RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.kuopio.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
Pöytäkirja 25.01.2018/Pykälä 7
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
6558/2017 Asiakastyytyväisyysraportti |
§ 7 | Asianro 6558/02.08.00.02/2017 |
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyskysely
Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Henkilökuljetusten järjestäminen
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenteessä käynnistettiin marraskuussa 2017 (viikot 45 - 48) säännölliset asiakastyytyväisyyskyselyt joukkoliikenneohjelman 2025 mukaisesti.
Kysely toteutettiin linja-autoissa haastattelijoiden jakamilla paperisilla kyselylomakkeilla. Haastateltavina olivat 15 -vuotta täyttäneet vapaaehtoiset matkustajat. Vastauksia saatiin 1 368 matkustajalta. Maaseutuliikenteessä yli 15-vuotiaita matkustajia oli vain yksittäisiä. Tämän vuoksi kyselyaika venyi suunniteltua pidemmäksi eikä tavoiteltua kokonaisvastausmäärää (1 500 vastausta) saatu kerättyä. Maaseutulinjoilta saatiin vastauksia vain linjalta 74 (Sotkanniemi - Kuopio) ja sieltäkin vain 20 matkustajalta, jonka vuoksi tulos jäi tilastollisesti merkityksettömäksi. Kyselyn toteutti Feelback Oy.
Tutkimusten mukaan naiset ovat miehiä aktiivisempia joukkoliikenteen käyttäjiä. Myös tässä kyselyssä vastaajista lähes 63 % oli naisia, joka kuvastaa hyvin joukkoliikenteen käyttäjäprofiilia. Tyypillisin vastaaja kyselyssä oli kausilipulla matkustava 15 – 24 -vuotias kuopiolainen nainen. Arvosana-asteikko oli 1-5.
Kyselyn tulokset Tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on yleensä vahvasti riippuvainen joukkoliikenteen käyttöasteesta eli mitä aktiivisempi käyttäjä, sen tyytyväisempi laatuun. Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne sai yleisarvosanaksi 4,01. Haastateltavista 84 % antoi yleisarvosanaksi erittäin tai melko hyvän. Erittäin tai melko huonon arvosanan antoi 1 % haastateltavista. Eniten vastauksia saatiin linjojen 5 ja 8 matkustajilta.
Vastausten mukaan kuljettajat ovat onnistuneet asiakaspalvelussaan erittäin hyvin, sillä parhaat arvosanat annettiin kuljettajien ajotavalle (4,34). Sitä piti erittäin tai melko hyvänä jopa 93 % vastaajista. Kuljettajien ystävällisyyden kokee puolestaan erittäin tai melko hyväksi 84 % vastaajista. Arvosanaksi tuli 4,20. Kuljettajien ajotavalle ja ystävällisyydelle ei kukaan vastaajista antanut alle 4:n arvosanaa, joka kertoo kuljettajien korkeatasoisesta ammattitaidosta. Myös vuoron täsmällisyyden sekä linja-auton siisteyden ja matkustusmukavuuden arvosanaksi annettiin yli 4.
Joukkoliikenneinformaatio alueella on kohtuullisen hyvällä tasolla, sillä tiedon saatavuudelle aikatauluista ja reiteistä 84 % vastaajista antoi arvosanaksi melko tai erittäin hyvän. Melko tai erittäin huonon arvosanan antoi 2 % vastaajista. Kokonaisarvosanaksi tuli 4,20.
Huonoimmat arvosanat kyselyssä annettiin vuorojen reiteille ja aikatauluille (3,89). Vastaajista 72 % koki reitit ja aikataulut melko tai erittäin hyviksi, mutta 7 % erittäin tai melko huonoiksi. Kehittämistä siten on, ja työtä jatketaan hyväksyttäväksi esitetyn kaupunkiliikenteen linjastosuunnitelman tarkistuksen pohjalta.
Lipputuotteita ja niiden ostamista piti 75 % vastaajista melko tai erittäin hyvänä, 7 % erittäin tai melko huonona. Kokonaisarvosana oli 3,97. Vastaajista hiukan yli puolella oli kausilippu käytössään, arvolippu reilulla 35 %:lla ja kertamaksua käytti reilut 10 % vastaajista. Kertamaksun osuus koko alueen maksutapajakaumassa on noin neljännes. Kyselyn vastaukset saatiin lähes kokonaisuudessaan kaupunkiliikenteestä. Näin ollen kertamaksu on varsin yleinen maksutapa maaseutuliikenteessä.
Oulussa säännölliset asiakastyytyväisyyskyselyt on aloitettu maaliskuussa 2017. Sekä Oulussa että Kuopiossa kysely suunniteltiin Liikenneviraston mallin pohjalta, jotta tulokset olisivat vertailtavissa. Kuopion kyselyn tulokset olivat yleistasoltaan Oulun tulosten kaltaisia. Kuopiossa ollaan hiukan Oulua tyytyväisempiä autojen siisteyteen ja matkustusmukavuuteen, mutta hiukan tyytymättömämpiä lipputuotteisiin ja niiden ostamiseen.
Joukkoliikenteen suunnittelu on pitkäjänteistä työtä. Muutosten tekeminen matkustajille tutuksi vie yleensä muutaman vuoden. Kun otetaan huomioon vuonna 2014 tapahtuneen muutoksen laajuus, voidaan kyselyn tuloksia pitää varsin hyvinä. Parantamisen varaa kuitenkin on, ja kehittämistyötä tulee jatkaa edelleen. Tähän kyselyn tulokset antavat arvokasta tietoa.
Vaikutusten arviointi -
Esitys Esitän, että joukkoliikennelautakunta merkitsee asian tiedoksi.
Liitteet | 5 | 6558/2017 Asiakastyytyväisyysraportti |
Valmistelija
Seija Pasanen | puh. +358 44 718 5424 |
etunimi.sukunimi(at)kuopio.fi
Päätösehdotus Joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi
Lautakunta hyväksyy joukkoliikennepäällikön esityksen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |