
|
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Palvelualuejohtaja Jarmo Pirhonen
Lautakunta hyväksyy kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |