RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 25.01.2018/Pykälä 5
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
§ 5 | Asianro 481/08.01.00/2018 |
Kuopion kaupunkiliikenteen linjastosuunnitelma
Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen
Heinäkuun alussa 2014 Kuopion ja Siilinjärven joukkoliikenteen kokonaispalvelujen järjestämisvastuu siirtyi joukkoliikenteen toimivaltaiselle viranomaiselle eli Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle. Samalla tehtiin merkittäviä reitti- ja aikataulumuutoksia vuonna 2012 tehdyn linjastosuunnitelman perusteella.
Viime vuosina joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi (kaupunkiliikenteessä 15,3 % vuonna 2016 ja 9,5 % vuonna 2017 edelliseen vuoteen verrattuna). Lisäksi maankäytössä on tapahtunut muutoksia, kun mm. Saaristokaupungin asukasmäärä on lisääntynyt voimakkaasti.
Linjastosuunnitelman päivityksen tavoitteena oli löytää ratkaisumalleja siihen, miten kaupunkiliikennealueen linjaston kehittämisellä voidaan tukea matkustajamäärien kasvua sekä vastata tuleviin muutoksiin maankäytössä. Suunnitelmassa on otettu huomioon Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenneohjelma 2025, jossa on esitetty tavoitteena mm. joukkoliikenteen matkustajamäärien merkittävä lisääminen. Yksi ohjelman strateginen toimenpide, jolla pyritään matkustajamäärien kasvuun, on vuorotarjonnan lisääminen. Vuorotarjonnan kohdentamista ohjaa joukkoliikenneohjelman palvelutasomäärittely, jossa esitettiin mm. tavoitteelliset vuoromäärät eri kaupunginosiin. Palvelutasoa on tarkoitus parantaa varsinkin alueilla, joissa maankäyttö kehittyy lähivuosien vuosien aikana.
Linjastosuunnitelman mukaisia ratkaisuja toteutetaan vaiheittain tulevina vuosina. Suurimmat muutokset tehdään liikennöintisopimuksien päivittämisen yhteydessä. Nykyiset kaupunkiliikenteen liikennöintisopimukset päättyvät portaittain vuodesta 2019 alkaen. Linjastosuunnitelma toimii tarkemman aikataulusuunnittelun pohjana siten, että myös vaihtoehtoiset ratkaisut ovat mahdollisia.
Työn eteneminen ja vuorovaikutus
Linjastosuunnitelman laatiminen aloitettiin keväällä 2017. Konsulttina työssä on toiminut WSP ja työtä on ohjannut projektiryhmä, johon on kuulunut edustusta Kuopion kaupungilta ja Siilinjärven kunnalta.
Konsultti laati kesän ja alkusyksyn aikana linjastosuunnitelmaluonnokset, jotka olivat esillä tutustumista varten Vilkku – sivustolla. Suunnitelmiin pyydettiin kuntalaisten kommentteja internetkyselyssä 23.10.–5.11.2017. Vastauksia saatiin kaikkiaan 389. Lisäksi järjestettiin yleisölle avoimet linjastosuunnitelman esittely- ja keskustelutilaisuudet Siilinjärvellä 30.10. ja Kuopiossa 31.10. Tilaisuuksissa oli esillä kuvia uusista linjastokartoista, reittiehdotuksista sekä vuoroväleistä. Osallistujilla oli mahdollisuus keskustella suunnittelijoiden kanssa sekä kirjoittaa toiveitaan tarralapuille. Kuntalaisilta saadun palautteen perusteella tehtiin muutoksia suunnitelmiin.
Suunnitelman mukaiset kehittämistoimenpiteet
Suunnitelmassa esitetään mm. seuraavia kehittämistoimenpiteitä:
− Linja 2 Puijonlaakso-keskusta-Rahusenkangas esitetään poistettavaksi ja korvattavaksi muilla linjoilla vähäisten matkustajamäärien vuoksi.
− Linjalta 8 Neulamäki-Tasavallankatu-keskusta-Männistö-Kelloniemi esitetään siirrettäväksi vuorotarjontaa linjalle 4 Neulamäki-Savilahti-keskusta-Männistö-Kelloniemi, jotta voidaan vastata linjan 4 suurempiin matkustajamääriin ja lisätä Savilahti-keskusta-Asemanseutu -välin vuorotarjontaa. Lisäksi linjalle 8 esitetään reittimuutoksia Maljalahdessa, Mölymäellä ja Rahusenkankaalla.
− Linjojen 5 ja 6 Saaristokaupunki – keskusta - Puijonlaakso reitteihin esitetään muutoksia Saaristokaupungissa mm. Lehtoniemeen tulevien uusien asuinalueiden vuoksi. Lisäksi vuorotarjontaa on tarpeen lisätä nykyisestä alueen rakentuessa.
− Linjalle 9 esitetään reittimuutoksia siten, että se kulkisi Jynkän ohi suoraan Rauhalahdentietä ja päätepysäkki etelämmäksi. Muutoksella pyritään nopeuttamaan yhteyksiä Lippumäestä keskustaan ja parantamaan yhteyksiä Särkiniemestä Petosen suuntaan. Puijonlaaksossa linjan 9 reittiä esitetään muutettavaksi kulkemaan suoraan Suurmäentietä pitkin, jolloin linja korvaa Luistelijantieltä poistuvan linjan 2 vuorotarjontaa.
− Linjalle 21 esitetään reittimuutosta siten, että se kulkisi Pihlajalaakson kautta.
− Pieneen Neulamäkeen esitetään mahdollisena yhteytenä linjan 22 ruuhkasuunnan vastaisten vuorojen ajamista alueen kautta linjana 24.
− Linjan 29 Saaristokaupunki – KYS vuorotarjontaa esitetään lisättäväksi ja osaa vuoroista jatkettavaksi Puijonlaakson ja Julkulan kautta Päivärantaan. Linjan 29 vuorot korvaisivat Julkulassa linjan 15 vuorot.
− Matkukselle esitetään yhteydeksi toistaiseksi linjoja 31 ja 35 nykyiseen tapaan. Savilahden kehittyessä linjoja 31 ja 35 esitetään katkaistavaksi Savilahteen, jolloin Matkukselle on tarpeen lisätä oma Kuopion sisäinen linja.
− Linja 30 Haapaniemi-Vuorela esitetään jatkettavaksi Siilinjärvelle ja Panninniemeen.
− Linjan 31 reitti esitetään muutettavaksi ohittamaan Haaparinteen alueen, jonne korvaava yhteys tulisi arkisin linjalla 30. Muutoksella pyritään nopeuttamaan linjan 31 reittiä.
− Siilinjärven ja Kuopion välille esitetään nopeaa, moottoritien kautta kulkevaa, yhteyttä linjalla 32 ruuhka-aikoihin.
− Linjalle 40 esitetään täydentäviä vuoroja Kuopion ja lentoaseman välille täydentämään lentoaseman vuorotarjontaa.
− Lisäksi työssä on tutkittu miten yölinjastoa ja Tahkon yhteyksiä olisi mahdollista kehittää.
Taloudelliset vaikutukset Kuopion sisäisillä linjoilla esitetyistä muutoksista aiheutuu konsultin laskelmien mukaan n. 700 000 € lisäys vuosittaisiin liikenteen hankintakustannuksiin nykyiseen verrattuna. Suurin osa lisäkustannuksista kohdistuu Saaristokaupungin linjoille, joiden vuorotarjontaa parannetaan vastaamaan alueen kehittymistä.
Kuopion ja Siilinjärven väliseen liikenteeseen esitetyistä muutoksista aiheutuu konsultin laskelmien mukaan n. 300 000 € lisäys vuosittaisiin liikenteen hankintakustannuksiin, jos kohteen hintataso säilyy nykyisellään. Kustannukset jaetaan kuntien kesken sovitulla kustannusjaolla.
Vuorotarjonnan parantamisen oletetaan kasvattavan lipputuloja, mikä pienentää lisäliikenteen hankinnasta aiheutuvia nettokustannuksia.
Vaikutusten arviointi Esitys on ympäristö- ja yritysvaikutuksiltaan myönteinen, koska ohjelman tavoitteena on lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
Esitys Esitän joukkoliikennelautakunnalle, että se hyväksyy Kuopion kaupunkiseudun linjastosuunnitelman lähtökohdaksi lähivuosien reitti- ja aikataulusuunnitteluun.
Liitteet | 3 | 481/2018 Tiivistelmä Kuopion linjastosuunnitelmaraportista |
| 4 | 481/2018 Kuopion linjastosuunnitelmaraportti 12.1.2018 (julkaistaan internetissä) |
Valmistelija
Tero Myyryläinen | puh. +358 44 718 5329 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.
Päätös Merkitään, että Tero Myyryläinen esitteli asiaa.
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |