Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 28.10.2020/Pykälä 216

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 216

Asianro 5974/10.03.01.00/2019

 

 

Rastaantien saneerauksen nähtäville asettaminen

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

Selostus ja perustelut                   Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotus koskee Kuopion Peipposenrinteen (14). kaupunginosassa sijaitsevan Rastaantien saneerausta. Saneerattavan kadun pituus on noin 870 metriä. Rastaantien saneerauksen yhteydessä parannetaan katua risteävien kevyen liikenteen väylien sekä puistoväylien kuivatusjärjestelyjä.

 

Lähtökohdat                                    Katualueen leveys on pääosin 10 metriä. Nykyinen ajorata on 6,0…7,5 metriä leveä. Ajoradan itäpuolella sijaitseva jalkakäytävä on alkuosaltaan noin 2,0 metriä leveä. Edettäessä katua pitkin pohjoiseen jalkakäytävä kapenee huomattavasti asfaltoidun osan ollessa vain noin 1,0…1,5 metriä leveä. Väylää kaventaa lisäksi valaisinpylväät, jotka vaikuttavat sijaitsevan jalkakäytävän kapeudesta johtuen väylällä melko keskeisesti. Valaisinpylväät vaikeuttavat kulkua huomattavasti ja ovat esteenä erityisesti näkövammaisia ja muita erityisryhmiä ajatellen.

 

Suunnittelu                                     Rastaantien suunniteltu katupoikkileikkaus kaventaa ajorataa nykyisestä. Nykyinen jalkakäytävä levennetään yhdistetyksi jalankulku- ja pyöräilyväyläksi ja alueen valaistus uusitaan. Suunniteltu katupoikkileikkaus on pääosin 5,5 metriä + 2,5 metriä (ajorata + yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä). Alkuosaltaan ajorata säilyy nykyisenkaltaisena 6,0 metriä leveänä väylänä. Nykyistä jalkakäytävää levennetään myös alkuosaltaannykyisestä 2,5 metrin leveyteen. Uusilla ja uudistettavilla reunakivilinjoilla sekä ajoradan kaventamisella kadulle saadaan pientaloalueen asuntokadulle ominaisempi profiili ja ilme.

 

Hankkeen rakennussuunnitelma-asiakirjat valmistuvat tammikuussa 2021. 

 

Pysäköinti

Rastaantien jalkakäytävän puoleisella reunalla pysäköinti on nykyisin kielletty. Länsireunalla pysäköintikielto on merkitty välille Inkilänmäenkatu - Pääskynpolku. Nykyisiin rajoituksiin ei ole tarpeen tehdä muutoksia.

 

Pintamateriaalit, kalusteet ja kasvillisuus

Ajoradan sekä jalankulku- ja pyöräilyväylän päällystemateriaalina käytetään asfalttia. Reunakivet toteutetaan betonisina.

 

Kunnallistekniikka                          Kuopion kaupunki rakentaa hulevesiverkostoa kyseessä olevalle osalle hankealuetta kadun koko matkalta. Katualueeseen rajautuville kiinteistöille rakennetaan tonttiliittymät kiinteistöjen rajalle.

 

Tasaus ja kuivatus                          Tasausta pyritään parantamaan tasaisimmilta osin. Pyrkimyksenä on kuitenkin säilyttää kadun nykyinen pinnan taso johtuen kiinteistöjen rajautumisesta välittömästi katualueen reunaan.

 

Katualueen kuivatus toteutetaan nykyisen mukaisesti hulevesiviemäröinnillä, joka saneerataan ja osittain verkostoa täydennetään. Mahdollisessa tulvatilanteessa hulevedet ohjataan pääosin Pyynpuistoon johtavan kevyen liikenteen väylän sivuojaan, josta hulevedet laskevat edelleen nykyisiä ojajärjestelyjä pitkin itään kohti Maljalampea. Saneerattavan Rastaantien alkuosuudelta noin 150 metrin matkalta hulevedet ohjataan Inkilänmäenkadun suuntaan, josta vedet ohjataan olemassa olevia kuivatusjärjestelmiä pitkin edelleen Maljalampeen.

 

Katurakenne kuivatetaan salaojin.

 

Liikenneverkko                              Katu on pientaloalueen asuntokatu, jonka kautta tai läpi kulkeva liikenne on pääosin henkilöautoliikennettä. Saneeraustoimenpiteet tulevat vaikuttamaan asuntokatuna toimivan Rastaantien läpikulkuliikenteeseen urakan aikana.

 

Liikenne                                           Nopeusrajoitus on alueella nykytilassa 30 km/h. Nopeusrajoitus säilyy ennallaan.

 

Nopeusrajoituksilla vaikutetaan liikennöinnin jouhevuuteen, turvallisuuteen ja osittain myös liikenteen aiheuttamiin päästöihin. Nopeusrajoitusten tukemiseksi kadulle tullaan rakentamaan hidastetöyssyjä.

 

Liikennevalot                                  Katuosuudelle ei rakenneta liikennevalojärjestelmiä.

 

Joukkoliikenne                               Rastaantiellä ei ole linja-autoliikennettä. Linja-autoliikenteen pysäkit sijaitsevat Inkilänmäenkadulla.

 

Valaistus ja kaapelit                       Katuvalaistus uusitaan. Katuvalaistuksen suunnittelussa noudatetaan Kuopion kaupungin ulkovalaistuksen suunnitteluohjetta.

 

Kaapeloinnit toteutetaan maakaapelointeina.

 

Kaapelit/kaukolämpö                    Kuopion Sähköverkko Oy toteuttaa hankkeessa valaistus- ja sähkösuunnittelun. Teleoperaattoreista Telialla ja DNA:lla on alueella kaapeleita, jotka on otettava saneerauksen yhteydessä huomioon. Operaattoreiden lisätarpeet alueen verkoston parantamiseksi tarkentuvat myöhemmässä vaiheessa suunnittelua. Muilla operaattoreilla ei ole kaapelointitarpeita alueella. Kaupungin kuitukaapeleiden mahdollista asentamista varten kadun alle asennetaan suojaputkivaraukset. Kuopion Energia Oy:llä ei ole kohteessa kaukolämpörakentamisen tarpeita.

 

Vesihuolto                                       Kuopion Vesi Oy saneeraa kohteessa nykyistä, pääosin 1969 ja 1970 rakennettua vesihuoltoverkostoa (vesijohdot ja jätevesiviemärit). Jotkin osuudet ovat nuorempia, 1990-luvun alku- ja loppupuoliskolla rakennettuja putkia.

 

Kuopion kaupunki saneeraa urakan yhteydessä alueen hulevesiverkostoa, joka on niin ikään rakennettu samoihin aikoihin muiden vesihuollon järjestelmien kanssa.

 

Kustannukset                     Rastaantien saneerauksen kokonaiskustannusennuste on katurakentamisen osalta noin 900 000 euroa (alv. 0 %).

 

Kustannusarvio sisältää arvion katualueen kuivatusrakenteista, valaistuksen rakentamisesta ja viherrakentamisesta. Kustannukset eivät sisällä kaukolämmön, teleoperaattoreiden, sähköverkon tai kunnallisteknisten vesihuoltolinjojen (jätevesi- ja talousvesiputket) rakentamisesta aiheutuvia kustannuksia eivätkä rakennuttamis- ja työmaatehtävistä aiheutuvia kustannuksia.

 

 

Vaikutusten arviointi                     Yrityspoliittisesti ja ilmaston kannalta vaikutukset ovat neutraaleja.

 

Jalankulku- ja pyöräilyliikenteen sujuvoittamisen kannalta vaikutukset ovat kohtalaiset. Jalkakäytävän leventäminen ja samalla ajoradan kaventaminen nykyisestä vaikuttaa ajoneuvoliikenteen nopeuksiin alentavasti ja näin ollen parantaa kevyen liikenteen turvallisuutta yhdessä nykyistä leveämpänä toteutettavan yhdistetyn jalankulku- ja pyöräilyväylän kanssa. Ajoradalle tehtävillä hidasteilla vaikutetaan niin ikään kadulla liikkujien turvallisuuteen. Hidastamalla ajonopeuksia vaikutetaan ennaltaehkäisevästi vakavien liikenneonnettomuuksien syntyyn.

 

 

Esitys                                                Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katusuunnitelman nähtäville asettamista varten.

 

 

Liitteet

19

5974/2019 Rastaantien Asemapiirustus kuva 1

 

20

5974/2019 Rastaantien Asemapiirustus kuva 2

 

21

5974/2019 Rastaantien Pituusleikkaus kuva 3

 

22

5974/2019 Rastaantien Pituusleikkaus kuva 4

 

23

5974/2019 Liite 1 Sijaintikartta

 

24

5974/2019 Liite 2 Havainnekuvien sijainnit

 

25

5974/2019 Liite 3 Kuva 1

 

26

5974/2019 Liite 4 Kuva 2

 

27

5974/2019 Liite 5 Kuva 3

 

28

5974/2019 Liite 6 Kuva 4

 

29

5974/2019Liite 7 Kuva 5

 

 

                                                          Valmistelija                                                               

Juha Karppinen

puh. +358 44 718 5070

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                               Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväskyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                              Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa