RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 01.12.2021/Pykälä 79
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
10172/2021 Kauppakatu-Kasarmikatu |
§ 79 | Asianro 10172/10.03.01.00/2021 |
Kauppakadun ja Kasarmikadun korotetun risteysalueen suunnitelmaehdotuksen hyväksyminen nähtävilläoloa varten
Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Kaupunginhallitus
Kohde Katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotus koskee Kauppakadun ja Kasarmikadun risteysaluetta. Nähtäville asetettava risteysalue sijaitsee Hatsalan kaupunginosassa (6).
Lähtökohdat Kauppakadun ja Kasarmikadun risteysalueelle tehdään muutoksia. Risteyksestä poistetaan liikennevalot liikennevalojen yleissuunnitelman mukaisesti (Liikennevalojen yleissuunnitelma Kuopion alueelle 2030, 2563/2018). Samassa yhteydessä risteysalueelle tehdään kaksi liikenneturvallisuutta edistävää toimenpidettä. Risteysalue rakennetaan korotettuna ja ajoratoja kavennetaan niemekkeillä risteykseen tultaessa.
Kauppakatu on verkostotarkastelussa todettu pyöräilyn pääreitiksi.
Rakenteelliset ja liikenteelliset ratkaisut
Nykytilanne
Kauppakatu ja Kasarmikatu ovat tavanomaisia kuopiolaisia keskusta-alueen katuja. Kauppakatu toimii alueellisena pääväylänä ja Kasarmikatu kokoojakatuna. Molempien katujen nopeusrajoitus on 40 km/h. Kauppakadun ajoradan leveys suunnitelma-alueella on 8,5…9,5 m. Kasarmikadun ajoradan leveys on puolestaan 8,5 m. Kauppakadulla ja Kasarmikadulla on pysäköinti sallittua kadun toisella laidalla aikarajoituksella ja/tai asukaspysäköintirajoituksella. Ko. risteyksessä on liikennevalot.
Liikennevalojen poistaminen
Keskustan liikenneverkon muutoksien myötä osa nykyisistä keskusta-alueen liikennevaloista ovat jääneet tarpeettomiksi ja niitä on poistettu. Kauppakadun ja Kasarmikadun risteyksen liikennevalot esitetään poistettavaksi, koska liikennemäärä on ko. risteyksessä vähentynyt. Aikoinaan ko. risteyksessä kulki joukkoliikennereitti (torilta kohti Sairaalakatua), lisäksi katu oli tuolloin yksisuuntainen. Liikennevalojen poistamista puoltaa myös se, että liikennevalojen koje on tullut käyttöikänsä päähän ja sitä ei ole enää järkevää uusia. Ko. liikennevalot linjattiin poistettaviksi liikennevalojen yleissuunnitelmassa. Yleissuunnitelmassa kuitenkin katsottiin, että liikennevalojen poistaminen vaatii rakenteellisia muutoksia risteysalueelle.
Korotettu risteysalue ja Niemekkeet
Kauppakadun ja Kasarmikadun liittymäalueelle tehdään ajoradan kavennukset niemekkeiden avulla. Liittymäaluetta korotetaan samassa yhteydessä. Niemekkeiden lisääminen lyhentää suojateiden ylitysmatkaa Kauppakadun suuntaisesti, sekä alentaa ajonopeuksia käännyttäessä. Niemekkeet jaksottavat pysäköintiä sekä pienentää väärinpysäköinnin mahdollisuutta ennen risteystä. Niemekkeet kaventavat Kasarmikadun ajorataa 1,5…2,0 m risteykseen tultaessa. Korotettu risteysalue hidastaa ajoneuvojen nopeuksia ennen suojateitä.
Kasarmikadun pysäköinti
Kasarmikadulta poistetaan pysäköintikielto ennen Kauppakadun ja Kasarmikadun risteystä, etelästä päin tultaessa ja kadun itäreunalta. Pysäköintikielto oli aikoinaan asetettu liikennevalojen takia 20 metriä ennen liittymää. Pysäköintikielto ei ole enää jatkossa tarpeen. Pysäköintirajoitukset jäävät muuten ennalleen. Kauppakadulla ja Kasarmikadulla on asukaspysäköintitunnuksella varattuja pysäköintipaikkoja, tämä lisäksi Kauppakadulla on aikarajoituksella varustettuja pysäköintipaikkoja.
Väistämisvelvollisuudet
Nykytilanteessa Kasarmikatu on väistämisvelvollinen Kauppakatuun nähden. Jatkossa väistämisvelvollisuus poistetaan, jolloin ko. risteys on tasa-arvoinen. Väistämisvelvollisuuden muuttuessa Kauppakadulle ja Kasarmikadulle asetetaan väliaikaiset liikennemerkit muistuttamaan väistämisvelvollisuuden muutoksesta.
Tasaus Korotetun risteysalueen korkeus on +0.1 metriä nykyisestä ajoradan pinnasta.
Hulevesijärjestelmä Rakenteellisten muutoksien takia risteysalueelle lisätään 3 kappaletta uusia sadevesikaivoja. Sadevesikaivot liitetään nykyiseen hulevesiverkostoon.
Pintamateriaalit Korotettu risteysalue esitetään tehtäväksi asfalttirakenteisena. Suojateiden yhteyteen rakennetaan varoitusalueet valkoisesta betonisesta huomiokivestä.
Kaukolämpö Kaukolämpö saneeraa verkostoaan risteysalueella ja sen lähistöllä.
Esteettömyys ja kunnossapitoluokka
Suunnittelualueen suojatiet on suunniteltu esteettömiksi.
Kunnossapitoluokat säilyvät nykyisellään, ajorata luokassa II ja jalkakäytävät sekä yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät luokassa I.
Kustannukset Kauppakadun ja Kasarmikadun risteysalueen rakentamisen kokonaiskustannusennuste on n. 43 000 € (alv. 0 %).
Kustannusarvio sisältää korotetun risteysalueen, huleveden, kaivojen kansiston korotukset, liikennevalojen poiston sekä niemekkeiden rakennuskustannusten lisäksi suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset. Kustannusarvio ei sisällä kaukolämmön saneerauksesta johtuvia kuluja.
Aikataulu Kohde on tarkoitus rakentaa vuonna 2022.
Vaikutusten arviointi Hanke on ilmastopoliittisilta vaikutuksiltaan positiivinen, koska hankkeella parannetaan jalankulun, pyöräilyn ja autoilun olosuhteita.
Hanke on yritysvaikutuksiltaan positiivinen, koska se työllistää rakennusalaa ja tukee alueen kehittymistä.
Hankkeen lapsivaikutukset ovat positiiviset. Hankkeella varmistetaan turvalliset liikenneyhteydet kaikille risteysalueen käyttäjille.
Esitys Esitän, että kaupunkirakennelautakunta hyväksyy katu- ja hulevesisuunnitelmaehdotuksen nähtävilläoloa varten.
Liitteet | 27 | 10172/2021 Kauppakatu-Kasarmikatu |
Valmistelija
Jirli Korhonen | puh. +358 44 718 5040 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen
Lautakunta hyväksyy apulaiskaupunginjohtajan esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |