Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kuopion kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 01.12.2021/Pykälä 79

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

§ 79

Asianro 10172/10.03.01.00/2021

 

 

Kauppakadun ja Kasarmikadun korotetun risteysalueen suunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävilläoloa varten

 

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus

 

Kohde                                          Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotus koskee Kauppakadun ja Kasarmikadun risteysaluetta. Nähtäville asetettava risteysalue sijaitsee Hatsalan kaupunginosassa (6).

 

Lähtökohdat                               Kauppakadun ja Kasarmikadun risteysalueelle tehdään muutoksia. Risteyksestä poistetaan liikennevalot liikennevalojen yleissuunnitelman mukaisesti (Liikennevalojen yleissuunnitelma Kuopion alueelle 2030, 2563/2018). Samassa yhteydessä risteysalueelle tehdään kaksi liikenneturvallisuutta edistävää toimenpidettä. Risteysalue rakennetaan korotettuna ja ajoratoja kavennetaan niemekkeillä risteykseen tultaessa.

 

Kauppakatu on verkostotarkastelussa todettu pyöräilyn pääreitiksi.

 

Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut

                                                   

Nykytilanne

 

Kauppakatu ja Kasarmikatu ovat tavanomaisia kuopiolaisia keskusta-alueen katuja. Kauppakatu toimii alueellisena pääväylänä ja Kasarmikatu kokoojakatuna. Molempien katujen nopeusrajoitus on 40 km/h. Kauppakadun ajoradan leveys suunnitelma-alueella on 8,5…9,5 m. Kasarmikadun ajoradan leveys on puolestaan 8,5 m. Kauppakadulla ja Kasarmikadulla on pysäköinti sallittua kadun toisella laidalla aikarajoituksella ja/tai asukaspysäköintirajoituksella. Ko. risteyksessä on liikennevalot.

 

Liikennevalojen poistaminen

 

Keskustan liikenneverkon muutoksien myötä osa nykyisistä keskusta-alueen liikennevaloista ovat jääneet tarpeettomiksi ja niitä on poistettu. Kauppakadun ja Kasarmikadun risteyksen liikennevalot esitetään poistettavaksi, koska liikennemäärä on ko. risteyksessä vähentynyt. Aikoinaan ko. risteyksessä kulki joukkoliikennereitti (torilta kohti Sairaalakatua), lisäksi katu oli tuolloin yksisuuntainen. Liikennevalojen poistamista puoltaa myös se, että liikennevalojen koje on tullut käyttöikänsä päähän ja sitä ei ole enää järkevää uusia. Ko. liikennevalot linjattiin poistettaviksi liikennevalojen yleissuunnitelmassa. Yleissuunnitelmassa kuitenkin katsottiin, että liikennevalojen poistaminen vaatii rakenteellisia muutoksia risteysalueelle.

 


 

Korotettu risteysalue ja Niemekkeet

 

Kauppakadun ja Kasarmikadun liittymäalueelle tehdään ajoradan kavennukset niemekkeiden avulla. Liittymäaluetta korotetaan samassa yhteydessä. Niemekkeiden lisääminen lyhentää suojateiden ylitysmatkaa Kauppakadun suuntaisesti, sekä alentaa ajonopeuksia käännyttäessä. Niemekkeet jaksottavat pysäköintiä sekä pienentää väärinpysäköinnin mahdollisuutta ennen risteystä. Niemekkeet kaventavat Kasarmikadun ajorataa 1,5…2,0 m risteykseen tultaessa. Korotettu risteysalue hidastaa ajoneuvojen nopeuksia ennen suojateitä.

 

Kasarmikadun pysäköinti

 

Kasarmikadulta poistetaan pysäköintikielto ennen Kauppakadun ja Kasarmikadun risteystä, etelästä päin tultaessa ja kadun itäreunalta. Pysäköintikielto oli aikoinaan asetettu liikennevalojen takia 20 metriä ennen liittymää. Pysäköintikielto ei ole enää jatkossa tarpeen. Pysäköintirajoitukset jäävät muuten ennalleen. Kauppakadulla ja Kasarmikadulla on asukaspysäköintitunnuksella varattuja pysäköintipaikkoja, tämä lisäksi Kauppakadulla on aikarajoituksella varustettuja pysäköintipaikkoja.

 

Väistämisvelvollisuudet

                                                   

Nykytilanteessa Kasarmikatu on väistämisvelvollinen Kauppakatuun nähden. Jatkossa väistämisvelvollisuus poistetaan, jolloin ko. risteys on tasa-arvoinen. Väistämisvelvollisuuden muuttuessa Kauppakadulle ja Kasarmikadulle asetetaan väliaikaiset liikennemerkit muistuttamaan väistämisvelvollisuuden muutoksesta.

 

Tasaus                                         Korotetun risteysalueen korkeus on +0.1 metriä nykyisestä ajoradan pinnasta.

 

Hulevesijärjestelmä                    Rakenteellisten muutoksien takia risteysalueelle lisätään 3 kappaletta uusia sadevesikaivoja. Sadevesikaivot liitetään nykyiseen hulevesiverkostoon.

 

Pintamateriaalit                         Korotettu risteysalue esitetään tehtäväksi asfalttirakenteisena. Suojateiden yhteyteen rakennetaan varoitusalueet valkoisesta betonisesta huomiokivestä.

 

Kaukolämpö                               Kaukolämpö saneeraa verkostoaan risteysalueella ja sen lähistöllä.

 

Esteettömyys ja kunnossapitoluokka

 

Suunnittelualueen suojatiet on suunniteltu esteettömiksi.

 

Kunnossapitoluokat säilyvät nykyisellään, ajorata luokassa II ja jalkakäytävät sekä yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät luokassa I.

 

Kustannukset                              Kauppakadun ja Kasarmikadun risteysalueen rakentamisen kokonaiskustannusennuste on n. 43 000 € (alv. 0 %).

 

Kustannusarvio sisältää korotetun risteysalueen, huleveden, kaivojen kansiston korotukset, liikennevalojen poiston sekä niemekkeiden rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset. Kustannusarvio ei sisällä kaukolämmön saneerauksesta johtuvia kuluja.

 

Aikataulu                                    Kohde on tarkoitus rakentaa vuonna 2022.

                                                   

 

Vaikutusten arviointi                  Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska hankkeella parannetaan jalankulun, pyöräilyn ja autoilun olosuhteita.

 

Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa ja tukee alueen kehittymistä.

 

Hankkeen lapsivaikutukset ovat positiiviset. Hankkeella varmistetaan turvalliset liikenneyhteydet kaikille risteysalueen käyttäjille.

 

 

Esitys                                           Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.

 

 

Liitteet

27

10172/2021 Kauppakatu-Kasarmikatu

 

 

                                                    Valmistelija                                                       

Jirli Korhonen

puh. +358 44 718 5040

                                                    etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi

 

 

Päätösehdotus                           Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen

 

Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.

 

 

Päätös                                         Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa