Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 20.01.2021/Pykälä 19

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 19

Asianro 7463/10.03.01.00/2018

 

 

Rauhalahdentie välillä Leväsentie - Kivilampi, katu- ja hulevesisuunnitelman nähtäville asettaminen

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

Kohde                                              Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotus koskee Rauhalahdentietä välillä Leväsentie - Kivilampi ja Leväsentien, Myllärintien ja Kartanonkadun liittymäalueita. Nähtäville asetettava katu sijaitsee Leväsen kaupunginosassa (24).

 

Lähtökohdat                                    Suunnittelun tavoitteena on parantaa alueella jalankulun ja pyöräilyn liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja joukkoliikenteen saavutettavuutta ja saneerata hulevesiverkosto.

 

Asemakaava

 

Suunnittelualueen asemakaavat ovat lainvoimaisia.

 

Suunnittelualue rajautuu Kivilammen asemakaava-alueeseen, jossa on asemakaavan muutostyön valmisteluvaihe käynnissä.

 

Jalankulku ja pyöräily

 

Pyöräilyn verkostotarkastelussa, mikä valmistui marraskuussa 2019, Leväsentie, Rauhalahdentie ja Kartanonkatu on määritetty pyöräilyn kaksisuuntaiseksi pääreitiksi. Leväsentien ja Rauhalahdentien sekä Kartanonkadun ja Rauhalahdentien liittymiin on suositeltu pyöräliikenteen erottamista jalankulusta.

 

Alueella on palveluasumista, joten ratkaisujen lähtökohtana on esteettömyys.

 

Rauhalahdentien suojatiet ovat turvattomia pitkän ylitysmatkan ja ajoneuvojen suurien nopeuksien takia. Myllärintien liittymien ylittävät, Rauhalahdentien suuntaiset suojatiet ovat myös pitkiä.

 

Ajoneuvoliikenne

 

Leväsentie, Rauhalahdentie ovat nykyisiä pääkatuja ja Kartanonkatu kokoojakatu. Kadut toimivat joukkoliikennereittinä. Leväsentien ja Rauhalahdentien liittymässä on liikennevalo-ohjaus.

 

Leväsentien yleissuunnitelma välille Särkiniementie – Rauhalahdentie on hyväksytty kaupunkirakennelautakunnassa 13.12.2017 (3452/2016). Siinä on määritetty kiireellisimmäksi Leväsentien ja Rauhalahdentien liittymäalueen saneeraus.

 

Leväsentie ja Rauhalahdentie Leväsentien liittymästä länteen on erikoiskuljetusreitti.

 

Myllärintien läntisessä liittymässä on huonot näkemät oikealle kadun kaarteen, jalankulku- ja pyöräilyväylän tasauksen ja tontin maaston muodon takia. Itäisessä liittymässä on koettu ongelmaksi ajonopeudet Rauhalahdentiellä.

 

Kartanonkadun liittymässä muodostuu jonoja sekä Rauhalahdentielle vasemmalle Kartanonkadulle käännyttäessä että Kartanonkadulle.

 

Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut

 

Rauhalahdentien ja Leväsentien liittymään on suunniteltu kaikkiin suuntiin oikealle ja vasemmalle kääntyvien kaistat. Nykyisin etenkin pohjoisen ja lännen suuntiin kerääntyy iltaruuhkan aikana pitkät jonot.

 

Liikennevalo-ohjauksessa voidaan ohjata oikealle kääntyviä nuolivalolla, jolloin suojatieylitykset saadaan toteutettua turvallisesti.

 

Kaistajärjestelyjen toimivuus on testattu Synchro-ohjelmalla tehdyillä tarkasteluilla. Tarkasteluissa käytetyissä liikennemäärissä huomioitiin nykyliikenteen lisäksi Kivilammen tulevan asemaakaava-alueen vaikutukset ja yleinen liikenteen kasvu.

 

Leväsentien ja Rauhalahdentien liittymä

 

Leväsentien yleissuunnitelmassa oli esitetty liikennevalo-ohjauksen säilyttäminen sekä alikulkutunnelit jalankulku- ja pyöräilyväylille liittymän etelä- ja itähaaraan. Alikulkutunneleita ei voida toteuttaa, koska alueella on kaukolämmön, vesihuollon ja eri tietoliikenneverkostojen pääverkostoa. Verkoston siirtokustannukset olisivat nousseet suuriksi ja kaikkien siirtojen toteuttaminen ei olisi ollut mahdollista maanomistus ja rakennettu ympäristö huomioiden.

 

Rauhalahdentielle on lisätty oikealle kääntymiskaista läntiseen haaraan ja lisätty kolmas kaista itäiseen haaraan. Leväsentielle on lisätty oikealle kääntymiskaista eteläiseen haaraan ja lisätty kolmas kaista pohjoiselle haaralle.

 

Liittymän liikennevalot on suunniteltu uudestaan. Ajoneuvot kääntyvät vasemmalle kaikista suunnista nuolivalolla. Lisäksi oikealle kääntyville on omat nuolivalonsa. Tämän ansiosta jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on suojatut ylitykset. Läntiseltä haaralta on poistettu suojatie, koska sen käyttö on ollut hyvin vähäistä ja poisto sujuvoittaa huomattavasti pohjoisesta suunnasta oikealle kääntymistä.

 

Erikoiskuljetusreitin takia liittymäalueella on saarekkeissa madallettuja reunakiviä, osa liikennemerkeistä ja liikennevalopylväistä on kaadettavia ja liikennevalo- ja liikenteenohjausportaalit ovat seitsemän metrin korkeudessa.

 

Liittymässä olevat linja-autopysäkit säilytetään. Pohjoisen haaran pysäkki Levänen P on mitoitettu kahdelle autolle sopivaksi pysäkiksi ja siihen sijoitetaan pyöräkatos. Pysäkki Levänen E siirtyy hieman etelämmäksi, kiinteistön 19-3 ajoneuvoliittymän eteläpuolelle kaistajärjestelyjen vaatiman tilantarpeen takia. Pysäkki Levänen I säilyy nykyisellä paikallaan.

 

Myllärintien liittymien välinen alue

 

Rauhalahdentien ylittävälle suojatielle läntisen liittymän kohdalle on suunniteltu saareke turvallisuuden parantamiseksi ja ajoneuvonopeuksien hidastamiseksi.

 

Rauhalahdentien eteläreunassa olevan jalankulku- ja pyöräilyväylän tasausta on laskettu läntisestä liittymästä itään, jotta näkemä Myllärintieltä paranee.

 

Rauhalahdentie on kavennettu 7 m leveyteen Myllärintien liittymien välillä ajoneuvonopeuksien hidastamiseksi.

 

Molempien Myllärintien liittymien leveyttä on kavennettu, jotta suojatiepituuksia on saatu lyhyemmäksi.

 

Kartanonkadun liittymän alue

 

Toimivuustarkastelun mukaan Kartanonkadun ja Rauhalahdentien liittymä toimii nykyliikenteellä ilman liikennevaloja. Saneerauksen yhteydessä liikennevaloihin kuitenkin varaudutaan asentamalla kaapelisuojaputket.

 

Rauhalahdentielle on suunniteltu vasemmalle kääntymiskaistat Kartanonkadulle ja Myllärintien itäiselle liittymälle. Kaistapituudet jäävät lyhyeksi liittymävälin lyhyyden takia.

 

Kartanonkadulle on suunniteltu omat kaistat Rauhalandentielle oikealle ja vasemmalle kääntyville.

 

Rauhalahdentien ylittävälle suojatielle on suunniteltu saareke.

 

Linja-autopysäkille Kartanonpuisto P on suunniteltu korotettu odotusalue kahdelle linja-autolle ja uusi pysäkkikatos. Pysäkin ja suojatien välille on suunniteltu uusi jalkakäytävä.

 

Tasaus                                              Alue rajautuu rakennettuun ympäristöön, joten tasaus on pyritty säilyttämään mahdollisimman paljon nykyisellään.

 

Hulevesijärjestelmä                       Kadun kuivatus hoidetaan avo-ojin, jiirein sekä hulevesikaivoin ja

-viemärein. Rauhalahdentien hulevesiverkosto purkaa Leväsenlampeen Leväsentien liittymästä ja sen länsipuolelta ja Kivilampeen liittymän itäpuolelta.

 

Rauhalahdentien nykyinen hulevesiverkosto saneerataan Leväsentien liittymästä itään vesihuollon saneerauksen kanssa.

 

Kivilammen asemakaava-alueen kohdalla käännetään hulevesiviemärin purkupää pois kaava-alueelta. Ennen Kivilampeen purkua toteutetaan pieni hulevesien käsittelyalue.

 

Leväsentien liittymän seudun alin kohta on nykyisin huoltoaseman liittymän kohdilla ja tulvareittinä toimii Leväsentien sivuoja, mikä laskee Leväsenlampeen. Rauhalahdentien tasaus laskee itään Myllärintie läntisestä liittymästä lähtien.

 

Suunnitelmassa esitetty hulevesijärjestelmä on ohjeellinen, se tarkentuu rakennussuunnittelun yhteydessä.

 

Pintamateriaalit, valaistus ja kasvillisuus

 

Ajorata, pyöräily- ja jalankulkuväylät päällystetään asfaltilla, pyöräkaista punaisella asfaltilla. 

 

Kaistajärjestelyjen tai vesihuollon ja huleveden saneerauksen takia katualueelta poistamaan istutuksia. Alueelle tehdään korvaavat istutukset ja viherkaistat nurmetetaan. Saarekkeet ja viheralueiden kapeat reunat kivetään betonikivellä.

 

Istutukset ja kiveysmateriaalit tarkentuvat rakennussuunnittelussa, ne eivät vahvistu katusuunnitelman yhteydessä.

 

Katuvalaistus uusitaan.

 

Esteettömyys                                  Suojatiet ja pysäkit toteutetaan esteettöminä.

 

Havainneaineisto                           Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen tueksi on laadittu havainneaineisto. Liitteenä on kuvia suunnittelumallista ja tässä on linkki siitä tehtyyn videoon: https://dreambroker.com/channel/439lmuyf/c8g57dyc .

 

Kunnossapitoluokka                      Katujen ja väylien kunnossapitoluokat säilyvät nykyisellään.

 

Kustannukset                                  Kohteen kustannusarvio on noin 2.47 milj.€ (alv 0%). Kustannusarviot sisältävät kadut, jalankulku- ja pyöräilyväylien, katuviheralueen, hulevesiverkoston, liikenteen ohjauksen ja liikennevalojen sekä valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset.

 

Aikataulu                                         Kohteelle on alustavasti varattu vuodelle 2022 investointirahaa.

 

Vaikutusten arviointi                    

 

Arvio ilmastovaikutuksista

 

Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska kadun rakentaminen edistää liikenteen sujuvuutta ja hankkeella parannetaan jalankulun ja pyöräilyn sekä joukkoliikenteen olosuhteita alueella.

 

Yrityspoliittinen vaikutus

 

Hankkeella on positiiviset yrityspoliittiset vaikutukset rakennustyön työllistämisen ja liikenteen paremman sujuvuuden vuoksi. Rakennusaikana työnaikaisista järjestelyistä voi olla välikaista haittaa alueen yrityksille.

 

Lapsivaikutukset

 

Hankkeella parannetaan alueen liikenneturvallisuutta, joten sen lapsivaikutukset ovat positiiviset.

 

Leväsentien ja Rauhalahdentien liittymän liikenneturvallisuus paranee, kun siihen saadaan suojatut suojatieylitykset uusilla kaistajärjestelyillä ja liikennevalo-ohjauksella.

 

Rauhalahdentien ylittäminen on koettu vaaralliseksi, saarekkeiden lisääminen ja valaistuksen parantaminen lisää turvallisuutta.

 

Rauhalahdentien poikkileikkauksen kaventamisen tarkoitus on madaltaa Myllärintien liittymien välillä ajonopeuksia ja siten edesauttaa suojatieturvallisuutta.

 

Suunnittelusta tiedottaminen

 

Kohteen suunnittelusta on tiedotettu Kuopio suunnittelee ja rakentaa

-lehdessä ja suunnittelun aikana on pidetty yksi yleisötilaisuus.

 

 

Esitys                                                Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu-ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.

 

 

Liitteet

30

7463/2018 Sijaintikartta

 

31

7463/2018 Havainnekuvat

 

32

7463/2018 asemapiirustus 1

 

33

7463/2018 asemapiirustus 2

 

34

7463/2018 asemapiitustus 4

 

35

7463/2018 asemapiirustus 3

 

 

                                                          Valmistelijat                                                             

Paula Pakarinen

puh. +358 44 718 5422

                                                          Jouko Häyrinen                              puh. +358 44 718 5423

                             etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

 

Päätösehdotus                               Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                              Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa