Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 25.02.2021/Pykälä 8

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 8

Asianro 6558/02.08.00.02/2017

 

 

 

 

 

Paikallisliikenteen asiakastyytyväisyys vuonna 2020

 

 

Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen

 

 

Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenteessä käynnistettiin marraskuussa 2017 säännölliset asiakastyytyväisyyskyselyt joukkoliikenneohjelman 2025 mukaisesti. Kyselyjen tulokset ovat tärkeitä tietoja joukkoliikenteen kokonaispalvelun kehittämisessä. Lisäksi tulosten perusteella lasketaan bruttoliikennesopimuksiin sisältyvät bonukset liikennöitsijöille.

 

Kyselyt on tehty vain paikallisliikenteen linjoilla (linjat 1-40), koska suurin osa maaseutulinjoista on koululaisliikennettä ja matkustajat niissä ovat pääosin alle 15-vuotiaita koululaisia, joita ei voi haastatella ilman vanhempien lupaa. Yli 15 -vuotiaiden vastausten määrä jäisi niin vähäiseksi, ettei niillä olisi tilastollista merkitystä. Näin kävi ensimmäisessä kyselyssä syksyllä 2017.

 

Asiakastyytyväisyyskyselyt vuonna 2020

 

Asiakastyytyväisyyskyselyjä tehtiin viime vuonna tammikuussa, elokuussa ja marraskuussa. Maaliskuussa aloitettu asiakastyytyväisyyskysely jouduttiin keskeyttämään koronan aiheuttaman matkustajakadon vuoksi. Tammi- ja elokuun kyselyt tehtiin sopimuksen mukaan vain bruttosopimusliikenteessä ja marraskuun kysely kaikilla paikallisliikenteen linjoilla 1-40.

 

Kyselyt toteuttivat voimassa olevan sopimuksen mukaisesti Feelback Oy linja-autoissa haastattelijoiden jakamilla kyselylomakkeilla. Elokuussa ja marraskuussa vastaajille jaettiin jokaiselle oma kynä koronan leviämisriskin pienentämiseksi. Tyytyväisyyttä mitattiin arvosana-asteikolla 0-5, jossa arvosanaa 4,2 pidetään yleisesti jo erinomaisena.

 

Tyypillisin vastaaja oli kuopiolainen 15-24 -vuotias nainen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kyselyjen tulokset                    

 

1/2020

8/2020

11/2020

Keskiarvo

Vuoroa koskevat kysymykset

 

 

 

 

Kuljettajan ajotapa

4,48

4,48

4,47

4,48

Kuljettajan ystävällisyys

4,35

4,38

4,26

4,33

Vuoron täsmällisyys

4,32

4,53

4,48

4,44

Linja-auton siisteys ja matkustusmukavuus

4,40

4,39

4,26

4,35

 

 

 

 

 

Yleiset kysymykset

 

 

 

 

Yleisarvosana Vilkku-liikenteelle

4,26

4,30

4,28

4,28

Tiedon saatavuus aikatauluista ja reiteistä

4,40

4,45

4,47

4,44

Lipputuotteet ja niiden saatavuus

4,33

4,35

4,30

4,33

Reitit ja aikataulut

4,03

4,20

4,16

4,13

Vastine rahoille

4,12

4,21

4,19

4,17

 

 

Kuljettajien ajotapa on arvioitu erinomaiseksi jokaisessa kyselyssä vuodesta 2017 alkaen. Sille annettu arvosana on ollut selkeästi paras kaikista kysymyksistä. Samoin kuljettajien ystävällisyys koetaan erinomaiseksi, jota se on ollut lähes jokaisessa kyselyssä koko ajan. Vilkun kuljettajien ammattitaito on korkealla tasolla.

 

Vilkku-liikenteen yleisarvosanan trendi on ollut kasvava, joka viestii kehittämistyön edenneen oikeaan suuntaan. Kokonaispalvelua on parannettu vuorotarjonnan lisäämisellä sekä matkustajainformaation parantamisella. Reaaliaikainen matkustajainformaatio ja siihen liittyvät muut palvelut ovat helpottaneet tiedon saamista ja sitä kautta matkustamista. Nettikaupan

kehittäminen on puolestaan helpottanut lippujen hankkimista.

 

      Vilkku-liikenteelle eri tyytyväisyyskyselyissä annettu yleisarvosana

 

Paikallisliikenteen reitit ja aikataulut ovat saaneet kyselyissä huonoimmat arvosanat. Yli neljän arvosanoja voidaan pitää kuitenkin hyvänä arvosanana palvelussa, jossa ratkaisut perustuvat joukkojen liikkumistarpeisiin, eikä kaikkia yksittäisiä tarpeita voida ottaa huomioon.

 

Paikallisliikenteen asiakashintoja ei ole korotettu vuosiin. Asiakkaat kokevatkin saavansa hyvän vastineen rahoilleen keskiarvolla 4,17. Yleinen kustannustason nousu ja kaupungin taloudellinen tilanne lisäävät kuitenkin tarvetta tarkistaa asiakashintoja.

 

Valmiutta lisähinnan maksamisesta nykyistä ympäristöystävällisemmästä palvelusta on kartoitettu jokaisessa viime vuoden kyselyssä. Vastausten perusteella halukkuutta löytyy jonkin verran, naisilla lähes kaksinkertaisesti miehiin verrattuna. Noin kolmannes olisi valmis maksamaan 0,05-0,50 euroa nykyistä enemmän kerta- ja arvolipusta ja 0,05-5,00 euroa kausilipusta. Yli kolmannes vastaajista ei kuitenkaan olisi valmis maksamaan yhtään lisää.

 

                                                         

Vaikutusten arviointi                    

 

 

Esitys                                                Esitän, että joukkoliikennelautakunta merkitsee asian tiedoksi.

 

 

Liitteet

2

6558/2017 1/2020 Asiakastyytyväisyyskyselyjen raportti

 

3

6558/2017 8/2020 Asiakastyytyväisyyskyselyjen raportti

 

4

6558/2017 11/2020 Asiakastyytyväisyyskyselyjen raportti

 

 

                                                          Valmistelija                                                               

Seija Pasanen

puh. +358 44 718 5424

                                                          etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                               Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi

 

Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen

 

 

Päätös                                              Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa