RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 08.09.2021/Pykälä 18
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
964/2019 KS_as_Katiskaniementie_1 | |
964/2019 KS_as_Katiskaniementie_2 | |
964/2019 Havainnekuvat Katiskaniementie |
§ 18 | Asianro 964/10.03.01.00/2019 |
Katiskaniementien katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävillä oloa varten
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Kohde Katu- ja hulevesisuunnitelma koskee Katiskaniementietä. Nähtäville asetettava katu sijaitsee Leväsen kaupunginosassa (24).
Lähtökohdat Katiskaniementie on Kylpylähotelli Rauhalahden tontille päättyvä joukkoliikennekatu, jonka eteläreunassa on jalkakäytävä. Kadun pohjoisosalla on välillä Kartanonkatu - Särkilahdenkatu yhdistetty jalankulku-pyöräilyväylä.
Pyöräväylien verkostotarkastelussa on määritetty pyöräilyn tavoiteverkossa pääreitiksi Katiskaniementie välillä Kartanonkatu - Särkilahdenkatu ja väli Särkilahdenkatu - kääntöpaikka yhdistetyksi jalankulku- ja pyöräilyväyläksi. Pääreittien osalla tavoitteena on erottaa jalankulku ja pyöräily.
Kadun päässä oleva kääntöpaikka ja linja-autopysäkki ovat osittain kylpylähotellin tontilla. Hotellin tontilla on kaupunkipyöräasema.
Kaupunkirakennelautakunta hyväksyi Katiskaniementien katusuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten 27.5.2020 § 122. Suunnitelmaehdotus oli nähtävillä 4.6. - 6.7.2020. Siitä jätettiin yksi muistutus. Suunnitelmaehdotusta on päivitetty muistutuksen ja Rauhalahden tekonurmikentän yleissuunnitelman takia.
Muistutuksessa ehdotettiin suojatien paikan muuttamista Kylpylähotelli Rauhalahden pysäköintialueen ja kahden kiinteistön yhteisen ajoneuvoliittymän toiselle puolelle. Suojatien paikka on muutettu päivitettyyn katusuunnitelmaehdotukseen.
Rauhalahden tekonurmikentän yleissuunnittelun yhteydessä todettiin, että Katiskaniementiellä oleva alikulkutunneli ja huoltoajoneuvoliittymä alikulkutunnelin vierestä voidaan poistaa. Alikulkutunneliin kertyy hulevesiä ja sen poikkileikkaus on niin pieni, ettei siitä mahdu kunnossapitokalusto. Tunneli ei ole tarpeen latuverkostolle. Kentän huoltoliikenne voidaan hoitaa alueen ajoneuvoliittymien kautta. Urheilualueen saavutettavuutta parannetaan lisäämällä uusi jalankulku- ja pyöräilyväylä Katiskaniementieltä kentälle ja uusi keskisaarekkeellinen suojatie Särkilahdenkadun liittymään. Kentän yleissuunnitelma on hyväksytty kaupunginhallituksessa 26.4.2021. §154. Päivitettyyn katusuunnitelmaehdotukseen on lisätty suojatie ja poistettu alikulkutunneli.
Alikulkutunnelin poistamisen myötä voidaan toteuttaa puuttuva osuus yhdistetystä jalankulku- ja pyöräilyväylästä Katiskaniementien pohjoisreunaan ennen Särkilahdenkatua.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Pyöräväylien verkostotarkastelun tavoitteena oleva jalankulun ja pyöräilyn erottaminen Katiskaniementien pohjoispuolen väylällä ei onnistu tilanpuutteen vuoksi. Näin ollen välille Kartanonkatu - Särkilahdenkatu jää ennalleen nykyinen yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä ajoradan pohjoisreunalle.
Katiskaniementien ajoradan eteläreunalla oleva nykyinen jalkakäytävä levennetään 2.5 metristä 3.5 metriin, jotta siitä saadaan yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä. Levennys tehdään kaventamalla ajorata 6.5 metriin, väylän eteläreuna pysyy nykyisellä paikallaan. Kaarteissa säilytetään ajoradan nykyinen leveys ja niillä osin katua levennetään ajoradan puolelta, jotta saadaan yhdistetylle väylälle 3.5 m leveys.
Ajoradan kantavuutta parannetaan saneerauksen yhteydessä niiltä osin, missä on verkkohalkeamia.
Väylä erotetaan ajoradasta 120 mm korkealla graniittisella reunakivellä. Ajoneuvoliittymien kohdalla madalletaan reunakivi.
Katiskaniementien ja Särkilahdenkadun liittymäalueen turvallisuutta parannetaan tekemällä liittymään kivetyt kavennukset. Kiveys erotetaan ajoradasta ns. luiskatulla reunatuelle, jonka etureuna 0 mm ja takareuna 40 mm asfaltin pinnasta.
Kääntöpaikka ja pysäkki siirretään hotellin tontilta katualueelle. Pysäkkikatos uusitaan.
Tasaus Katiskaniementien tasaus säilyy nykyisellään.
Hulevesijärjestelmä Kadun kuivatus hoidetaan avo-ojin, jiirein sekä hulevesikaivoin- ja viemärein. Hulevesikaivot puretaan nykyiseen, kadun eteläpuolelle olevaan hulevesiviemäriin, mikä purkaa olemassa olevien ojien kautta Kallaveteen.
Kääntöpaikan hulevedet ohjataan uuden hulevesiviemärin kautta kaupungin viherkaistalle, Jätkänkämpälle menevän ajoyhteyden viereen ja sieltä maastoon.
Pintamateriaalit, valaistus ja kasvillisuus
Ajorata ja yhdistetyt jalankulku- ja pyöräilyväylät asfaltoidaan.
Katuviheralueet nurmetetaan ja kääntöpaikan keskellä olevalle viheralueelle istutetaan puu ja maanpeitepensasta. Saarekkeet ja Särkilahdenkadun liittymän yliajettava osuus kivetään. Istutukset ja kiveysmateriaalit tarkentuvat rakennussuunnittelussa, ne eivät vahvistu katusuunnitelman yhteydessä.
Valaisimet uusitaan Led-valaisimiin.
Esteettömyys Suunnitteluratkaisut täyttävät esteettömyydelle asetetun perustavoitetason. Suojateille ja pysäkille tehdään varoitusalueet huomiokivestä.
Kunnossapitoluokka Katiskaniementie on kunnossapitoluokassa I.
Kustannukset Kokonaiskustannusennuste Katiskaniementien saneeraukselle on n.
626 000 € (alv. 0 %).
Kustannusarvio sisältävää kadun, jalankulku- ja pyöräilyväylien, katuviheralueen, hulevesiverkoston, liikenteen ohjauksen ja valaistuksen rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset.
Aikataulu Kohteen rakentamista ei ole aikataulutettu. Katusaneeraus on tavoitteena toteuttaa samanaikaisesti Rauhalahden tekonurmikentän kanssa.
Vaikutusten arviointi
Arvio ilmastovaikutuksista
Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan neutraali.
Yrityspoliittinen lausunto
Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa ja parantaa hotellin ja tenniskeskuksen saavutettavuutta pyörällä.
Lapsivaikutukset
Hankkeen lapsivaikutukset ovat positiiviset, koska Särkilahdenkadun ja Katiskaniementien liittymässä olevien suojateidenturvallisuus paranee ja kääntöpaikalla jäsentyy paremmin ajoneuvoliittymän ja jalankulku- ja pyöräilyväylän liittyminen hotellin piha-alueelle.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.
Liitteet | 21 | 964/2019 KS_as_Katiskaniementie_1 |
| 22 | 964/2019 KS_as_Katiskaniementie_2 |
| 23 | 964/2019 Havainnekuvat Katiskaniementie |
Valmistelija
Paula Pakarinen | puh. +358 44 718 5422 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |