RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 05.09.2018/Pykälä 169
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
10003/2017 Rypysuontie hidaste |
§ 169 | Asianro 10003/10.03.01.01/2017 |
Rypysuontien katusuunnitelman muutosehdotuksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten
Kaupunkisuunnittelujohtaja Juha Romppanen
Kaupunkisuunnittelun tukipalvelut
Kohde Katusuunnitelman muutos koskee Sammalpolun risteyskohtaa Rypysuontiellä. Nähtäville asetettava katu sijaitsee Rypysuon kaupunginosassa (19).
Lähtökohdat Kuntalaisaloitteen pohjalta on tehty katusuunnitelman muutos Rypysuontielle Sammalpolun risteyksen kohdalle. Aloitteessa on esitetty Sammalpolun risteyksen liikenneturvallisuuden parantamista hidasteella. Liikenneturvallisuuden puutteita on perusteltu näkemäongelmilla, autoilijoiden kovilla nopeuksilla sekä kerrottu Sammalpolulla asuvan useita lapsia sekä eläkeläisiä.
Rypysuontie on noin 2,5 kilometriä pitkä katu, joka alkaa Suurmäentieltä ja kiertää Rypysuon alueen palaten Puijonsarventielle. Rypysuontiellä on 40 km/h nopeusrajoitus ja katu toimii joukkoliikennereittinä. Suunnitteluosuudella katualueen leveys on noin 12,5 metriä. Ajorata on noin 8,5 metriä leveä ja kadun länsipuolella kulkee n. 4 metriä leveä kevyen liikenteen väylä. Ajorata on erotettu kevyen liikenteen väylästä reunakivellä. Kadun itäpuolen reunalla on nurmikaistale, ei reunakiveä.
Rypysuontien alla kulkee suunnitteluosuudella Kuopio Vesi Oy:n vesihuoltolinjoja (Ø150 mm vesijohto, Ø300 mm jätevesiviemäri ja kaupunkiympäristön palvelualueen ylläpitämä Ø500 mm hulevesiviemäri). Alueella kulkee myös kaukolämpöverkkoa ja sähköverkostoa. Alueella voi kulkea myös muita tietoliikennekaapeleita.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi Sammalpolun risteyksen eteläpuolelle rakennetaan ympyränkaariyhdistelmätöyssy. Olemassa olevan suojatien paikka muutetaan risteyksen pohjoispuolelle. Suojatien itäpuolen piennarta päällystetään asfaltilla paremman kulkuyhteyden mahdollistamiseksi Sammalpolulle. Asfaltoitu piennaralue jatketaan samoilla olemassa olevilla kadun rakennekerroksilla.
Ympyränkaariyhdistelmätöyssy on 7,5 metriä pitkä ja nousu keskelle on 0,10 metriä. Hidasteen viisteisiin maalataan kaksi riviä mustavalkoruutukuviota (0,50 x 0,50 m) kestomerkintänä. Ruutukuvioiden tulee olla näkyvissä tulosuunnasta. Töyssyn mitoitusnopeus henkilöautojen osalta on 40 km/h ja raskaan liikenteen osalta 25 km/h. Reunakiviin rajautuvissa hidasteissa reunakiven ja töyssyn sivuluiskan väliin jätetään 0,25 metriä tyhjää tilaa hulevesien esteetöntä johtamista varten.
Kunnossapitoluokka Rypysuontie ja sen yhteydessä oleva kevyen liikenteen väylä ovat kunnossapitoluokassa I. Sammalpolku on kunnossapitoluokassa III.
Kustannukset Rypysuontien järjestelyjen kokonaiskustannusennuste on n. 7 000 €.
Kustannusarvio sisältää saarekkeen purun, hidasteen rakentamisen, suojatiemaalaukset, liikennemerkkien siirron sekä piennaralueen levennyksen ja asfaltoinnin.
Aikataulu Katusuunnitelman muutos toteutetaan liikenneturvallisuuteen varattujen määrärahojen puitteissa.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan neutraali.
Arvio yritysvaikutuksista
Hanke on yritysvaikutuksiltaan neutraali.
Lapsivaikutukset
Hankkeella luodaan turvallisempi ympäristö ja turvallisempi jalankulku alueen lapsille. Ajoneuvojen nopeuksien hidastuminen ja näkemien parantuminen suojatieltä parantavat liikenneturvallisuutta.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katusuunnitelman muutosehdotuksen nähtävillä oloa varten.
Liitteitä ei jaeta, julkaistaan internetissä.
Liitteet | 19 | 10003/2017 Rypysuontie hidaste |
Valmistelija
Jussi Viljanen | puh. +358 44 718 5162 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas
Lautakunta hyväksyy kaupunkisuunnittelujohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |